חנן בן ארי מסביר מדוע כתב את 'מה אתה רוצה ממני' - סרוגים

חנן בן ארי מסביר מדוע כתב את 'מה אתה רוצה ממני'

לאחר שעורר סערה במגזר עם הסינגל האחרון שהוציא, הזמר והיוצר חנן בן ארי החליט להסביר לראשונה את הכוונות שעומדות מאחורי השורות שהתפרשו כבעייתיות בשירו ''מה אתה רוצה ממני''-צפו

author-image

(צילום סרטון: מתוך פייסבוק)

לאחר שלא מעט אנשים מהמגזר ומחוצה לו ניסו להבין למה התכוון המשורר בן ארי בשירו "מה אתה רוצה ממני", בו נשמעו מילים שהתפרשו כחוצפה ואילו ככפירה כמו "מי ביקש ממך לזרוק בי נשמה"?. חנן בן ארי החליט להגיב לראשונה לעניין בשידור חי שערך אמש (ב') בעמוד הפייסבוק שלו.

בשידור ענה לשאלות המעריצים, ביניהם גם התייחס לשאלות הרבות על שירו האחרון שיצא לקראת אלבומו השני שייצא בקרוב. "יש לי מלא הסברים וניתוחים..אבל זה לא מעניין, כי בסוף מה שאדם מרגיש כשהוא שומע את השיר זה מה שחשוב ולא מה שאני התכוונתי". פתח חנן את תשובתו והסביר: "כשאתה אוהב מישהו ומחובר אליו, אתה מדבר איתו הכי פתוח שיש והכי כנה בעולם. לפעמיים זה כואב". בהמשך סיפר כי דווקא מהמקום הקשה הקשר מתחזק ומתעצם ונתן דוגמה על שיחה קשה שערך עם אביו לפני כחודשיים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
28 תגובות - 22 דיונים מיין לפי
1
זה מה שקורה כאשר השתן עולה לראש...
רועי | 23-01-2018 15:57
99 אחוז מהזמרים במקרה הטוב יודעים לשיר ובמקרה הפחות טוב סתם נדחפים למדיה הציבורית בזכות יחסי ציבור טובים. דבר אחד בולט אצל כולם והוא שאין להם תובנות טובות יותר על החיים יותר ממי שאינם זמרים/אמנים. זה לא ממש מעניין למה חנן בן ארי אמר בשיר מסוים משפט כזה או אחר מפני שבסופו של דבר מדובר בבידור זול להמון ולא באיזה איש רוח ענק שיש לו מה לחדש לנו. דעתו לא יותר חשובה מאינסטלטור תל אביבי או מהנדס תכנה באר שבעי. חנן, אין צורך להסביר למה אמרת משפט מסויים מפני שאת 99 אחוז מהקוראים זה לא ממש מעניין
מה נסגר איתל...
נועם | 05-11-2020 21:34
מה נסגר איתל בנאדם??? שמור על הפה שלך
שיייייייייייייייייייייייייי
צדק | 16-03-2020 14:12
כולנו יודעים מי אתההההההההההההההההההההההההה יא אפס. יא אפס! אפס! אתה וכל הווייב הרוחניקי ציוני דבק מגע מסריח מזיעה של חילבה. בז לכם ולכל הרוח שלכם עבדי דמיאורגוס מוחלשיםםםםםם כל כך חלשיםםםםם. לך תסגוד לזיקפה הריגשית-מחוברת-ציונות-יהודות-משיחיות-צהל-עידן-עמדי-שירים-בסאחנה כולנו יודעים מי אתה ואנחנו נשטח את הנשמות הקטנות שלכם ברמה שאתה בכלל לא הולך לדמיין יא כלום. דש לדמיאורגוס שלך אדוניי צבאות אוכל בתחת. הקורונה מחכה לך בסיבוב. אסתרה תסדר לכם את המוח טובבבבבבבב יהודונים סוגדי דמיאורגוס היא תקרע לכם את עור התוף ברמה שאתם לא כמה רחוקה המשמעות של יחס הזהב רחוק מהקאבר של האלבום ושירי ההילולים של היהודון המוזהב שלכם בן ארי ;) בן ארי כלומניק שמנסה את הפטמות שלו באלכימיה ואיזוטריה - כמו כל החונטה היהודו-מיני-משיחית-קבליסטית.. לא מבינים את הסמלים.. סוגדי אגו, טיפשים וקטנים כמו הדמיאורגוס הקטן שלהם בין הרגליים. ;))))))))
LOLLLLLLLLLL
לשי | 16-03-2020 14:00
בעולם כל כך ריק מלודראמה פאקינג קווין לול... חחחחחחח שיר מעפן. זמר מעפן. חרא של מילים. מוח יהודי לפח. אמנות יהודית לפח. כל המדינה הזאת לפח והנפש המרוככת שלך אפס.
לא הבנתי מה אתה רוצה.?
שי | 29-10-2018 19:32
מה קשור דעתו של הזמר ולמה צריך לנצח ולשפוט מה אמר ולמה התכוון.. כמו שהוא אמר, מה שמשנה זה לאיזה כיוון כל אחד לוקח את זה. אמנות אמורה להכנס לנבכי האדם ולתעתע לו בפרספקטיבה לגבי מה שהוא רואה ושומע. בשביל זה היא קיימת.. בשביל לייצר משמעות וכוח בעולם כל כך ריק.
2
כך לא מדברים לאדם אהוב .בן ארי נעשה
יפה יוסף | 23-01-2018 23:10
מצליח מאוד עד שהגאווה השתלטה עליו.לא מקנא בו ובכל המצליחים שמתגאים.על יוסף הצדיק נאמר הוא יוסף הוא יוסף במצריים .כך צריך להיות איש מצליח באמת.
3
אמרת שחשוב מה מרגיש המאזין?אני מרגיש כפירה
ניסים | 25-01-2018 0:24
כשרון ניתן על מנת לקדש את שמו יתברך ולא לחלל...חבל תעשה תשובה ותמשיך להצליח כי אנחנו אוהבים אותך
4
היה ברור לי שהכוונה טובה
טל | 25-01-2018 11:10
אין ספק בזה. הדרך לא שייכת בשום צורה שמסתכלים על זה. נקודה. אין מקום לספקות בעניין הזה. לא שייך ולא מתאים בשום קנה מידה.
5
הכותרת מטעה
לא יודעת, קצת סקפטית | 05-02-2018 12:31
חנן בן ארי לא מסביר מדוע כתב את 'מה אתה רוצה ממני'. רק מובן שהוא מנסה להסביר למה בכל זאת השיר נכון. אני לא בטוחה שאני מסכימה איתו, אבל תכל'ס מה זה משנה? אם יוציא דיסק עם השיר הזה אולי אעדיף לא לשמוע אותו, אחרים אולי יעדיפו שכן- שיהיה להם לבריאות... אני חושבת שבזה אני מסכימה איתו- אם הוא לא רוצה לא חייב לשתף אותנו ביחס שלו לבורא עולם, מה שאנחנו כשומעים צריכים לדעת זה רק האם טוב לנו או לא לשמוע את השיר הזה. וזו החלטה שכל אחד מאיתנו צריך לעשות. אני אישית כנראה פחות רוצה למצוא את עצמי מזמזמת את המילים של השיר הזה ולכן אעדיף לא לשמוע אותו למרות שהוא יפה ויש שיגידו עמוק והכל... מקווה שהשירים הבאים שחנן יוציא יהיו כאלה שאני יכולה להנות מהם ובאופן בלתי תלוי- שיהיה לו טוב בעולמו.
6
המטרה לא מקדשת את האמצעים
שילה אוחנה | 28-03-2018 1:17
חנן בן ארי כנאה התכוון למשהו חיובי, לדבר עם ה', אבל זה לא המקום וזו לא הבמה. כשיש כל כך הרבה צעירים וצעירות שמעריצים אותו ומחקים אותו- התוצאה של השיר הזה שלילית ביותר- הם גם יתחילו לדבר אל הקבה כאילו הוא חבר שלהם, והתוצאות.... חנן, כולנו אוהבים אותך ואין טעם לפגוע בך, אתה בטח כבר רואה את התוצאות של השיר, מקווים ומאחלים שתמשיך להוציא שירים כמו שהוצאת לפני השיר הספציפי הזה- שירים ערכיים, עם תוכן ומשמעות חיוביים.
7
נשמה
שיר מדהים | 04-04-2018 1:39
אני רוצה דווקא להתנגד לחלק מהתגובות פה, אחרי שהערב ראיתי את חנן שר את השיר הזה מתוך הלב ועם כל כך הרבה נשמה ודיבור ובקשה ותחינה לאבא שבשמיים שיראה לו למה הוא שם בו נשמה ומה המטרה והתפקיד שבשלו הוא פה בעילם, אני יכולה להגיד שזה שיר מדהים ומטלטל ושחיבר אותי שוב להסתכל קצת למעלה ולבקש מה' עזרה וכיוון
8
כל הכבוד מצדיע לך שיר מרגש
יעקב הלוי | 19-04-2018 20:48
מתי שאני קצת בדיכאון זה השיר שלי מלך אוהבים אותך מאוד
9
כשאוהבים
חתולי | 29-04-2018 16:59
שיר מרגש! בהחלט מתחבר למקום של אהובים. קשר שלא ניתן להסביר
10
רוצה באמת להבין
מה זה משנה | 06-06-2018 16:46
אני מעריצה של חנן בן ארי, אבל מה קרה לו עם השיר הזה? בן אדם דתי עומד בלי כיפה ושר לה' סוג של תוכחה.. אפשר ממישהו הסבר דוגרי ולא התחמקות של אתם תפרשו?
הי, הי, הי, - הוא עם כיפה!!!
חגית נפתלי. | 09-05-2019 19:05
הוא עם כיפה!!! שימ/י לב...❤❤❤
הכיפה שלו שחורה איך את אומרת בלי כיפה?
מה??? | 25-06-2018 9:54
הכיפה שלו שחורה איך את אומרת בלי כיפה?
11
מחזק
שיר | 14-08-2018 15:20
מילים מחזקות! כך בהחלט יכולה להשמיע שיחה עם ה
12
תודה על השיר
שומעת זעקה | 01-10-2018 15:24
אני יכולה להבין למה המשפט עלול להתריס אבל בדיוק מהמקום הזה, של שאלה אמיתית פנימה, אפשר להגיע לתשובה. חזרה בתשובה הינה זעקה כואבת של החיים והבנתם העמוקה. המשפט הזה והשיר ככולו מביע את עולמי הפנימי. ועל כך תודה לך. מאחלת לכולם את פתיחות הראש והדעת בעולם הזה ולגלות סבלנות וסובלנות אמיתית לפי ערכי הדת היפה. לכל צועקי הכפירה- שפיטה היא כפירה, אמפטיה חמלה וקבלת השונה זו הדרך לבין אדם לחברו. בין אדם למקום. בין עבודתנו היא להביא נחת לבורא על ידי אהבת חינם.
13
כשבנאדם נקלע לקשיים הוא יכול להזדהות
פילוסופיקז׳ | 29-10-2018 19:36
ולחשוב לעצמו בשביל מה הוא צריך את זה.. אולי זה יעזור לו לעשות איתחול כדי להבין למה הוא בכלל נמצא פה ומה המשמעות שלו ושל החיים שלו.. זה עוצמתי ואי אפשר לחסום שירים רק כי לא נוח לכם עם הפרשנויות שעולות להם. יש עוד דעות והשקפות בחיים האלה.. לא רק מה שמסתובב לכם בגולגולות.
14
זמר ענק
שיר גדול | 16-09-2019 2:07
אחד הזמרים והיוצרים הטובים שיש ואחד השירים הטובים...
15
כמה דתיים חשוכים יש כאן. ממש חושך מצרים.
עידו | 21-12-2019 19:26
תרגיעו
16
מה אתה רוצה ממני
צביה | 29-01-2020 7:25
שיר אמיתי ומרגש ברמות.. והקול של חנן יוצא מהנשמה וחודר הלאה לנשמה.. שיר מתוך הקרביים.. אמיתי וכנה.. אהבתי עד דמעות
17
בן ארי
יאיר המלך | 18-06-2020 17:59
חנן, גם אם אתה אוהב מישהו ומדבר אליו ככה, זה לא אומר שאפשר לדבר ככה לקבה!!!!!!!!!
18
מסכנה אשתו ...
אא | 04-08-2020 7:27
מסכנה אשתו
19
לגבי השיר עצמו: ראשית,...
שלומי כהן | 29-10-2020 7:38
לגבי השיר עצמו: ראשית, ברור שמגמתו של השיר אינה לבעוט באמונה ולהתרחק מן הקבה, אלא להפך, זהו שיר שמחפש קירבת אלוקים. השיר מתאר מצב שהאדם מיואש מכך שפניותיו אל הקבה אינן מקבלות מענה מוחשי, והוא מבקש שהקבה יאיר פניו אליו באופן מוחש ומורגש. שאיפה זו היא כמובן שאיפה חיובית באופן עקרוני, אלא שכאשר היא מופיעה באופן שאינו מזוקק היא עלולה להיות מוטעית וליצור נזק. אם למשל אדם מצפה למענה אלוקי בדרגה של נבואה או התגלות ניסית, בשעה שהוא אינו ראוי לכך והדור אינו ראוי לכך, השאיפה המופרזת הזו היא יומרה שלא במקומה, וציפייה זו לקירבת אלוקים עלולה לגרום את ההפך, להביא אותו לאכזבה והתרחקות. אם אדם מצפה למענה במובן שהוא רוצה לחוש תחושה פנימית חזקה ומתמדת של קירבת אלוקים ונוכחות אלוקית, עליו לבחון את עצמו האם הוא עשה מצידו את ההתעלות הנחוצה כדי לזכות לדרגה כזו. הפסוק אומר קרוב ה' לכל קוראיו, לכל אשר יקראוהו באמת. לא כל מי שקורא אל ה' מובטח לו שהקבה יקרב אליו, אלא דוקא מי שקורא אל ה' באמת (עיין גם במפרשים לפסוק זה). דומני שלא רבים האנשים שיכולים להצהיר בכנות ובוודאות שהם קראו אל ה' באמת ובכל ליבם, ומי שאכן הגיע לכך, דומני שגם זכה לקיום ההבטחה שבפסוק, שהקבה אכן התקרב אליו והוא חש את נוכחותו באופן משמעותי. בהקשר זה בולטת השורה בשיר: ניסיתי די, עכשיו תורך. אמירה כזו היא אמירה מחייבת מאד – אדם צריך להיות בדרגה גבוהה מאד ולאחר שעשה מאמצים עילאיים, כדי לומר באמת ובתמים ניסיתי די. וגם אם האדם אכן עשה את כל שביכולתו, באיזו זכות הוא בא אל הקבה ותובע עכשיו תורך? האם הקבה חייב לו משהו? אפשר בהחלט לבוא ולבקש מן הקבה שיתגלה ויאיר פניו אל האדם, אך לא כדרישה, ובוודאי לא מתוך קביעה שאני מצידי כבר עשיתי את כל המוטל עלי. נשווה למשל את הניסוחים הללו לניסוחים שבשיר הידוע ידיד נפש. גם שם מתוארת תחושת החוסר של האדם, ותשוקתו לקירבת ה' והארת פניו, אך בסגנון שונה מאד: האדם מתאר את כיסופיו אל הבורא, אך אינו מציג זאת כאילו הוא מצידו כבר עשה את פעולתו בשלמות. הוא מודע לכך שעבודתו היא חלקית, ומבקש מן הקבה שיעזור לו להתקרב אליו יותר ממה שהצליח האדם לעשות עד כה (משוך עבדך אל רצונך, ירוץ עבדך כמו איל). גם הבקשה מן הקבה שיתגלה אל האדם מופיעה בסגנון אחר לגמרי, כגון אנא א-ל נא רפא נא לה, בהראות לה נועם זיוך - פנייה שרצופה במילים של בקשה ותחינה, ולא תביעה ודרישה בסגנון של מגיע לי. השורות הבעייתיות במיוחד בשיר הן השורות שבהן יש התרסה כלפי הקבה, כגון: מה אתה רוצה ממני, מה? מה? מי ביקש ממך לזרוק בי נשמה?. אכן אין להכחיש שישנם בתנך לא מעט פסוקים שיש בהם תוכן ואף סגנון מקבילים במידה זו או אחרת (עיין למשל: במדבר יא, יא-טו; ירמיהו כ', ז-יח; חבקוק א'; תהילים כב, ב-ג; שם לט, יא-יד; שם עד, י-יא; שם פט; איוב ג', כ; שם ז', יא-כא; איכה ב', א-ח; שם ג', א-יג; שם ה', יט-כ), אולם יש לשים לב לכמה נקודות משמעותיות: ראשית, יש כמובן הבדל בין הנביאים לבינינו. לא כל אדם הוא במעלתם של אישי התנך ויכול להרשות לעצמו להתבטא כמותם. כך אנו רואים בדברי חזל, שמצד אחד מזכירים רשימה של נביאים שהטיחו דברים כלפי מעלה (ברכות לא ב – לב א), ומאידך אומרים שאסור לאדם להטיח דברים כלפי מעלה, ומספרים על האמורא לוי שעשה כך ונענש (תענית כה א). נראה להציע, שאין זה רק הבדל במעלתם של הדורות הראשונים לעומת המאוחרים, אלא שבין התקופות ישנו הבדל במידת הנוכחות האלוקית בעולם. אנו רואים בתנך נוכחות חזקה של הקבה בעולם, שמתבטאת מצד אחד בקיומה של נבואה ובניסים גדולים, ומן הצד השני מתבטאת גם בעונשים קשים שבאים על כל חטא ופגימה. במצב כזה, שהאלוקות נוכחת בעולם באופן ישיר, אז גדולי ישראל גם מרשים לעצמם לדבר אל הקבה באופן ישיר ולבטא את כל רחשי ליבם. בדורות המאוחרים יותר כבר אין נבואה ונוכחות אלוקית ישירה וגלויה, ואז גם האדם אינו יכול לעמוד ולדבר אל הקבה כדבר איש אל רעהו. כאשר האמורא דיבר אל הקבה באופן ישיר ובוטה כמו בזמן ההתגלות של התנך, אכן התקבלה בקשתו באופן מיידי כמו בתקופת הנבואה, אך הוא גם קיבל עונש מיידי כפי דרך ההנהגה האלוקית בזמן של נוכחות גלויה. האם אנו ראויים כיום להנהגה אלוקית ישירה כזו? האם אנו מבינים באמת את משמעותה של הרמה העליונה הזו, ומוכנים באמת לחיות באופן כזה? (עיין גם עמוס ה', יח-כ). (בהקשר זה של ההבדל בין התקופות, עיין עוד בראבע לתהלים פט, ב, המספר על חכם גדול וחסיד שלא היה קורא פרק זה משום שיש בו דיבור קשה כנגד הקבה. אף שהנביא אמר את הפרק והוא אף נקבע בתנך, לא בהכרח אמירתו מתאימה בכל זמן ולכל אדם.) האם המסקנה היא שבימינו אין כל מקום לבטא תחושות מסוג זה? - לאו דוקא. את אותן התחושות ניתן לבטא בסגנון אחר, שיש בו כבוד ויראה כלפי הבורא. כך למשל, אדם העומד לפני ה' ואומר אני לא מצליח להבין, מהי המטרה שלשמה הבאת אותי לעולם? מה הם הערך והמשמעות של החיים שלי?, יש בכך תוכן מקביל לשורות המתריסות הללו מן השיר, אך בניסוח שונה מאד. לניסוח כזה יש אמנם מחיר מסויים, בכך שהאדם מוותר על הביטוי של תחושותיו בצעקה נוקבת ומתפרצת, ללא ביקורת וסינון, אך דומה ששווה ואף הכרחי לשלם את המחיר הזה. ההבדל בין הניסוחים אינו רק חיצוני, שימוש בסגנון מנומס יותר, אלא יש בכך שינוי מהותי באופן עמידתו של האדם לפני ה' - האם הוא בא בהתרסה או בענווה, האם הוא מבין את הפער האינסופי שבין האדם לבין הבורא ואת העובדה שעצם האפשרות של האדם לפנות אל הקבה איננה דבר מובן מאליו. וכשאתם מתפללים - דעו לפני מי אתם עומדים (ברכות כח ב). אַל תְּבַהֵל עַל פִּיךָ וְלִבְּךָ אַל יְמַהֵר לְהוֹצִיא דָבָר לִפְנֵי הָאֱלֹהִים, כִּי הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם וְאַתָּה עַל הָאָרֶץ עַל כֵּן יִהְיוּ דְבָרֶיךָ מְעַטִּים (קהלת ה', א). בנוסף, יש לשים לב שברבים מן המקורות שציינתי יש איזון: מצד אחד אכן מופיעים ביטויים חריפים שיש בהם התרסה וכאב, אבל בצידם מופיעים באותם פרקים גם פסוקים של הכנעה בפני הקבה, קבלת הדין, ואמונה בטובו וחסדו של הקבה (ועיין גם בראבע הנל). בעוד שבשיר שבו אנו דנים (ועם כל ההבדל – גם בדבריו של האמורא לוי, שהגמרא מציינת אותם כדוגמה שאין לנהוג כמותה) יש הצגה חד צדדית ולא מאוזנת. נקודה משמעותית נוספת היא שאלת ההקשר של הדברים ולאיזו מטרה הם מיועדים. בחלק מן הדוגמאות שציינתי, הדברים נאמרו בין האדם לקבה בלבד ולא יועדו לציבור, אלא שהתנך מספר לנו אחר כך על הדברים שאמר הנביא בעמידתו לפני ה'. במקרים אחרים אכן הדברים נקבעו לאמירה על ידי כלל הציבור, כדוגמת פרקי תהילים שנקבעו לדורות, אולם כאשר אדם קורא פרק תהילים הוא נמצא בהקשר של תפילה לקבה, ובהקשר זה יש לעיתים גם מקום לבטא תחושות של כאב ותיסכול, והתחושות הללו עשויות לקבל את מקומן הנכון. שירים, לעומת זאת, מושמעים פעמים רבות כבידור סתמי, גם בהקשרים שאינם קשורים כלל לתוכנו ומילותיו של השיר. כאשר מדובר בתוכן נוקב מסוג זה, הרי אילו אנשים היו שרים אותו בתורת תפילה ופנייה אל הקבה, ומשתמשים בשיר רק בהזדמנויות שבהן הם אכן מרגישים צורך לבטא רגשות עמוקים של כאב על הסתר הפנים ובקשת קירבת אלקים, היה מקום ללמד על כך זכות למרות חריפות הניסוחים. אך כמובן לא כך הם הדברים, ומן הסתם רבים מאד שרים ומשמיעים את השיר לא כעמידה כואבת וכנה לפני ה' אלא כבידור בעלמא לשעות הפנאי. פירסום השיר ברבים באופן כזה, יוצר בהכרח זילות של הדברים, ופוגע ביראה ההכרחית לאדם בעומדו לפני בוראו.
20
חנן בן ארי המלך
אור | 30-12-2020 19:40
אין על הזמר הזה בעולם!! היה ברור שלא הייתה לו כוונות כפירה..
21
ברגע שאני שומעת...
לאה אטלס מגלי | 08-09-2021 20:34
ברגע שאני שומעת את השיר אני נעטפת במין הילה לא מנתחת הולכת ללמד את השיר בכיתה ותוך כדי האזנה תלמידים ירשמו רחשי לב שיר נוגע אמיתי וזה העיקר חנן פותח שערי שנים הוא שופר לאהבה האדם
22
حمد ...
حمد | 17-07-2022 19:10
حمد