הרב יהודה הנקין: "קשה לי לומר תפילת הדרך" - סרוגים

הרב יהודה הנקין: "קשה לי לומר תפילת הדרך"

ביום שישי האחרון, איסרו חג, עלו בני משפחת הנקין לקברם של בני הזוג איתן ונעמה הנקין הי"ד שנרצחו לפני כשנתיים בפיגוע ירי. הוריו של הרב איתם הנקין, הרב יהודה והרבנית חנה הנקין, נשאו דברי זכרון לזכרם

author-image
הרב יהודה הנקין: "קשה לי לומר תפילת הדרך"

ביום שישי האחרון, איסרו חג, עלו בני משפחת הנקין לקברם של בני הזוג איתן ונעמה הנקין הי"ד שנרצחו לפני כשנתיים בפיגוע ירי. הוריו של הרב איתם הנקין, הרב יהודה והרבנית חנה הנקין, נשאו דברי זכרון לזכרם.

דבריהם של השניים הובאו בדף הפייסבוק 'איתם ונעמה הנקין הי"ד'.

הרב יהודה הנקין: "קשה לי לומר תפילת הדרך. כי איתם ונעמה הותקפו בערך במקום בו היו צריכים לומר תפילת הדרך, אחרי היציאה מהישוב. אינני יודע אם הספיקו לומר, אבל הם הותקפו בזמן שהיו אמורים להיות באמצע תפילת הדרך. ולכן קשה לי לומר תפילת הדרך כי בכל פעם שאני אומר אותה, אני מהרהר בכל זה. ובכל זאת, אני ממשיך לומר תפילת הדרך. אין לי רשות לבטל אותה. ועוד, מבחינה מסויימת איתם לא נפטר".

"הוא לא נפטר במיוחד בשבילי ובשביל אשתי, שאנחנו עובדים כמעט יומם ולילה על כתביו, וראוי שאזכיר אותם פה: עוד מעט יצא לאור ספר [היסטוריה] שלם על "ערוך השולחן", הרב יחיאל מיכל הלוי אפשטיין. אחר כך ייצא לאור קובץ מאמרים, הכולל הן מאמרים שפורסמו בחייו, והן מאמרים מעזבונו, שפורסמו לאחר מותו. אחר כך ייצא לאור, אם ירצה השם, ספר חידושיו, מהחידושים הרבים בנושאים שונים שהשאיר בכתב יד. וכל זמן שאנחנו עסוקים בקריאת חידושיו וכל שכן בהוצאתם לאור, אומרים על כך בגמרא: "כיוון שאדם אומר דבר שמועה [בתורה] מפיו [של תלמיד חכם], שפתיו דובבות בקבר". כך הוא איתם. וכך היא נעמה.

הרבנית חנה הנקין: כלתנו האהובה, בננו האהוב: איננו יודעים מה רואים מהמקום הטוב בו אתם נמצאים. אספר לכם מעט ממה שקורה כאן. ילדיכם – שמחים. טוב להם בחיים. הם גדלים בבית סבא חנן וסבתא הילה, המקיפים אותם באהבה והמתמסרים טוטאלית לגידול הילדים.

בני הרב איתם: לומדים את ספריך. התפוקה התורנית שלך במשך עשור הייתה מופלאה. איך הספקת? אבא מצא ברשימותיך, כתוב במחשב: "אני מקווה שאני מצליח לעשות את העיקר עיקר, ואת הטפל טפל". ספרך "להם יהיה לאכלה" [על חרקים בפירות], אזל מן השוק. הוא יודפס עוד מעט מחדש, עם תוספות שמצאנו בכתב ידך – ורבים מבקשים אותו.

בית הדין בדרום אפריקה ביטל את האיסור על תותי שדה אחרי שעיינו בספרך; תלמידי החכמים שם השתכנעו מהיושר שבדבריך, והציבור שם נהנה מהמתיקות שבבריאה.

כעשרה מאמרים שלך ראו אור לאחר מותך, ועוד ספר עומד לצאת בקרוב, כפי שאבא הזכיר – ועוד מספר ספרים בהמשך.
האם אתה רואה דברים אלו?

נולדת אל תוך משפחת פוסקי הלכה. למדת בישיבה וב'כוללים', אבל נשארת תלמיד מובהק של אבא, ושל סבך-זקנך [הגאון רבי יוסף אליהו הענקין].

אחרים גם למדו מאבא, אבל נדמה לי שאתה היחיד שהקפת את מלוא תורתו. אבא ואני חזינו לך עתיד כפוסק הלכה בולט. עילוי. חריף. עניו. מאיר פנים אבל לא נושא פנים. מהזן הנדיר הנזהר מהטיית העובדות בכוונה או שלא בכוונה על מנת לשרת עמדה מסויימת.
מלמעלה הכריעו אחרת.

האם אתה יושב היום עם נעמה בגן עדן, ואתה עוסק בהלכה עם זיידי [סבא-רבא] הגאון, והוא רווה נחת מצאצאו העילוי ואתה מהקרבה אליו?

נעמה, כלתנו האצילית וכלילת המידות, החכמה והצניעות, והכל כך אהובה עלינו.

היית רעיה ואם מופלאה, אהבת תורה, הקמת עם בעלך בית חדור יראת שמיים והקפדה במצוות. אמהות כמו שלך לא ראינו מימינו. עמלת קשה, ובכשרון אדיר הקדשת שעות לסייע ללא חשבון וללא תשלום לכל מי שביקשה עזרתך, ואף לאלה שיהיו מתחרות שלך. ללא חשבון.

ותמכת בתורה של בעלך. שלו – שלך.

נעמה ואיתם: הנאהבים והנעימים בחייכם, ובמותכם לא נפרדתם. זכיתם לאהבה ולזוגיות מופלאות. מצאתם אחד את השני צעירים מאוד, כמעט ילדים, אהבתם. הקמתם את ביתכם בעודכם כמעט ילדים. בית חדור יראת שמיים. אהבת תורה. אהבתם מאוד מאוד את ביתכם, את המשפחה שבניתם. ולפני שנתיים – עליתם יחד בסערה השמימה.

קראנו עכשיו תהילים: "אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת ה'; אשרי נוצרי עדותיו, בכל-לב ידרשוהו; אף לא-פעלו עוולה, בדרכיו הלכו;"
ילדינו האהובים: גילמתם בשבילנו את הפסוקים האלו ועוד רבים.

המשפחה רוצה להודות מכל הלב לאנשים הרבים שהקיפו אותנו באהבה בשנתיים האלו. לחברים הנאמנים. משפחת הנקין מודה לחברים שעוזרים לנו בהוצאת הכתבים לאור. ומודים לקדוש ברוך הוא על כך שהשארתם אותנו עם הרבה מאוד: השארתם אותנו עם זכרונות, השארתם אותנו עם ילדים שיגדלו ויילכו בדרכיכם, השארתם אותנו עם ספר שירה [של נעמה] ועם חידושי תורה – ועל כך אנחנו מודים לכם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מה יהיה???
נחמן | 19-03-2018 19:51
השם ירחם כמה טרגדיות עם ישראל עובר אבא בשמיים תרחם עלינו!