אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב, אנשי הר המור הם החשמונאים של ימינו?

הרב שלמה אבינר נשאל לגבי טור שהשווה את אנשי הר המור לחשמונאים ומגיב: "בודאי הג"ר צבי טאו הוא אדם חשוב מאוד, אך להשוות אותו לקדושה הנוראה של החשמונאים, זה מופרז"

הרב, אנשי הר המור הם החשמונאים של ימינו?
  לא הגיע לרמת החשמונאים. הרב טאו (באדיבות המצלם)

ראיון עם ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב הישוב בית אל הרב שלמה אבינר, על חנוכה, על החשמונאים של ימינו ועל הסתגרות מול קבלת השפעה מהגויים.

באחד עלוני השבת, נכתב שתלמידי הג"ר צבי טאו צריכים לראות בחנוכה את החג שלהם?

ודאי. יש לשמור כל התורה וכל החגים כולל חנוכה.

לא. הכוונה שחנוכה צריך להיות ראש השנה שלהם, כי הוא כמו החשמונאים: מלחמה על שחרור לאומי, מלחמה נגד רוח יוון ונגד מתיוונים.

הכותב מגזים. בודאי הג"ר צבי טאו הוא אדם חשוב מאוד, אך להשוות אותו לקדושה הנוראה של החשמונאים, זה מופרז. אם ראשונים כמלאכים, אנו כבני אדם, ואם ראשונים כבני אדם, אנחנו כחמורים.

לא. הוא לא סובר שדרכם של החשמונאים היתה נכונה, אלא שלאורך ההיסטוריה הלכו בדרך אחרת של ספיגה מן הסביבה הגויית.

אז הוא נגד חנוכה?! לא מובן?! על כל פנים, אין לתלמידי הרב טאו לדאוג, הם בחברה טובה.

הקפות שניות בישיבת הר מור

הרמב"ם לא למד מהגויים?

הוא טוען שלדוגמא הרמב"ם כן ספג תרבות של גויים.

טענה ישנה שכבר הוכחשה מזמן. אדרבה כל הלומד מורה נבוכים, רואה שהרמב"ם פונה ליהודים שספגו את הפילוסופיה של אריסטו, ולכן הוא מברר אותה בסכין חד. מה שנכון, כמובן הוא מקבל, שהרי "קבל האמת ממי שאמרה", כמו שהוא אומר בהקדמת שמונה פרקים. מה שאינו נכון, הוא שובר כחרס הנשבר, בהוכחות שכליות חזקות .אבל קנה המידה שלו הוא התורה, על פיה הוא קובע מה נכון ומה לא.

על כל פנים, הוא לא ראה בעיה בלימוד זה…

ודאי הוא אסר לימוד זה, כפי שהוא פוסק בהלכות עבודה זרה, שלימודים אלה אסורים מן התורה.

"ספרים רבים חיברו עובדי עבודה זרה בעבודתה, היאך עיקר עבודתה ומה משפטה ומעשיה. ציוונו הקדוש ברוך הוא, שלא לקרות באותן הספרים כלל, ולא נהרהר בה, ולא בדבר מדבריה. ואפילו להסתכל בדמות הצורה – אסור, שנאמר 'אל תפנו, אל האלילים' (ויקרא יט ד). ובעניין זה נאמר 'ופן תדרוש לאלוהיהם לאמור, איכה יעבדו' (דברים יב לא) – שלא תשאל על דרך עבודתה היאך היא, ואף על פי שאין אתה עובד: שדבר זה גורם לך להיפנות אחריה ולעשות כמו שהן עושין, שנאמר 'ואעשה כן, גם אני' (שם)… 

ולא עבודה זרה בלבד הוא שאסור להיפנות אחריה במחשבה, אלא כל מחשבה שגורמת לו לאדם לעקור עיקר מעיקרי התורה – מוזהרין אנו שלא להעלותה על ליבנו, ולא נסיח דעתנו לכך ונחשוב ונימשך אחר הרהורי הלב: מפני שדעתו של אדם קצרה, ולא כל הדעות יכולות להשיג האמת על בורייו, ואם יימשך כל אדם אחר מחשבות ליבו, נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו.

כיצד: פעמים יתור אחר עבודה זרה; ופעמים יחשוב בייחוד הבורא, שמא הוא שמא אינו, מה למעלה מה למטה, מה לפנים מה לאחור; ופעמים בנבואה, שמא היא אמת שמא אינה, ופעמים בתורה, שמא היא מן השמיים שמא אינה. ואינו יודע המידות שידון בהן עד שיידע האמת על בורייו, ונמצא יוצא לידי מינות.

ועל עניין זה הזהירה תורה, ונאמר בה 'ולא תתורו אחרי לבבכם, ואחרי עיניכם, אשר אתם זונים, אחריהם' (במדבר טו לט) – כלומר לא יימשך כל אחד מכם אחר דעתו הקצרה, וידמה שמחשבתו משגת האמת. כך אמרו חכמים, 'אחרי לבבכם', זו מינות, 'ואחרי עיניכם', זו זנות" (רמב"ם, הלכות עבודה זרה ב ב).

איך הרמב"ם למד פילוסופיה?

אז למה הרמב"ם בעצמו למד פילוסופיה אם זה אסור?

כמובן הוא נשאל על כך והשיב, שאהבתו הולכת רק לתורה, אך עשה זאת בגלל פיקוח נפש של האומה כדי להשיב על דעות רעות. וזה לשונו: "בטרם נוצרתי בבטן – התורה ידעתני, ובטרם אצא מרחם – הקדישתני, ולהפיץ מעיינותיה חוצה – נתנתני, והיא איילת אהבי ואשת נעורי אשר באהבתה שגיתי מבחורי ואף גם זו נשים נכריות נעשו לה צרות: מואביות, עמוניות, צידוניות, אדומיות, חיתיות – והאל יודע, כי לא נלקחו מתחילה אלא להיותן לה לרקחות ולטבחות ולאופות, להראות העמים והשרים את יופיה כי טובת מראה היא עד מאד )איגרת לחכמי לוניל, איגרות הרמב"ם חלק ב', מהדורת הרב שילת, עמ' תקב).

נחזור לענייננו ולתרבות המערב. הרי יש בה דברים טובים?

בודאי. הוא מתחלקת לשלושה חלקים: מדע, פילוסופיה ופנאי. באשר למדע, בודאי אין לנו בעיה, אנו אוהבים מדע. כמובן, יש להשתמש לטובה ולא לרעה. המוסריות קודמת למדע. באשר לפילוסופיה כבר דיברנו, יש דברים נכונים ויש לא נכונים. אבל גם ביחס לדברים הנכונים, אינינו זקוקים להם , יש יותר טוב אצלנו.

הבעיה הגדולה היא תרבות הפנאי, שירה, בידור, סרטים ועוד.

אם הם משפיעים – איך הם מסתגרים?

כן. אין צריך בהסברים, היא מלאה שחיתות, ולצערנו היא חודרת בארצנו הקדושה.

אז אשרי מי שלוחם נגדה בכל תוקף, כגון הג"ר צבי טאו ותלמידיו. אז מה בעייתו?

הוא טוען שהם מסתגרים.

מה איכפת לו. זו מדינה חופשית. יש חירות. שיחיה איך שהוא רוצה ויתן לאחרים לחיות.

אבל הוא טוען שהשפעתם הולכת ומתרחבת כל הזמן, שהם משפיעים דרך החינוך, דרך תנועת הנוער, דרך המכינות הקדם צבאיות, דרך גרעינים תורניים במקומות רבים, ושיותר ויותר אנשים הולכים ומתקרבים להשקפתם.

עכשיו אני לא מבין כלום: אם הם משפיעים בכל הרבדים של הציבור, אז הם לא מסתגרים. חינוך זו הסתגרות? תנועת נוער זו הסתגרות? חיילים זו הסתגרות? גרעין תורני זו הסתגרות? אדרבה, זה קשר גדול לעם ישראל. סתירה ראשונה: הם כמו החשמונאים אז שליליים. סתירה שניה: הם מסתגרים-משפיעים.

יש גם במאמר הזה הרבה לשון הרע…

איני רוצה לשמוע.

אז, בסיכום?

מי שטוען דברים לא לעניין, סימן שאין לו מה לטעון לעניין. חזק ונתחזק בתורה, כמו בימים ההם, כך בזמן הזה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
אולי תפסיקו להתעסק עם הקומץ שמכונה הר המור
א | 17-12-2017 15:47
יש עוד יהודים בעולם
2
הם כמו החשמונאים שהביאו בקנאותם לחורבן הבית
מדויק | 17-12-2017 17:17
מי שקצת מכיר את ההיסטוריה יודע שהחשמונאים היו למעשה קנאים קיצוניים שהביאו חורבן על ישראל.
3
טענות מוזרות
יואב הנדל | 17-12-2017 19:50
גם את האינטרנט המציאו הגויים. וגם את החשמל. אולי נחזור לחיות לאור נירות?
קריאת הכתוב
יהודי | 18-12-2017 14:37
לא מבין איך הצלחת לקרוא את תגובותיו של הרב ועדיין כתבת כך ... אנא חזור שנית על הכתוב
4
נו כבר שלומו תן לנו יום מנוחה בלי הבילבולי מוח שלך
חניבאל | 18-12-2017 4:14
לך טפל בילדים שלך שיצאו לתרבות רעה
חוצפן. אגב אתה רוצה שהוא יתעלם מהן אדם ששואל אותו?
ה | 19-12-2017 14:12
דבר שני אני לא מכיר את בניו של הרב אבינר שליטא אך אני בטוח ששלך אם יגדלו ברשותך יצאו במקרה הטוב לתרבות רעה.
5
איזה יופי.
גיא | 18-12-2017 10:49
יופי של כתיבה, מדהים היכולת להעביר את הנק' בצורה כזו. הרב אבינר מוכשר ב"ה בכתיבה זורמת וקלה. כמובן שהוא אמר דברים פשוטים וברורים אך תמיד יהיה למתחכמים מה לומר, "מה ניהיה בלי חשמל?" וכו'... תתבגרו ילדים, יש פה עיקרון כללי לא פרטים פרטים. תפעילו ראש, שכל רבותי! נחנו בזה כולנו, כך אני מקווה.
6
הבעיה היא..
מנחם | 18-12-2017 10:54
שבלי תרבות אין פילוסופיה, ובלי פילוסופיה אין מדע. ...
7
החשמונאים שחררו הר הבית ובית המקדש והר המור כופר בהר
מנדל | 18-12-2017 12:43
הבית ובית המקדש. הר המור אינו ישיבה אלא כת שהגורו שלהם איש מחשבה מר טאו. מפחיד המקום ההזוי הזה שמשקיע משאבים רצניים למנוע עם ישראל מלקיים מצוות השם אבל גם חושב שהם יותר דתיים מרב עם ישראל. חבל שבנתיים עם הארצות נצח.
מחילה מכבודו
יהודי | 18-12-2017 14:41
אבל הרב טאו תלמידו המובהק של הרב צבי יהודה קוק בנו של הראי"ה קוק יודע קצת יותר ממך בעיינים של קדושת המקדש ומגמת עם ישראל, הר הבית כיום הוא לא 1/1000 מיעודו להכיל את משכן ה' בעולם, ולענייננו כל הרבנים הראשיים למדינת ישראל אסרו כניסה למקום המקדש לא רק הרב טאו מהרב קוק עד הרב עובדיה לידיעת הציבור
8
די כבר!! תפסיקו כל הזמן להתעסק בישיבת הר המור
שלמה | 20-12-2017 21:37
היא לא מעניינת. אתם סתם עושים כותרות מכל איזה זבוב קטן שם! בלי קשר, הישיבה המרכזית העולמית היא ספינת הדגל שלנו, והיא ענקית, רוב הרבנים והמנהיגים ממנה!! והיא באמת מעניינת אותנו!!