הפספוס של כרטיס תרומת האברים המגזרי 'בלבבי'

מדינת ישראל הינה ביתה של אוכלוסיות לא יהודיות נרחבות, ולמרבה הצער, גם בניהן ובנותיהן זקוקים להשתלות איברים. האומנם לא נציל את חייהם? ברובד המעשי, אין זה צודק להגביל את טווח קיום הנפשות ל'ישראל'. והאם ניתן להעלות על דעתנו שהתורם ריאות לשכנו הדרוזי לא קיים עולם מלא?

הפספוס של כרטיס תרומת האברים המגזרי 'בלבבי'
  ציטוט לא מדויק. כרטיס בלבבי

מן הסתם, הדיון הציבורי מסביב לכרטיס תרומות האיברים החדש "בלבבי" – המחייב, בניגוד לכרטיסי "אדי" הוותיקים והמוכרים בחרה הישראלית, כי תהליך התרומה ייעשה כהלכה, בפיקוח ובאישור רבנים – יתמקד בשאלת יתרונותיו וחסרונותיו של המיזם.

בדלנותו של הציבור הדתי, אי-הסכמתו לכרטיס "אדי", לעומת הגושפנקה ההלכתית המובטחת בכרטיס האלטרנטיבי "בלבבי"; הפוטנציאל להצלת חיים מול המחיר החברתי שמתלווה אליו. ליבון סוגיות אלה חשוב ונחוץ. עד כדי כך, שתוספת אחרת שמציע כרטיס "בלבבי" עלולה 'ללכת לאיבוד'.

אסמכתא לחשיבותה של תרומת איברים מצוטטת בכרטיסי "אדי": "וכל המקיים נפש אחת… כאילו קיים עולם מלא". ואמנם, המשפט מופיע במספר מקורות, אך כרטיסי "אדי" מפנים לפסק הרמב"ם בהלכות סנהדרין (פרק י"ב, הלכה ג').

ואילו כרטיסי "בלבבי" – בהמשך למשא ומתן הסמוי בינו לבין אחיו הבוגר "אדי" – מפנה למקורו של הביטוי, משנה במסכת סנהדרין, ומצטטו באי-דיוק קל: "כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא" (על בסיס פרק ד', משנה ה').

ציטוט לקוי

תפסת מרובה, לא תפסת: הציטוט שנבחר עבור כרטיסי "בלבבי" לקוי ממספר בחינות.

עובדתית, אין ערבון שהאברים שנתרמו ילכו ל"ישראל" דווקא, במובן המקורי של המילה. מדינת ישראל הינה ביתה של אוכלוסיות לא-יהודיות נרחבות, ולמרבה הצער, גם בניהן ובנותיהן זקוקים להשתלות איברים.

האומנם לא נציל את חייהם? האומנם נתעקש להציל רק יהודים? ברובד המעשי, אין זה צודק להגביל את טווח קיום הנפשות ל"ישראל". והאם ניתן להעלות על דעתנו שהתורם ריאות לשכנו הדרוזי לא קיים עולם מלא?

מבט על הקשרו של הביטוי מחזק נקודה זו. המשנה במסכת סנהדרין מתייחסת לשורת דינים הייחודיים לבתי משפט יהודיים: המבנה הפיזי של בית המשפט, אופן ישיבתם של הדיינים, האיומים והלחצים על עדי נפשות.

האומנם הגיוני לקשר בין מקור בעל זווית ראייה נקודתית ופרטנית, לבין מצוקה כלל-אנושית, מצוקה שאינה מבחינה בין עם לעם, בין דת לדת? ואם אכן נוצר הקשר – האין זה נכון ומתבקש להעניק למקור אופי אוניברסאלי ככל האפשר?

האם היהדות היא לא מוסרית?

אולם, הבעייתיות הגדולה בציטוט שנבחר לכרטיס "בלבבי" אינה אינהרנטית לציטוט, אלא נובעת מזיקתה לכתוב בהמשך הכרטיס: "נושא תעודה זו מחויב לעמדה הרואה בתרומת איברים צו מוסרי עליון". הנה, משדר הכרטיס, הצו המוסרי העליון נובע מן הישראליות, מן הערך בקיום נפש אחת מישראל.

הנה, הצו המוסרי העליון מצטמצם לישראליות. הדברים אינם מתקבלים על הדעת. האומנם ממושתתת מחויבותנו המוסרית על היותנו ישראלים, על היותנו יהודים? האומנם מחויבותנו להומאני, לאתי, מקורה בהשתייכותנו – המקרית – לעם ספציפי? האם אחריותי לחברי, לזולתי, לאנושות, אחריותי כבן אדם, מושרשת ביהדותי?

יהא זה זלזול כלפי האנושית – כלפי הבריאה וכלפי הבורא – לחשוב כך. אני מוסרי משום שאני בן אדם. משום שכך ראוי שאתנהג כלפי בני אדם אחרים. משום שכך ראוי שבני אדם יתנהגו אחד לשני. לא משום שאני "ישראלי". ולא משום שחברי "ישראלי" כמוני.

יפה, אם כן, נהג כרטיס "אדי" בהשמטת המילה "מישראל". יפה, בהתחשב במבנה הדמוגרפי של מדינת ישראל המודרנית, יפה בהתחשב בצורך האוניברסאלי להשתלות איברים, יפה בהתחשב בהצדקה ומחויבות המוסרית במעשה תרומת האיברים. ואמנם, פיתרון פשוט יותר, אלגנטי יותר, עומד לרשותו של כרטיס "אדי" – וטוב יעשה כרטיס "בלבבי" אם יאמצנו אף הוא.

המילה "מישראל" אינה מופיעה כלל ועיקר בגרסתו של התלמוד הירושלמי למשנה במסכת סנהדרין: "וכל המקיים נפש אחת כאילו קיים עולם מלא". אם כרטיסי תרומות האיברים יצטטו את גרסת הירושלמי – יהיו נאמנים למקור התלמודי, נאמנים למציאות, נאמנים להיגיון ונאמנים למוסריות.

==

דניאל להמן הוא תלמיד שיעור ג' בישיבת הר עציון.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
שטויות. תחזור ללמוד.
יובל | 17-07-2011 9:51
2
מה יהיה עם הישיבה הזאת?
ק | 17-07-2011 9:52
כמה חולשה יכולה לצאת ממנה כל היום וכל הלילה???
3
נפלא אולי במהדורה הבאה תתקן גם את הגמרא בסנהדרין?
דוד | 17-07-2011 10:10
מה נותנים בגוש לאכול לארוחת בוקר שיוצאים לכם כאלה גידולים
4
ברמב"ם הלא מצונזר כתוב בפרוש: מִיִּשְׂרָאֵל
שיודע לשאול | 17-07-2011 11:42
שֶׁכָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת מִיִּשְׂרָאֵל כְּאִלּוּ אִבֵּד כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, וְכָל הַמְּקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת מִיִּשְׂרָאֵל כְּאִלּוּ קִיֵּם כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ. למה כבודו מצטט את הרמב"ם הנוצרי?
5
ברמב"ם המקורי בעצם כתב ידו כתוב "נפש אחת" בלי "בישראל".
משולם | 17-07-2011 15:10
אפשר לראות את המשנה בעצם כתב יד קדשו של הרמב"ם באתר הספרייה הלאומית, וכך מופיע גם במהדורות קאפח ושילת המבוססים על . תוספת המילה "מישראל" היא הוספה מאוחרת לנוסח המשנה, ואינו נאמן למקור בהקשרו, כי המשנה שם מדברת על כך ש"האדם נברא יחידי", כלומר על אדם הראשון וכל צאצאיו, על האנושות כולה. המילה "בישראל" זרה ומוזרה במשנה זו. מה שכתב "שיודע לשאול" בתגובה #4 פשוט לא נכון עובדתית.
6
.
| 17-07-2011 15:25
אני מוסרי משום שכך ראוי להיות, ואני גם מוסרי משום שאני בן לעם היהודי, אשר הצטווה באמות מוסר מיוחדות. אכן להיותי ישראלי (יהודי) יש משנה חשיבות בטעם היותי מוסרי. וכן, חשוב להיות מוסריים לכל ברייה בעולם. אולם ראוי גם לזכור את אחינו בני ישראל. המחייבות שלנו לאחינו מעם ישראל, גדולה מהמחויבות שלנו לבריות אחרות אשר ברא הבורא ישתבח שמו.
7
יש להבדיל בין הלכות רוצח להלכות סנהדרין
הלל | 17-07-2011 17:50
רוצח ושמירת נפש א, טז הָרוֹאֶה רוֹדֵף אַחַר חֲבֵרוֹ לְהָרְגוֹ אוֹ אַחַר עֶרְוָה לְבָעֳלָהּ וְיָכוֹל לְהַצִּיל וְלֹא הִצִּיל - הֲרֵי זֶה בִּטֵּל מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁהִיא "וְקַצֹּתָה אֶת כַּפָּהּ" (דברים כה,יב), וְעָבַר עַל שְׁנֵי לָאוִין, עַל "לֹא תָחוֹס עֵינֶךָ" (שם) וְעַל "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ" (ויקרא יט,טז). אַף עַל פִּי שֶׁאֵין לוֹקִין עַל לָאוִין אֵלּוּ, מִפְּנֵי שֶׁאֵין בָּהֶן מַעֲשֶׂה - חֲמוּרִים הֵם, שֶׁכָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת מִיִּשְׂרָאֵל כְּאִלּוּ אִבֵּד כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, וְכָל הַמְּקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת מִיִּשְׂרָאֵל כְּאִלּוּ קִיֵּם כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ. סנהדרין יב, ג וְכֵיצַד מְאַיְּמִין עַל עֵדֵי נְפָשׁוֹת? אוֹמְרִין לָהֶן... לְפִיכָךְ נִבְרָא אָדָם יְחִידִי בָּעוֹלָם, לְלַמֵּד שֶׁכָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת - מַעֲלִין עָלָיו כְּאִלּוּ אִבֵּד עוֹלָם מָלֵא, וְכָל הַמְּקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת - מַעֲלִין עָלָיו כְּאִלּוּ קִיֵּם עוֹלָם מָלֵא.
8
למגיבים 1-4
דניאל | 17-07-2011 22:24
אתם רק מחזקים את הסטיגמה הלא נכונה שדתיים צריכים להיות פשיסטיים גזענים ובורים וכל דבר שלא מסתדר לכם עם טוהר הגזע אז זה "הומצא" חבורת צרי מוח
9
די, תפסיק!
אני | 18-07-2011 14:11
למה הגושניקים חייבים תמיד להיות כאלה פלצנים?
10
תגובה למגיב מס' 5
שיודע לשאול | 19-07-2011 14:07
הצטוט שלי מופיע ברמב"ם (מהדורת מקבילי) זו המהדורה המדוייקת ביותר הקיימת היום. הציטוט הוא מהלכות רוצח ושמירת הנפש פרק א' הלכה טו. זה לא "נוסח המשנה של הרמב"ם" אלא הרמב"ם עצמו.
11
יפה כתבת. אבל...
יעקב | 19-07-2011 23:45
חשובה עד מאוד הרגישות המוסרית ולכן אולי כדאי לשנות בצורה אלגנטית כמו בכרטיס ם אדי וכמו שציינת יש לכך אסמכתא במקורותינו בירושלמי. יחד עם זאת נגעת בכמה מילים בנקודה מאוד רגישה והיא "מדינת ישראל המודרנית" בעצם הרב-תרבותית. יש לכבד כל תושב במדינת ישראל וראוי שיקבל את כל הזכויות המגיעות לו יחד עם זאת צריכים אנו לשמר את הייחודיות שלנו כי זו מדינת היהודים היחידה אין אנו מדינת כל אזרחיה וזה לא סותר את הנאמר. יישר כוח!