תזכורת: פוליטיקאי מבריק, הסכמי אוסלו, ההרשעה בשוחד - סרוגים

תזכורת: פוליטיקאי מבריק, הסכמי אוסלו, ההרשעה בשוחד

הוא הקים את ש"ס והיה מנכ"ל משרד הפנים והשר הצעיר בתולדות המדינה. יחד עם ידידו חיים רמון הוא היה אחראי על "התרגיל המסריח" ואיפשר את הסכמי אוסלו. הרשעתו בשוחד הפסיקה את הקריירה המטאורית שלו ושלחה אותו לשנתיים בכלא ולעוד שבע שנים של קלון. מי אתה אריה דרעי?

author-image
תזכורת: פוליטיקאי מבריק, הסכמי אוסלו, ההרשעה בשוחד

אריה דרעי נולד במרוקו ב1959 ועלה לארץ בגיל 9. בילדותו גדל בבת ים והוריו שלחו אותו לחינוך חרדי.

בימי נעוריו למד דרעי בישיבות פורת יוסף ובישיבת קול יעקב וחברון, שם גם למד לדבר ביידיש. קבלתו של ספרדי לישיבה כמו חברון של אותם הימים לא הייתה דבר של מה בכך והראתה כי לדרעי יש כשרונות מיוחדים.

את הכשרונות העדיף לנצל בתחום העסקנות הציבורית ולא בלימוד התורה. בתחילה שימש דרעי כמזכיר היישוב החרדי מעלה עמוס בגוש עציון, ולאחר מכן כחבר במועצה האזורית.

בתחילת שנות השמונים הקים דרעי יחד עם שלמה דיין ונסים זאב, את תנועת ש"ס כדי שזו תרוץ בבחירות המוניציפליות בירושלים. מטרת התנועה הייתה להלחם באפליה התרבותית והחברתית מצד החרדים האשכנזים. בראש התנועה עמדו הרב עובדיה יוסף והרב אליעזר שך.

השר הצעיר ביותר

בבחירות 84'  כבר רצה ש"ס לבחירות הארציות וגרפה 4 מנדטים. בראשה עמד אז הרב יצחק פרץ. בשנת 86' הופקד משרד הפנים בידיו של הרב פרץ, ודרעי התמנה למנכ"ל המשרד, כשהוא בן 27 בלבד.

בבחירות לכנסת ה-12 ב-88' כבר קיבלה ש"ס 6 מנדטים, והרב פרץ היה מיועד שוב לתפקיד שר הפנים, אבל בשל אי רצונו לקבל את פסיקת בג"ץ לרשום גרים רפורמים כיהודים, סירב לקבל את התפקיד. מי שהתמנה בסופו של דבר לשר הפנים, דרעי שהיה אז רק בן 29, ובכך היה לשר הצעיר ביותר בממשלות ישראל.

בשנת 90' חבר אריה דרעי לחברו הטוב חיים רמון, בניסיון להפיל את ממשלת האחדות בראשות שמיר ולהקים במקומה ממשלה צרה בראשות שמעון פרס. בסופו של דבר "התרגיל המסריח" לא הצליח ומפלגת העבודה פוטרה מהממשלה. דרעי עצמו המשיך לכהן כשר הפנים.

בעקבות התרגיל, הסיר הרב שך את תמיכתו מש"ס והיא הייתה כעת נתונה להכרעתו של הרב עובדיה יוסף בלבד.

אוסלו ופלילים

באותם הימים החלו להתפרסם תחקירים על מעורבותו של דרעי בפלילים. החקירות העלו כי דרעי קיבל שוחד בסך 150,000$ לכיסו הפרטי, וכך שדרעי העביר כספים ממשרד הפנים לגופים חרדיים תוך ניגוד עניינים. בחקירתו שמר דרעי על זכות השתיקה, מה שהביא להתארכותה למשך שלוש שנים.

במהלך החקירות המשיך דרעי לכהן כשר הפנים בממשלת שמיר, ולאחר הבחירות הצטרף עם מפלגתו לממשלת רבין. דרעי פעל אצל הרב עובדיה יוסף שיתמוך בהסכמי אוסלו, ורק בזכות תמיכת ש"ס הצליח רבין להעביר את ההסכמים בכנסת.

דוד לוי, נתניהו, אולמרט ודרעי אצל הרב עובדיה יוסף (פלאש90)

בשנת 93 אולץ דרעי להתפטר מתפקידו כשר, בשל החקירות כנגדו, אבל נשאר האיש החזק במפלגת ש"ס. בבחירות 96' הצליחה התנועה בראשותו לגרוף 10 מנדטים, כשחלק מהקמפיין היה ההתנכלות של הממסד לדמותו של החרדי הספרדי שמגיע לגדולה.

עם אישור הסכמי חברון, בזמן ממשלת נתניהו, חשפה כתבת הערוץ הראשון איילה חסון, כי דרעי פעל לרקום עסקה עם נתניהו כך שבתמורה לאישור ההסכם, יפעל נתניהו למנות יועץ משפטי שיסגור את תיק האישום נגד דרעי. העסקה שכונתה "בראון חברון" הביאה לחקירה נוספת נגד דרעי, שבסופה לא הוגש נגדו כתב אישום.

בבחירות לכנסת ה-15 זכתה ש"ס בראשותו של דרעי ב-17 מנדטים. זו הייתה הפעם האחרונה שדרעי התמודד לכנסת וקמפיין הבחירות שוב דיבר על הרדיפות נגדו.

אריה דרעי נכנס לכלא, ספט' 2000 (פלאש90)

בית המשפט גזר על דרעי 4 שנות מאסר (שבעקבות ערעור הופחתו לשלוש), דרעי נאלץ להתפטר מהכנסת, ובספטמבר 2000, נכנס לכלא כשעשרות אלפים מלויים אותו לכלא.

אחרי שחרורו מהכלא, המתין דרעי עד לסיום תקופת הקלון, ועכשיו כמעט 11 שנה אחרי שנכנס לכלא, הוא הודיע כי הוא חוזר לפוליטיקה הישראלית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו