בבית הכנסת שלנו נוהגים בשמחת תורה לאפשר לנשים לרקוד עם ספר תורה בעזרת נשים. מה דעת התורה על כך?
א. אין משנים סדרי עבודת ד' הקבועים מדורי דורות (שו"ת רשב"א א שכג. עיין שו"ת אורח משפט לה).
המהרש"ל כבר כתב שנענש מפני שאמר "השמחה במעונו" בשמחת סיום מסכת: "היה נראה לברך שהשמחה במעונו בסיום מסכת… וכן הוריתי פעם אחת הלכה למעשה, ונתבלבלה השמחה במהומות גדולות על ידי סיבות קשות. ותליתי הסרחון בי שעברתי על דברי רבותי שלא שמעו מעולם דבר זה, על כן לא כתבו אלא בחתונה ובפדיון הבן, ובמילה גם כן לולי צערא דינוקא. אבל במצוות אחרינא לא. ובודאי כל דבריהם בקבלה ובסודות פנימיות על כל שיחה ומילה, ואיך נתקן לאותן מצוות…" (ים של שלמה ב"ק פ"ז ס' לז).
ב. אפילו אין איסור בדבר כמו כאן, אין צורך בדבר, שהרי אין לזה קשר עם יראת שמים, כי יראת שמים פירושה לקיים מה שד' ציווה, ולא להמציא דברים שד' לא ציווה. את האלהים ירא ואת מצוותיו שמור. דבורה לא רקדה עם ספר תורה, והייתה נביאה. גם רבניות גדולות בכל הדורות לא רקדו עם ספר תורה, על אף שכל אחת הייתה חכמה יותר מכל הנשים האלה ביחד.
זה שייך לגל הפמיניסטי השלישי. הגל הראשון טען שצריך לתת לנשים זכות בחירה ובעלות בממון של הזוג. יש בזה סברה. כמובן, אם הבעל הוא נבלה, כמו הרבה בעלים,ויש טוענים שאחד מתוך שבעה מכה את אשתו, והרבה יותר מזה יש המעליב אותה ומבזה אותה, – אז לא עוזר לה שיש זכות בחירה ורכוש.
הגל הפמיניסטי השני, זו הפילוסופית הצרפתייה סימון דה בובואר, שכתבה ספר עבה של אלף עמודים, וטענה שאין הבדל בין איש ואישה, לא נולדים אישה, אלא נהיים אישה, כלומר ההשפעות החברתיות מעצבות את דמות האישה, אבל באמת הכל צריך להיות אותו הדבר. מה היא מציעה למעשה? שיהיה לאישה מקצוע שמכניס לה הרבה כסף ושהיא אוהבת. אמנם זה לא נכון בעיקרון ולא מציאותי לרוב הנשים, אבל לפחות גם בזה יש סברה.
אבל הגל השלישי טוען שכל מה שאיש עושה, גם אשה תעשה. הגרסה הדתית היא שאם גברים רוקדים עם ספר תורה, כך גם הנשים, וכן תפילין וציצית וכו'. אבל בזה אין שום סברה. אדרבה, אם אני מחקה אדם, בזה אני מודה שהוא בעל ערך, ואני לא. אם אישה לא תרקוד עם ספר תורה אז היא לא שווה?! זאת הגדלות שלה?! יש טעות בכל שלושת הגלים, אבל בגל השלישי אפילו אין הווא אמינא.
פעם ראיתי דף עם שיעור של רבנית. והיא אמרה שאישה לא צריכה לרקוד עם ספר תורה, כי זו סתם ראוותנות, אלא היא צריכה לעשות מה שד' ציווה. צריך לקיים את מה שכתוב בתורה ולא להמציא דברים, זה כמו שעושים בזרם הניאו-חסידי. מה שהקב"ה ציווה זה מה שצריך לעשות. פעם אפילו ארכיאולוג שטחי כתב שלא גילו אף פעם בית כנסת עם מחיצה, סימן שהתפללו מעורב. הוא שכח שנשים בכלל לא באו לבית הכנסת. יתר על כן, החפץ חיים אמר שאמו אף פעם לא התפללה, כי העוסק במצווה פטור מן המצווה. אמו של החפץ חיים! אז אנא, אל תמציא מצוות שאין לך, אלא קיים את אלו שיש לך. אמנם איסור אין, אבל גם ערך של מצווה אין בזה.
מסופר על הגרי"ד סולוביצ'יק שאשה שאלה אותו אם היא יכולה ללבוש טלית גדול בתפלה. השיב לה: "כיון שזה שינוי גדול במסורת, יש להתקדם בהדרגה”. הוא הציע לה ללבוש בגד של ארבע כנפות בלי ציציות במשך שלושה חודשים ואז לחזור אליו. לאחר שלושה חודשים היא חזרה ואמרה שזו הייתה החוויה הכי מרגשת בחייה. אמר לה הגרי"ד: "במשך שלושה חודשים לבשת בגד ללא שום ערך דתי או הלכתי, א"כ זה מגלה שההרגשה שלך באה ממקור שהוא מחוץ למצווה", ולא נתן לה את הסכמתו ללבוש טלית (הרב אריה פרימר והרב דב פרימר. Tradition 32:2). הגרי"ד סולוביצ'יק כידוע הדגיש מסורת, tradition, אל תשנה דברים. כל ההבלים של הניאו-חסידות ושל הגל הפמיניסטי השלישי, כבר הופיעו לפני ארבעים שנה בארה"ב, ועכשיו מתחילים פה.
ג. ודאי יש לאשה חשק להחזיק בתורה. ודאי יש לה נשמה טהורה שמתגעגעת לתורה. זו מדרגה רוחנית שהיא יכולה להשיג בדרך שלה, על ידי קיום מצוות, תפילה, חינוך ילדים לתורה, חיזוק בעלה בתורה, וזאת במשך כל השנה וגם בשמחת תורה.
מה דעתך בנושא?
28 תגובות
6 דיונים
אברהם
נראה לי שכולם מסכימים שאין שום איסור בדבר,אם כך אז למה להיות חיוביים ולעשות נחת רוח לנשים שרוצות בכך, הלא יש בזה גם חסד גדול.
09:37 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידו
אי אפשר לשכנע את מי שרוצה לרקוד שלא תרקוד כי כבר מזמן יצא מגדר הרציונל לגדרים אחרים כמו הפגנה וכו . אצלנו בבית הכנסת בגלל ריקוד נשים עם ספר תורה יש...
אי אפשר לשכנע את מי שרוצה לרקוד שלא תרקוד כי כבר מזמן יצא מגדר הרציונל לגדרים אחרים כמו הפגנה וכו . אצלנו בבית הכנסת בגלל ריקוד נשים עם ספר תורה יש אנשים שבגלל זה הולכים לבתי כנסת אחרים , אולי גם זה צריך להיות שיקול " אחדות הקהילה" הרי כל מי שמשנה ידו על התחתונה .
המשך 12:29 17.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
"הוא שכח שנשים בכלל לא באו לבית הכנסת." בדיוק - וכשם ששינו את המנהג הזה, וכבר מאות שנים נשים באות לבית הכנסת, לכאורה אין מניעה לתת להם ספר תורה אע"פ...
"הוא שכח שנשים בכלל לא באו לבית הכנסת." בדיוק - וכשם ששינו את המנהג הזה, וכבר מאות שנים נשים באות לבית הכנסת, לכאורה אין מניעה לתת להם ספר תורה אע"פ שזה לא נעשה בעבר. זאת ועוד - שמחת תורה זה לא ההקשר הכי טוב לדיבורים על זה שלא משנים את דרכי עבודת ה'. הרי כל חגיגת שמחת תורה היא המצאה חדשה יחסית, שהתחילה הרבה לאחר תקופת התלמוד. אני לא אומר שיש לאפשר נשים לרקוד עם ס"ת. אני מניח את השאלה לחכמים יותר גדולים ממני. אבל להגיד שאין לעשות את זה כי לא עושים שינויים זה טענה מאד חלשה.
המשך 08:54 16.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ענת
בואו נקיים אותן, (טהרת המשפחה, צניעות, כיסוי ראש כמו שצריך)
12:45 15.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
22:39 14.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עובדיה
אין בירצונם של נשים אלו לשמוח עם התורה אין להם כל קשר לתורה הכל רק להיתנגד לחזל ולמסורה והמינהגים שהיו אלפי שנים כלל ישראל עבר הרבה תקופותו רדיפות גם...
אין בירצונם של נשים אלו לשמוח עם התורה אין להם כל קשר לתורה הכל רק להיתנגד לחזל ולמסורה והמינהגים שהיו אלפי שנים כלל ישראל עבר הרבה תקופותו רדיפות גם את זה נעבור וכלל ישראל חי וקיים
המשך 20:49 14.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לכן במקום שנותנים לנשים בעזרת הנשים ספר תורה לרקוד אתו אז למה לא? פעם אחת הגברים מסרו לי את ספר התורה להחזיק אותו בלי שבקשתי .זה היה נפלא.הד' אוהב אותי...
לכן במקום שנותנים לנשים בעזרת הנשים ספר תורה לרקוד אתו אז למה לא? פעם אחת הגברים מסרו לי את ספר התורה להחזיק אותו בלי שבקשתי .זה היה נפלא.הד' אוהב אותי וזה הכי חשוב לכן קבלתי ספר תורה לידיים. תודה לאל.
המשך 16:41 13.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ענת
את פוסקת הלכה?
16:13 16.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אתם רפורמים או דתיים?
הרב אבינר אמר דברים כל כך פשוטים! על מה יש לחלוק?!
09:28 13.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מומו
אני דתי ובוגר ישיבות ובעד שינויים מסויימים בסדרי היהדות שלא סותרים את ההלכה. מה הזעזוע הגדול?
00:36 20.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רחל גוטרמן
בתגובה ל: מומו
תבורך!
01:52 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם
נראה לי שכולם מסכימים שאין שום איסור בדבר,אם כך אז למה להיות חיוביים ולעשות נחת רוח לנשים שרוצות בכך, הלא יש בזה גם חסד גדול.
09:37 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידו
אי אפשר לשכנע את מי שרוצה לרקוד שלא תרקוד כי כבר מזמן יצא מגדר הרציונל לגדרים אחרים כמו הפגנה וכו . אצלנו בבית הכנסת בגלל ריקוד נשים עם ספר תורה יש...
אי אפשר לשכנע את מי שרוצה לרקוד שלא תרקוד כי כבר מזמן יצא מגדר הרציונל לגדרים אחרים כמו הפגנה וכו . אצלנו בבית הכנסת בגלל ריקוד נשים עם ספר תורה יש אנשים שבגלל זה הולכים לבתי כנסת אחרים , אולי גם זה צריך להיות שיקול " אחדות הקהילה" הרי כל מי שמשנה ידו על התחתונה .
המשך 12:29 17.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר