האם בני עקיבא איבדה את דרכה?
זה מספר שנים שאני שואל את עצמי מהו הדגל שתנועת בני עקיבא מחנכת אליו. בעבר הרחוק היו אלה גרעיני נח"ל, אחר כך חלוציות והתיישבות, ומה היום?
זה מספר שנים שאני שואל את עצמי מהו הדגל שתנועת בני עקיבא מחנכת אליו. בעבר הרחוק היו אלה גרעיני נח"ל, אחר כך חלוציות והתיישבות, ומה היום?
ללמוד מרבי עקיבא
כששאלתי בעבר את רכזי ההדרכה מהו הדגל של התנועה. ענו לי: יש דגלים שונים, אך במרכז זו התנדבות, תרומה לקהילה ועזרה למשפחות נזקקות. שתקתי. אך בלבי שאלתי: הרי אלו ערכים גם של תנועות הנוער החילוניות. האם ובמה שונה תנועת בני עקיבא מהם? כשהסבירו לי שבנ"ע היא תנועת עם, לא הבנתי, שהרי כל המדינה היא התנועה של העם, ומהי התרומה הערכית המיוחדת של בני עקיבא למדינה כתנועה דתית? הרי דגלה צריך להיות יונק וקשור לאלוקיות ושם שמים?!
באיגרת תקע"א (אגרות הראי"ה ח"ב) כתב הרב קוק לתנועת המזרחי של אז, שלא מספיק שהיא מצטרפת לאידיאות של הציונות החילונית. עליה לבטא בגאון שמקורה של הציונות הוא בתנ"ך, בתורה שבכתב ושבע"פ, וזהו חידושה ותרומתה לציונות הכוללת.
בספרון קטן שהוציאה התנועה בשם "דרכה של תנועה", הובא מכתבו של הרב קוק לבנ"ע: הרב ביקש שהתנועה תלמד מרבי עקיבא שלושה דברים: "ראשית, אהבת התורה עד לכדי מסירות נפש…". "השנית, ההכללה – כולהו סתימתאה אליבא דר' עקיבא… תורתו הכוללת של ר' עקיבא". "והשלישית: התלהבות ומסירות של חזון של גאולה ותחיה לישראל ולארצו". אנו יודעים שבנ"ע מנסה לקרב לתורה ויראת שמיים ומנסה להרבות שיעורי תורה. אך כשהדגל שאתה מרים הוא תנועת עם, ניתן לראות בתורה רק אמצעי לאחדות העם ולא נשמה ותוכן שהעם צריך להתרומם אליהם.
תורה גדולה
במצפה רמון, היה לנו מספר שנים סניף בנות נפרד. הסניף לא השתתף בפעילויות הרגילות של התנועה, שהן מעורבות. תנועת בנ"ע רצתה להקים אצלנו סניף "מעורב", בנים ובנות. הם ביקשו מאיתנו שנעזוב את התנועה. "אתם מתאימים יותר לתנועת אריאל", אמרו לנו.
ואני שואל: הרי סניפים או חניכים.
מסורתיים ברמה זו או אחרת אתם מסוגלים להכיל, שהרי אתם תנועת עם. הכיצד חניכים הנקראים 'דוסים', דתיים המעוניינים בהפרדה, אינכם מסוגלים להכיל?
זאת ועוד: מדוע תנועת בנ"ע קראה לעצמה תנועת עם ולא תנועת תורה? הרי רק מן התורה למדנו להאמין בעמנו שכולו סגולה פנימית, כל יהודי ויהודייה, אף שאינם נראים כך מבחוץ. האם אכן העם קודם לתורה, ומי שרוצה להיות נאמן לתורה אין מקומו בתנועת בנ"ע?
בהקדמתו לספרון הנ"ל, "דרכה של תנועה", כותב המזכ"ל הנוכחי: "הקריאה להגדיל את התנועה משמעותה לחבר עוד ועוד חברים לתורתה העמוקה של התנועה. תנועתנו היא תנועה עם תורה גדולה, ולכן היא מתאימה לעם גדול". אך מסתבר שבמבחן התוצאה אותם חניכים שהשתדלו ללמוד את "תורתה העמוקה" נאלצו למצוא את דרכם מחוץ לתנועה. אמנם לא היה זה בימיו של המזכ"ל הנוכחי, אך איני רואה שהרוח הכללית השתנתה.
חוששני שאם הרוח הכללית לא תשתנה, ערכי חוץ הזרים לנו ילכו ויחדרו לתוכיות התנועה, כי אלו הערכים המצויים כיום בעם.
לאחרונה ערכה תנועת "אחים לנשק" מבצע ציבורי נגד גיוס בנות לתפקידים קרביים בצבא. באותה עת, נערך כינוס גדול של תנועת בנ"ע בבנייני האומה. אנשי תנועת "אחים לנשק" לא הורשו לחלק חומר בתוך הכינוס, ואף לא מבחוץ. לאחר שמישהו חילק חומרים מחוץ לבנייני האומה על דעת עצמו, תקפה תנועת בני עקיבא את תנועת אחים לנשק. ושאלה אני שואל: אולי 'סינדלה' תנועת בנ"ע את עצמה כשקראה לעצמה תנועת עם. היא נותרה עם מכנה משותף נמוך ביותר, ועל דברים ששנויים במחלוקת אינה יכולה להביע את דעתה, שמא תאבד חלק מהעם ולא תהיה תנועת עם. איני מעלה על דעתי שמנהיגות התנועה קובעת את ערכיה על פי רוב הסניפים או החניכים, שהרי זו אינה מנהיגות המצעידה קדימה, אלא מסתכלת אחורה כדי להיות מקובלת.
הרמטכ"ל ובנות השירות
השיא הגיע לפני מס' ימים. הרמטכ"ל גדי אייזנקוט בא להרצות בסמינריון הכשרה של קומונריות לקראת פעילות הקיץ "תנועה גדולה לעם גדול". בהרצאתו שארכה כ45 דקות, הזכיר תשע פעמים את תרומתן של הבנות בצה"ל בכלל ואת תרומתן של הבנות הדתיות בפרט. "אני חושב שצעירים וצעירות צריכים לשרת בצה"ל. ויש לנו טייסות וחובלות וקצינות במודיעין". "אני חושב שהקצינות שבאות מהציונות הדתית, תרומות תרומה אדירה לצה"ל". וסיים: "ואני מאמין שהבנות חכמות ויודעות לבחור בעצמן מה טוב להן, והן מצביעות ברגליים. ב2005 התגייסו 900 בנות דתיות-לאומיות, והשנה 2200 בנות דתיות".
את דרכו וניסיונו של הרמטכ"ל לגייס בנות בכלל ובנות דתיות בפרט אנו מכירים. הרמטכ"ל מנסה להשפיע על הבנות מאחורי גבם של הרבנים המחנכים והמחנכות שלהן. גם את זה אנו כבר מכירים. אך הפלא הוא על תנועת בנ"ע ועל העומד בראשה, שהביאו אותו בעידן של מחלוקת גדולה בין רבני הציונות הדתית לרמטכ"ל. במיוחד תמוהה תגובתו של המזכ"ל: "בנ"ע אינה חוששת מהשמעת דעות שונות ומגוונות, ותמשיך לחנך על פי ערכי תורה ועבודה כפי שחינכה לאורך השנים". ואני שואל: האם מחנכים על ידי השמעת דעות שונות ומגוונות? אם כן, האם גם רבנים חרדים אתה מביא בתוך הדעות המגוונות? ועוד, כך מחזקים ומחנכים קומונריות, ע"י הבאת הרמטכ"ל שבעצם אומר להן שלא בחרו את הבחירה הכי טובה כדי לתרום למדינה?
נדמה לי שתנועת בנ"ע היום לא מציבה אתגר לציונות ולמדינה להתרומם ולינוק את ערכיה מהתורה. האם אכן אין לתנועת בנ"ע ומנהיגיה של היום עמוד שידרה רוחני-תורני? האם סיסמתה "תנועה גדולה לעם גדול" מחליפה את הכרזתו של ר' עקיבא ש"ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה"? הרי הכול מהתורה מתחיל. האם אין כיום דגל לתנועת בני עקיבא?
=======