אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

פרשת עקב: הדרך לחזק את האחיזה בארץ

אחרי שתי פרשות בהן ניתח משה רבינו את האירועים שהביאו לכניסה לארץ, ואת הדרך לשמור על הרגש הלאומי חי, באה פרשת עקב עם המפתח כיצד לשמור על האחיזה בארץ

פרשת עקב: הדרך לחזק את האחיזה בארץ
  פלאש90

הנאום הארוך של משה רבינו נמשך, והפעם הוא מקבל תפנית. אם בפרשות הקודמות דובר על הלאומיות הישראלית ועל השמירה עליה, הרי שבפרשת עקב מתחילים לדבר על השכר והעונש שבקיום המצוות.

הפרשת פותחת בהבטחה על הטובה באם ישמור עם ישראל על חוקי התורה: "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵתהַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם…". מה היה צריך להיות הפרס על שמירת המצוות? בדתות אחרות, מקובל להבטיח הבטחות לעתיד הרחוק, שלא ניתן לבחון אותן האם הן יתקיימו או לא.

על כך נאמר בתלמוד: "הרוצה לשקר – ירחיק עדותו". אבל בתורה, ההבטחה היא לטווח הקצר: "וַאֲהֵבְךָ וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָוּבֵרַךְ פְּרִי בִטְנְךָ וּפְרִי אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָשְׁגַר אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעלַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ. בָּרוּךְ תִּהְיֶה מִכָּל הָעַמִּים לֹא יִהְיֶה בְךָעָקָר וַעֲקָרָה וּבִבְהֶמְתֶּךָ. וְהֵסִיר יי מִמְּךָ כָּל חֹלִי וְכָל מַדְוֵימִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ לֹא יְשִׂימָם בָּךְ וּנְתָנָם בְּכָלשֹׂנְאֶיךָ".

השכר הוא שכר בעולם הזה, ברכוש חומרי. ומאידך-גיסא יש גם את האזהרה לעוברי חוקי התורה: "וְהָיָה אִם שָׁכֹחַ תִּשְׁכַּח אֶת יי אֱ-לֹהֶיךָוְהָלַכְתָּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבַדְתָּם וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לָהֶםהַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן".

בהמשך הפרשה יחזרו הבטחות אלו עוד מספר פעמים, כאשר הידועה שבהן היא הפרשה השנייה של קריאת שמע: "וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּהאֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת יי אֱ-לֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶםוּבְכָל נַפְשְׁכֶם. וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁוְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ. וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָלִבְהֶמְתֶּךָ וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ". לעומת "הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּןיִפְתֶּה לְבַבְכֶם וְסַרְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶםלָהֶם. וְחָרָה אַף יי בָּכֶם וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָרוְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָהאֲשֶׁר יי נֹתֵן לָכֶם".

המשותף לכל האזהרות שבפרשה הוא ששמירה על מצוות התורה תוביל לעושר ולרווחה, בעוד אי-קיום מצוות התורה יביא לגלות ולעזיבת הארץ. אפילו כמות המשקעים בארץ ישראל היא ביחס להתנהגות היושבים עליה.

אחרי פרשת דברים, בה ניתח משה רבינו את האירועים שהביאו לכניסה לארץ, ואחרי פרשת ואתחנן, בה הוא הדריך כיצד לשמור על הרגש הלאומי חי, גם אחרי כמה דורות, באה פרשת עקב. בפרשה זו מוסר משה רבנו את המפתח, כיצד לשמור על האחיזה בארץ.

ארץ ישראל היא ארץ מיוחדת, יש לה כוחות רוחניים המושפעים מהתנהגות היושבים בה. כשהיושבים עליה אינם מתנהגים כראוי, ארץ ישראל מקיאה אותם מתוכה. ולהפך, כאשר היושבים עליה פועלים בצורה ישרה, ארץ ישראל נותנת את ברכתה ומוציאה את השפע שטמון בה.

על עיקרון זה חוזר משה רבינו לאורך כל הפרשה. מכאן ואילך, בכל הפרשות הבאות יתחיל משה רבינו לפרט את המצוות עליהן יש לשמור כדי להיות ראויים לישיבה בארץ ישראל.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
וכמובן - רובה ביד. הקב"ה אינו אוהב "ניסים מופלאים" .
עמוס ארליך | 10-08-2012 18:20
אלה נעשים רק בנסיבות מיוחדות.
2
"וזכרת ... הוא הנותן לך כח" בשביל מה? "לעשות חיל"
עמוס ארליך | 14-08-2012 1:32
לא בשביל להניח את הכח בצד ולצפות שהחיל ייעשה מעצמו בדרך ניסית בלתי כוחנית.
3
העיקר להתחבר לרשעים שונאי תורתם עמם ומולדתם {בנט ושות'}
משה מכוכב יעקב | 28-07-2013 9:44
לו בנט ושות' היו חוברים למפלגות החרדיות, היום לא היו מדברים אפילו על החזרת סנטימטר מארץ ישראל. אך כשחוברים לרשעים, התוצאה הזו היתה כל כך צפויה, אלא מה??? הרי ליבני לשם כך הצטרפה לממשלה.ואיתה הרב הגאון לפיד (יחסית לבנט כמובן ). בקיצור אנחנו אוכלים מה שבישלנו. לצערנו לא בדיוק שאלו אותנו, אך מרוב שרצינו להרביץ לחרדים, שכחנו שאנחנו כורתים את הענף עליו אנחנו יושבים. ביייייי שבוע טוב
4
למשה מכוכב יעקב
| 28-07-2013 10:42
זה עצוב, אבל הרשעים בסיפור הם ש"ס, ולא החילונים שהם רק בגדר תינוקות שנשבו. ומכיון שלשמחתנו היו אלו הרשעים שלא רצו לחבור לבנט, כל הטענות שלהם הם טענות קש.
5
הכל הכל הכל ביד אלוקים
| 15-08-2014 11:53
רבינו הגר"א ז"ל בכתביו אחרי שמתאר את שלבי המיתה שעברה כנסת ישראל מאז היציאה לגלות כתב על דורו "ואנו מקוים עתה לתחה"מ שנא' התנערי מעפר". היינו שמצד מצב העולם היה יכול אז להיות "התנערי מעפר", ולבסוף האריכו עוונות ולא יצאנו מהגלות. והנה איתא בחז"ל עה"פ סכותה לראשי ביום נשק, סכותה מלשון סוכה וביום שנושקים ב' עולמות אז צריכים סוכה והגנה, כי כל זמן שאדם נמצא במסגרת אפילו יפול לא יפול רחוק כיון שעומד בתוך המסגרת וזה מחזיקו רק יכול ליפול בתוך המסגרת פחות או יותר, אך כיוצא ממסגרת אחת ואל השניה לא נכנס, כי עוד לא עשה בה קנין, אז הוא בסכנה כי אם לא יצליח יכול ליפול רחוק, וזה הפי' במדרש הנ"ל כשמתחיל המעבר בין עולם הזה לעולם הבא אז הוא הסכנה, וזה היה בדורו של הגר"א שהיה יכול להיות "התנערי מעפר" וליכנס לתקופת ה"לעתיד לבוא". לכן בדורו היתה הסכנה גדולה והיה צריך שמירה גדולה ששמרו מן השמים. לכן בתקופת הגר"א קצת לפניו וקצת לאחריו היו ממש גדולים בעלי רוה"ק, זה דבר שלא היה נפוץ מקודם, ואע"פ שהיו הרבה גדולי תורה בכלל ישראל יחידים היו בעלי רוה"ק, אך בתקופה ההיא היו הרבה מכל הצדדים, בעלי שיעור קומה מיוחדת, וזה משום שהיתה אז סכנה והיו צריכים הסתכלות רחבה על כלל ישראל, איך לכוין שיכנסו למסגרת החדשה, על כן שפכו שפע כזה משמים. ואף שאז היה תחלת ההשכלה, אחזו גדולי התורה את הציבור חזק לעשות מסגרת כדי להחזיק שלא יפלו כנ"ל ]יראת חיים על נפה"ח עמ' של' ושם מאריך לבאר את השיטה השניה שהעמידו מאותה סיבה ועומק החילוק ביניהן[. יש לדעת שזו היתה מטרת יסוד ישיבת וולוז'ין על ידי אבי ישיבות ליטא ופולין מוהר"ח זצ"ל תלמיד הגר"א, אשר ממנה יצאו כל הישיבות אח"כ. לא היה זה רק כדי למסור לדורות את דרך הלימוד מבית מדרשו של רבו הגר"א. אלא, מטרת ייסוד הישיבה היתה כדי ליצור סוג מסגרת שעל ידה תוכל להתממש ההבטחה שלא תשתכח תורה מישראל, ולא מפני שהיה חסר לימוד התורה בתקופה דאז. אדרבא, בתי המדרש אז היו מלאים מפה לפה מלומדי תורה, מלאים ממש כפשוטו, אבל הגר"ח זצ"ל בגודל פקחותו, כשראה תחילת התנוצצותו והתפתחותו של השורש פורה ראש ולענה - דהיינו ההשכלה, הוא צפה מראש את גודל הסכנה הרוחנית, הוא חזה מראש שההשכלה ]שאח"כ הפכה לתנועה[ מאיימת על המשך קיומה של תורה ומצות בכלל ישראל. לשם כך, בהתייעצות עם רבו הגר"א זצ"ל ובהסכמתו, יזם את רעיון הקמת ה"ישיבה", כהכנה למבול זה של כפירה שלא תגלוש ולא תתפשט לתוך הד' אמות של הלכה. הישיבה בוולוז'ין נוסדה בתור ד' אמות "נקיות" ששם עמוד התורה קיימת בטהרתה. היא הוקמה בתור חוליה ראשונה בשרשרת הישיבות שעתידים לצאת ממנה, המטרה היתה ברורה - שימסר עמוד התורה בטהרתה מדור לדור - דרך הישיבות, ובהתאם לכך, נקבעה מלכתחילה צביונה וצורתה של "ישיבה". ברור שהגר"ח זצ"ל דיבר עם הגר"א ז"ל אז על כל קווי הישיבה, איך ובאיזה צורה צריך שיהיה צביון הישיבה.
6
"לא נשתוק על הבושה" יום ראשון הקרוב
| 15-08-2014 13:21
"לא נשתוק על הבושה" יום ראשון הקרוב כ"א אב 17,8 כולם מוזמנים לחתונה של מחמוד מנסור ומורל באולמי "שמש אדומה" בראשון לציון רח' אלטלנה 1 בשעה 19:00 נא לבוא עם אנרגיה חיובית להביא רמקולים זמבורות שלטים וכו' אנו בייחד נבקש מאחותנו לחזור איתנו הביתה לעם היהודי "עם הנבחר" הטלפון של האולם 03-952-4008 נא לבקש מהם לבטל את החתונה לא לאיים עליהם! רק לבקש יפה....
7
“לא תעמוד על דם רעך”
| 15-08-2014 13:43
“לא תעמוד על דם רעך” (ויקרא י”ט, ט”ז) היא שמחובתו של אדם לעזור לזולתו הנמצא בסכנה. "לא נשתוק על הבושה" יום ראשון הקרוב כ"א אב 17,8 כולם מוזמנים לחתונה של מחמוד מנסור ומורל באולמי "שמש אדומה" בראשון לציון רח' אלטלנה 1 בשעה 19:00 נא לבוא עם אנרגיה חיובית להביא רמקולים זמבורות שלטים וכו' אנו בייחד נבקש מאחותנו לחזור איתנו הביתה לעם היהודי "עם הנבחר" הטלפון של האולם 03-952-4008 נא לבקש מהם לבטל את החתונה לא לאיים עליהם! רק לבקש יפה....