הרב בורשטין: "הקפאת ביציות- לא במקום להתחתן" - סרוגים

הרב בורשטין: "הקפאת ביציות- לא במקום להתחתן"

נושא שימור פוריות והקפאת ביציות נהפך לנושא רלוונטי במיוחד בקרב נשים בוגרות שטרם נישאו. ראש מכון פוע"ה, הרב מנחם בורשטין, מספר על הגבולות ההלכתיים של התהליך ועל חשיבותו למאבק ברווקות המאוחרת ובניית המשפחה. ב13.2 יערך כנס מיוחד בנושא שיתקיים בשיתוף המרכז הרפואי הדסה

author-image
הרב בורשטין: "הקפאת ביציות- לא במקום להתחתן"
  לא במקום להתחתן (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

שימור פוריות והקפאת ביציות דרך מכון פוע"ה- יהיו כאלה שירימו גבה מהשילוב הלא שגרתי הזה.

מכון פוע"ה הינו מכון העוסק בפוריות ורפואה על פי ההלכה, והרבה פעמים הוא מוצא את עצמו בשטח אש מול גורמים רפואיים שאינם מקפידים ומבצעים תהליכים למרות ספיקות הרבנים. עם זאת, היחס הרציני והקפדני הוא גם זה שמביא לשיתופי פעולה מהפכנים עם גורמים שהולכים יד ביד עם המכון.

שיתוף פעולה חשוב במיוחד שנוצר הוא החיבור עם המרכז הרפואי הדסה. שיתוף הפעולה העניק מימד אחר לנושא של שימור פוריות באמצעות הקפאת ביציות, וקירבה את הנושא לכל מי שרצתה לעשות זאת, אך לא יכלה מבחינה כלכלית.

השילוב של הליך רפואי מקצועי עם השגחה הלכתית צמודה הפך את הנושא של הקפאת ביציות לנשים שטרם נישאו ללגיטימי בהחלט, ובהדסה עדים לתנועה גוברת של רווקות דתיות המתעניינות בתהליך ובוחרות לבצעו. על מנת להבין מה הוא הגבול ההלכתי ומה הפרמטרים החשובים להצלחת התהליך, נפגשנו עם ראש מכון פוע"ה, הרב מנחם בורשטין, לשיחה בנושא.

להרשמה לכנס ללא עלות לחצי כאן

"זה לא במקום להתחתן"

הרב בורשטין המליץ בפה מלא וללא התלבטויות על ההליך של שימור פוריות לנשים רווקות. "הקפאת ביציות זה לא במקום להתחתן" הוא מרגיע. "התהליך הזה מאפשר אחרי החתונה לידות במרווחים יותר מאוזנים ושימוש בביציות שהוקפאו עד גיל 54. מדובר בתעודת אחריות לכל דבר ועניין. אני מודה מקרב לך לידידיי במרכז הרפואי הדסה, שהפכו את הנושא החשוב הזה לנגיש ואפשרי עבור כל אחת ואחת".

כל הבהלה הזאת סביב הנושא של הקפאת ביציות היא לא סתם אופנה חולפת? הרי הרבה פעמים אנחנו שומעים סיפורי ניסים על נשים שילדו גם בגילאי 50 פלוס. איך אתה מסביר את הנס הזה מול ההמלצה של מכון פוע"ה?

אכן קורים לפעמים ניסים, ובהחלט יכול להיות הריון ולידה טבעית גם בגילאים כאלה, במיוחד אם מדובר בלידה חוזרת ולא בהריון ראשון. הגוף כבר יודע לעשות את העבודה. עם זאת, חלק מהסיפורים היפים זו תרומת ביצית. ההנחיה שלי במצבים כאלה היא לא לספר לכולם על התהליך שעומד מאחורי הריון כזה.

החוק שמדבר על הקפאת ביציות לנשים רווקות מגדיר את גיל היעד לסיום התהליך בגיל 41. מה עומד מאחורי המספר הזה?

אצל רוב הנשים, ליתר דיוק אצל 98 אחוז, אחרי גיל 40 הביציות מאבדות מאפקטיביות. כל אישה נולדת עם כמות מספקת של ביציות. הביציות לא מתחדשות עם הזמן, כפי שזה קורה בתהליך הפוריות של הגברים, ולכן האפקטיביות של הביציות לקראת גיל הבלות יורדת באופן משמעותי.

מדובר בהחלטה אמיצה לצאת עם כזאת אמירה בציבור הדתי, שלא רגיל לכאלה רעיונות- ובטח לא כשזה בא מהרבנים. איך בעצם נולד הרעיון להציע הקפאת ביציות לנשים מעוכבות זיווג?

הנושא של הקפאת ביציות אינו חדש בעולם המערבי. זה משהו שהיו עושים במשך הרבה שנים, והתהליך לא הניב תוצאות מספיק טובות- והביציות לא שרדו. לפני כחמש עשרה שנה שמעתי שהתחילו לעשות הקפאת ביציות בשיטה חדשנית בספרד. אני דובר ספרדית, וזה איפשר לי לעשות בירורים יסודיים בנושא. גיליתי שבספרד כל התרומות של הביציות נעשות מביציות שעברו כזו הקפאה.

אחרי שחקרתי וראיתי שהשיטה מביאה איתה בשורה חשובה, באתי לרב אליהו וסיפרתי לו על התהליך. הוא הסתפק במה שאמרתי לו ושאלה רק שאלה אחת- מה ההבדל בין התהליך הזה למה שהיה קודם? סיפרתי לרב שעד עכשיו ההקפאה התבצעה כמו שהיא, ואז האפקטיביות של הביציות ירדה משמעותית- ועכשיו מצאו השיטה שנקראת זיגוג. זה בעצם הקפאה שנעשית בצורה מאוד מהירה ישר אחרי השאיבה, ולכן הביציות נשמרות במצב שהוא כמעט כמו שלפני השאיבה.

ומה הרב אליהו פסק בעקבות הגילוי הזה?

הרב פחד שהתהליך יכניס שלווה מיותרת לקהל הרווקות ותהיה איזו שאננות יתר בגלל שאפשרנו לשמר פוריות. הרב אמר להקפיא את הרעיון ולא את הביציות, וכך עשיתי.

ולמרות זאת הנה אנחנו מדברים על ההליך שיוצא תחת ידיו של מכון פוע"ה.

אכן כן, הגענו גם ליום הזה. לפני כעשר שנים, באתי שוב אל הרב אליהו עם כתבה שפורסמה מאחד העיתונים על רווקות שמשתמשות בתרומות זרע, ויולדות שלא במסגרת נישואין. הרב לקח את זה כל כך קשה שאפילו חששתי לבריאותו. אחרי שהוא נרגע, הוא שאל מה אני מציע לעשות כנגד זה, ואמרתי לו שלדעתי כדאי להפשיר את הרעיון שהקפאנו חמש שנים קודם- וכך היה".

בשורה שמובילה לסגולה: "הזיגוג מוביל לזיווג"

ברגע שהרב אליהו נתן אור ירוק לתהליך, הרב בורשטין יצא לעבודת שטח שכללה הסבר, כינוסים ומומחים שיתנו יעוץ ויסבירו על התהליך. "אחרי שהרב אליהו נפטר, היה לי חשוב לקבל הסכמה מרבנים נוספים" אמר הרב בנחרצות. "קבעתי פגישה עם הרב ליכטנשטיין, עם הרב יעקב אריאל ועם הרב ליאור. בפגישה הזאת התקבלה החלטה ברורה: כל אישה מעל גיל 30 צריכה להקפיא. ככה התחיל כל המיזם הזה".

הרב בורשטין מציין גם את הסגולה שמביאה איתה הבשורה: "עשינו סטטיסטיקה פנימית של המחזור הראשון שעברו את התהליך של ההקפאה, וראינו שמעל 60 אחוז מהבנות התארסו או התחתנו. כנראה שהזיגוג מביא לזיווג" אמר הרב בחיוך. "ובנימה רצינית לחלוטין, מכון פוע"ה מלווה ארגונים שהוא בוטח בהם, באמינותם וביכולתם, וכזה הוא המרכז הרפואי הדסה אשר את שירות שימור הפריון הפועל בו אנו מכירים כבר היטב".

מה מומלץ לנשים מעל גיל 30, שכל הזמן נתקלות בהצעות של הבחורים בני 30 פלוס שמחפשים בחורות צעירות מהן בגלל הנושא של פוריות?

"אני אומר כזה דבר: אם את יוצאת עם בחור בן 38 ואת בת 36, והוא אומר שהוא רוצה להקים משפחה ברוכת ילדים וחושש שהגיל שלך לא יאפשר להגשים את החלום, ולכן הוא מעדיף לצאת עם מישהי בת 30- תביאי את הבחור אליי שאסביר לו דברים חשובים הקשורים לפוריות ולילדים, וזה ייתן לו ביטחון נוסף" טוען הרב. כשיש הקפאת ביציות, אין סיבה שהבחור ישלול בחורה בגלל הגיל שלה והסיכויים לפוריות".

"מה שמעניין שכל הגברים האלה שלפני החתונה רצו במשפחה ברוכת ילדים, בפועל הספיק להם גם שלושה" הוסיף. "פתאום דווקא האישה היא זו שרוצה, והגבר בא אלי ואומר 'הרב, גם שלושה ילדים זה משפחה ברוכה. טוב לי עם מה שיש'".

על פי דברי הרב, אין לדעת אם הקפאת ביציות היא סגולה למציאת זיווג או לא. מה שבטוח- בהחלט מדובר בפתרון המתבצע בהליך נוח, נותן תקווה ופותח עידן חדש לרווקות מאוחרת ולזוגיות שתבנה על גבי הבשורה הזאת.

להרשמה לכנס ללא עלות לחצי כאן

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו