ראש אכ"א היוצא: לעצור את ההקצנה הדתית בצבא - סרוגים

ראש אכ"א היוצא: לעצור את ההקצנה הדתית בצבא

האלוף אבי זמיר שפרש מהצבא לפני כחודש, שלח מסמך לפורום המטכ"ל בו הוא מתייחס בהרחבה לסוגיית החילונים-דתיים בצבא. בין השאר ממליץ זמיר, לצמצם יחידות של חיילים דתיים, להכפיף את תחום התודעה היהודית של הרבנות הצבאית לחיל החינוך, ולשנות את פקודת השילוב הראוי.

author-image
ראש אכ"א היוצא: לעצור את ההקצנה הדתית בצבא
  לעצור את ההקצנה הדתית. זמיר (פלאש90)

ראש אגף כוח אדם היוצא, האלוף אבי זמיר, קורא להפסיק את ההקצנה הדתית בצבא.

עיתון הארץ מפרסם הבוקר, כי זמיר שפרש מהצבא לפני כחודש, שלח מכתב בין 30 עמודים לרמטכ"ל רא"ל בני גנץ ולפורום מטכ"ל בו הוא מתייחס בהרחבה ליחסים הדתיים-חילונים בצבא.

במכתב עומד זמיר על קרב הסמכויות בין חיל החינוך לבין הרבנות הצבאית וכן לפגיעה בחיילות ובקצינות בשל הוראת רבנים להקפיד על כללי הצניעות. האלוף מזהיר מפני: "תהליכים המהווים אתגר למודל צבא העם, ניאו-ליברליזם מצד אחד והקצנה דתית מצד שני".

במהלך מבצע עופרת יצוקה עוררה התערבות הרבנים ביקורת נוקבת מצד אנשי שמאל וגורמים חילונים על כך שהרבנות הצבאית גורמת לשטיפת מוח דתית ולאומנית של חיילים. בהמלצותיו מציע זמיר להכפיף את תחום תודעה יהודית ברבנות הצבאית, לאחריות חיל החינוך.

את המלצתו מנמק זמיר בכך שבמציאות הנוכחית נותן צה"ל הכשר לשני חילות בעלי אוריינטציות הפוכות המתחרות זו בזו.

לעדכן את פקודת השילוב הראוי

עוד קורא זמיר לעדכן את פקודת "השילוב הראוי" ולנסח פקודה חדשה שתתאים לצבא בו משרתים נשים וגברים יחד ותתן תחושת שייכות לשני המגדרים.

פקודת "השילוב הראוי" היא ניסיון לצמצם את המתח והבעייתיות שבשילוב בין חיילים דתיים ובין חיילות, באמצעות הפרדה פיזית, למשל באי שילוב חיילים דתיים ביחידות מעורבות.

שאלת גבולות "השילוב הראוי" ניתנת לפרשנות שונה, בעיקר בשאלות כמו הופעת זמרות בטקסים צבאיים, שיש הרואים בה פגיעה בחיילים הדתיים ומבקשים שלא לקחת חלק בטקס. על פי עיתון הארץ, במטכ"ל הצטברו תלונות רבות של קצינות וחיילות על אפלייתן לרעה בשל פרשנות מרחיבה וקיצונית שניתנה לפקודה.

התלונות היו על סירוב לקבל קצינות לתפקידי מטה במפקדות הגדודים, צמצום תפקידי חיילות בהדרכה וסירוב להופעת צוותי הווי הכוללים גם חיילות זמרות.

צבא באג'נדה פרטית

עוד ממליץ זמיר לצמצם ככל האפשר קיום יחידות הומוגניות בצה"ל, (ככל הנראה כוונתו למחלקות הסדר, ע"ר) משום שבהן קיים פוטנציאל גדול יותר לסירוב פקודה.

ראש אכ"א היוצא מזהיר כי יש "ניסיונות של גופים מנוגדים לעצב את הנורמות במרחב הציבורי כך שיהיו תואמות לאג'נדה הפרטית שלהם", בשאלת היחס למדינה ודרכי התנהלותה. לדבריו, אם הצבא לא יפעל כעת למיגור התופעה, מלחמת התרבות בין החיילים תתרחב, מה שיוביל לפגיעה ביכולת הצבא למלא את משימותיו ויעדיו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
דו"ח מצויין
חמורבי השלישי | 20-07-2011 10:12
לקחת כל מה שכתוב בו, ולעשות בדיוק ההיפך. ברור שהכפפת ה"תודעה היהודית" לחיל החינוך תביא להפיכתה ל"תודעה דמוקרטית פלורליסטית וליברלית". מה שמצחיק עוד יותר הוא שבאים בטענות לחרדים שהם לא באים לצבא, ומצד שני אם כבר באים דתיים לצבא מנסים להצר את צעדיהם ולהבריח אותם משם.
2
למה לא להכפיף את חיל החינוך לרבנות?
נתנאל | 20-07-2011 11:22
בסופו של יום צריך לבחון לפי תוצאות. התוצאות בשטח מראות שחיל החינוך הוא חיל כושל, שלא מצליח לשפר את המורל הצבאי ואת התודעה הציונית בקרב החיילים. לכן יש להכפיף את חיל החינוך לרבנות, שמוצלחים בתחום החינוך. בקשר לשבירת המלקות ההומגניות (של דתיים בלבד) אני חושב שזה יוכל להיות נכון, ואני חושב שדווקא זה עתיד להגביר את מספר סירובי הפקודה (במקרה הצורך) כי הדתיים יוכלו להשפיע על אחיהם הימניים.
3
יש לו שורשים יהודים?
ישראל | 20-07-2011 12:41
4
תוך שתי דקות אפשר לפתור את הבעיה הקשה שהציונאצי מעלה
פירומן מתחיל | 20-07-2011 15:56
לקחת פח נפט לשפוך עליו ולהדליק . פיתרון יצירתי פשוט וקל.