כבר לפני 30 שנה הואשמה גל"צ בשיתוף פעולה עם האויב - סרוגים

כבר לפני 30 שנה הואשמה גל"צ בשיתוף פעולה עם האויב

במאמר ארוך של ד"ר רפי מן, שהיה מנהל מחלקת החדשות בגלי צה"ל הוא מזכיר את הביקורת כלפי התחנה הצבאית בימי מלחמת לבנון הראשונה. המבקרים של אז הגדירו את התחנה: "שופרם של אלה המזוהים כבעלי דעות שמאלניות, אנטי ממסדיות ואף אנטי-צה"ליות". נשמע מוכר?

כבר לפני 30 שנה הואשמה גל"צ בשיתוף פעולה עם האויב
  שלושים שנה אותה ביקורת.

חשבתם שהביקורת נגד גלי צה"ל על יחס עויין לצה"ל לעומת יחס רך למחבלים הוא חדש? אז דעו לכם שהקמפיין האחרון של 'ישראל שלי' נגד גלי צה"ל, הוא לא הראשון.

כבר לפני שלושים שנה, במהלך מלחמת לבנון הראשונה, קמה זעקה ציבורית נגד התחנה הצבאית ש"משרתת את מטרות המחבלים".

במאמר ארוך באתר "העין השביעית" מתאר ד"ר רפי מן, חוקר ומרצה לתקשורת את הביקורת שהוטחה בגלי צה"ל בימי מבצע שלום הגליל.

מן,  שניהל בעבר את מחלקת החדשות של גלי צה"ל ואף ערך יחד עם ציפי גון-גרוס את הספרי המסכמים את תולדות התחנה, תלונות נגד השמאלניות של התחנה הצבאית.

בין השאר מתואר סירובם של עורכי תוכנית "שעתיים משתיים" לתת למגישי פינה בתוכנית לדבר בשבחם של שר הביטחון אריאל שרון והרמטכ"ל רפאל איתן, כשהם מסבירים את הסירוב בכך שישנה הנחיה שלא לדון בשידור בנושאים השנויים במחלוקת הקשורים בקרבות בלבנון.

חברי הפינה שכונתה "הפרלמנט של ראשון", התלוננו כי "הוטלה עליהם צנזורה קשה מאוד", וטענו כי גלי-צה"ל, הפכה להיות "שופרם של אלה המזוהים כבעלי דעות שמאלניות, אנטי-ממסדיות ואף אנטי-צה"ליות".

שדרים התנגדו במוצהר למלחמה

מן מספר כי אריאל כהן, שערך כאיש מילואים את התוכנית "נכון לעכשיו", הודח, ושירות המילואים שלו הופסק לאחר ששמו נמצא על אחת מן העצומות שקראו להפסקת המלחמה. דן שילון הודח גם הוא משידור בעקבות ביקורת שמתח על נאומו של בגין שכינה את המלחמה המוצדקת בתולדות מלחמת העמים.

שני עורכים בתחנה, אבשלום קור ועמנואל הראובני, הכינו לקט ובו ציטוטים משידורי גלי צה"ל והעבירו אותו ללשכת שר הבטחון. בקטעים נשמע יעקב אגמון שואל קצין דרוזי, שמונה לפקד על כפר בלבנון: "איך אתה יכול לשכנע אותם שישראל בסדר, כאשר ממשלת ישראל מפקיעה לכם אדמות?".

כתבת אחרת שאלה מפקד טייסת בחיל האוויר, כיצד מתמודדים הטייסים עם העובדה שהם נדרשים להפציץ בלבנון גם אוכלוסייה אזרחית. וגם הערתה של כרמית גיא כי עכשיו המתנחלים ירצו להתנחל גם בלבנון, אחרי שנמצאו שם בתי כנסת עתיקים.

בדיון שנערך בלשכת הרמטכ"ל אליו זומנו ראשי התחנה אמר אבשלום קור: "אני רוצה להגיד שלצה"ל לא היתה תחנת שידור במלחמה הזו. גלי-צה"ל שירתה את מטרות המחבלים. חנה זמר שאלה טייסים בראיון איך הרגישו להפציץ אזרחים."

"אני הייתי שואל אותם איך מרגישים מול העובדה שהמחבלים ממקמים מפקדות בתוך האוכלוסייה האזרחית…אני אומר את הדברים האלה כדי שבמלחמות הבאות תהיה לצה"ל תחנה משלו".

עמנואל הראובני אמר בדיון: "יש לי שני בנים בגיל צבא. הם באים אלי ואומרים: איך זה שגלי צה"ל, כמו הטלוויזיה, מסייעים לאש"ף?".

"מקרים יוצאים דופן"

שאלת היחס של גל"צ למלחמה, הגיעה גם למליאת הכנסת. גאולה כהן שיבחה את קור והראובני. דב שילנסקי הרחיק לכת והשווה את שדרי התחנה לבוגד הבריטי "לורד האו-האו", ששידר תעמולה נאצית בימי בימי מלחמת העולם השנייה.

לעומתם אורה נמיר ממפלגת העבודה, הגדירה את גל"צ כ"אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים של המדינה, תחנת שידור שבטוב טעם, בדרכי נועם, בפתיחות אינטלקטואלית אמיצה, הוכיחה קבל עם ועדה כי אפשר להתחרות על טעם הקהל ולנצח בלי להתפשר עם הרמה הבינונית ואף הנחותה ממנה".

הרמטכ"ל מינה ועדת בדיקה בראשות אל"מ ראובן גל שקבעה כי בכל המקרים המדוברים "אין עדות לליקוי בסיסי במערכת, אלא מקרה יוצא דופן שאינו מעיד על הכלל".

גל מצא כי רוב אנשי התחנה שחתמו על עצומות נגד המלחמה, כלל לא זומנו למילואים כדי למנוע אפשרות של התבטאות פוליטית והיחיד שזומן, באמת הועבר מתפקידו.

את השאלה למפקד הטייסת זימן ענף יחסי-ציבור במפקדת חיל האוויר, כדי שהמרואיין יוכל להתמודד עם טענות שנשמעו בעניין זה.

מסקנתו של גל הייתה כי התחנה פועלת "באופן יעיל ביותר, תוך הסתגלות מהירה ומתמדת להתפתחויות בשטח מחד, ותוך הקפדה מוגברת מהרגיל על שליטה, בקרה ואיזון של החומר המשודר מאידך […] להערכתי הצליחה התחנה בזמן המלחמה למצות את מלוא גמישותה ואופיה הדינמי בתוך ה'מתחם' הצר ביותר של התחנה הצבאית, הפועלת למען הצבא בעת שהצבא נלחם בחזית".

==

המאמר המלא של ד"ר רפי מן התפרסם באתר העין השביעית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
לכן יש עצומה
רסל | 12-07-2011 17:03
http://www.atzuma.co.il/shutglz
2
די עם העצומות, צריך לדאוג לאלטרנטיבה
ראובן | 13-07-2011 12:05
בארה"ב יש עשרות תחנות רדיו ליברליות, שמרניות, דתיות ומגזריות. במקום להיאבק בגל"צ, יש להקים תחנת רדיו מסחרית בעלת גוון ימני (ערוץ 7 ז"ל ו"גלי ישראל הן לא דוגמה טובה, משום שמראש סימנו קהלי יעד מצומצמים למדיי).