ראש ישיבת 'רמת גן', הרב יהושע שפירא, שטח בפני תלמידיו את משנתו ותפיסת עולמו אודות התהליכים העוברים על הציונות הדתית בשנים האחרונות, בעיקר על רקע הנתונים המצביעים על נשירה משמעותית וחזרה בשאלה.

מוטרד ממה שקורה בציונות הדתית

בשיעור בן שלוש שעות וחצי שהעביר לתלמידיו, ותוכנו הובא בעיתון 'שביעי' בסוף השבוע האחרון, אמר הרב שפירא: "אני מוטרד הרבה מאוד זמן ממה שעובר עלינו בציונות הדתית. במשך זמן רב חייתי בערפל. לא סיימתי את כל הבדיקות ואיני יודע את כל צידי הבעיה, אבל הגעתי לנתונים המרכזיים והעיקריים, שאין עליהם חולק, והם תואמים את האינטואיציה שלי. נעזרתי במומחים ואנלטים רבים, ובנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה".

במהלך השיעור הארוך הציג הרב שפירא נתונים והוכיח כיצד בתחילת שנות המדינה היה עולם התורה הציוני קטן במיוחד, התפתח בתורה משמעותית בשנות השמונים והתשעים וכיום הוא חוזר למימדיו המקוריים בעקבות נטישה של צעירים רבים את המגזר.

עולם התורה הציוני דתי מתחלק לארבעה דורות

כדי להוכיח את דבריו, הרב שפירא חילק את עולם התורה הציוני- דתי לארבעה חלקים: הרב קוק ובנו, שכבת הרבנים בני ה-80 ,שכבת בני ה-45-60 והדור הנוכחי.

"הרב קוק ובנו היו ענקים, אבל לא היה להם ציבור", התחיל הרב שפירא לנתח את כל אחד מהדורות אותם מנה. "רק בני הדור השני הם אלה שהתחילו ללמד את התורה הזאת, אלה בני ה-80 של היום. לאותו דור הייתה נקודת מוצא, מקום שממנו התחילו כדבר פשוט. נקודת המוצא שלהם הייתה ש'תורה' זה מה שהכירו בעולם החרדי, ועל זה הם מוסיפים דבר חדש שנקרא 'תורת ארץ ישראל'".

הקודש נעשה חול

"בדור שאחרי, דור ה-45-60 ,תורת ארץ ישראל, צבא ומדינה היו כבר דבר פשוט, לא חידוש כמו בדור הקודם", המשיך הרב שפירא. "אבל התורה, כמו בעולם החרדי, כבר לא הייתה המצע עליו הם גדלו. אז קרה הדבר הדרמטי, שהוא המהפך של הפרבולה, מה שהפך את הכיוון. הערכים של תורה וארץ ישראל נעשו כל כל כך פשוטים באותו דור, וזה גרם לכך שמערכת היחסים ביניהם לא נדונה ולא התחדדה. הקודש והחול נעשו לדבר אחד, בלי הבחנה מי קודם למי".

ערכי החול נעשו הרבה יותר דומיננטיים

בהמשך אמר הרב שפירא כי "בדור הבא ערכי ארץ ישראל, צבא ומדינה, גברו בשל המשיכה הגדולה והמוחשיות שלהם. התורה נכנסה לעמדה של מגננה, וערכי החול נעשו הרבה יותר דומיננטיים ומושכים. הדור הזה מרגיש מחובר יותר לחברה החילונית וערכיה, ופחות לחברה החרדית שהיא נקודת המוצא ממנה מתרחקים כל הזמן".