סטטיק ובן אל לצד מתי כספי: הזוכים בפרסי אקו"ם נחשפים

סטטיק ובן אל לצד מתי כספי: הזוכים בפרסי אקו"ם נחשפים

מזה 59 שנים מעניקה אקו"ם לאמנים בתחום הזמר העברי שלל פרסים בשווי כולל של למעלה מחצי מיליון ש"ח, אומנם הטקס השנה יתקיים רק בעוד חודש אך אקו"ם כבר חשפה את רשימת האמנים המעניינת שיזכו לקבל פרסים על יצירתם השנה • צפו עכשיו ברשימה המלאה

author-image
סטטיק ובן אל לצד מתי כספי: הזוכים בפרסי אקו"ם נחשפים
  (צילום: יח"צ)

מזה 59 שנים מעניקה האגודה השומרת על זכויות היוצרים בישראל פרסים על מפעל חיים, הישגי השנה, פרסים לעידוד היצירה ופרסים מיוחדים נוספים בתחום המוסיקה הפופולארית. לאחר בחירת ועדת השופטים, שהיו השנה- צרויה להב, דודו אהרון, יאיר ניצני, גל אוחובסקי ובועז כהן. אקו"ם הכריזה אמש על הזוכים בתחום הזמר העברי, שיקבלו פרסים, בשווי כולל של למעלה מחצי מיליון ₪.

הפרסים יוענקו לזוכים הנבחרים בטקס שיתקיים ב- 12 ביוני ב"סיטי הול גלילות". פרסים על מפעל חיים יוענקו השנה למלחין שלמה בר ולמחבר אלון אולארצ'יק. בין מקבלי הפרסים השנה יהיו גם הצמדים הצעירים: סטטיק ובן אל וקפה שחור חזק שיקבלו פרס כספי בשווי 15,000 ש"ח.

יקבלו פרס על פריצת דרך (צילום:יח"צ)

רשימת הזוכים המלאה: 

 

-פרס ע"ש נעמי שמר על מפעל חיים למלחין- שלמה בר
שלמה בר (74) נולד ברבאט בירת מרוקו, עלה לארץ בשנת 1949, ועוד במעברה בבאר יעקב לימד את עצמו את כל פלאי המוזיקה.  בשנת 1976 הוא יצר עבור תיאטרון חיפה והמחזאי יהושע סובול פסקול להצגה בשם "קריזה" שהיתה בין הניסיונות התיאטרליים הראשונים לטפל בפער העדתי. שניים מהשירים שכתב, "אצלנו בכפר טודרא" ו"ילדים זה שמחה" הפכו ללהיטי ענק מטלטלים ששינו את התפיסה המקובלת לגבי מוזיקה מזרחית.
מיד אחר כך הקים בר את "הברירה הטבעית", הניסיון המוצלח ביותר בכל תולדות המוזיקה הישראלית לשלב בין מזרח, מערב ורוק'נרול. הרבה לפני שהמושג "מוזיקת עולם" הפך לטרנד, יצר בר מוזיקה שהיא אכן מערבבת עולמות.
גובה הפרס 35,000 ₪

-פרס ע"ש אהוד מנור על מפעל חיים למחבר- אלון אולארצ'יק

אלון אולארצ'יק(67)מלחין, זמר, נגן, מעבד, יוצר ומפיק מוסיקלי. נולד בשם אלכסיי אולארצ'יק בפולין, החל לנגן בגיל צעיר ושימש כבאסיסט בלהקת הנח"ל ומאוחר יותר כאחד מחברי להקת כוורת. את קריירת הסולו שלו החל באמצע שנות ה-80, אחרי שחזר מלימודים בברקלי, ארה"ב ומאותו רגע הפך אולארצ'יק לאחד היוצרים המעניינים והמקוריים ביותר במוזיקה הישראלית.

כמפיק, חתום אולארצ'יק (בין היתר) על אלבום הבכורה של "טיפקס", אלבום הבכורה והפריצה של אתי אנקרי "רואה לך בעיניים" ואלבומי הבכורה של מיטל טרבלסי ואמל מורקוס. בכולם ניכר מגעו המיוחד. אולארצ'יק גם הפיק מוזיקלית את תקליטו המעולה של גידי גוב "אין עוד יום", הלחין יצירה קלאסית לפסטיבל ישראל והקליט אלבום אינסטרומנטלי ללא שירה בשם "פעם בגליל".
גובה הפרס 35,000 ₪

-פרס הישג מיוחד ליוצר בתחום המוסיקה לילדים- מתי כספי
הכל כבר נאמר על מתי כספי, האיש שהוסיף למוזיקה הישראלית מנגינות מפוארות. השנה הוא רושם לעצמו פרס נוסף והפעם עבור הכתיבה שלו לילדים. "אחותי הקטנה" זיכה בשעתו את יפה ירקוני במקום הראשון בפסטיבל הראשון אי פעם לשירי ילדים, והיו גם "מי ראה את באני שלנו", "בן", שמלות", "אולי זה מעליב" ועוד ועוד שירי ילדים, חלקם קובצו באלבום המיתולוגי "בובה מתי".
גובה הפרס 15,000 ₪

-פרס הישג השנה ע"ש סשה ארגוב למלחין – דודו טסה על האלבום- "הגולה"

דודו טסה, הוציא מעל 12 אלבומים כשבאלבומו האחרון "הגולה" הצליח דודו טסה לבסס את מעמדו כאחד מגדולי המוזיקאים של זמננו.
"הגולה" הוא תמהיל של גיטרות חשמליות וסלסולים, מוזיקה אלקטרונית, כלי נשיפה ומיתרים, גוונים וצבעים עזים של צלילים היוצרים תשבץ ססגוני מודרני ויפה. גובה הפרס 15,000 ₪

-פרס הישג השנה ע"ש עוזי חיטמן לאלבום – "שרף אורנים"- אביב גדג'
בן 17 בלבד היה אביב גדג' כשיצא אלבום הבכורה של להקתו, "אלג'יר", שהגיעה מהנגב המערבי, ממושב תלמי אליהו, וניסתה להבקיע לה דרך אל מרכז העשייה המוזיקלית של שנות ה-90. "נאמנות ותשוקה" יצא לאור בדצמבר 1995, חודש לאחר רצח רבין, וביטא את רוח התקופה. מאז חלפו שנים, גדג' הוציא אלבום מופתי עם להקתו ("מנועים קדימה" ב-2004) ועוד שני אלבומי סולו ("תפילה ליחיד" ו"ילדים של מהגרים"), אך ללא ספק, הגיע לשיאו כיוצר, מוזיקאי ומבצע באלבומו החדש והשלישי "שרף אורנים" שראה אור בנובמבר 2016 ובלט יותר מכול אלבום אחר שראה אור בישראל בשנים האחרונות. גובה הפרס 15,000 ₪.

-פרס הישג השנה ע"ש משה וילנסקי לשיר השנה- "אחרי כל השנים"
ביצוע- עומר אדם, מלים ולחן- אבי אוחיון, עיבוד- אסף צרויה
"אחרי כל השנים" של עומר אדם הוא מהשירים המיוחדים שיישארו פה שנים קדימה. בלדת ענק שאף לא אחד מקרב מאזיני המוסיקה בארץ יכול להישאר אדיש אליה. גובה הפרס 15,000 ₪ שיחולק באופן שווה בין היוצרים

-פרס הישג השנה ע"ש ענבל פרלמוטר ל- סטטיק, בן אל תבורי וג'ורדי
כל שנה מביאה איתה יוצרים וזמרים חדשים. אבל נדירה יותר, הצטרפות של יוצר או יוצרים שמערבבים מחדש את כל הקלפים. זה בדיוק מה שעשו בשנה האחרונה סטטיק, בן אל והמפיק המוזיקאלי שלהם ג'ורדי. גובה הפרס 15,000 ₪ שיחולק באופן שווה בין היוצרים

-פרס הישג השנה ע"ש יוסי בנאי למחברת- איה כורם
2023, יצירתה הגדולה של איה כורם, הוא אלבום יוצא דופן ויצירה מופלאה. סיפור המסגרת, שכורם כתבה עם העיתונאי והתסריטאי ישי רינגלר, ומקריא אותו יובל מסקין.
חוץ משיר אחד באלבום, שכתב אביב נוימן, ושיר אחד שהוא שיתוף פעולה של כורם עם נצי' נצ', כורם כתבה (והלחינה, לפעמים עם אדם בן אמיתי) גובה הפרס 15,000 ₪

-פרס ע"ש יאיר רוזנבלום על הישג השנה למעבד- גיא מזיג
גיא הוא מוסיקאי פעיל ומצליח. ממייסדי להקת "הדורבנים".  השנה פרץ עם אלבום סולו ראשון בשם ״השחור החדש ״. בפרס מעבד השנה הוא זוכה על הפקה מוסיקלית יוצאת מגדר הרגיל בה הוא משלב סאונד עכשווי ומעודכן המתכתב עם מקורות ההשפעה שלו, ענקים כ״קרטיס מייפילד״, ״אדמה רוח ואש״ והסאונד של ״מואוטאון״ שילוב חטיבת קצב מהודקת עם תיזמור לכלי קשת ונשיפה.
גובה הפרס 15,000 ₪

-פרס ע"ש עלי מוהר לעידוד פרסום היצירה למחבר- איתי פרל
איתי פרל הוא מהכותבים הנדירים שאין לטעות בחתימת היד הייחודית שלהם. תו האיכות המובהק, הסגנון, האמירות המורכבות, מזוהים איתו בבירור כבר בשמיעה / קריאה ראשונה של כל שיר שלו.
גובה הפרס 15,000 ₪

-פרס ע"ש דניאל סמבורסקי לעידוד פרסום היצירה למלחינה- אילת דוניבסקי

-פרס ע"ש בית היוצר להפקת אלבום- נטע אלקיים
נטע אלקיים – זמרת מוזיקאית צעירה, מוכשרת ונחושה – בחרה בחירה אמנותית שהיא חיבור מוצהר לתרבות אליה היא מרגישה שייכת: התרבות המרוקאית.

-פרסים מיוחדים מטעם הדירקטוריון:

פרס הדירקטוריון ע"ש ידידיה אדמון ל"קפה שחור חזק" על פריצת דרך במוסיקה הישראלית
"קפה שחור חזק", פרצו ללב המוזיקה הישראלית בעשור האחרון לאחר עבודה ממושכת. הפרס ניתן לצמד המוכשרים, על ידי דירקטוריון אקו"ם, כהוקרה על השאיפה למצוינות, על היותם פורצי דרך ומעוררי השראה ליוצרים ואמנים צעירים בראשית דרכם ובכלל, ועל תרומתם החשובה למגוון והעושר המוזיקאלי בישראל.
גובה הפרס 15,000 ₪ שיחולק באופן שווה בין היוצרים

פרס מיוחד מטעם הדירקטוריון למירה עווד על תרומתה להעצמת היצירה הערבית ושילובה בתרבות וביצירה הישראלית
מירה עווד הינה מוסיקאית, מלחינה, מחברת, שחקנית וזמרת. בוגרת בי"ס רימון לג'אז ומוסיקה מודרנית. מירה הוציאה שני אלבומי סולו ושיתפה פעולה עם אמנים רבים וטובים ביניהם אנדראה בוצ'לי, יורגו דלארס, עידן רייכל, אחינועם ניני דיויד ברוזה ועוד. תרומתה של מירה ליצירה המוסיקאלית הינה רבה בין אם בכתיבתה ובין בקולה הייחודי. הדירקטוריון בחר השנה להעניק פרס לעווד על תרומתה להעשרה, העצמה ושילובה של היצירה הערבית בתרבות הישראלית.
גובה הפרס 15,000 ₪

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו