עו"ד העצני: "עתירה מניפולטיבית עם בסיס משפטי גרוע" - סרוגים

עו"ד העצני: "עתירה מניפולטיבית עם בסיס משפטי גרוע"

היום דן בג"צ בהרכב של תשעה שופטים בעתירת הארגון האנרכיסטי "סולדיריות שייח' ג'ארח" בדרישה לבטל את החנינה שהוענקה לעצורי ההתנתקות. בצאתו מן הדיון אמר עו"ד נדב העצני המייצג את אל"מ משה לשם שנעצר על הגג בכפר דרום: " החוק בא לתקן את העוול העצום שנעשה לעצורים."

author-image
עו"ד העצני: "עתירה מניפולטיבית עם בסיס משפטי גרוע"
  עתירה מניפולטיבית. השופטת בייניש (פלאש90)

בג"ץ בהרכב של תשעה שופטים בראשות הנשיאה דורית בייניש, דן הבוקר (א') בעתירה שהוגשה כנגד 'חוק החנינה לעצורי ההתנתקות'.

ארגון השמאל הקיצוני "סולידריות שייח' ג'ארח" הגיש את העתירה לבג"צ, בטענה כי החוק מפלה לטובה את עצורי הימין. לטענת העותרים, בעוד לאנשי ימין נמחקו התיקים מזמן ההתנתקות לאנרכיסטים שנעצרו בהפגנות נגד גדר ההפרדה ונגד ייהוד מזרח ירושלים לא נסגרים התיקים.

במהלך הדיון כעסו השופטים על עו"ד נדב העצני לאחר שהזכיר את שמו של שי ניצן כמי שהיה מעורב בהחמרת ההליכים נגד מפגיני ההתנתקות

בצאתו מהדיון אמר עו"ד נדב העצני פרקליטו של אל"מ (מיל') משה לשם שהצטרף כמשיב לעתירה כי "בדיון היום התברר עד כמה העתירה שהגישו אנשי השמאל, בחלקם השמאל הקיצוני, הא עתירה מניפולטיבית עם בסיס משפטי רעוע. כמו שזה נראה זה ניסיון לעשות שימוש בשופטים כדי 'להפגין פוליטית' ולקבל תקשורת. לפחות מהבחינה התקשורתית הם הצליחו".

עו"ד העצני הסביר מדוע העתירה בעלת בסיס משפטי רעוע: "העותרים התקשו להסביר לשופטים מה הבעייתיות בחוק שבא על רקע של אירוע שהסעיר את המדינה והיה באמת אירוע יוצא דופן. הבאנו מסמכים המוכיחים כי במשך תקופת ההפגנות אושרו בפרקליטות נהלים מחמרים במיוחד שלא הופעלו מעולם ועד היום כלפי מפגינים."

"משה לשם, שעמד עם דגל על הגג בכפר דרום נעצר עד לתום ההליכים, פגעו בשמו הטוב כשהעלילו עליו ששפך סודה קאוסטית על שוטרים דבר שלא היה ולא נברא, הוא הגיע להארכת מעצר יחד עם עשרות כשההחלטות התקבלו בחבילה אחת בשביל כולם."

"נהלי האכיפה היו מחמירים במיוחד ופגעו בציבור נורמטיבי ושומר חוק. החוק הזה הוא בעצם אפליה מתקנת לעוול שנגרם להם. היחס למפגיני ההתנתקות פגע בזכויות בסיסיות ואין לו תקדים בתולדות המדינה- לא במאבק על הקוטג' או הדיור ולא בהפגנת התמיכה של חסידי הרב ליאור".

השופטים: שי ניצן לא אשם

לשופטים שתהו מדוע יש צורך בחוק ולא נעשתה פניה לפרקליטות ענה עו"ד העצני כי הפרקליטות לא הסכימה להקל בהליכים לאחר שהוכח כי ההתנתקות עברה ללא אלימות ולכן היה צורך לחוקק חוק. החוק הוא מזכיר עבר ברוב של 51 נגד 9 מתנגדים.

במהלך הדיון זעמו השופטים על עו"ד נדב העצני, על כך שהזכיר בדבריו מספר פעמים את המשנה לפרקליט המדינה, שי ניצן, שהיה שותף מטעם משרד המשפטים להתנתקות."אל תיתמם", הם אמרו, "ניצן לא אחראי על כלום תפסיקו לשים את האצבע עליו".

בתגובה אמר עו"ד העצני, כי "מה לעשות ושי ניצן נכח בכל הישיבות של אישור הנהלים המחמירים" והוסיף: "החוק בא לתקן את העוול העצום. והיום ח"כים מכל קצוות הקשת הפוליטית מנסים באמצעות החוק לכפר על העוול הנורא".

לא מאמינים לשופטי בג"צ

מנהלת ארגון זכויות האדם ביש"ע, אורית סטרוק מיוזמות חוק החנינה ומי שטיפלה בעצורים הרבים במהלך ההתנתקות אמרה: "ארגון זכויות האדם ביש"ע לא הצטרף לעתירה, למרות פניות רבות שקיבלנו."

"איננו מאמינים ביכולתם של שופטי בג"צ לדון בחוק מתוך האובייקטיביות הנדרשת. לא שכחנו, שבג"צ היה שותף מרכזי ומוביל ברמיסת זכויותיהם של המפגינים הכתומים, ושל הנידונים-לעקירה.

"ההחלטות ופסקי הדין שניתנו  בביהמ"ש העליון ביחס לאוכלוסיה הנידונה עדיין מתויקים אצלנו, ומעידים זלזול בזכויות האדם שלה. מבחינת בג"צ, קבלת הטענה בדבר אפליה-מתקנת, כמוה כהודאה באשמה. וקבלת הטענה בדבר הצורך באיחוי הקרע בעם, דורשת יכולת לחוש את הקרע ולהעמיד את אחדות העם כערך מוביל".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
אני מקווה שבג"
דוסלה דוסידוביץ' | 25-07-2011 9:08
2
אני מקווה שבג"ץ יבטל את החוק
דוסלה דוסידוביץ' | 25-07-2011 9:10
כך ייוצר מומנטום של לחץ ציבורי על חברי הכנסת השפנים של הליכוד, שרועדים מכל אפצ'י של דן מרידור ובני בגין. וסוף סוף יקוצצו בחוק סמכויות בג"ץ. ויימנע ממנו לפסול חוקים באופן מוחלט.
3
אני רואה את...
הציוני | 03-08-2021 10:06
אני רואה את בייניש העליונה ומתמלא בשמחה שכבר הבוקר היתה לי יציאה חומה חמה ומצחינה לרווחת הגוף והנפש.