אל תבטל את ל"ג בעומר/ תגובה לרב אבינר - סרוגים

אל תבטל את ל"ג בעומר/ תגובה לרב אבינר

מנהג ישראל קדושים שיסודו בהררי קודש רבות בשנים, לעלות למירון, לציונו הקדוש של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי ביום ההילולא שלו- ל"ג בעומר. היו במשך הדורות כאלה שניסו לבטל המנהג, אך כנראה זכותו הגדולה של רשב"י מנעה את הדבר

author-image
אל תבטל את ל"ג בעומר/ תגובה לרב אבינר
  (צילום: יעקב לדרמן/פלאש90)

תגובה למאמר של הרב שלמה אבינר: הייתי מבטל את ל"ג בעומר.

עולו ואתו ואתכנשו להילולא דרבי שמעון

אחד מראשי אבות בתי הדין בצפת, הגאון רבי שמואל העליר זצ"ל מעיד בקונטרס שחיבר, "כבוד חכמים", על עלייתו למירון ביום ל"ג בעומר של אחד מראשי הישיבות בעיר העתיקה בעיר הקודש בירושלים, רבי חיים בן עטר, בעל "אור החיים" הקדוש, וכה דבריו:

"ומעיד אני באמת, כי בילדותי שמעתי פה מרבני קשישאי רבני הספרדים, אשר אבותם ראו וספרו להם, כי הרב הקדוש רבי חיים בן עט"ר זיע"א היה פעם אחת בהלולא פה עיה"ק צפת ת"ו, וכשעלה למירון והגיע לתחתית ההר שעולים משם אל המקדש ירד מהחמור, והיה עולה על ידיו ועל רגליו, וכל הדרך היה גועה כבהמה וצועק, היכן אני השפל נכנס למקום אש להבת שלהבת… ובעת הלולא היה שמח שמחה גדולה.. וגם הזקנים מהספרדים פה ידעו ושמעו זה."

רבי חיים ויטאל: יש שרש במנהג הנזכר

מנהג ישראל קדושים שיסודו בהררי קודש רבות בשנים, לעלות למירון, לציונו הקדוש של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי ביום ההילולא שלו- ל"ג בעומר. אמנם, ישנה מחלוקת האם זה יום שנפטר בו רשב"י, אין חולק שיום זה הוא יום שמחה שלו.

מקור המנהג הוא דברי הזוהר בעצמו פרשת האזינו דף רצ"ו ע"ב) בקטע (שנוהגים כל בני עדות המזרח לקרא בשעת האזכרה בכל שנה: "עולו ואתו ואתכנשו להילולא דרבי שמעון" (עלו הכנסו, באו והתקבצו להילולא של רבי שמעון) – כלומר ביום ההילולא של רבי שמעון כולם נקראים להיקבץ ולהתכנס ולבוא לשמחה של רשב"י.

גם רבינו חיים ויטאל טרח והעיד על האר"י הקדוש (בספרו שער הכוונות דף פ"ז סוף עמוד א') שהיה עולה למירון ביום ל"ג בעומר יחד עם כל אנשי ביתו גם בביאתו הראשונה לארץ ישראל וגם בביאתו השניה לארץ. ושם הוסיף רבי חיים ויטל ומסביר את הסיבה לאריכות עדותו בדבר שלכאורה אין בו ממש – "וכתבתי כל זה להורות כי יש שרש במנהג הזה הנזכר". כלומר – אם יקום בעתיד מישהו ויאמר שאין מקור למנהג זה – שידע שיש שורש למנהג. (ועיין עוד במנהג זה בשד"ח מערכת א"י, ארץ החיים סתהון סי' תצ"ג, ועוד).

את יום הזכרון לא חשבתם לבטל

השנה, שחל ל"ג בעומר במוצאי שבת, קמו מערערים על מנהג קדוש זה עד כדי קריאה ח"ו לבטלו. הערכות של משטרה וכוחות הביטחון לאירועים במוצאי השבת חוזרים ונשנים פעם אחר פעם. חג השבועות שאנו עומדים בפתחו, מצריך הערכות המונית של משטרת ישראל ביום טוב עצמו לצורך עשרות אלפי העולים לכותל . מנהג שהחל מיד עם שיחרור הכותל המערבי לפני חמישים שנה. הערכות- שאינה מתרחשת בכל שבת ויום טוב. מעולם לא שמענו קריאה של הרבנות הראשית לבטל את העליה לכותל….

חברות הפקה העידו שההערכות לאירועים של יום הזיכרון האחרון – היו בשבת, אף על פי שזה היה ליום ראשון בערב- לא שמענו אף אחד שקם ואמר לדחות בשל כך את יום הזיכרון. כעת, ביום ל"ג בעומר, קמו פתאום עוררים הן על קיימו במוצאי שבת והן על קיומו בכלל.

יש שטוענים שיש שם הוללות גדולה של אלכוהול, וכדו'. אך לא שמענו מעולם הצעה לבטל את חגיגות יום העצמאות ההמוניות שיש בהם דברים דומים בנוסף לאלימות אין סופית. יש שטוענים שלא לעלות כלל למירון בגלל חוסר צניעות. אך לא שמענו מעולם על קריאה לבטל צעדות המוניות, הפגנות וכדו' בגלל סיבות כאלה.

דביר מרדכי זעפרני

כנראה שכשמדובר באירועים "ממלכתיים" הדבר מותר, אך שמדובר באיש ש"מרגיז ממלכות" (זוהר, שם) – הדין שונה… ואולי שרשב"י שייסד את תורת הסוד שנוטה להחמיר כדי לעשות נחת ליוצרנו- מפריע לאותם שדעתם להתיר בכל דבר…

ואמנם, דבר זה אינו חדש, היו במשך הדורות כאלה שניסו לבטל המנהג, אך כנראה זכותו הגדולה של רשב"י מנעה את הדבר.

האר"י: ומה נעשה שהרשב"י מרוצה בזה

כבר בתקופת האר"י הקדוש היו שהלינו על העירבוביא בין הנשים לגברים ששם וטענו ש"אין ראוי במקום קדוש זה לעשותו" ולכן רצו לבטל את העליה לציונו, אך הוא השיב להם "ומה נעשה שהרשב"י מרוצה בזה…. באלו הימים במירון לא יש ערבות – אלא החוטא ימות לבדו".

וכבר אמר על כך הראשון לציון הגאון הרב מרדכי אליהו זצוק"ל (שהקפיד לעלות כל שנה למירון, גם כשכיהן כראשון לציון אפילו בל"ג בעומר שחל במוצאי שבת) ש"בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו" (בהקשר של דרך הגברים ודרך הנשים במירון – שם אין תערובת כלל), ו"ישרים דרכי ה' – צדיקים ילכו בם, ופושעים יכשלו בם" וכל אחד יכול לבחור ולבחון את הדרך בה הוא ילך (עיין בספרו דברי מרדכי על חומש ויקרא עמוד רס"ח).

ואמנם, ראוי להשתדל ולעלות לציונו של רבי שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר כמנהג ישראל קדושים (ולא לזלזל במנהגם של ישראל כמו שכתב החיד"א בספרו חיים שאל חלק א סימן כח שכתב לנדות את המתלוצצים על מנהגים..) וכבר אמר רבי שמעון שיכול הוא לפטור את העולם מהדין, ובוודאי ביום הילולתו, כיוון ש"כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק" (ברכות ט' ע"א).

==

דביר מרדכי זעפרני הוא עורך כתביו של הרב מרדכי אליהו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
28 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
אין פה שום טיעון הלכתי
גג | 11-05-2017 11:10
ולהשוות עליה לכותל או שבועות למנהג??? בחיי שרק חוזרת את כל טיעוני הרב אבינר!
הרב התכוון להוכיח לכותב המאמר שיש מקור
מיכאל | 11-05-2017 13:24
ושלא יזלזל במנהג של ישראל
2
כל תורת הקבלה היא זיוף מאוחר ואלילות מובהקת.
ברוך | 11-05-2017 11:23
ברוך
מיכאל אולפן | 15-05-2017 21:19
גם ברוך יהיה
אתה מסכן. כנראה שמעולם לא טעמת תורת הסוד חבל
יחיאל | 12-05-2017 15:33
אפיקורוס מבזה תלמידי חכמים
שלום | 11-05-2017 13:11
הבית יוסף הגר"א האלשיך החיד"א כל אלו היו עובדי אלילים??? רשע עפרא לפומך
3
את יום הזכרון דחו
מחילה, זו התממות | 11-05-2017 11:23
ואם מישהו חילל שבת זו בעיה שלו. אבל את לג בעומר - יהרג ואל יעבור! קביעא וקיימא למשה מסיני! אם הציבור של שומרי התורה היה מסכים להתחיל את הנסיעות רק בבוקר, הכל היה בסדר. היה מסכים לצאת לדרך רק שלוש=ארבע שעות לאחר צאת שבת - זו לא היתה בעיה. הבעיה היא שבשביל מנהג, חשוב ככל שיהיה, דוחים איסורי דאורייתא!! בשם "פרומקייט" הזוי - חייבים להגיע לרשב"י וכמה שיותר מוקדם - יוצרים חילול שבת!! חז"ל גזרו ובטלו מצוות עשה מדאורייתא של פעם בשנה בגלל חשש רחוק שיגיעו בטעות לחילול שבת - תקיעת שופר, נטילת לולב. ופה יש חילול שבת ודאי!!!
הוא כתב שלמרות שדחו היו חילולי שבת
מיכאל | 11-05-2017 13:25
והרב אבינר לא יצא מגידרו לבטל אותו
4
תשובה מצויינת
ישי | 11-05-2017 12:18
לטענות המגוחכות של הרב אבינר הייתי מציע לבטל את הנסיעות לכותל כי הנוסעים נדחסים באוטובוסים זה על זה וכן את הנסיעות לקבר רחל ובכלל אולי לפנות את בית א-ל א כי יש שם בני עקיבא ותערובת בנים ובנות
5
חילול המוני שנמצא במקום קדוש
| 11-05-2017 12:21
רשבי לא היה רוצה שיגרם בגללו חילול שבת המוני, כל ישראל ערבים זה לזה וכל דבר שעושים זה בשם כל ישראל.
לא קראת כנראה
מיכאל | 11-05-2017 13:26
במאמר מצוטט שבעניין זה אין ערבות והחוטא ימות בחטאו.
6
זה בדיוק מה שהוא כותב
למשה ירקון | 11-05-2017 12:58
למרות שדחו לא נמנע חילול שבת וחברות ההפקה עבדו גם בשבת
לא דחו ולא בטיח
ש.ג. | 14-05-2017 10:50
הדלקות היו כבר בשעה עשר וחצי במוצאי השבת .כששישים אלף עשו את השבת במירון.מה לא צריך לחלל שבת עבורם?
7
במקום ללכת להר מירון שכולם יעלו להר הבית
מנדל | 11-05-2017 13:45
מה זנ ל''ג בעומר בככל לעומת הר הבית השמם. איפה אתם עומדים? להיות pyromaniac יום אחד בשנה תחת הסיסמה יום הילולא או לקרב להקדוש ברוך על הר השם ולא הר מירון חלילה.
מה הקשר טמא מת
יהונתן ברבי | 15-05-2017 19:31
לא בכל מקום אסור לטמא מת להיכנס ומסביב מותר אלא שלא כולם מכירים את הגבולות וכדי שלא יכנסו אנשים שלא יודעים אסרה הרבנות לכל האנשים אבל מי שלא טמא מת ונכנס בגבולות המותרים וטהור מוטמאת קרי וכו' הרי לא עבר על איסור התורה כלל וכלל אלא רק על גזירת הרבנות (שפעמים שיש לו רבנים המתירים לו גם כן)
אנו טמא מת א"כ אסור לעלות להר הבית כי זה איסור כרת
רון | 12-05-2017 15:36
במירון ביקש רשב"י לשמוח ביום פטירתו על קברו כמ"ש בכתבי האריז"ל
8
שלא נהגו כבוד זה בזה
תלמיד מרן | 11-05-2017 22:24
למי כוונתך ב"אותם שדעתם להתיר בכל דבר"? למה לזלזל באחרים או לגרום שיחשבו כך? זו לא דרכו של מרן הרב אליהו זצ"ל
בספר "זרע שמשון כתוב על מי שכל הזמן מיקל
ישי | 15-05-2017 8:29
שנשמת מהסטרא אחרא. הגיע הזמן לומר את האמת- הרצון רק להקל ולהקל אינו מוסיף יראת שמיים..
הוא באמת תלמיד מרן
| 13-05-2017 23:10
זכותו להביע עמדה
9
גל של עצמות
| 12-05-2017 0:30
כל המלעיג על חכמים מאכילים אותו גחלי רתמים.. ואתה מבין בתורת הסוד..בדיחה שכמותך. הרב אבינר לא בדיוק התיר בעצמאות ושאר חגים ציונים ערבוביה וכד..או חילול שבת. כמו שלא אמר לא לעלות למירון בימים רגילים גם הרב עובדיה יוסף טען לגבי צניעות ואלכוהול שיש אז הם קצת עדיפים על אחד שבקושי למד משהו.. ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה.
מגיב אתה בור. הוא תלמיד ישיר של הרב
אור | 16-05-2017 12:21
של הרב מרדכי אליהו. מבין עצום בפסיקה ובתורת הסוד. והנקודה שלו נפלאה הר אבינר לא קרא לבטל את העצמאות כי יש עירבוביה וזיהום אוויר ממנגלים ואלכוהול ומלא זבל ועטיפות מזון זרוקות בטבע אז למה הוא נטפל ללג בעומר? המממ. כבדהו וחשדהו
10
מאמר כל כך נפלא שעונה למלעיזים
אוהד | 12-05-2017 9:28
מה קרה לכם רבני הציונות הדתית? החלקתם על השכל?
11
אחרי גילוי כת"י עתיקים של 'פרי עץ חיים' שרשב"י "מת ל"ג
אבי | 12-05-2017 15:30
בעומר" אין בזה כבר שום מחלוקת. בדפוסים הדברים אכן מופיעים משובשים וזה גרם לויכוח
12
כבוד הרב, אשריך
| 13-05-2017 23:06
סוף סוף קם רב מהציונות דתית שמשמיע את קולו של מרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל ללא פחד!
13
תגובה
פינחס יונתן | 14-05-2017 14:36
בבקשה רבותי! שמעתי אמש מתלמיד חכם בקשה שנשתדל לכבד זה את זה
14
ל-marcelo יש הרבה חילולי שבת הנעשים בגלל מנהג בעלמא
יהונתן ברבי | 15-05-2017 19:29
גם העלייה לכותל ביום ראשון של חול המועד הוא 'מנהג בעלמא' ולא בגלל זה אוסרים לעלות בימיים הראשונים. ואין כאן טענה על עשיית עבירה שעושים במקום אחד ולא עושים במקום אחר. הטענה היא כך: אם במקומות אחרים לא חוששים לחילול שבת אם מדין פיקוח נפש שמותר ולא אכפת לנו. או מכיון שהמשטרה יכולה להערך כבר לפני כן ומה שמחללת את השבת זהו אשמתה בלבד ואין לנו להיכנס לתוך החשבונות שלה אם כן אותה תשובה צריכה להינתן בל"ג בעומר. ואין לחשוד את החכמים שמתירים לחלל שבת בשאר ימים ואם לא אסרו בשאר עניינים משמע שלא החילול שבת הוא העיקר אלא של"ג בעומר אינו חשוב בעיניהם ועל זה הטרוניה.
15
תארו לעצמם כיצד הרפואה הייתה נראית אילו נהגה כך
שאול | 16-05-2017 7:09
"כל מה שעשו בדורות הקודמים, זה קודש", כולל הקזות דם, לבישת בגדים אדומים נגד אבעבועות רוח ושאר תרופות סבתא. רב א' סיפר בשם רב ב' שראה את רב ג' עושה ככה וככה, אשרינו מה טוב חלקינו ורבים מנהגינו.
16
כל הכבוד הרב. החזרת את הכבוד לציונות הדתית
אור | 16-05-2017 12:17
ו