הרב ליאור: בל"ג בעומר יש חשש חילול שבת, בשבת חברון ושבועות - לא

במכתב של הרב דוב ליאור המתפרסם לראשונה בסרוגים, הוא מסביר מדוע אבטחת שבת חברון או העלייה לרגל בשבועות אינם חילול שבת, לעומת ל"ג בעומר במוצאי שבת

הרב ליאור: בל"ג בעומר יש חילול שבת, בשבועות - לא
  שבת חברון אינה חילול שבת (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

שבועות בסרוגים. הרב דוב ליאור פוסק כי השוטרים המאבטחים את עולי הרגל בשבועות אינם מחללים שבת.

כבר חמישים שנה, שעשרות אלפים מתושבי ירושלים נוהגים לצעוד בעלות השחר של חג שבועות לתפילת ותיקין בכותל המערבי. המנהג שהחל מיד עם סיומה של מלחמת ששת הימים, כשלראשונה הותר ליהודים להגיע לרחבת הכותל לאחר 19 שנה, הפך למסורת.

בגלל המצב הבטחוני, נדרשים מאות שוטרים לאבטח את הצועדים ברחבת הכותל עצמה ובסמטאות העיר העתיקה. השנה חל חודש הרמאדן המוסלמי בסיון, מה שמגביר עוד יותר את המתיחות בעיר העתיקה. וכאן מתעוררת השאלה, האם במבצע האבטחה של המשטרה אין משום חילול שבת. השאלה נוקבת עוד יותר, בעיקר ביחס להערכות המשטרתית במירון במוצאי שבת, לפני שלושה שבועות – פעולה שגררה מחאות מצד רבנים, ואפילו דרישה של הרבנות הראשית לישראל להזיז לדחות את ההדלקות לבוקר יום ראשון.

פעולת הגנה מלחמתית קבועה נגד האויבים המותרת בשבת

במכתב המתפרסם לראשונה בסרוגים, ששלח הרב דוב ליאור, רבה לשעבר של קרית ארבע-חברון, לרב פנחס שפירא מבית שמש, ששלח לו מאמר הלכתי בנושא חילולי שבת באירועים המתקיימים סמוך לשבת, הוא מתייחס להיתר באבטחת אירועים המתקיימים בשבת כגון שבת חברון או העלייה לרגל בשבועות, ולהבדל בינם ובין ל"ג בעומר במוצאי שבת.

לאחר שהרב ליאור מצטט מקורות מהראשונים, הוא כותב: "פעולה של הצבא או המשטרה באירועים גדולים בשבתות, כמו בשבת חיי שרה בחברון או בחג השבועות באבטחת הדרך לכותל, גם לענ״ד נראה שזו פעולת הגנה מלחמתית קבועה נגד האויבים המותרת בשבת, אחרת עם ישראל לא יוכל להיות בהמוניו בעיר האבות או להתפלל ליד הכותל."

"כמו שהצבא מאבטח את יישובי הספר והיישובים הקרובים לגבולות ולא שמענו שמאן דהו יאמר שאסור לגור שם וממילא לא יצטרכו לחלל שבת בשמירתם, אלא להפך פסק השו״ע (או״ח סימן שכט סעיף ו) שיוצאים להגן על היישוב בשבת אפילו על עסקי תבן וקש ולא אומרים להם לא לגור שם."

כאן ממשיך הרב ומסביר מדוע מבצע האבטחה מותר: "הוא הדין ליהודים הדרים בחברון ולכל הבאים לשם בשבת חיי שרה וכן האלפים ההולכים להתפלל בכותל בחג השבועות. ואין זה דומה לל״ג בעומר שבמקרה חל במוצאי שבת והמשטרה מחללת שבת בשביל הבאים במוצאי שבת על אף שאין חיוב לבוא לשם, מה שאין כן ביטחון שוטף שלפעמים נהפך למעין שגרה שחייבים לנקוט כדי לאבטח את שלום הציבור. לכן יש לבצע את כל פעולות ההגנה והשמירה של הצבא כדי לשמור על חיי השגרה ביישובים, ואין לומר שלא יחיו שם."

הערכות המשטרה בליל שבועות

בתוך כך פרסמה המשטרה את היערכותה למבצע האבטחה בעיר העתיקה בליל שבועות. במשטרה אומרים כי במטרה לשמור על בטיחות כלל הציבור ומניעת עומס וויסותו בסמטאות העיר העתיקה, לא תתאפשר תנועת מתפללים לכותל המערבי דרך שער שכם, ביום שלישי בשעה 22:00 ועד לשעה 01:30 (יום ד'), ובהתאם להערכת מצב מבצעית. מומלץ להגיע לכותל המערבי דרך השער החדש, שער יפו, ציון , אשפות. עד לשעה זו (01:30 ובהתאם להערכת מצב) לא תתאפשר גם יציאה מהכותל דרך רחוב הגיא.

 

בצאת החג, יום רביעי 31.5.17, יסגרו לתנועת כלי רכב הרחובות שמגר- הרטום – בר אילן ותתאפשר נסיעה רק לתחבורה ציבורית ורכבי הסעים וזאת במטרה לאפשר לכלל המבקרים שהגיעו לעיר לנסוע חזרה בבטחה חזרה ולמנוע עומסי תנועה.

 

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
גדול הדור הרב ליאור. ללא ספק!
ברק | 29-05-2017 16:11
2
ב"ה שזכינו בגאון הרב ליאור שליטא!
דוד | 29-05-2017 18:23
!
3
אשרינו שזכינו במרן הגאון הגדול הרב דוב ליאור
דוד | 30-05-2017 14:20
מגדולי הדור ופוסקיו
4
בקשר לחג השבועות בכותל נכון אין בזה חילול שבת
יפה יוסף | 22-06-2017 11:22
אבל לג בעומר וחברון זה עז ויש בזה גם חילול שבת. בקשר לעבודות הרכבת.אם העובדים הם סינים ועובדים בקבלנות אז זה עניינם ומותר להם לעבוד בשבת.אוטובוסים ורכבות אסור להפעיל בשבת גם בחיפה כי רב התושבים יהודים.