מתקפה על היוזמה של צהר: "המסית לחתימה על הסכם כזה איננו רב אורתודוקסי"

44 רבנים ופוסקי הלכה סרוגים וחרדים יוצאים נגד הסכמי קדם נישואים של ארגון צהר, בית הלל והסתדרות הרבנים בארה"ב. "עלול להוביל ח"ו לבעיות חמורות של גט מעושה וממזרות"

"המסית לחתימה על הסכם כזה איננו רב אורתודוקסי"
  (צילום: שאטרסטוק)

44 רבנים ופוסקי הלכה דתיים וחרדים יוצאים נגד הסכמי קדם נישואים של ארגון צהר, בית הלל והסתדרות הרבנים בארה"ב.

בעבר כבר תיארנו בהרחבה את מהותו של הסכם קדם נישואים. מטרת ההסכם שנחתם לפני החתונה היא למנוע מקרים של עיגון מצד הבעל או מצד האישה בשעה שאחד מהם מסרב לקבל או לתת גט לבן זוגו. ההסכמים עד כה, לדוגמה של ארגון רבני צהר, הציעו סנקציה כספית נגד הצד המעגן בכך שהוא צריך לשלם סכום כסף קבוע וגבוה בכל חודש של עיכוב הגט. אלא שפתרון זה נתקל בבעיה הלכתית אחרת המכונה "גט מעוּשֶֹה" – כלומר גט שניתן בניגוד לרצונו של הבעל.

ההחלטה הראשונה של מועצת רבני צהר הייתה לעודד את הציבור לחתום על הסכם קדם נישואים, ולמהלך הצטרף גם ארגון בית הלל. בעבר הבאנו התנגדויות של רבנים סרוגים להסכם, אך לאחרונה צורפו עשרות רבנים למסמך ארוך המסכם את הביקורת על המהלך. במסמך שהגיע לידי סרוגים, עליו חתומים עשרות רבנים, בהם רבנים חרדים כדוגמת הרב משה שטרנבוך, הרב אברהם אוירבך והרב שלמה יוסף מחפוד הם תוקפים את ההסכם וכותבים עליו בין השאר: "אבל האמת ששטר הסכם נישואין זה, הוא חורבן הדת ממש ומכשילין בחשש איסור אשת איש ומרבים ממזרים בישראל"

רבנים סרוגים: ההסכם נפסל בעבר על ידי הרבנות

אלא שלא רק הרבנים החרדים יוצאים נגד ההסכם אלא גם רבנים ופוסקים בציונות הדתית. רבה של העיר העתיקה, הרב אביגדור נבנצל כותב: "המסית לחתימה על הסכם כזה איננו רב אורתודוקסי, ואין לסמוך על פסיקותיו ההלכתיות."

רבה לשעבר של חברון וקרית ארבע, הרב דב ליאור כותב: "הסכם זה מנוגד ליסודות ההלכה, ועלול להוביל ח"ו לבעיות חמורות של גט מעושה וממזרות, זאת מלבד הרס קדושת חיי המשפחה כשבכל עת אחד מבני הזוג יכול בנקל לאכוף גירושין. הסכם מסוג כזה כבר נפסל ע"י הרבנים הראשיים לישראל זצ"ל."

דבריו של הרב ליאור מכוונים כלפי הצעה להסכם קדם נישואים של תנועת נעמ"ת, שנפסל על ידי הרבנים הראשיים לישראל בשנות השמונים, מרן הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל ומרן הרב אברהם שפירא זצ"ל.

בצעד די חריג גם נשיא ישיבת הר המור, הרב צבי טאו, מצטרף לאוסרים את הסכם קדם הנישואים. הרב טאו ועוד שורה של רבנים סרוגים, הוסיפו את חתימתם לאישרור החלטת הרבנות הראשית דאז, והרב טאו הוסיף בכתב ידו: "כבר כתב מרן הראי"ה קוק זצ"ל 'גט שניתן שלא ברצונו של הבעל אינו כלום'. והעיד מרן הרצי"ה זצ"ל שהפעולה האחרונה של אביו הראי"ה זצ"ל כשבוע לפני פטירתו הייתה לכתוב בשארית כוחותיו מברק על התנגדותו הנחרצת לכל רעיון מסוג זה."

למכתב הצטרפו גם רבה של בת ים הרב דוד חי הכהן, רבה של בית אל הרב שלמה אבינר, וראש ישיבת אור וישועה ורב הטכניון לשעבר הרב אליהו זייני: "כבר כתבו הרבנים הראשיים זצ"ל כי מדובר ב"הצעות הבל שיש בהם משום זריית חול בעיניים ופגיעה במוסד הנשואין המקודש בעם ישראל"."

אין לתת גט על לביטול תוקפו של ההסכם

למתנגדים אפשר לצרף גם את הדיין הרב אוריאל לביא, מי שעמד מאחורי פסק הדין של "העגונה מצפת" ועל קידומו לבית הדין הגדול הטילו החרדים וטו. הרב לביא כתב בספרו עטרת דבורה לאסור על מתן גט לזוג שחתם על הסכם קדם נישואים:

א) אין לחתום על הסכמי קדם נישואין כמו 'הסכם לכבוד הדדי' או 'הסכם מאהבה' של צהר, מכיון שהסכמים אלו מחייבים את הצדדים במזונות לבן/לבת הזוג גם במקרים שבהם לא נפסקה חובת גירושין ע"י בית הדין הרבני. כלומר, יש לחתום על הסכם המחייב את הצד המעגן בתשלומים רק לאחר שבית הדין פסק לחייב גירושין ולא משעת הסכסוך בין בני הזוג.

ב) היה וחתמו בני זוג על הסכם כזה ובאים להתגרש – אין לסדר להם גט עד שיבטלו את תוקפו של ההסכם. כלומר סידור הגט יחל רק לאחר ביטול ההסכם.

ג) במידה וכבר סודר גט לבני זוג שחתמו על ההסכם בלא ביטול ההסכם – יש צורך במתן גט נוסף לאחר שיבוטל ההסכם.

ד) במידה והתחתנה האשה פעם נוספת בלא סידור גט נוסף – אם הבעל היה מאוים בצווי מאסר או שלא היה יכול לעמוד בסכום המזונות – אין אפשרות להקל גם בדיעבד והיא נחשבת כאשה נשואה. אם בהסכם היה סכום שהבעל יכול לעמוד בו – ניתן להתיר רק בדיעבד.

==

תגובות ארגון צהר וארגון בית הלל תפורסמנה לכשתתקבלנה.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
22 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
הרב ברוך אפרתי באותה שורה עם הרב ליאור
דוד | 11-07-2017 13:27
מה גם אתם רפורמים המשווים קטון וגדול??!
בושה
אביהו | 12-07-2017 0:32
יישר כח על מה?!
התיסכול ניכר בתגובתך. ישר כח לרבנים ובתוכם הרב אפרתי.
נאור | 11-07-2017 17:47
למה שלא תגיב לעניין עצמו?
2
רבני צהר שכחו שתפקיד הרבנים בישראל הוא למרר את חיינו .
אלקנה | 11-07-2017 14:02
3
חבל שאתם שמים תמונות לא צנועות
גיא | 11-07-2017 15:14
בלנד אני עם האתר הזה סיימתי
4
שומר נפשו ירחק מזה בלי קשר לגט מעושה אלא בגלל..
מאן דאמר | 11-07-2017 16:56
ההסכמים האלה מנוסחים לטובת האישה ואינם שוויוניים בכלל!! אם גבר מתגרש ההסכם השוויוני לא יאפשר לו משמרת משותפת כבררת מחדל אלא רק אם האישה תסכים (כאילו הילדים לא שלו בכלל וזה המצב הנהוג כיום). ילדיו של האב ילקחו ממנו והוא ימות מגעגועים שוויוניים. רוב הנשים לא מוכנות לוותר על מזונות שאף שהם קרויים מזונות ילדים איש אינו יודע מה הן באמת עושות עם כל הכסף ועובדה שהן לא מוכנות לוותר על המזונות תמורת משמורת משותפת שאז אם ההסכם יהיה שוויוני באמת כל הורה משלם את מזונות ילדיו כשהם אצלו ואיש לא יעביר תשלומים להורים השני. כיום גם אםיש הורות משותפת האישה עדיין מקבלת מזונות גם כשהילדים לא אצלה!!!!! כלומר אבות משלמים פעמיים גם כשהילדים אצלם וגם כשהם לא אצלם. גברים שימו לב! אם אישה מתעקשת שתחתום על הסכם כזה בלי סעיף שקובע הורות שוויונית כבררת מחדל ובלי תשלומי מזונות בזמן הורות משותפת - תברחו מיד!!!! או שתכניסו אותם להסכם.
5
אשרינו שאלה חכמינו
אריק | 11-07-2017 17:04
ב''ה שיש לנו רועים צדיקים וטהורים השומרים על קדושת המחנה ועל הקשר הרצוף לתורת משה שניתנה בהר סיני ולא לתורת מוזס שניתנה בוותיקן
תגובה ל:(
כיגאיא | 17-10-2017 16:04
אני באמת עצוב כשאני קורא תגובות כמו שלך.... עצוב שיש היום אנשים שמחרפים ומגדפים את גדולי רבותינו וגדולי הדור כמו שאתה עושה... הרבנים שמחרפים ומגדפים את הרעיונות של צהר ובית הלל (עאלק בית הלל) מבינים פי אלף ממך מה הם עושים. עצוב שיש את צהר ובית הלל ונאמני תורה ועבודה וכו'. נתפלל לרפואת נפשם
:(
בין המצרים | 12-07-2017 0:31
אשרינו שחכמינו אינם יודעים מחלוקת לשם שמיים מהי אשרינו שחכמינו מחרפים ומגדפים גדולי תורה אחרים אשרינו שחכמינו מעלימים עין שוב ושוב מזעקות החלשים אשרינו שחכמינו סוטים ממסורת אבותם של רגישות הלכתית ואהבה לגר, ליתום ולאלמנה אשרינו שלחכמינו יש מאמינים שממשיכים את דרכם
6
גם הרב ז'ולטי הוא "רבאיי"?
יהודי | 11-07-2017 18:22
אין שום הבחנה בכתבה ובמודעה בין הסכמי קדם נישואין שונים שחלקם נעשו על דעת רבנים גדולים וחשובים. (ואפילו קיים הסכם שזכה להסכמתו של הרב ליאור עצמו החתום כאן) כאן עושים סלט בין רבנים שמתנגדים לכל הסכם שהוא מבלי שיש להם בכלל דעת להבחין הלכתית בין המקרים (ודל ואכמל) לבין רבנים שמתנגדים להסכם של רבנים באמריקה אבל לא להסכם של צוהר ובין כאלה שמתנגדים להכל מנימוקים הלכתיים.
7
כבר כתב מרן הרב זצ"ל...
תימא | 11-07-2017 18:26
גט שניתן שלא ברצון הבעל אינו כלום זו הלכה פסוקה בגמרא ובשוע לא חידוש של הרב זצל.
8
אתר דתי..
למה לשים תמונה לא צנועה?? | 11-07-2017 20:59
לא??
תגובה ל "צ"
שערשק | 17-10-2017 16:01
התמונה הראשית של הכתבה באמת לא צנועה. טפח באישה ערווה שמעת על זה פעם?
אתר דתי ולא חרדי
צ | 12-07-2017 12:45
לא ראיתי שום תמונה לא צנועה. אלא אם כן יש לך בעיה עם תמונה של אישה כי היא אישה. ואז זה לא התמונה שאינה צנועה, אלא הראש שלך.
9
הסכם נישואין לגישור
הרב דוד מישלוב | 14-07-2017 12:46
לפני שלושים שנה חיברתי הסכם נישואין לגישור. ניתן לערוך אותו הן לפני והן אחרי החתונה. אין בו החסרונות שציינו הפוסקים והרבנים. אדרבה, הוא מתאים לחלוטין הן להלכה והן לרוח ההלכה, המחייבות בני זוג להגיע להסכמה הדדית לפני שמבצעים את הגט. הגריש אלישיב זצל אישר שהסכם הנישואין לגישור הוא תקף ותקין, וכי אוכל לערוך אותו עבור זוגות בתנאי שאסביר להם את ההסכם במלואו ובפרטיו. כך נהגתי מאז ועד היום. הגרש עמאר שליטא אישר את ההסכם בהיותו אב בית דין בפתח תקוה. לצערי ההסכם הועמד פעם במבחן, אך לשמחתי הוא פעל כראוי ומנע מהזוג מלחמת עולם, והגיעו להסכם גירושין מיטבי עבור שניהם ועבור ילדיהם. פעם אחרת, עריכת ההסכם עבור זוג נשוי העניק לאשה בטחון שבעלה לא יעשה לה רע, ונישואיהם התייצבו כבר שנים רבות. הסכם הנישואין לגישור פורסם בארבעה כתבי-עת הלכתיים, ואף לא רב אחד ערער עליו. כמו כן, הצגתי אותו בכנסים של רבנים, וכולם בירכו עליו. אני מבין כי הרבנים המתנגדים להסכמי הנישואין כאן לא מכירים את הסכם הנישואין לגישור, וחבל. לפני קרוב לשלוש שנים שלושה דיינים בכירים אישרו לי שההסכם תקין אחרי שהכנסתי מספר שכלולים שביקשו.
10
הסכם נישואין לגישור
הרב דוד מישלוב | 14-07-2017 12:49
לפני שלושים שנה חיברתי הסכם נישואין לגישור. ניתן לערוך אותו הן לפני והן אחרי החתונה. אין בו החסרונות שציינו הפוסקים והרבנים. אדרבה, הוא מתאים לחלוטין הן להלכה והן לרוח ההלכה, המחייבות בני זוג להגיע להסכמה הדדית לפני שמבצעים את הגט. הגריש אלישיב זצל אישר שהסכם הנישואין לגישור הוא תקף ותקין, וכי אוכל לערוך אותו עבור זוגות בתנאי שאסביר להם את ההסכם במלואו ובפרטיו. כך נהגתי מאז ועד היום. הגרש עמאר שליטא אישר את ההסכם בהיותו אב בית דין בפתח תקוה. לצערי ההסכם הועמד פעם במבחן, אך לשמחתי הוא פעל כראוי ומנע מהזוג מלחמת עולם, והגיעו להסכם גירושין מיטבי עבור שניהם ועבור ילדיהם. פעם אחרת, עריכת ההסכם עבור זוג נשוי העניק לאשה בטחון שבעלה לא יעשה לה רע, ונישואיהם התייצבו כבר שנים רבות. הסכם הנישואין לגישור פורסם בארבעה כתבי-עת הלכתיים, ואף לא רב אחד ערער עליו. כמו כן, הצגתי אותו בכנסים של רבנים, וכולם בירכו עליו. אני מבין כי הרבנים המתנגדים להסכמי הנישואין כאן לא מכירים את הסכם הנישואין לגישור, וחבל. לפני קרוב לשלוש שנים שלושה דיינים בכירים אישרו לי שההסכם תקין אחרי שהכנסתי מספר שכלולים שביקשו שאכניס. פרטים אצלי.
פרסם אם יש לך לך מה לפרסם
אבא | 01-09-2017 11:31
אם כתבת הסכם טוב, פרסם אותו. למה רק לכתוב שיש? ממה חושש כבודו?
11
יש סיבה שהתגובה ששלחתי הבוקר לא פורסם?
הרב דוד מישלוב | 14-07-2017 19:17
יש סיבה שהתגובה ששלחתי הבוקר לא פורסם?
12
עזבו ענייני דת - ההסכם מוטה חזק לטובת נשים ולרעת גברים
מאן דאמר | 08-10-2017 2:16
בעיקר בענייני משמורת ומזונות. גבר שחותם על הסכם קדם נישואין ימצא עצמו ברוב המקרים בצרות צרורות ואיומות בגירושין. גם כך גבר במצב קשה מאוד מבחינה משפטית בגירושין - אז להוסיף על זה עוד משהו? מה אתם מטורפים? אם אישה עומדת על כך שתחתום ומתעקשת - תגיד יפה שלום בנימוס וברח על נפשך מיד!! אבל ממש מיד!! זו תהיה בדיוק האישה שתמרר את חייך בגירושין תיקח את ילדיך תפקיע ממך מזונות בגובה אימים ותעלה אותם בכל פעם מחדש בתירוצים שונים - הצל את נפשך ואת ואת חייך.
13
הסכם נישואין לגישור
דוד מישלוב | 29-10-2017 10:01
אבא הציע שאפרסם את ההסכם. כמו שכתבתי, פרסמתי אותו על ארבע במות הלכתיות ובמספר כנסים של רבנים, והוא אושר בבית דין של הרב עמאר שליטא. אך איני איש שיווק, ואיני אוהב זרקורים, וההסכם לא אגרסיבי ולא בניגוד להלכה ולא מתעמת עם בתי הדין - ולכן הוא לא מושך אש, וגם לא מושך תשומת לב של עיתונאים המחפשים סנסציות. דרכו של עולם. חפש בגוגל הסכם נישואין לגישור - מישלוב ותמצא.
נכנסתי לאתר שלך ולא מצאתי שם שום הסכמה של רבנים להסכם
דוד | 11-11-2017 1:38
להגיד שפרסמת אותו והצגת אותו ואף אחד לא התנגד זה כידוע לא מספיק. אתה אומר שזה אושר עי הרב עמאר? אז תעלה את פסק הדין שלו לאתר שלך ונראה אם האמנם. מעבר לכך, עיינתי בהסכם שלך, וראיתי מיד שתי בעיות: קודם כל הוא נפתח בשקר גס ובוטה שכביכול כל צד מודה שהצד השני הלווה לו כסף, וזה פשוט לא נכון. מעבר לכך, ההסכם מכונה הסכם גישור אבל כל אחד יודע שגישור זה וולונטרי ואין דבר כזה גישור בכפייה, זה תרתי דסתרי. כלומר, לא מדובר בגישור וולונטרי אלא בבוררות חובה. וזה כבר שקר גס שני במסמך הקצר הזה. בכל מקרה הבעיה העיקרית היא לא עם השקרים אלא עם הכפייה, כמובן. היא אמנם מנוסחת בצורה מתוחכמת, אבל זו עדיין כפייה ברורה.
14
אותה הגברת בשינוי אדרת!
ממזר | 09-01-2019 15:49
אני כחילוני לא מוכן לקבל את זה שאשה לא יכולה להתגרש בלי רצון הבעל! אני גם לא מכיר במושג הדתי הפרימיטיבי והדימיוני ממזר-שזו הלכה בלתי מוסרית בעליל וחייבים שלא להתייחס אליה כלל! כל מסורבות הגט והעגונות החילוניות חייבות לשים פס על הרבנות-ולהמשיך בחייהן עם בני זוג חדשים גם ללא הגט-ולהקים משפחות חדשות עם חילונים! רק המפת המדינה באלפי ממזרים תפתור את הבעיה! לחילונים לא צריכה להיות שום בעיה להקים משפחות עם ממזרים! כן יירבו ממזרים בישראל! כל עוד שרבני צהר מתייחסים ולא מבטלים את הלעת הממזרות הבזויה-הם לא שווים הרבה יותר מרבני הרבנות הפרימיטיבים! לחילוניות אין מה להתחתן בחתונה דתית בכלל-גם לא דרך צהר! כן יירבו ממזרים בישראל!!!