שו"ת: האם הגיע הזמן עכשיו לבנות את בית המקדש? - סרוגים

שו"ת: האם הגיע הזמן עכשיו לבנות את בית המקדש?

יש רבנים שטוענים לא רק שיש לעלות להר הבית, אלא גם שיש לבנות בית המקדש. הגיע הזמן? הרב שלמה אבינר משיב: "ודאי לא"

שו"ת: האם הגיע הזמן עכשיו לבנות את בית המקדש?
  (צילום: מענדי הכטמן/פלאש90)

ראיון עם הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב הישוב בית אל.

יש רבנים שטוענים לא רק שיש לעלות להר הבית, אלא גם שיש לבנות בית המקדש. הגיע הזמן?

ודאי לא. הרמב"ם כותב בתחילת הלכות מלכים, שכאשר אנו נכנסים לארץ מוטלות עלינו שלוש מצוות: למנות מלך, למחות את עמלק ולבנות בית הבחירה, ושזה צריך להיות לפי הסדר הזה. ב"ה יש לנו מדינה, אך זה עוד לא מלך ישראל על פי תורה. באשר לעמלק, איננו יודעים מי זה, אך כאשר יבוא הזמן, כבר נדע. ואז יבוא הזמן לבנות בית המקדש.

יש טוענים שדברים אלה של הרמב"ם הם תיאור מציאות היסטורית שבעבר ולא ציווי לעתיד?

רבינו הרב צבי יהודה לימד שזה לעתיד על יסוד דברי שו"ת שאילת דוד.

אבל החפץ חיים ומרן הרב קוק עודדו ללמוד הלכות בית המקדש?

ודאי שיש ללמוד כל התורה כולה. ואנו מאמינים באמונה שלמה שייבנה בית המקדש במהרה בימינו, אז יש להתכונן וללמוד.

בלי נביא לא נדע איך לבנות

אז יש גם להכין כלי המקדש?

לא קשור. כל הדורות ציפו לבנין בית המקדש אך לא הכינו כלום. גם אינינו יודעים בדיוק כיצד לעשותם. מעשה במכון שהכין מנורת זהב, צעק עליו הג"ר שלמה גורן בצעקות נוראות: מה אתה חושב לך? איך אתם מעיזים? האם אתם תחליטו איך המנורה צריכה להיות? ואיך מדליקים אותה?

גם כל בית המקדש אינינו יודעים כיצד לבנות.

נכון. כך כתב הג"ר הגר"ש גורן: "אין לנו כיום אפשרות הלכתית לבנות את בית המקדש ולחדש את עבודת הקרבנות, באשר הבעיות ההלכתיות בנושא זה הן כל כך מסובכות, עד שגם בבית השני היו זקוקים לשלושה נביאים שיורו להם איך לבנות את בית המקדש (זבחים סב א). אין כמעט פרט אחד בנושא זה של בנין המקדש שאין בו ספקות וספקי ספקות, שאינם ניתנים להכרעה על ידינו" (הר הבית עמ' ד).

אבל יש אומרים שלא נפסק שצריך נביא?

אבל, כמו שאמר הגר"ש גורן, בלי נביא לא נדע איך לבנות. גם כך כתב הגר"א שפירא: "…כל ענין בנין הבית נמסר לנביאים כאמרם בכמה מקומות הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל, וכן שבועות טז ע"א על פי נביא נאכלת ועל פי נביא נשרפת כו'. עכ"ל. והיינו דאף דתורה לא בשמים היא, אבל מצוה שאינה מסורה לאדם אלא שכל עיקר עניין המצוה מסור לשמים בזה גם פירושה יכול להינתן מן השמים". וכבר כתב על כך מרן הרב קוק בשו"ת משפט כהן צו ובגנזי הראיה. וכן גדולי ישראל רבים שקדמו.

אז מה אנו יכולים לעשות לקראת בנין בית המקדש?

מידות טובות, מצוות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
איזה כפירה בתורת השם
מנדל | 15-01-2018 10:07
הבן אדם שונא המקדש שונא מצוות הדם ושונא את עצמו. טוב שזרקתי הספרים שלו לפח זבל כי זה מקומו. נמאס ממנו והר המור שאינם מייצגים תורה. המציאו כת שדומה לנוצרות וחושבים כמו נוצרים.
2
מי יבנה ? פועלים סינים או ערבים?
איל | 15-01-2018 19:39
איך יבנו? יש אשורי בנייה? או כמו בעמונה? קודם יבנו ואחר כך ייללו.
3
תגובה מרב ישראל אריאל שליט''א
א הורביץ | 16-01-2018 10:33
שאלתי את רב ישראל אריאל האם נכון הסיפור אודות הרב גורן שהקים צעקות כנגד עשיית מנורת זהב במכון המקדש? הרב אריאל שליט''א השיב לי כדלהלן: יש רב בישראל שקם כל בוקר ושואל את עצמו : איזה מעשה אעשה היום כנגד הקמת מקדש ישראל? וכך כל בוקר ממציא אותו רב סיפור כזב חדש ושקר חדש כנגד בית המקדש ושוחרי המקדש. מבין ספרי אותו רב "ילקוט הכזבים" אודות הר הבית והמקדש הוא המרתק ביותר. הכנו להופעתו במהרה.
4
שאלה פשוטה לכבוד הרב
י | 20-01-2018 18:37
אולי אפשר לפרש שלוש המצוות ברמבם כך: למנות מלך - זו מדינת ישראל להכרית עמלק - זה מה שקורה היום ששונאי ישראל שמבקשים להשמידנו נרתעים?
יש תשובות
לא לחכות | 21-01-2018 21:04
מלך יש. זה ביבי להכרית את עמלק גם יש. טראמפ החליף את אובמה. עכשיו רק צריך למצוא קבלן טוב ואפשר להתחיל לבנות. שמעתי המלצות על גינדי.
5
אנחנו לא יכולים לעלות להר הבית אז איך
יפה יוסף | 23-01-2018 23:55
בדיוק נבנה את בית המקדש? שאלות לא מציאותיות.הר הבית היה כבר בידנו ונתנו אותו בחזרה למוסלמים .כך רצה הקב"ה כי כנראה שאין צורך יותר בקורבנות.2000 שנה לא הקריבו ישראל קורבנות פתאום היום כל טוב ומשעמם אז אולי נתחיל במלחמת עולם ונבנה .הרי היה הר הבית בידנו ולא בנו!.
6
הלכות בית הבחירה פרק א. א מצות עשה לעשות בית לה', מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, וחוגגין אליו שלוש פעמים בשנה--שנאמר "ועשו לי, מקדש" (שמות כה,ח)
א.ל. | 14-02-2018 19:05
הלכות בית הבחירה פרק א. א מצות עשה לעשות בית לה', מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, וחוגגין אליו שלוש פעמים בשנה--שנאמר ועשו לי, מקדש (שמות כה,ח)
7
נראה שדרכו של הרב הפוכה בתכלית מדוד המלך
יאיר | 28-03-2018 15:19
לדוד נאמר שעדיין לא הגיע הזמן לבנות את בית המקדש ובנו יבנהו ובמקום לכתוב שותים נגד בניין בית המקדש ולהשמיע קלטות מגד החוזה הוא אסף כל חייו כסף לבניין המקדש בנה יסודות הכין כלים ושמח שליצני הדור אמרו בית השם נלך והתכוונו לכך שהוא ימות ולמרות זאת הוא שמח ולא נת שנה לעיניו עד שימצא מקום המקדש והנה עומד היום רב שלא נותן שנה לעיניו עד שימצא עוד ספק או עוד מעשייה או עוד הרפיית ידיים בבניין המקדש ולצערי העובדות לא נכונות כל הדורות לא עשו בעניין המקדש כלום ועוד שכולם סברו שלא צריך לבנות זה לא תואם את האמת כבוד הרב מתעלם מרבי יחיאל מפריש הרב קלישר ורבותיו רבי עקיבא איגר החתם סופר אם הבנים שמחה ועוד רבים שהסכימו איתו חלקית וכן הרב חרלפ שכתב על קרבן פסח בימינו שנזכה לרצות את בית המקדש באמת ולהתגבר על כל הספיקות ונאכל שם מן הפסחים