המדריך המלא: כך תטפלו בתינוק לאחר הלידה - סרוגים

המדריך המלא: כך תטפלו בתינוק לאחר הלידה

הטיפול בתינוק בתקופה הראשונה לחייו נחשב לחוויה מרגשת ומיוחדת להורים טריים. שרון אייזר, מרכזת אגף יילודים ופגים במרכז הרפואי מעיני הישועה, מספקת עצות שיעזרו לטפל בתינוק בצורה הטובה ביותר

המדריך המלא: כך תטפלו בתינוק לאחר הלידה
  (צילום: שאטרסטוק)

כל הורה יודע שטיפול נכון בתינוקות הוא חשוב ביותר. תינוק שזה עתה נולד הוא אמנם חמוד ביותר- אך גם חסר אונים, ולא יכול לדאוג לעצמו לצרכים המינימליים ביותר.

"כאן בדיוק נכנסים ההורים ובני המשפחה לתמונה. תפקידם הוא ברור- למלא את כל צרכיו של תינוקם, החל מצרכים פיזיים כמו אוכל וסביבה מתאימה, וועד צרכים רגשיים כמו חום ואהבה" אומרת שרון אייזר, מרכזת אגף יילודים ופגים במרכז רפואי מעיני הישועה. "עליהם ללוות אותו כל העת, כדי שבסופו של דבר הוא יגדל ויהפוך למבוגר שיוכל לדאוג לעצמו ולהתפתח כיאות".

על אף שאופן הטיפול בתינוק נראה לכאורה פשוט, אייזר אומרת שצריך לשים לב לנקודות רבות- אשר חלקן אינן ידועות אפילו לאמהות מנוסות. במטרה לעזור להורים הטריים, אייזר מציגה מהם ההנחיות החשובות- החל מהיום בו משתחרר התינוק מבית החולים ובמשך החודשים הראשונים לחייו.

התפתחות תקינה של התינוק

אחד הדברים החשובים ביותר בהתפתחות הוא משקל התינוק. "כאשר התינוק בן שבוע, יש להגיע עמו לטיפת חלב כדי לעבור בדיקת משקל, וזאת גם אם משקלו בעת הלידה היה תקין" אומרת אייזר.
"באותה הזדמנות מומלץ גם לקבוע תור לחיסון שני של צהבת B בגיל חודש, וכן לשמוע מהאחיות המלצות בנוגע להמשך המעקב ההתפתחותי".

בנוסף לבדיקת המשקל, חשוב גם לעקוב אחרי ההתפתחות הגופנית של התינוק. "רצוי מאוד שכל תינוק בן שישה שבועות יבקר אצל אורטופד לבדיקה גופנית של העצמות, בעיקר של מפרק הירכיים" אייזר מסבירה. "אבחון מוקדם של בעיות אורטופדיות יוכל לסייע בפתרונן באופן מהיר ויעיל ביותר. את הביקור אצל האורטופד יש להסדיר דרך קופות החולים, שלרוב מממנות אותו במלואו".

מה צריך להיות בחדר התינוק?

חדר התינוק משתנה בכל משפחה בהתאם למבנה הבית, אך על פי אייזר חשוב להקפיד על מספר כללים חשובים בכל חדר. לדבריה, הטמפרטורה בחדר התינוק צריכה להיות לפחות 23 מעלות צלסיוס, ובנוסף חשוב לאוורר את החדר מדי יום. "מחקרים מוכיחים כי אחד מהגורמים למוות עריסה זהו חוסר אוורור מספק" מזהירה אייזר. "בחורף מומלץ להעביר את התינוק לחדר אחר בזמן האוורור, ואילו בקיץ אפשר להשאיר חלון פתוח במשך כל היום. מותר להפעיל מזגן, אך חשוב להקפיד שמשב הרוח לא יגיע ישירות לתינוק- שעלול להצטנן".

הטמפרטורה חשובה. חדר תינוק (צילום: שאטרסטוק)

מרכיב חשוב נוסף בחדר התינוק הוא הימנעות מחשיפה לאור השמש. "בעבר רווחה ההמלצה על 'אמבטיית שמש' לתינוקות, אך כיום כבר ידוע ומוכח שכאשר קרני השמש פוגעות ישירות בעור התינוק הן עלולות להסב לו נזק" אומרת אייזר. "כמובן שמותר להוציא את התינוק מן הבית כאשר יש מזג אוויר טוב, אך צריך להקפיד לסוכך מעליו כדי שהשמש לא תפגע בו ישירות".

הורים רבים נוהגים לשים צעצועים בתוך מיטת התינוק כדי להעסיק אותו. לטענתה של אייזר, צריך להקפיד גם בבחירת הצעצועים. "עודף צעצועים עלול לעייף ולבלבל את התינוק, ולכן כדאי לשים לו משחק או שניים במיטה, ולגוון ולהחליף את המשחקים כל כמה ימים" טוענת. "עם זאת, יש לזכור שהגירוי החשוב ביותר הוא המבט של ההורים וקשר העין עם בני המשפחה העוברים בחדר. חשוב גם לבנות עבור התינוק סדר יום, שעוזר לילדים להיות רגועים יותר ומלאי תחושת ביטחון".

 

כיצד להלביש את התינוק?

נושא הלבשת התינוק יכול להיות מורכב לאור המגוון הרחב בבגדי התינוקות, וגם כאן מומלץ להקפיד על הלבשה נכונה. "חשוב מאוד להתאים את לבושו של התינוק למזג האוויר" אומרת אייזר. "ההמלצה היא להלביש לו שכבה יותר מכפי שאנחנו לובשים באותו זמן, לאחר מכן לתחוב אצבע מתחת לבגד ולבדוק את מידת החום באזור החזה".

מורכב אך חשוב. בגדי תינוקות (צילום: שאטרסטוק)

בגדי התינוקות נוטים להתלכלך במהירות, ולכם אייזר מספקת גם עצות לכיבוס הבגדים. "את בגדי התינוק רצוי לכבס באמצעות אבקת כביסה מיוחדת לתינוקות, או באמצעות אבקה רגילה שאינה מכילה ביו ואנזימים העלולים לגרום לאלרגיה" הסבירה. "רצוי מאוד גם לכבס כל בגד בטרם הוא נלבש לראשונה".

מרכיב נוסף בלבוש הוא נושא ההחתלה, ובמקרה הזה אייזר אומרת שאין דרך אחת נכונה לפעול. "יש כאלו שאוהבות לרחוץ את התינוק, יש המעדיפות שימוש במים וצמר גפן, ויש שבוחרות בדרך השגרתית- מגבונים לחים" טוענת. "הכל מותר, רק שיש להקפיד שהלכלוך לא יחדור לתעלת השתן וכן שעור התינוק יישאר נקי ולא יגרמו גירויים לעור. בנושא ההחתלה רשאית כל אם לנהוג כרצונה".

=====================

לפרטים נוספים, היכנסו לאתר המרכז הרפואי מעיני הישועה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
טוב מאוד. טוב מאוד לרחוץ את התינוק
יפה יוסף | 24-01-2018 17:17
כל יום באמבטיה עם מיים חמימים ואח"כ למרוח בעדינות על הגוף שמן תינוקות. זה מחייה את התינוק.
2
כתבה חשובה אבל שכחתם לכתוב ש
אמא לחמישה | 24-01-2018 20:10
לא כדאי לשים על התינוק שמיכה זה יכול להיות מסוכן, יש שקי שינה מיוחדים לתינוקות שלא יכול לעלות לו על הראש וגם כשמחממים את החדר צריך לשים לב לנו יש תדיראן אלפא אינוורטר וזה חשוב לחדר עם תינוק כי זה לא מייבש את האוויר כמו אחרים... וכל אמא יודעת הכי חשוב זה הרבה "עור לעור" בהתחלה