נפטר ישראל קרישטל, ניצול שואה והאדם הזקן בעולם - סרוגים

נפטר ישראל קרישטל, ניצול שואה והאדם הזקן בעולם

בסוף השבוע הלך לעולמו ישראל קרישטל מחיפה, ניצול השואה שהוכר כגבר המבוגר ביותר בעולם, כחודש לפני יום הולדתו ה-114. טרם נמסר מועד הלוויתו

author-image
נפטר ישראל קרישטל, ניצול שואה והאדם הזקן בעולם

בסוף השבוע הלך לעולמו ישראל קרישטל מחיפה, ניצול השואה שהוכר כגבר המבוגר ביותר בעולם, כחודש לפני יום הולדתו ה-114.

קרישטל נפטר ביום שישי אחר הצהריים, לאחר שיום קודם חש ברע ואושפז. לפני כשלוש שנים הוכר קרישטל כניצול השואה המבוגר ביותר שעדיין חי, ולפני כשנה וחצי הכיר בו ספר השיאים של גינס כגבר המבוגר ביותר בעולם. כדי לקבל פרופורציות על גילו, את בר המצווה שלו פספס בגלל מלחמת העולם הראשונה, וחגג אותה בשנת 2016 בגיל 113

לאחר מותו של קרישטל, הגבר המבוגר ביותר בעולם הוא הספרדי פרנסיסקו נונייז אוליביירה, בן 112. האישה המבוגרת ביותר היא ויולט בראון, בת 117 מג'מייקה.

(צילום: ג'ורג' גינסברג, באדיבות ynet)

מאושוויץ לישראל

קרשיטל, שלמעשה חי לאורך כל המאה העשרים, התייתם מאביו כבר בגיל 16, הוא עבד בייצור ממתקים ופתח מפעל בעיר לודז', ונישא לפייגה. בעת שפרצה מלחמת העולם השנייה היה נשוי ואב לשני ילדים, שנספו בשואה.

בראיונות לרגל יום השועה באתר ynet סיפרה בתו כי "במהלך השנים בהן חיו בגטו לודז' נפטרו שני בניו ממחלות כשהיו בני 8 ו-10. מה שהגן במעט על ישראל ואשתו רוב התקופה, היה הכישרון להכנת הממתקים. הגרמנים חגגו ימי הולדת ונישואים ואבי היה זה שהכין להם את כל דברי המתיקה. זה היה הקרש להצלת חיים, כי בזכות הממתקים היה אבי חיוני בגטו ולכן לא נשלח למחנות – אלא רק לקראת הסוף. אצל הגרמנים ימי הולדת הם אירוע, לכן הממתקים והשוקולדים היו הכרחיים בחגיגותיהם. ייצור הממתקים של אבי סיפק את צורכיהם, ולכן בהתחלה שמרו עליו ואף השיגו לו את חומרי הגלם".

קרישטל ואשתו נותרו בגטו ובמאי 1944 נשלחו לאושוויץ בטרנספר שהיה בין האחרונים. באושוויץ שהו השניים עשרה חודשים, נשלחו למחנות עבודה וצעדו בצעדת המוות. ישראל שקל אז 37 קילוגרם בלבד. רעייתו, פייגה, לא שרדה ונספתה.

לאחר המלחמה חזר קרישטל ללודז' והקים בה מחדש מפעל ממתקים. הוא הכיר בעיר את בת שבע, שאף היא איבדה את משפחתה בשואה, והשניים נישאו ועלו ארצה ב-1950. לשניים נולדו שלושה ילדים אך אחד מהם נפטר בינקותו. הוא הותיר אחריו בת ובן, ונכדים ונינים רבים. את סודות ייצור הממתקים לקח עמו גם לישראל, והקים בחיפה מפעל.

טרם נמסר מועד הלוויתו

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו