ביקורת סרטים לדתיים: בייבי דרייבר • חיבור חדשני ומטריף בין מוסיקה לאקשן

ביקורת סרטים לדתיים: בייבי דרייבר • חיבור חדשני ומטריף בין מוסיקה לאקשן

הציפייה לסדרה חדשה של סרטי שוד מתוחכמים סטייל אושן 11 התמוססה די מהר. התחכום והטוויסטים בעלילה לא מתקרבים לזה, מה שממש לא מפריע לבייבי דרייבר להיות סרט קיצי מרענן, מצחיק וקצבי שלוקח את השימוש במוסיקה כחלק מהותי בעלילה לרבדים שטרם נראו בקולנוע

ביקורת סרטים: בייבי דרייבר • אקשן עם טוויסט מרענן
  באדיבות פורום פילם

התגובה הראשונה שלי כשנחשפתי לבייבי דרייבר היתה די צינית –  וואו, סרט עם שודדים שנוהגים במכוניות במהירות שיא ומשלבים פאנצ'ים קורעים בעלילה, ממש ז'אנר חדש, מפתיע ומרענן, אף פעם לא היה כזה….

היה לי ברור שלא אלך לראות אותו, כי די נמאס מכל סרטי האקשן-עבריינים-מכוניות טראשיים האלה. אבל כשראיתי את הטריילר ובדקתי קצת יותר, הבנתי שיש פה משהו אחר, משהו באמת שונה ומגניב. אז הלכתי וראיתי, ותכל'ס – אחלה סרט לפתוח איתו את הקיץ.

בייבי דרייבר

ציון כללי

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
צופים

באופן די אירוני, דווקא הילד שניצל מתאונת דרכים מפתח תחביב מסוכן מאוד של פריצה למכוניות, נהיגה מטורפת במהירויות אדירות וחוזר חלילה עם הרכב הבא שמביא לו את החשק למירוץ קטן. לאחר שנים של דהירה, בייבי הוא ללא ספק נהג עילית עם שליטה מוחלטת ברכב, ומה שנקרא בקרב החבר'ה "נהג שודים", מתברר מאוד כנבואה שמגשימה את עצמה.



באדיבות פורום פילם

באדיבות פורום פילם

בייבי (אנסל אלגורט מ-'אשמת הכוכבים') הוא בחור צעיר ואשף נהיגה מדופלם. כשהיה ילד קטן נקלע לתאונת דרכים קטלנית בה איבד את אביו ואימו ומאז הוא נושא עימו מזכרת קבועה – צפצופים באוזניים שלא מרפים לרגע. כדי להשקיט את הרעש הבלתי פוסק, הוא צמוד תמיד לאוזניות שלו ושומע מוסיקה בכל שעות היום – מה שלא מפריע לו לשמוע ולהבין כל מה שקורה סביבו.

המוסיקה עבור בייבי היא הרבה יותר מתחביב או קוריוז חולף,אלא  טעם החיים ממש – הוא מקליט כל סאונד מיוחד שנקלע לאוזניו, חוזר עם החומרים לסטודיו שלו ומפיק בעצמו מיקסים מגניבים שמקוטלגים בסדר מופתי אצלו בבית, שאותו הוא חולק עם אביו החורג.

באדיבות פרום פילם

לדאבונו, באחת מהרפתקאותיו המוטוריות הוא פורץ לרכב, בלי לדעת שהוא שייך לראש ארגון פשע קר ומניפולטיבי (קווין ספייסי). המאפיונר מבין איזה אוצר נפל בחלקו, והוא מאלץ את בייבי לקחת חלק בשודים נועזים כנהג המילוט – על מנת לכפר על הטעות שעשה.  בעל כורחו בייבי משתף פעולה ומסייע במספר שודים כדי לקנות את חירותו. במעשי השוד הוא חובר לחבורת עבריינים מנוסים (כשהבולטים שבהם מגולמים על ידי ג'ון האם, וג'יימי פוקס המעולים), כשגם בעת התכנון, התרגול והביצוע של השודים – בייבי צמוד חזק חזק למוסיקה הבוקעת מאוזניותיו.

באדיבות פורום פילם

ואכן, בסופו של דבר בייבי משלם את חובו ומפסיק לקחת חלק במעשי השוד – ובתזמון מושלם פוגש את אהבת חייו (לילי ג'יימס) והם מתחילים לרקום חלומות משותפים ביחד.

אבל פה העניינים מתחילים להסתבך…  בייבי לומד בדרך הקשה שלא באמת אפשר להתנתק מארגון הפשע, ולמרות ששילם את חובו, הוא מקבל מסר מאוד ברור שאם הוא מעוניין שראשו וגופו ישארו במקשה אחת, עליו להשתתף בעוד שוד אחד אחרון – מורכב ומסוכן בהרבה מכל הקודמים לו. כתוספת עידוד לשיתוף פעולה מצידו, ראש ארגון הפשע שקלט את אהובתו החדשה של בייבי, מבהיר לו שהיא הראשונה להיפגע אם יסרב לשתף פעולה או ינסה להתחכם בשלב כזה או אחר.

מרגע זה מתפתחת העלילה לכיוונים מפתיעים, כאשר משהו בתוכנית המושלמת משתבש –  ולא ארחיב יותר מזה כדי לא לעשות ספויילר.

באדיבות פורום פילם

מה שתופס אותך כבר מתחילת הסרט,ורק הולך ומתגבר ככל שחולף הזמן הוא הפסקול המשגע שמלווה אותו, והשילוב המתוחכם והלגמרי מגניב שיוצרי הסרט עשו פה בין המוסיקה לבין סצנות האקשן.

קשה להסביר זאת במילים, אבל מה שבעצם נעשה בסרט הזה – דבר שאני לא זוכר בשום סרט שקדם לו – הוא התאמת האפקטים ומקצבי סצנות האקשן לפסקול השירים המושמעים – שהם בעצם המוסיקה שבייבי שומע באוזניות. זאת הפעם הראשונה שיצא לי לשמוע קרב יריות במקצב בוסה נובה, מרדף מכוניות שמתנהל בדיוק לפי קצב התופים בשיר המתנגן ברקע או אפקטים של פיצוצים שמבזיקים במדויק לצלילי מוסיקת הרוק שמלווה את הסצנה. אם לא הבנתם עד הסוף את כוונת, פשוט תראו ותבינו.

אדגר רייט שביים את הסרט, לוקח בסרט הזה את המדיום הקולנועי שלב אחד קדימה, או למעלה אם תרצו, ויוצר פה סנכרון מדליק ומטורף של פס הקול והעלילה בצורה מדוייקת ווחדשנית שמכניסה מלא חיים ופאן לכל העניין.

ממש לא משנה שזה לא סרט הגנגסטרים הכי טוב שיצא לי לראות, וגם לא משנה שלא הייתי אף פעם בקטע של מרדפי מכוניות ופעלולי שליטה מוטוריים- החבילה השלימה שנוצרה פה, היא חדשנית, כיפית ומצחיקה ולגמרי מומלצת כמשהו לפתוח איתו את החופש הגדול וימי הקיץ הבעל"ט.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
זה אתר דתי או מה?
דניאל | 09-07-2017 10:00
רשעים שמים תמונות לא צנועות.
2
אם יש דתיים שהולכים לסרטים כאלה הם לא דתיים.
טרון | 09-07-2017 10:01