נאומו של משה רבנו נמשך וכעת הוא מגיע לחלק הרביעי שלו, בו ישנו מפנה. אם עד עכשיו הנאום עסק בנושאים כלליים, וכמעט שלא פירט מצוות, הרי שמעתה ועד סוף פרשת כי תבוא, כל פרשה תכיל עשרות מצוות. המשותף לכל המצוות האלו, הוא שהן קשורות לכניסה לארץ ישראל.
אחד השינויים הבולטים ביותר בציוויי התורה בין ספר דברים לבין ארבעת הספרים הקודמים נמצא בפרשתנו. בספר ויקרא אוסרת התורה לאכול בשר. המקרה היחידי בו מותר לאכול בשר, הוא בשר קודש מקרבן שהוקרב באוהל מועד. שחיטת בעל חיים מחוץ לאוהל מועד מושוות לרצח ועונשה כרת:
"וַיְדַבֵּר יי אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו וְאֶל כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יי לֵאמֹר. אִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יִשְׁחַט שׁוֹר אוֹ כֶשֶׂב אוֹ עֵז בַּמַּחֲנֶה אוֹ אֲשֶׁר יִשְׁחַט מִחוּץ לַמַּחֲנֶה. וְאֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא הֱבִיאוֹ לְהַקְרִיב קָרְבָּן לַיי לִפְנֵי מִשְׁכַּן יי דָּם יֵחָשֵׁב לָאִישׁ הַהוּא דָּם שָׁפָךְ וְנִכְרַת הָאִישׁ הַהוּא מִקֶּרֶב עַמּוֹ" (ויקרא פרק יז, א-ג).
אבל בספר דברים, משתנה הציווי וכעת יש היתר לאכול בשר גם מחוץ לאוהל מועד:
"כִּי יַרְחִיב יי אֱ-לֹהֶיךָ אֶת גְּבוּלְךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְאָמַרְתָּ אֹכְלָה בָשָׂר כִּי תְאַוֶּה נַפְשְׁךָ לֶאֱכֹל בָּשָׂר בְּכָל אַוַּת נַפְשְׁךָ תֹּאכַל בָּשָׂר. כִּי יִרְחַק מִמְּךָ הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יי אֱ-לֹהֶיךָ לָשׂוּם שְׁמוֹ שָׁם וְזָבַחְתָּ מִבְּקָרְךָ וּמִצֹּאנְךָ אֲשֶׁר נָתַן יי לְךָ כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִךָ וְאָכַלְתָּ בִּשְׁעָרֶיךָ בְּכֹל אַוַּת נַפְשֶׁךָ" (דברים יב, כ-כא).
מעניין כי ההיתר לאכול בשר נאמר דווקא אחרי הרחבת הגבול. לא מדובר בהיתר הנובע מתוך עצלות, שבעוד במדבר המרחק אל אוהל מועד, היה עד 12 קילומטר, עכשיו כבר מדובר בכמה ימי הליכה, אלא מדובר בסיבה עמוקה יותר.
אכילת בשר אינה יכולה להעשות סתם כך, כדי שלאדם יותר ליטול את חייו של בעל חיים אחר, הוא צריך לעשות זאת למטרת קודש. לכן ההיתר היחידי במדבר לאכול בשר הוא כשמקריבים אותו באוהל מועד. כל אכילה אחרת איננה מצדיקה את הריגת בעל החיים ונחשבת כרצח.
אכילה של קודש
אבל כשנכנסים לארץ ישראל, ארץ הקודש, כבר אין צורך לייעד את הבשר לקרבן כדי שהאכילה תחשב כקודש. בארץ ישראל גם הפעולות החומרית הופכות לפעולות של קודש, עצם הישיבה בארץ ישראל מעלה את האכילה שבה למדרגה של קודש. קדושה זו מתפשטת בכל שטחי הארץ עד "קצה גבולך".
בדומה לאכילת בשר קרבן החטאת אותו בו אכילת הכהנים את הבשר היא המכפרת על החוטא – אכילת הכהנים היא חלק מעבודת הקרבן. כך גם באכילה בארץ ישראל – האכילה הופכת לקודש. רמז נוסף לדמיון בין אכילת הבשר לדיני הקרבנות נמצא בחלקים שאינם נאכלים. החלקים האסורים באכילה בבהמה הם הדם והחֵלֶב (השומן של האברים הפנימיים), אלו אותם חלקים המוקרבים על גבי המזבח בכל קורבן.
בפרשת ראה בולט המעבר מתורת חוץ לארץ לתורת ארץ ישראל. כשנכנסים לארץ ישראל, עולים מדרגה ברמת הקדושה, לכן יש מצוות ייחודיות לארץ. גם המצוות הרגילות מקבלות משמעות עליונה יותר, ועל כן משה רבנו חוזר על חלק מהן עם השינויים ההכרחיים למצב החדש.
מכאן ואילך בפרשות הקרובות יחדש משה רבנו מצוות המתאימות דווקא לארץ ישראל (העמדת מלך, נביא, נביא שקר וכו') ויחזור על מצוות ישנות עם הוספות הכרחיות (תרומות ומעשרות, ביכורים, שמיטה ויובל וכו').
על מימד זה מצביעה הפתיחה לציווים: "אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַן יי אֱ-לֹהֵי אֲבֹתֶיךָ לְךָ לְרִשְׁתָּהּ כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר אַתֶּם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה".
מה דעתך בנושא?
12 תגובות
0 דיונים
אסי שטאובר
תן לי להסביר לך משהו אדון חכמולוג, כל מי שאומר בשר זה רצח אינו מדבר אלא מתוך הרגש, אמנם כתוב בתורה לא תאצח אבל זה לא מתייחס לבעלי חיים, כי...
תן לי להסביר לך משהו אדון חכמולוג, כל מי שאומר בשר זה רצח אינו מדבר אלא מתוך הרגש, אמנם כתוב בתורה לא תאצח אבל זה לא מתייחס לבעלי חיים, כי הם נועדו לאכילת אדם כך שיש סיבה ל-"רצח" הזה. וכל החכמולוגים שאומרים לא מאמינים בתטרה הקדושה שאומרת כל המפריס פרסה, שוסע שסע ומעלה גרה טותו תאכלו
המשך 12:45 19.10.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
והיתה נכונה לזמנה. אין בתורה אסור על טלוויזיה אבל אם היתה נכתבת היום היה אסור כזה. לא כל מה שהיה נכון לימי קדם נכון גם להיום.
16:17 14.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
ואם לא אתם עושים לאו מדאורייתא. הקורבנות לא יתבטלו אלא רק אחרי תיקון עם ישראל שזה אחרית הימים ממש בסוף. עד אז יש לישראל חובות של קורבנות. גם בשר...
ואם לא אתם עושים לאו מדאורייתא. הקורבנות לא יתבטלו אלא רק אחרי תיקון עם ישראל שזה אחרית הימים ממש בסוף. עד אז יש לישראל חובות של קורבנות. גם בשר הוא בריא ויש בו תיקונים גדולים. אם הייתה קורה קצת פנימיות התורה הייתה יודע.
המשך 15:43 14.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל צבי גילת
האם בחו"ל (לאחר ישיבת עם ישראל בארץ ישראל) לא ניתן יהא לאכול "בשר תאוה"? ההשתמשות ב"תורת ארץ ישראל" אינה פוטרת מללמוד תורת אמת..
15:04 14.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שניצל
(ויקרא פרק יז, ג). 'אִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יִשְׁחַט שׁוֹר אוֹ כֶשֶׂב אוֹ עֵז וגו' ' - שעל זה מפרש רש"י: 'במוקדשין הכתוב מדבר, שנאמר להקריב קרבן' כלומר לא...
(ויקרא פרק יז, ג). 'אִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יִשְׁחַט שׁוֹר אוֹ כֶשֶׂב אוֹ עֵז וגו' ' - שעל זה מפרש רש"י: 'במוקדשין הכתוב מדבר, שנאמר להקריב קרבן' כלומר לא מינה ולא מקצתיה. לא היה בכלל איסור לשחוט שחיטה כשרה בכל מקום במדבר. הפסוק המובא מדבר בשחיטת קודשים בחוץ, דבר שהיה (ועודנו) אסור.
המשך 14:53 14.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
בלי שום קשר לשאלה המוסרית... בעלי החיים של תעשיות הבשר/חלב/ביצים הם בעלי החיים החולים ביותר והמורעלים ביותר על פני תבל. מי שקצת לומד את הנושא מבין כמה המצב עולה על כל...
בלי שום קשר לשאלה המוסרית... בעלי החיים של תעשיות הבשר/חלב/ביצים הם בעלי החיים החולים ביותר והמורעלים ביותר על פני תבל. מי שקצת לומד את הנושא מבין כמה המצב עולה על כל דמיון (85% מהאנטיביוטיקה בעולם מיוצר עבור אותם בעלי חיים). פשוט לא בריא בעליל לצרוך את הדברים האלה. לא פלא שאחד מכל שלושה (!!!) אנשים שצורכים מוצרים מן החי חולים בסרטן.
המשך 11:11 04.08.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבל לא אוכלת בשר....
10:15 04.08.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
23:31 03.08.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון נווה עמל ה
אל דאגה ,זה רק בינתיים ! סגירתו של המעגל בגאולה השלמה ,זה לחזור לנקודת ההתחלה שהחיים יהפכו באמת לגן עדן, באכילה צמחונית ובריאה. אכילת הבשר הותרה על ידי התורה רק...
אל דאגה ,זה רק בינתיים ! סגירתו של המעגל בגאולה השלמה ,זה לחזור לנקודת ההתחלה שהחיים יהפכו באמת לגן עדן, באכילה צמחונית ובריאה. אכילת הבשר הותרה על ידי התורה רק מפני שמדובר היה בתאווה בלתי נשלטת ומובנת לאותם ימים. אבל התורה לא שינתה את מגמתה הראשונית כי אכילת בשר איננה רצויה כלל. כאמור לעתיד לבא בגאולה השלמה נקרא את : "בכל אות נפשך" . בבחינת בכול "אות" שבנפשך . אות - ה"ו" בחולם. שהתאווה אומנם לא תעלם כליל אך אותות הנפש שלנו כבר יעשו את המהפך חזרה והם יסלדו אט אט מהבשר עד חדילה מאכילה
המשך 18:07 02.08.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון נ"ע הרצליה
17:57 02.08.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר