ריקוד נשים עם ספר תורה? אל תשנו את סדרי עבודת ה'

בבית הכנסת שלנו נוהגים בשמחת תורה לאפשר לנשים לרקוד עם ספר תורה בעזרת נשים. מה דעת התורה על כך? הרב שלמה אבינר בתשובה ארוכה ומפורטת

ריקוד נשים עם ספר תורה? אל תשנו את סדרי עבודת ה'
  אישה עם ספרי תורה. למצולמת אין קשר לנאמר (צילום: פלאש 90)

 

בבית הכנסת שלנו נוהגים בשמחת תורה לאפשר לנשים לרקוד עם ספר תורה בעזרת נשים. מה דעת התורה על כך?

א. אין משנים סדרי עבודת ד' הקבועים מדורי דורות (שו"ת רשב"א א שכג. עיין שו"ת אורח משפט לה).

המהרש"ל כבר כתב שנענש מפני שאמר "השמחה במעונו" בשמחת סיום מסכת: "היה נראה לברך שהשמחה במעונו בסיום מסכת… וכן הוריתי פעם אחת הלכה למעשה, ונתבלבלה השמחה במהומות גדולות על ידי סיבות קשות. ותליתי הסרחון בי שעברתי על דברי רבותי שלא שמעו מעולם דבר זה, על כן לא כתבו אלא בחתונה ובפדיון הבן, ובמילה גם כן לולי צערא דינוקא. אבל במצוות אחרינא לא. ובודאי כל דבריהם בקבלה ובסודות פנימיות על כל שיחה ומילה, ואיך נתקן לאותן מצוות…" (ים של שלמה ב"ק פ"ז ס' לז).

ב. אפילו אין איסור בדבר כמו כאן, אין צורך בדבר, שהרי אין לזה קשר עם יראת שמים, כי יראת שמים פירושה לקיים מה שד' ציווה, ולא להמציא דברים שד' לא ציווה. את האלהים ירא ואת מצוותיו שמור. דבורה לא רקדה עם ספר תורה, והייתה נביאה. גם רבניות גדולות בכל הדורות לא רקדו עם ספר תורה, על אף שכל אחת הייתה חכמה יותר מכל הנשים האלה ביחד.

זה שייך לגל הפמיניסטי השלישי. הגל הראשון טען שצריך לתת לנשים זכות בחירה ובעלות בממון של הזוג. יש בזה סברה. כמובן, אם הבעל הוא נבלה, כמו הרבה בעלים,ויש טוענים שאחד מתוך שבעה מכה את אשתו, והרבה יותר מזה  יש המעליב אותה ומבזה אותה, – אז לא עוזר לה שיש  זכות בחירה ורכוש.

הגל הפמיניסטי השני, זו הפילוסופית הצרפתייה  סימון דה בובואר, שכתבה ספר עבה של אלף עמודים, וטענה שאין הבדל בין איש ואישה, לא נולדים אישה, אלא נהיים אישה, כלומר ההשפעות החברתיות מעצבות את דמות האישה, אבל באמת הכל צריך להיות אותו הדבר.  מה היא מציעה  למעשה?  שיהיה לאישה מקצוע שמכניס לה הרבה כסף ושהיא אוהבת.  אמנם זה לא נכון בעיקרון ולא מציאותי לרוב הנשים, אבל לפחות גם בזה יש סברה.

אבל הגל השלישי טוען שכל מה שאיש עושה, גם אשה תעשה. הגרסה הדתית היא שאם גברים רוקדים עם ספר תורה, כך גם הנשים, וכן תפילין וציצית וכו'. אבל בזה אין שום סברה. אדרבה, אם אני מחקה אדם, בזה אני מודה שהוא בעל ערך, ואני לא. אם אישה לא תרקוד עם ספר תורה אז היא לא שווה?!  זאת הגדלות שלה?! יש טעות בכל שלושת הגלים, אבל בגל השלישי אפילו אין הווא אמינא.

פעם ראיתי דף עם שיעור של רבנית. והיא אמרה שאישה לא צריכה לרקוד עם ספר תורה, כי זו סתם ראוותנות, אלא היא צריכה לעשות מה שד' ציווה. צריך לקיים את מה שכתוב בתורה ולא להמציא דברים, זה כמו שעושים בזרם הניאו-חסידי. מה שהקב"ה ציווה זה מה שצריך לעשות. פעם אפילו ארכיאולוג שטחי כתב שלא גילו אף פעם בית כנסת עם מחיצה, סימן שהתפללו מעורב. הוא שכח שנשים בכלל לא באו לבית הכנסת. יתר על כן, החפץ חיים אמר שאמו  אף פעם לא התפללה, כי העוסק במצווה פטור מן המצווה. אמו של החפץ חיים!  אז אנא, אל תמציא מצוות שאין לך, אלא קיים את אלו שיש לך. אמנם איסור אין, אבל גם ערך של מצווה אין בזה.

מסופר על הגרי"ד סולוביצ'יק שאשה שאלה אותו אם היא יכולה ללבוש טלית גדול בתפלה. השיב לה: "כיון שזה שינוי גדול במסורת, יש להתקדם בהדרגה”. הוא הציע לה ללבוש בגד של ארבע כנפות בלי ציציות במשך שלושה חודשים ואז לחזור אליו. לאחר שלושה חודשים היא חזרה ואמרה שזו הייתה החוויה הכי מרגשת בחייה. אמר לה הגרי"ד: "במשך שלושה חודשים לבשת בגד ללא שום ערך דתי או הלכתי, א"כ זה מגלה שההרגשה שלך באה ממקור שהוא מחוץ למצווה", ולא נתן לה את הסכמתו ללבוש טלית (הרב אריה פרימר והרב דב פרימר.  Tradition 32:2). הגרי"ד סולוביצ'יק כידוע הדגיש מסורת, tradition, אל תשנה דברים. כל ההבלים של הניאו-חסידות ושל הגל הפמיניסטי השלישי, כבר הופיעו לפני ארבעים שנה בארה"ב, ועכשיו מתחילים פה.

ג. ודאי יש לאשה חשק להחזיק בתורה. ודאי יש לה נשמה טהורה שמתגעגעת לתורה. זו מדרגה רוחנית שהיא יכולה להשיג בדרך שלה, על ידי קיום מצוות, תפילה, חינוך ילדים לתורה, חיזוק בעלה בתורה, וזאת במשך כל השנה וגם בשמחת תורה.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
26 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
מפורש שנשים למדו תורה ולימדו - כמו דבורה הנביאה, מיכל
משה | 11-10-2017 10:09
בת שאול, בנותיו של רשי וכו' וגו'. מי שלומד תורה, מחזיק בה ושמח עמה. לאשה יש פטור מלימוד חלק מהמצוות, בגלל שיש עליה חיובים שלא מאפשרים לימוד מלא, אבל אם היא רוצה לקחת על עצמה היא צדיקה! לפי המקובל בגמ' האשה נבראה קודם לאיש. כמו שנאמר: אחור וקדם צרתני. כיוון שהגבר הולך ראשון משום צניעות, הרי האשה היא אחור, שכאמור נוצר קודם! לרוב הדעות האשה גם לא גורשה מגן העדן (עפ הנהרות גן עדן הוא כאן, לכן הגרוש היה רוחני...).
זה שכתוב קודם "אחור" זה אומר שהאשה נוצרה ראשונה?
יעל | 10-01-2018 14:44
איפה מוזכר בחזל שהסדר בדווקא? צריך לכתוב משהו ראשון אז כתבו אחור
את בעצמך קובעת שהאשה הייתה מאחור - ומפורש שהאחור נברא
לענת | 19-10-2017 15:45
קודם, כאמור אחור וקדם צרתני - קודם אחור ואחכ קדם! כלומר שהאשה נבראה קודם והגבר רק משלים אותה. זו הדעה המקובלת על חכמי הגמ'.
הן היו חריגות ואי אפשר ללמוד מהן
ענת | 16-10-2017 16:27
ציינו אותן בגלל שהן היו חריגות, אבל זה בניגוד להלכה. יש לנו מספיק מצוות משלנווהלואי שנצליח לקיים אותן בשלימות.ולא סתם התורה פטרה אותנו מלימוד תורה. חוץ מזה, מאיפה לקחת שהאשה נבראה לפני האיש, זה בניגוד למפורש בתורה? ואחור וקדם צרתני אומר רשי שפירושו הוא שהאדם נוצר בתחילה עם שני פרצופים, מקדימה של גבר ומאחור של אשה.
כבר ניסו זאת - עיין בקטע הבא:
לאלי שדורש שהגברים יעלו לעזרת נשים וזהו! | 11-10-2017 13:38
במקדש היה מעורב כדי להוציא מעם ישראל את הסטיות בקשר לנשים שסטיות אלו היו מקובלים אצל הגויים וחלחלו לישראל. (עפ הרמבם ועפ המדרש ויקרא יאכלו על שולחני). מדאורייתא אסור לפריד בין גברים ונשים לכן המשכן היה בלי עזרת נשים. חנה התפללה ליד הכהן הגדול! הגמ' בסוכה (נא': - נב') מדברת על שני דברים: א. הגמ' שואלת שהרי מבנה המקדש היה מעורב עפ נבואה, אכ מעורב גברים ונשים זה לכתחילה עפ נבואה, וכיצד העיזו לעשות הפרדה? מביאה הגמ' מקור שבמקרה דוחק מיוחד מותר לעשות הפרדה. ב. מיד במוצאי החג היו מבטלים את ההפרדה. (עפ המשנה) כל שנה היו בודקים מחדש אם הדוחק כל כך איום שחייבים להפריד. ושוב זה היה רק ליום אחד בלבד של שמחת בית השואבה שהדוחק היה בלתי נסבל! גם ההפרדה הזמנית הזאת סילקו את הגברים ולא את הנשים – הגברים היו אחורה ואפילו בחוץ והנשים היו קדימה בפנים. איסור להדיר נשים (שאסור להפריד) לא נמנה במניין המצוות כיוון שזו מצוה כוללת. כנראה נכללת בואהבת לריעך כמוך. בסוכה נא':ובהקשר שם מפורש שהדרת נשים איסור דאורייתא. תפקיד המקדש היה לעקור מעם ישראל את הסטיות של העז (יאכלו על שולחני!). אחת הגרועות שבסטיות הייתה שפולחן מחייב פריצות עם נשים. לכן היה המקדש מעורב כדי להוציא מעם ישרל סטיה זו, ללמדם שפולחן יכול להיות בשיתוף נשים בלי פריצות יומא נד' הכרובים היו כאיש ואשה מתחבקים. כשהגויים ראו זאת באו לזלזל בדת היהודית. מכאן נלמד שמה שאצל ישראל קדושה אצל הגויים ערוה.
שהגברים יעלו לעזרת נשים וזהו!
אלי | 11-10-2017 11:08
מספיק מצוות הם עשו
2
מזל שיש לנו את הגאון הרב רבינוביץ...
שלמה | 11-10-2017 10:13
כבוד הרב אבינר: שום מנהג לא השתנה במהלך הדורות? הרי פעם לא רקדו בכלל עם ספרי תורה ואחרי כן רק הזקנים ורק אחר כן נהגו שגם צערי הצאן...שורה תחתונה הרב רבינוביץ מתיר לנשים! http://www.ybm.org.il/Admi/uploaddata/LessosFiles/Pdf/9592.pdf
מחילה זה לא נקרא להתיר.
אנא דייק בדברי הרב רבינוביץ' | 11-10-2017 12:23
ואלו דברי הרב רבינוביץ' מעתה נלפענד שאם הקהל רוצה להנהיג לעשות נחת רוח לנשים בשמחת תורה, ויתקנו שבעזרת נשים אחת הנשים החשובות תחזיק בספר ואחרות תרקודנה לפניה דרך כבוד. הרב נחום רבינוביץ' שליטא התיר לאחת הנשים החשובות בלבד להחזיק ספר תורה והאחרות תרקודנה בפניה דרך כבוד. וגם זה מוגבל בהסכמת הציבור כלשון הרב רבינוביץ'.
3
אז הרב בעצמו אומר שפעם נשים לא באו לבית כנסת והיום כן
תמיהות | 11-10-2017 11:05
ומביא ראיה מהרב סולובייצ'יק שאמנם במקרה אחד לא התיר לשנו אך בהרבה מקרים אחרים נתן לנשים לעשות שינויים מהנהוג כשהבולט זה לימוד גמרא לנשים שהרב אבינר עד היום מתנגד לו
4
הרב אבינר איבד קשר עם היהדות הציונית ממזמן
ניר | 11-10-2017 12:28
פשוט אדם שונא נשים, הומואים וכל מה ששונה ממנו, הוא לא חשוד על הטרדה מינית? די כבר עם השטויות הללו. לא תצליחו לשלוט במוח שלנו לכל החיים
חזור בך מידדד
דורש התורה | 15-10-2017 14:43
ביזוי כבוד תלמידי חכמים רק מיתה מכפרת.
חייב למחות נגד ביזיון תלמידי חכמים
דביר | 11-10-2017 13:59
במגוון נושאים ביהדות יש מחלוקות, אך עוד לא ראיתי דעה שמתירה להשתלח כך ברב תלמיד חכם אפילו היה מקיצוני סאטמר. אתה לא מסכים? מכיר רב גדול אחר שמתיר? אין בעייה. אבל להגיב כך אינו אלא ביזיון תלמיד חכם. אנא יהודי יקר, חזור בך בעת זו של חיתום הדין
5
למגיב עם ה"רב" רבינוביץ,
| 11-10-2017 12:31
התכוונת רבה...
6
לא שאין יסוד הגיוני בלאסור זאת
גיא | 12-10-2017 22:49
אבל ההבלים של אל תחדשו בעבודת השם על מנהג של הקפות שהוא כל כולו חידוש אחד גדול ואין לו שום יסוד בתורה ולא בשני תלמודים - זה כבר ממש ליצנות.מה גם שכל הציונות של ר' אבינר היא חידוש (רע מאוד, לטעמי)כללא דמילתא, שנאת הנשים של הכותב קצת מעבירה אותו על דעתו ללא ספק, כי שמירה על המסורת היא ודאי לא הצד החזק שלו
ההקפות מעוגנות בזוהר
יעל | 16-10-2017 16:16
ואיסור נגיעה של אשה בסת מוזכר בהלכה (בגלל נידה). אז אל תמציא שנאת נשים, זהו פשוט רגשי נחיתות של נשים מהדת הפמיניסטית שהן צריכות לעשות מה שהגברים עושים (אבל מה שהן צריכות לעשות אני לא כל כך רואה שהן מקפידות...)
7
לפני שאישה המאותגרת פמיניסטית לובשת טלית...
שי | 13-10-2017 0:20
שתתחיל לחבוש כיסוי ראש. בדכ יש קורלציה בין הרצון לאמץ מחויבויות של גברים לבין התרשלות במילוי חובותיה הבסיסיות של אישה דתית.
8
לא שמחים עם התורה
ברכה | 13-10-2017 6:13
הכל רק מפגן נגד התורה וההלכה למי שיש שמחת תורה אמיתית הוא לא הולך נגד המינהג וההלכה זה לא משנה אם זה בעזרת נשים או במקום אחר
9
להדזעזע מהתגובות!
אתם רפורמים או דתיים? | 13-10-2017 9:28
הרב אבינר אמר דברים כל כך פשוטים! על מה יש לחלוק?!
להזדעזע מהזעזוע
מומו | 20-10-2017 0:36
אני דתי ובוגר ישיבות ובעד שינויים מסויימים בסדרי היהדות שלא סותרים את ההלכה. מה הזעזוע הגדול?
10
אין עוון לאשה לרקוד עם ספר תורה
| 13-10-2017 16:41
לכן במקום שנותנים לנשים בעזרת הנשים ספר תורה לרקוד אתו אז למה לא? פעם אחת הגברים מסרו לי את ספר התורה להחזיק אותו בלי שבקשתי .זה היה נפלא.הד' אוהב אותי וזה הכי חשוב לכן קבלתי ספר תורה לידיים. תודה לאל.
מאיפה את יודעת שאין עוון?
ענת | 16-10-2017 16:13
את פוסקת הלכה?
11
רק לנגח את הדת
עובדיה | 14-10-2017 20:49
אין בירצונם של נשים אלו לשמוח עם התורה אין להם כל קשר לתורה הכל רק להיתנגד לחזל ולמסורה והמינהגים שהיו אלפי שנים כלל ישראל עבר הרבה תקופותו רדיפות גם את זה נעבור וכלל ישראל חי וקיים
12
הרב אבינר תלמיד חכם גדול
| 14-10-2017 22:39
13
צודק. יש לנו מספיק מצוות משלנו
ענת | 15-10-2017 12:45
בואו נקיים אותן, (טהרת המשפחה, צניעות, כיסוי ראש כמו שצריך)
14
סתירה מיניה וביה
דוד | 16-10-2017 8:54
הוא שכח שנשים בכלל לא באו לבית הכנסת. בדיוק - וכשם ששינו את המנהג הזה, וכבר מאות שנים נשים באות לבית הכנסת, לכאורה אין מניעה לתת להם ספר תורה אעפ שזה לא נעשה בעבר. זאת ועוד - שמחת תורה זה לא ההקשר הכי טוב לדיבורים על זה שלא משנים את דרכי עבודת ה'. הרי כל חגיגת שמחת תורה היא המצאה חדשה יחסית, שהתחילה הרבה לאחר תקופת התלמוד. אני לא אומר שיש לאפשר נשים לרקוד עם סת. אני מניח את השאלה לחכמים יותר גדולים ממני. אבל להגיד שאין לעשות את זה כי לא עושים שינויים זה טענה מאד חלשה.
15
חבל על הוויכוח
עידו | 17-10-2017 12:29
אי אפשר לשכנע את מי שרוצה לרקוד שלא תרקוד כי כבר מזמן יצא מגדר הרציונל לגדרים אחרים כמו הפגנה וכו . אצלנו בבית הכנסת בגלל ריקוד נשים עם ספר תורה יש אנשים שבגלל זה הולכים לבתי כנסת אחרים , אולי גם זה צריך להיות שיקול אחדות הקהילה הרי כל מי שמשנה ידו על התחתונה .