אורלב: 'סופשבוע ארוך' זה אינטרס של הציבור הדתי - סרוגים

אורלב: 'סופשבוע ארוך' זה אינטרס של הציבור הדתי

בצהרים הציגו השר סילבן שלום וח"כ זבולון אורלב את הצעת החוק לשינוי שבוע העבודה במדינת ישראל בפני ראשי הסתדרות הפועל המזרחי. במסגרת החוק אותו מובילים השניים, תקבע השבת כיום אסור במסחר ובפעילות, ואילו ביום ראשון יתנהלו המסחר, התרבות והספורט. ביום שישי יעבדו עד שעה 14:00.

אורלב: 'סופשבוע ארוך' זה אינטרס של הציבור הדתי
  למנוע חילול שבת. אורלב (פלאש90)

בבית סוקולוב בתל אביב נערך בשעה זו כנס של הסתדרות הפועל המזרחי בו מציגים השר סילבן שלום וח"כ זבולון אורלב את התוכנית לשינוי שבוע העבודה.

הצעת החוק לשינוי שעות העבודה והמנוחה, הניח ח"כ אורלב (הבית היהודי) על שולחן הכנסת כבר לפני שלוש קדנציות, אך רק לאחרונה, עם עידודו של המשנה לראש הממשלה, השר סילבן שלום, נראה שהיא מתחילה לתפוס תאוצה.

השניים, מציגים היום (ב') בפני הסתדרות הפועל המזרחי את עיקרי התוכנית אותה הם מכנים 'סופשבוע ארוך במדינת ישראל'.

בשיחה עם ח"כ אורלב, הוא מבקש קודם כל לתקן את השם, ולציין כי "סופשבוע ארוך הוא השם של סילבן, זה שם מטעה." את חלוקת העבודה בחקיקה הוא מתאר כך: "סילבן שלום אחראי על יום ראשון, אני דואג גם לשבת".

למה צריך בכלל חוק לשינוי שעות העבודה?

"השבת הפכה למוקד לחילולי שבת המוניים. 40 אחוזים מהמסחר במדינת ישראל נעשים בשבת. גם אירועי התרבות, הספורט וגם פעילויות הפנאי נעשים בשבת, תוך חילול שבת. כשמצד שני, יום שישי אינו מנוצל."

"אם יהיה נזיז את ימי השבתון לשבת וראשון, יהיה אינטרס מובנה של החברה, שכל המסחר יעבור משבת ליום ראשון. זו תהיה הסכמה סוציאלית ולא דתית."

גזירה שהציבור אינו עומד בה

ומי אמר שהציבור יסכים לכך?

"תראה את המצב באירופה, בלי חוקים ובלי כפייה, כל התרבות והספורט מתחרשים ביום ראשון, כי הציבור רוצה את זה. יש לו יום חופשי והוא מנצל אותו. זה רק מראה שאם הציבור ירצה נוכל להעביר את כל חילול השבת ליום חול."

על פי אורלב, כיום מועסקים 400 אלף עובדים בשבת, כשהוא מקבל פניות רבות מצד עובדים, שלא התקבלו לעבודה בגלל דרישות המעסיק שיעבדו גם בשבת.

אז למה לא לאכוף את חוק שעות עבודה ומנוחה?

"חוק מועיל רק כשהוא גזרה שהציבור יכול לעמוד בה. 60% מהציבור החילוני רוצים יום לקניות, והיום היחיד שכרגע יש להם הוא שבת."

"אכיפה של חוקים מועילה כשמדובר בהפרה נקודתית, אבל כיום יש צונאמי של מקומות שפתוחים בשבת, שגם אם תכפיל ותשלש את מספר הפקחים, זה לא יעזור ולכן חייבים חקיקה."

ומי יערוב לנו שאחרי החוק לא יהיה חילול שבת?

"גם אם יהיה חילול שבת, הוא לא יהיה המוני כמו עכשיו, ולכן ניתן יהיה לאכוף אותו. בעשרים השנים האחרונות ישבו במשרדי התמ"ת, הרווחה והפנים שרים חרדיים, והם לא הצליחו לאכוף את שעות העבודה והמנוחה, בגלל שלא הייתה תמיכה ציבורית. אחרי החוק, תהיה תמיכה ציבורית לסגירת העסקים בשבתות."

כולל יום ראשון

את 'התשלום' של הפיכת יום ראשון ליום שבתון, נשלם בהחזרת יום שישי ליום עבודה. "לפני עשרים שנה עוד עבדו ביום שישי, הזקנים עוד זוכרים את זה. בחורף יעבדו עד שעה 13:00 ובקיץ עד שעה 14:00".

לפי אורלב, הציבור הדתי, הוא הציבור שהכי יהנה מהחוק החדש. "אפשר יהיה לפתוח כוללים של יום ראשון, לקיים לימודים ופעילויות תורניות, שכיום אין להם זמן. יש כאלה שלומדים ביום שישי, אבל הם נלחצים בגלל ההכנות לשבת והקניות."

"החוק הזה הוא אינטרס של הציבור הדתי." מסכם אורלב, שמציין כי הוא נכלל במסגרת ההסכם הקואליציוני של סיעת הבית היהודי.

באירוע היום, יקחו חלק גם מנכ"ל הפועל המזרחי אבי סולימן וכ-60 מראשי הפועל המזרחי בישראל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
לא רוצים. תפסיקו עם היוזמה הטפשית !!!
יאהוד | 12-09-2011 15:11
לא רוצים לא רוצים ולא רוצים!!! להלן פירוט: לא רוצים לעבוד ביום ששי, לא רוצים להגיע ממוטטים לשבת. לא רוצים לעבוד חצי שעה נוספת כל יום, אנחנו כבר עובדים מספיק ועייפים מספיק בערב! לא רוצים שבבתי הספר ילמדו רק 5 ימים, מה יש - גם לנו מגיע חצי יום שקט כל שבוע! אנחנו מוותרים מראש על החופשה "הנוספת" ביום ראשון. כשנרצה חופש נוסף - ניקח יום חופשה מהעבודה. בקיצור - לא רוצים את היוזמה המטומטמת הזאת. ברור שתהיה פרצה בחוק, שלפיה יותר לכל מי שירצה בכך לעבוד בשבת בדיוק כמו היום (ואפילו יותר - כי מה, תפעלו נגד החוק שאתם אישרתם?) . גם אם בהצעה שלכם זה לא יופיע - אז כבר יכניסו לכם את זה בועדות (ברור שאף אחד לא יסגור מקומות תרבות ובילוי בשבת - אין לזה קונסנזוס, וברגע שזה לא נסגר - אז לא עשית כלום).
2
שכחתם פרט חשוב מאוד
צבי רוזן | 12-09-2011 16:19
אם יום ראשון יהיה יום בילוי, אז כל ההכנות ליום הבילוי יצטרכו להיערך יום קודם, כלומר בשבת. למשל, אם משחקי כדורגל ישוחקו ביום ראשון, אז האימונים יערכו בשבת. אם רוצים לקלוט את כל עם ישראל בשמורות הטבע ביום ראשון, אז עובדי התחזוקה של השמורות יצטרכו לעבוד בשבת כדי לבדוק את תנאיי השטח לקראת יום ראשון. לא במקרה מזיזים ימי זיכרון ממלכתיים (יום השואה ויום הזיכרון לחללי צה"ל) כאשר מועדים הנ"ל אמורים לחול ביום ראשון. כדאי שתחשבו על הנקודה החשובה שציינתי, ותראו שיום בילוי ביום ראשון לא יבטל את חילולי השבת, אלא רק יגבירם כי כל ההכנות האחרונות ליום הבילוי ההמוני תערכנה בשבת.
3
חשוב להשאיר סופ"ש שישי-שבת
oethat | 12-09-2011 18:17
הרעיון אינו מוצלח כלל, וחשוב להשאיר סוף שבוע שישי-שבת, כדי שיהיה אפשר להיערך לשבת כראוי. ישנם יהודים אשר עולים לקברי צדיקים כל יום שישי,והדבר חלק מההכנות הנפשיות לשבת. לעומת זאת, אין כל צורך ביום בטלה למחרת השבת, הרי שבת היא יום המנוחה השבועי.
4
רעיון מעולה
יוסף מוקיר שבת | 13-09-2011 11:36
רעיון מצויין. סוף סוף מישהו רציני. יש מלא דתיים שרוצים ספורט וקניות. יש המון סוחרים שמפסידים כסף בגלל זה. מי שתורתו אומנותו יכול גם ביום ראשון וגם ביום שישי ללמוד
5
תגובה ל- 4 - יום ראשון הוא לא יום המתאים
צבי רוזן | 13-09-2011 16:17
מגיב 4, לפני שאתה מתלהב מהרעיון, תקח בחשבון שכל ההכנות ליום הבילוי יתקיימו בשבת, כי יום ראשון למחרת השבת. כפי שהסברתי בתגובה 2, בגלל סיבה הזאת הרעיון אינו מוצלח כלל.
6
אני לגמרי בעד ההצעה של סילבן שלום.
ז'ק האלפק | 20-09-2011 10:58
איך לא חשבו על זה קודם? סילבן לרשות הממשלה!!1
7
חשבו כבר קודם אבל לא הצליח
צבי רוזן | 21-09-2011 10:31
היה כבר תקדים בעבר לשבתון ביום ראשון, כאשר ה' באייר התש"י חל בשבת, והחליטו לדחות את חגיגות העצמאות למדינת ישראל ליום ראשון, ו' באייר. התוצאה היתה חילול שבת המוני אשר נבע מההכנות לחג העצמאות. בשל כך, הרב הראשי של ישראל דאז החליט שלעולם לא יחווג יום העצמאות ביום ראשון, וכאשר ה' באייר אמור לחול ביום שישי או בשבת, החגיגות יוקדמו ליום חמישי, ולא ידחו ליום ראשון בשום פנים ואופן.