ראש ישיבת מעלה גלבוע הרב דוד ביגמן, מסתובב בימים אלו עם תחושה ענקית של שביעות רצון. בטקס מסדר הכנפיים שייערך היום (רביעי), יעמדו 3 טייסים שעברו תחת ידו בשנים האחרונות.
בשיחה ל'סרוגים' הוא מנסה להסביר מה "המתכון" ליצירת תלמידים מוצלחים, האם הישיבה מכוונת לשירות משמעותי ומה הקשר בין שיטת לימוד הגמרא בישיבה שלו להצלחה בצבא?
התקופה בישיבה- חלק ממכלול
בפתח דבריו אומר הרב ביגמן: "אנו מאוד גאים בתלמידינו שתורמים תרומה משמעותית לחברה הישראלית בכלל ובפרט בשירות הצבאי. ברור שיש גורמים רבים להצלחת התלמידים. אך התקופה בישיבה היא רק חלק ממכלול יותר רחב שכולל בין היתר החינוך בבית ובקהילה ועוד".
הרב ביגמן מספר כי אמנם הישיבה לא מכווינה את התלמידים לתפקיד כזה או אחר בצבא אך "הישיבה חרטה על דגלה שירות שוויוני ומשמעותי ורוב התלמידים משרתים שירות מלא".
הרב ביגמן מציין כי "למיעוט שחשקה נפשם בתורה ועתידים לתרום לכלל ישראל בתפקידים חינוכיים אנו מאפשרים שירות משמעותי מקוצר של שנתיים בעידוד של צה"ל. הגישה לשירות הצבאי היא חלק בתפיסה רחבה של אחריות לכלל ישראל ולמדינת ישראל ולכן תלמידים מאד מעורבים בעשייה חברתית".
קשיים חדשים יצוצו בעתיד הקרוב
כיאה לשיחה עם ראש ישיבה בציונות הדתית, אי אפשר שלא לשאול האם תלמידיו מתלוננים בפניו על קשיים בעקבות פקודת השירות המשותף: "לעיתים תלמידים מדברים על קושי בשירות הצבאי מבחינה הלכתית, תרבותית וחברתית" אומר הרב ביגמן. "מעט מהקושי נובע מפקודות אלו או אחרות ובעיקר נובע ממפגש אינטנסיבי עם אחר מאוד שונה שמונע מאתוס שונה מתלמידנו. טרם שמעתי על בעיות בשטח בגלל פקודות חדשות אבל בהחלט יש מקום לחשוש שקשיים חדשים יצוצו בעתיד הקרוב".
שיטת הלימוד שלנו עוזרת להצליח בצבא
על השאלה האם יש משהו ספציפי עליו הוא יכול להצביע שגורם לתלמידים שלו להצליח בצבא, משיב הרב ביגמן: "החינוך לאהבת הבריות בכלל ואחריות לכלל ישראל ולמדינת ישראל ודאי משמעותית. אבל עוד נקודה חשובה היא שיטות הלימוד בישיבה. בישיבה אנו דוגלים בחשיבה עצמית וביקורתית שהיא קריטית- העמקה בתלמוד תורה בכלל ובלימוד גמרא בפרט ומאהיבה את התורה על לומדיה. דרך זו מנחילה רווח צדדי של כלים נאותים להתמודדות שונות בחיים ויתכן שגם משפיעה על הצלחת תלמידינו בצבא ובהמשך החיים".
בסוף דבריו מבקש הרב ביגמן לחדד נקודה נוספת: "כל תלמיד שמגיע לבית מדרש מתעשר על ידי המגע עם התורה. לימוד התורה הוא אינטראקציה בין התלמיד לבין התורה לדורותיה. תמיד במגע הזה יש בו משום הפרייה לתלמיד לעתים אף הפרייה הדדית כאשר נולדות זוויות חדשות – חידושי תורה ".
"בכל אופן כל תלמיד מגיב למפגש באופן אחר, כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות. אנו מעודדים את התלמידים להיפגש עם התורה באופן ישיר. התוצאות שונות אצל תלמידים שונים שכן התורה מתהווה במפגש בין התלמיד לבין התורה וכל אחד מגיע לישיבה לחפש דבר ה' אך לבסוף פוגש את דבר ה' בעיניים שלו "תורה דיליה". לכן כל אמירה שבלונית על תפקיד הישיבה בעיצוב של תלמידים מוצלחים תהיה אמירה שטחית. הישיבה מאפשרת מפגש וטיב הפרייה ותוצאותיה תלויות בתלמיד ובמטענים שלו".
מה דעתך בנושא?
10 תגובות
2 דיונים
דוד
הרב ביגמן אישיות גדולה ומסרים אמיתיים ללא ססמאות. כן ירבו
18:11 30.12.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנחם
ישיבת מעלה גלבוע לא הצמיחה עדיין רבנים בעלי שיעור. אולי כי ישיבת מעלה גלבוע קמה לפני 25 שנה, גם אם מישהו למד במחזור הראשון של הישיבה, הוא יהיה היום רק...
ישיבת מעלה גלבוע לא הצמיחה עדיין רבנים בעלי שיעור. אולי כי ישיבת מעלה גלבוע קמה לפני 25 שנה, גם אם מישהו למד במחזור הראשון של הישיבה, הוא יהיה היום רק בן 42. כמה גדולים אתם מכירים בגיל זה? חכו. זה יגיע. רוצים לדעת למה? הביטו באחותה הגדולה עין צורים תובב"ה, שגם בראשה עמד מו"ר הרב ביגמן. החינוך עובד
המשך 14:56 28.12.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי פשוט
במחילה מכבודו, שיטת הלימוד בישיבה מניבה את זה שרוב כמעט מוחץ של בוגריה מורידים את הכיפה לאחר כמה שנים, מדובר בסטטיסטיקה ידועה שהישיבה מודעת אליה היטב. קצת קשה לי להבין...
במחילה מכבודו, שיטת הלימוד בישיבה מניבה את זה שרוב כמעט מוחץ של בוגריה מורידים את הכיפה לאחר כמה שנים, מדובר בסטטיסטיקה ידועה שהישיבה מודעת אליה היטב. קצת קשה לי להבין מה המקום להתגאות בשיטה כזאת, האם סיום קורס טיס הוא חשוב יותר מיראת שמיים? האם מטרת הישיבה היא לימוד תורה לשמה, או שוויוניות וחשיבה עצמית? (יכול להיות שצפסיפית שלושת הטייסים האלה יראי שמיים, אני לא מכיר וזה לא משנה, משנה העיקרון וסדרי העדיפויות)
המשך 09:56 28.12.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי מתחכם
האם אתה חושב שישיבה אחרת הייתה נותנת מענה לאותם בוגרי יב שמגיעים למעלה גלבוע. ברור שאם לא הייתה הישיבה הם לא היו לומדים במוסד אחר ואם היו לומדים היו מורידים את הכיפה עוד קודם. הכי קל ללמד צולי"מ ולטעון שבישיבה שלך כולם דתיים.
20:57 28.12.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הנני
הקריטריון לבחינת איכות הלימוד בישיבה אינו כמו מועמדים לקורס טיס יוצאים ממנה אלא כמה תלמידי חכמים יוצאים ממנה כשם שאיכות חוג לפיזיקה באוניברסיה נמדדת במספר הפרסומים האקדמיים...
הקריטריון לבחינת איכות הלימוד בישיבה אינו כמו מועמדים לקורס טיס יוצאים ממנה אלא כמה תלמידי חכמים יוצאים ממנה כשם שאיכות חוג לפיזיקה באוניברסיה נמדדת במספר הפרסומים האקדמיים שלה .. יש כאן שיבוש מערכות
המשך 08:36 28.12.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמיד
מדהים שאין קשר בין הכותרות לדברים שאמר הרב ביגמן. הכותרת אומרת "שיטת הלימוד שלנו עוזרת להצליח בצבא", ואילו הרב ביגמן ממש מסתייג מאמירות שבלוניות כאלה.
23:59 27.12.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתי
לגדל תלמידי חכמים, או תורה לשם "שמיים"
11:16 27.12.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
שכחנו מהי מטרת הישיבות?
10:42 27.12.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בושה
מה הבעייה ללמוד אחרי השירות? למה מקוצר? צריך לבטל את הקומבינות לכל המגזרים. שירות מלא חובה לכולם עולל כולם. גם בנות.
10:00 27.12.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אילן
תלמידי הישיבה עושים רובם ככולם 3 שנים מלאות (אגב יותר מחצי עושים יותר מ3 שנים..). רק כמות קטנה (בממוצע תלמיד או שניים מתוך מחזור של 70-80 תלמידים) עושים שירות מקוצר של שנתיים (שכיום זה קיצור של 8 חודשים בלבד)
11:25 27.12.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר