הרב דוד וכטל, כדאי שתתנצל מהר בפני הרמטכ"ל

ידידי הרב דוד וכטל. כוונתך רצויה אבל דבריך רעים וחמורים. כדאי שתתנצל מהר בפני הרמטכ"ל על דבריך שעל אף שנבעו מלב אמיתי וכואב אין דרך אחרת מלכנות אותם כדברי שקר וכזב. הרב עמיחי גורדין חושף מה היה בפגישת הרבנים עם הרמטכ"ל

הרב דוד וכטל, כדאי שתתנצל מהר בפני הרמטכ"ל

ידידי הרב דוד וכטל. כוונתך רצויה אבל דבריך רעים וחמורים. כדאי שתתנצל מהר בפני הרמטכ"ל על דבריך שעל אף שנבעו מלב אמיתי וכואב אין דרך אחרת מלכנות אותם כדברי שקר וכזב.

אחד הנושאים הטעונים שעלו בפגישה עם הרמטכ"ל הוא פסטיבל ה'הדתה'. אנשי שמאל קיצוני יצרו במשך שנים רבות בצבא 'דתופוביה'. הרב סדן זעק מול הרמטכ"ל כנגד הרוח הרעה של 'ההדתה' רוח שנשבה הרבה לפני שרב אלוף גדי אייזנקוט התיישב על כסא הרמטכ"ל אבל קיימת עדיין במקומות רבים בתוך הצבא. 'מאות תלמידים בוגרי הציונות הדתית מורידים את הכיפה כל שנה בצבא, כמה חילונים אתם מכירים שחזרו בתשובה בצבא. ועוד מעיזים לדבר על הדתה בצבא' הטיח הרב סדן בקציני המטה הכללי, כשדמעות בעיניו. 'אני יודע שאתה מתנגד לרוח הרעה הזאת', הבהיר הרב סדן, 'אבל הרוח הזאת עדיין נושבת ביחידות צה"ל השונות'.

מה שעשו האנשים המנוולים שהפיצו והשרישו את המושג השקרי של 'ההדתה' הוא לקחת חילוקי דעות ולהפוך אותם למלחמת בני אור בבני חושך. לקחת את הדרישה להפרדה בין בנים לבנות במגורים ובאימונים, דרישה שנובעת מצורך באינטימיות מגדרית ולהפוך אותה להדרת נשים ולרצון להשאיר את הנשים במטבח. להפוך כל פעולה נקודתית למסע שיטתי ומתוזמר של פונדמנדליזים דתי. להפוך כל מי שלא מסכים איתך לאוייב האומה.

נפלת גם אתה לבור ההדתה

הרב דוד היקר, לצערי הרב, לבור הזה שהופך כל מחלוקת למלחמת תרבות. וכל חוסר הסכמה למסע שיטתי נפלת גם אתה. הפרשנות שלך למעשיו של הרמטכ"ל והתנהלותו, והבוז והזלזול שהטחת בו הם בדיוק אותו מסע דה-לגטימציה שמנוהל נגדנו כבר למעלה מעשור. לא כל חוסר הסכמה חייב להיות מתורגם לבגידה באומה. נדגיש. ישנם דברים רבים ומשמעותיים בצבא הדורשים תיקון. כל מי שהיה נוכח בחדר הישיבות של המטכ"ל ביום שלישי האחרון יודע שהדברים שנאמרו שם מפי הרבנים, היו חדים, נוקבים ונטולי חנופה. אף אחד מאיתנו, לא הרב דרוקמן, לא הרב סדן, לא הרב מדן ולא אף רב אחר ניסה לטייח או לעשות חיים קלים לאנשי הצבא שנכחו בפגישה. אבל הכל נעשה מתוך הערכה, אהבה ושותפות. זה הצבא שלנו, אין לנו צבא אחר. זה הרמטכ"ל שלנו, אין לנו רמטכ"ל אחר. גם אם הטענות קשות, והן קשות. הן נאמרות בתוך משפחה מעריכה ואוהבת.

את הקטסטרופה שהתנהלה בבה"ד 1 לא יצר הרמטכ"ל הנוכחי. ייסד אותה גל הירש לפני יותר מעשור. מי שאחראי לכל מה שהתנהל שם בכל אותן שנים הוא לא גדי אייזנקוט אלא אנחנו שנרדמנו בשמירה. אנחנו שלא הוצאנו ציוץ מהפה בזמן שכל זה התרחש. מי שיצר אווירה של עירוב כדרך חיים ושכל המפריד ידו על התחתונה הוא לא הרמטכ"ל הנוכחי אלא דורות רבים שקדמו לו. מי שהכניס לשיח הצבאי את המילה המתועבת 'הדתה' הוא לא האדם שאיתו אנו מנהלים מגעים מזה תקופה ארוכה אלא אנשים מנוולים הרחוקים ממנו מרחק רב.

לא הייתה הידרדרות

אנו מלווים את המגעים עם הרמטכ"ל מזה תקופה ארוכה. ישנה עוד דרך ארוכה מאוד עד שנגיע אל המנוחה והנחלה. הגיוני ואולי גם הכרחי שיהיו לנו חילוקי דעות עם הצבא. חילוקי דעות כן, אבל חרפות וגידופים לא. מחלוקת עניינית, נוקבת וחריפה כן, טענות אישיות, נלוזות וחסרות בסיס – לא.

הרב דרוקמן, ראשון הדוברים בפגישה, פתח את דבריו בבקשה מהרמטכ"ל. 'אני אוהב אותך ומעריך אותך. כל מה שאגיד נאמר מתוך הערכה ורצון לתקן. אם בדברים שאגיד ישתמע זלזול או פגיעה, אני מודיע מעכשיו שאני מתנצל על כך' ומשם המשיך הרב דרוקמן ותיאר בצורה נוקבת את הקשיים והבעיות הקיימים. ניתן לנהל מחלוקת נוקבת גם בלי האשמות אישיות וחוסר זלזול. כל אחד מהיושבים בציון חייב באופן אישי את בטחונו ואת בטחון ילדיו לרמטכ"ל ולצה"ל כולו. אנשים רעים רבים סובבים את ארצנו ורוצים לפגוע בנו, הרמטכ"ל מדיר שינה מעיניו יום יום כדי שאנחנו נוכל לנום בשלווה בבתינו הבטוחים.

הטענה שמאז הפגישה הקודמת עם הרמטכ"ל חלה הדרדרות אינה נכונה בלשון המעטה. חלו התקדמויות חשובות גם אם לא מספקות בתחומים לא מעטים. העובדה שהדרך לתיקון עוד ארוכה לא אומרת שלא הלכנו כברת דרך חשובה עד עכשיו. גם אנחנו חושבים שהרמטכ"ל יכל לפעול ביותר נחישות וביותר מהירות. אבל מכאן ועד הטענה שלא חלה התקדמות מפרידה תהום. גם אם הרמטכ"ל יפעל עכשיו בנחישות ובמרץ כפי שאני מקווה ומצפה שאכן יקרה, הקלקול שאותו אנו מנסים לתקן הוטמע במשך שנים רבות בד.נ.א של צה"ל ולא ניתן לצפות לתקן את הדבר הזה ביום אחד.

חזק ונתחזק בעד ערינו ובעד ערי א-לוהינו – וה' יעשה הטוב בעיניו.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
10 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
הרב וכטל לא דיבר על הדתה אלא על שיוויון מדומה בין נשים לגברים
| 09-11-2017 12:51
2
גם אם אתה צודק מה שכתבת לא הוגן ולא מוסרי
מאן דאמר | 09-11-2017 13:07
אני מאמין לרצונך הטוב כב' הרב אבל זה לא תקין פשוט לא תקין. אתה מנצל את העובדה שהיית אחד מהרבנים שם. יכולת לכתוב אותם הדברים בדיוק אבל בלי להזכיר את שמו של הרב יש מספיק רבנים ואנשי ציבור שטוענים כך ולדעתי היית צריך לתקוף את הטענה ולא את האדם. היית יכול לומר רבותיי כל אלה שתוקפים את הרמטכל צריכים להתנצל בפניו במקום זה יצא שביצעת סיכול ממוקד באדם מסוים.
מאן דאמר צודק. הבעיה שכך עיתונאים משתכרים
| 09-11-2017 19:56
בלי פיצוצים אין משכורת.
3
מה ההתקדמויות שחלו?
| 09-11-2017 16:04
מדוע כבוד הרבנים לא מספרים לציבור?
4
מאמר לא ראוי של הרב גורודין
יוני | 09-11-2017 17:54
לא מתייחס בכלל לתוכן, אבל הרב גורודין כותב נגד דברים שאמר רב אחר בפגישה סגורה. נראה שיש לו משהו אישי נגדו. אחרת הוא היה רושם לו באופן אישי או שהוא היה כותב מאמר על דעה לא מקובלת/ רב אנונימי כזה או אחר. זה גובל בלשון הרע או רכילות הזכרת שמו של הרב דוד וכטל מבלי שיש לציבור יכולת לשמוע את דעתו או לקבל תמלול של השיחה.
אחי, אתה לא מחובר
גילעד | 13-11-2017 20:09
דודי וכטל הוא לא רב, הוא אברך. איש יקר ונפלא..אבל לא רב..הוא לא היה בפגישה והוא גם לא יהיה בכמה שנים הקרובות. יש פה באתר מאמר תגובה שלו אתה יותר ממוזמן לקרוא.
5
כן בהחלט
דודי העייף | 09-11-2017 20:52
כבוד הרב, ראשית ראוי לציין את הקישור אליו מתיחסים דבריך, והנה הוא http://www.srugim.co.il/222057-הפגישה-שלא-הייתה-בין-הרמטכל-לרב-טור-דע שנית, הדברים כה נוקבים ותגובתך לא עונה אפילו לטענה ענינית אחת מכל מה שנאמר... הכי קל זה לצאת עם כותרות מפוצצות אבל אומרים לך טענה- הרמטכל מורח אותך ואת חבריך הרבנים התמימים שממשיכים להפטיר כדאשתקד ולחזק את צהל ולאהוב את צהל וכו' וכו - אם כבודו מודה שנרדמתם בשמירה כבר לפני כמה שנים אז מה זה נקרא להתעורר מהתרדמת? תביעו דיעות נרחצות שלא יאפשרו לזה לקרות ואל תמשיכו להגיד כמה אתם אוהבים את צהל שיורק לכם בפנים אבל מאחורי הגב....
6
במחילה מכבוד הרב
אריק | 10-11-2017 14:12
הרב אומר כאן שנרדמנו בשמירה אבל צר לי מאוד, נראה שדווקא יש מי שכבר 20-30 שנה מדבר על החדירה של ערכים זרים למדינה לצה''ל ואפילו לישיבות (רמז ''צדיק באמונתו יחיה''), כשבימי עיון בתנ''ך אתם מתפארים שבנים יכולים לשבת במעורב ליד בנות וללמוד תורה מה לכם כי תלינו על צה''ל? (ויש עוד הרבה דוגמאות) אתם היחידים שנרדמתם!
7
זו מכה מתחת לחגורה תרתי משמע
מאן דאמר | 11-11-2017 19:31
מעולם לא הטלתי ספק ביראת השמיים וברצון להאהיב תורה על עם ישראל בישיבת הר - עציון שעליה כמדומני אתה מרמז כאן. הכרתי את אנשי הישיבה הזו. אבל כן, עקרונית זה נכון הציבור הזה ואני מתכוון כלל הציבור הדתי לאומי, חלקו נסחף אחרי מגמות ליברליות זרות שראשיתן ברצון טוב אבל תוצאותיהן8 מסוכנות. נער הייתי וגם זקנתי וכבר ראיתי דברים שאינני יכול לכתוב. משהו לא טוב עובר על הציבור הזה בשנים האחרונות וזה מעולם לא היה כך - ואל תגידו לי עזוב תמיד היה בכל הנוגע לשנים של תחילת חיי כאדם בוגר מתשלח עד היום כלומר 40 שנה אני יכול לומר לכם בלי פקפוק - לא היו דברים כאלה לפחות לא מתוך אידאולוגיה - חפיף תמיד היה ותמיד יהיה האידאולוגיה השתנתה וכאן הבעיה. וזה משפיע גם על ישיבות מסוימות. אז אולי זה לא פוליטיקלי קורקט לומר אבל צריך להילחם בזה - כי בנפשנו הדבר.
8
מחילה אבל אתה אולי נרדמת בשמירה
דוד | 13-11-2017 9:49
היכן היית לפני 7 שנים שישיבת הר ברכה הוצאה מההסדר עי שר הביטחון דאז? היו הרבה רבנים שהתריעו בכל במה על כך. חוץ מראשי איגוד ישיבות ההסדר. האשמה עליהם. ורק עליהם. כל זמן שנתנו לצבא את ההרגשה שהכל בסדר הצבא עשה כרצונו. אז נזכרתם היום. צר לי כבוד הרב. נזכרתם קצת מאוחר. מקווה בשביל רבני האיגוד שזה לא מאוחר מידי