פרשת בא: מרטין לותר קינג לא למד תנ"ך - סרוגים

פרשת בא: מרטין לותר קינג לא למד תנ"ך

גם מרטין לותר קינג בארה"ב וגם נלסון מנדלה בדרום אפריקה חשבו שהם הולכים בעקבות עם ישראל. הבעיה היחידה היא שמשה רבנו מעולם לא השתמש בקריאה "Let my people go"

פרשת בא: מרטין לותר קינג לא למד תנ"ך
  לא למד תנ"ך. מרטין לותר קינג

פרשת בא: מרטין לותר קינג לא למד תנ"ך

בשנות החמישים, פרץ בארצות הברית מרד העבדים השחורים אשר קרא להפסקת העבדות, הסיסמא אותה הם בחרו הייתה "Let my people go", כמה שנים מאוחר יותר בחצי השני של כדור הארץ נאבקים במשטר האפרטהייד בדרום אפריקה, וגם שם קורא מנהיג העבדים נלסון מנדלה "Let my people go". מאות בשנים נוכל לשמוע את זעקת החופש הזו מהדהדת מפיהם של מנהיגי העולם המבקשים לעצב מחדש את תפיסת הצדק העולמית.

אותם מנהיגים נושאי דגל החירות, ניסו לשוב ולהשתמש בקריאתו של משה רבנו לפני 3,300 שנה במצרים, לשחרור בני ישראל העבדים לחירות מידי המיצרים, הבעיה היחידה היא שמשה רבנו מעולם לא השתמש בקריאה "Let my people go".

מרטין לות'ר קינג וכמוהו שאר מנהיגי החופש בעולם מעולם לא למדו תנ"ך, או לפחות לא למדו כמו שצריך. משה רבנו זכה להיות מנהיג החופש המשמש דוגמא למנהיגים רבים לאורך ההיסטוריה, מאחר שהוא הוסיף עוד מילה אחת "שלח את עמי ויעבדני", ההבדל בין המשפט "Let my people go" ללא המילה ויעבדני, הינה בדיוק ההבדל בין היהדות לשאר הדתות בעולם, ובין ההשקפה הישראלית לתרבות המערבית.

משה רבנו סרב להוציא את עם ישראל

כדי להבין זאת עלינו להתבונן בתחילת הסיפור בספר שמות פרק ג פסוקים י – יב "וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם: וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱלֹהִים מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם: וַיֹּאמֶר כִּי אֶהְיֶה עִמָּךְ וְזֶה לְּךָ הָאוֹת כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹהִים עַל הָהָר הַזֶּה:"

הקב"ה מצווה את משה להוציא את עם ישראל מעבדות, ועכשיו מגיע דבר מוזר מאוד, היינו חושבים כי משה ייפרוץ בזעקות גיל ושמחה, סוף סוף יש הזדמנות להוציא את אחיו העבדים מהשעבוד המיצרי, אך לא. משה רבנו מסרב להוציא את בני ישראל, "וכי אוציא את בני ישראל ממצרים"? רש"י על אתר מפרש "מה זכו ישראל שתעשה להם נס ואוציאם ממצרים"?

צריך להבין שמשה רבנו הוא פעיל הצדק העולמי, הוא רואה מצרי מכה יהודי ומתערב, הוא רואה יהודי מכה יהודי וגם מתערב, הגננת אף הייתה מספרת לנו שמשה רדף אחר גדי שברח ונשאו על כתפיו, משה הוא האנטי עוול בעולם, הוא לא יכול לראות שום עוול מוסרי בלי להגיב, והנה הוא מסרב להוציא מיליונים מאחיו העבדים לחופש, מדוע מנסה משה לשכנע את הקב"ה שלא להוציא את בני ישראל ממצרים?

לא יודע מה עושים עם חופש

צריך להבין שדווקא מתוך צדקותו ומאבקו של משה למען מוסר וצדק הוא מסרב להוציא את בני ישראל ממצרים, כדי להבין זאת אשתף את הקוראים בסיפור שקראתי לפני כמה שנים: באחד מבתי הכלא בארץ היה אסיר בן 19 העומד כמה חודשים לפני שחרורו מכלא, אותו אסיר הגיש בקשה להנהלת הכלא לא לשחרר אותו ולהשאיר אותו בכלא, מוזר לא? במקום לחלום על החופש, ולבקש שחרור מוקדם הוא מבקש להישאר בכלא.

מנהל הכלא חשב שהאסיר הזה משוגע ושלח אותו לבדיקה פסיכולוגית ממנה חזר האסיר עם חוות דעת כי הוא בריא בנפשו, קרא מנהל הכלא לאסיר שיסביר לו את בקשתו המוזרה, בא האסיר למנהל הכלא והתחיל לספר כי מגיל 14 הוא מסתובב בבתי כלא, ועכשיו הוא עומד להשתחרר והוא מפחד, פשוט עד שייתפסו אותו מחדש ייעברו כמה ימים, והוא לא יודע מה ייעשה בהם. אתה מבין הוא אמר למנהל הכלא, אני לא יודע מה עושים עם חופש?

יוצאים כדי לעבוד את האלוהים

משה רבנו מבין שעם ישראל נמצא בדיוק באותו מצב של אותו אסיר, מה ייעשה עם ישראל עם כוחותיו העצומים, העם המהווה את לב העמים ומרכז בתוכו את כל הכשרונות וכוחות החיים שבהוויה מה הוא יעשה עם החופש? אם יש דבר אחד יותר מאמלל ומסוכן מעבדות הוא חופש, העולם המערבי שם בפסגת שאיפותיו את החופש, את 'הסתלבט' את הלשבת רגל על רגל מול הטלוויזיה ופשוט לא לעשות כלום או גרוע מזה להישקע בחיים תאוותניים של חומריות והנאה ללא כל מהות ומטרה.

הבה ונתבונן בתשובתו של הקב"ה לאמירתו של משה רבנו: "בהוציאך את העם ממצריים תעבדון את האלוהים על ההר הזה", הקב"ה אומר למשה, משה אתה צודק, להוציא את העם הזה לחופש זה הרסני פי כמה מהשארתם בעבדות, לכן לא לחופש אתה תוציא אותם אלא "לעבוד את האלוהים על ההר הזה" ומפרש רשי "כשתוציאם ממצריים לסוף שלושה חודשים תעבדון אותי על ההר הזה שתקבלו התורה עליו, והיא הזכות העומדת לישראל להוציאם ממצרים"

הבעיה היא שהעולם שכח שמשה רבנו לא בא אל פרעה בדרישה "שחרר את עמי" אלא "שחרר את עמי ויעבדוני", כל עניין יציאת מצריים זה כדיי שיעבדו את ה', ללא עבודה זו עדיף שיישארו בני ישראל עבדים! העולם כולו הפך את משה רבנו למנהיג החופש רק שהם לא למדנו תנ"ך, משה רבנו מעולם לא הוביל מהלך של חופש אלא של עבדות לקב"ה, עבדות שבעומקה היא החופש האמיתי כי עבד ה' הוא לעולם בן חורין כדברי ריה"ל.

הביטוי "אדם לחופש נולד" לא הגיע מבית הספר שלנו, במקורות שלנו כתוב "כי אדם לעמל יולד" (איוב פרק ה פסוק ז). עמל דרך ארץ או עמל תורה, הכל לפי תכונות הנפש של כל אדם, אך לא ניתן לחיות ללא עמל ועבודה.

==

נעם אלטמן הוא תלמיד בישיבת הכותל

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
חבל שמשווים את משה רבנו לגואלים אחרים.
יפה יוסף | 20-01-2018 22:41
ברוך הד' למשה היה זכות אבות והעם והיה לכם תכלית אחרי השחרור.אבל האם הגויים אין להם זכות לא להיות עבדים לבני אדם?
2
הרבי
נועם | 10-07-2021 14:47
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף סטטיק אלוהים