הספר שחייב להיות בכל בית דתי בישראל - סרוגים

הספר שחייב להיות בכל בית דתי בישראל

יותר ויותר בנים ובנות מחליטים לנטוש את דרך החינוך בה גדלו ולצאת בשאלה. לפני כעשור יצא מעבר לים הספר "היוצאים" של פאראנאק מרגוליס והפך במהרה לרב מכר בקרב שומרי המצוות. כעת הוא יוצא בעברית בהוצאת סלע מאיר

author-image

הדור הנוכחי מציב בפני ההורים הדתיים אתגר שלא היה כמותו: יותר ויותר בנים ובנות מחליטים לנטוש את דרך החינוך בה גדלו ולצאת בשאלה.

לפני כעשור יצא מעבר לים הספר "היוצאים" (בהוצאת סלע מאיר) של פאראנאק מרגוליס והפך במהרה לרב מכר בקרב שומרי המצוות. מרגוליס היא בוגרת תואר שני לכתיבה יצירתית מאוניברסיטת קולומביה. כיום מתגוררת מרגוליס בירושלים עם בעלה וילדיה.

"החלטתי לעשות מחקר עומק ולבדוק מהן הסיבות שבגינן מחליטים הצעיר או הצעירה הדתיים לזנוח את אורח החיים הדתי ולצאת בשאלה", אומרת מרגוליס.

מרגוליס חקרה את הנושא לעומק ונפגשה עם עשרות אנשי מקצוע ורבנים כדוגמת הרב מרדכי אליהו זצ"ל, הרב עדין שטיינזלץ, הרב חיים נבון, הרב אורי שרקי, פרופ' ישראל אומן, הרב זאב קרוב, פרופ' אשר כהן, הרב יוני לביא, הרב שלמה ריסקין,הרבנית לאה כהן ועוד רבים.

בספר מצוטטים הרב חיים נבון והרב יוני לביא שמעידים כי ההיקפים של החוזרים בשאלה הם גדולים מאד. הרב חיים נבון מעריך כי מדובר על משהו כמו 20-25 אחוזים מבוגרי החינוך הדתי. גם הרב יוני לביא מעיד כי האחוזים משמעותיים ביותר וכי יש שכונות ויישובים שבהם אין כמעט בית ללא מישהו שהתרחק מן הדרך.

מרגוליס התעקשה שלא להשאיר את הספר כבעיה ללא פתרון: "לאחר התחקיר העמוק נמצאו גם פתרונות אפשריים להתמודדות עם עזיבת הדת, דבר שבוודאי יסייע להורים שרוצים שילדיהם יישארו במסגרת הדתית", אומרת מרגוליס.

מרגוליס מדגישה כי "היוצאים" צריך לשבת במדף הספרים בכל בית דתי בישראל ומוסיפה כי הוא"נכתב בכדי להיות מדריך מעמיק, זהיר ומכבד להורים, מורים, אנשי חינוך, פסיכולוגים, רבנים ועוד רבים אחרים אשר המשכיות החינוך היהודי אל מול אתגרי הקדמה נמצא בראש מעייניהם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
בציבור הדתי לאומי זו חרפה של ממש
מאן דאמר | 25-06-2017 22:35
"אין בית אשר אין בו מת" - אין בית אשר אין בו גוי ואין בית אשר אין בו מתבולל עם הישראלים. ומדוע? כי לציבור שלכם אין דרך מוחלטת. גם בין החרדים (שאני נמנה עמהם) יש תהליכי התבוללות עם הישראלים, אבל ההבדל הוא שלחרדים יש מטרה ברורה. לדתיים הלאומיים אין. זה מין רצון כזה של "אנחנו גם וגם" בחינוך אי אפשר לכוון לשתי מטרות. או שאתה יהודי או שאתה ישראלי.
סליחה תיקון טעות
מאן דאמר | 26-06-2017 10:32
כתבתי קודם אני חרדי בעוד שצריך להיות כתוב איני חרדי. הרבה "מאשימים" אותי משום מה במילים "אתה חרדי" כשאני מטיח ביקורת. אתם מכירים חרדי שיושב מול מול מחשב כי זו העבודה שלו כשהוא לבוש בג'ינס וחולצת טריקו? ובכן זה אני עכשיו ברגע זה. הכי קל להתעלם מביקורת באמצעות תיוגים. לא שיש לי משהו נגד חרדים חלילה אבל אני מה לעשות לא נולדתי במחוזות החרדים ובתחומים מסוימים יש לי ביקורת עזה נגדם.
2
בעיה.זה חינוך הבית ה
| 27-06-2017 18:02
הבית היהודי. רא