המהלך הגדול של לידת עם ישראל, עליו מספרת התורה כמעט והגיע לקיצו.
בארבעה ספרים עבר עם ישראל תהליך ארוך: מספר בראשית, בו הונחו היסודות והרקע של עם ישראל, דרך ספר שמות בו כבר הוא הפך מיחידים לעם, היישר לספר ויקרא בו הוא קיבל מערכת חוקים ועד הנדודים במדבר שם הוא התמודד עם קשיים. ועכשיו הגיע שלב הסיכומים.
ספר דברים, שונה מארבעת הספרים שקדמו לו. הביטוי הרווח בתורה "וַיְדַבֵּר יי אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר" איננו מופיע בו. ספר דברים הוא נאום ארוך ומתמשך של משה רבנו שהתחיל בר"ח שבט והסתיים עם פטירתו של משה רבנו בז' באדר. נאום יחסית ארוך למי שבתחילת דרכו אומר "לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי … כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי". על אף שלכאורה מדובר בדבריו של משה, אין הוא אומר אותם מדעתו, זו דרך של משה רבנו להעביר את דבר הקב"ה לעם.
ספר דברים הוא מעין חזרה על כל המסופר בשלושת הספרים הקודמים, אבל מנקודת מבטו של משה רבנו. משה מתחיל לתאר את קורות עם ישראל במדבר לא בסדר כרונולוגי, אלא לפי נושאים. הנושא הראשון הוא חטא המרגלים, הסיבה בגינה התעכב עם ישראל במדבר ארבעים שנה. זו גם הסיבה מדוע דור יוצאי מצרים, לא נכנס לארץ.
כבר עמדנו בעבר על השוני בין התיאור בפרשת שלח לבין הסיפור אותו מספר משה רבנו בספר דברים. בהמשך יתוארו מעמד הר סיני, חטא העגל, מלחמות סיחון ועוג ושאר קורות עם ישראל במדבר, כשלכל סיפור יש גם מסר מצדו, תראו לא לחזור שוב על השגיאות שעשיתם אז.
מצוות מחדש ומצוות חדשות
בספר דברים חוזר משה רבנו על רוב המצוות, לעיתים תוך שינויים מן הנכתב בספרים הקודמים. בד בבד, ישנן מצוות רבות שלא נאמרו עד עתה ואנו פוגשים אותם לראשונה.
השינויים במצוות בין ספר דברים לקודמיו נובעים בעיקר מהשינוי שחל בעם. כבר לא מדובר בדור יוצאי מצרים, אלא בדור שבעוד זמן קצר עתיד להכנס לארץ. אנשים אלו כבר ארבעים שנה לומדים את המצוות ממשה רבנו. לכן ברור מדוע חלק מהמצוות אינן צריכות הרחבה נוספת.
דיני הקרבנות שמופיעים בספר ויקרא, כמעט ואינם מופיעים בו, אבל מאידך יש בו הרחבה על מצוות כמו תרומות ומעשרות וביכורים.
מצוות הקשורות לארץ, מופיעות בו לראשונה, או מקבלות משנה חשיבות, המלכת מלך, דיני נביא ועיר הנדחת, עניינים שלא היו שייכים במדבר ויהיו שייכים עם הכניסה לארץ.
משנים פאזה
ספר דברים מבטא את המעבר מדור מדבר לדור הכניסה לארץ. צורת החשיבה בו שונה, הציוויים בו שונים, הגישה בו חדשה. ספר דברים הוא הנאום האחרון של משה רבנו לפני שהוא נפרד מעם ישראל ושולח אותם לארץ ישראל.
משה רבנו, המנהיג הגדול, בארבעים ושבעה ימים מכין את עם ישראל, אל היעד החדש, הכניסה לארץ ישראל.
מה דעתך בנושא?
1 תגובות
0 דיונים
משה אהרון נ"ע הרצליה
מי שסבור כי ספר דברים הוא אך סיכום של ארבעת החומשים הקודמים עושה לעניות דעתי עוול נורא לדמותו של משה - כמבארה הראשון של התורה הוא שולל ממנה מדמותו...
מי שסבור כי ספר דברים הוא אך סיכום של ארבעת החומשים הקודמים עושה לעניות דעתי עוול נורא לדמותו של משה - כמבארה הראשון של התורה הוא שולל ממנה מדמותו של משה את הנופך העיקרי של משה לא רק כנותן התורה אלא כאמור כמבארה הראשון ואפילו אך בפרספקטיבה של ארבעים שנה........ השינויים המצויים בספר דברים אינם קוסמטיים קראו כאן בפורום על "משה המבאר"
המשך 22:01 13.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון נ"ע הרצליה
מי שסבור כי ספר דברים הוא אך סיכום של ארבעת החומשים הקודמים עושה לעניות דעתי עוול נורא לדמותו של משה - כמבארה הראשון של התורה הוא שולל ממנה מדמותו...
מי שסבור כי ספר דברים הוא אך סיכום של ארבעת החומשים הקודמים עושה לעניות דעתי עוול נורא לדמותו של משה - כמבארה הראשון של התורה הוא שולל ממנה מדמותו של משה את הנופך העיקרי של משה לא רק כנותן התורה אלא כאמור כמבארה הראשון ואפילו אך בפרספקטיבה של ארבעים שנה........ השינויים המצויים בספר דברים אינם קוסמטיים קראו כאן בפורום על "משה המבאר"
המשך 22:01 13.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר