אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב אבינר: הייתי מבטל את ל"ג בעומר

לו היה סנהדרין בימינו היה מבטל ל"ג בעומר, כלומר כל מדורות ל"ג בעומר שמביאות יותר נזק מתועלת. וגם את העליה לקבר רבי שמעון בר יוחאי במירון שאין לה מקור

הרב אבינר: הייתי מבטל את ל"ג בעומר
  יותר נזק מתועלת. ל"ג בעומר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לו היה סנהדרין בימינו היה מבטל ל"ג בעומר, כלומר כל מדורות ל"ג בעומר. וגם את העליה לקבר רבי שמעון בר יוחאי במירון.

כמובן הבעיה היא כאשר זה חל במוצאי שבת, הרי חכמים בטלו תקיעת שופר בראש השנה שחל להיות בשבת, פן מישהו יטלטל שופר בשבת – שאגב לא בטוח שיטלטל ברשות הרבים אלא אולי בכרמלית בה האיסור הוא מדרבנן. כך שכאשר ראש השנה היה יום אחד, התבטלה לגמרי מצות שופר.

וכן בטלו נטילת לולב בסוכות שחל להיות בשבת, כולל יום ראשון של סוכות, שבמדינה רק ביום ראשון זה מצוה מן התורה ובשאר הימים מדרבנן, כך שבטלו לגמרי מצות לולב מן התורה, מחשש שמא יטלטלו אותו. וכן דחו את פורים שחל בשבת, מה שנקרא פורים משולש, מחשש טלטול המגילה.

גם הרבנות הראשית לישראל ובעקבותיה הכנסת מזיזות את יום הזיכרון ויום העצמאות כדי למנוע חילול שבת. ומדינת ישראל אפילו מזיזה את יום הזכרון לרצח רבין שיוצא במוצ"ש לראשון בלילה כדי לא להכשיל שום יהודי בחילול שבת קודש ר"ל.

במירון – חילול שבת ודאי

ובמקרה שלנו לגבי מירון אין זה חשש של חילול אלא ודאי, שמאות שוטרים, אנשי בטחון, שירותי כיבוי, שירותי הסעות יחללו שבת. וכי ל"ג בעומר יותר חשוב משבת?! וכן בכל הארץ רבים ידליקו את המדורות עוד לפני יציאת השבת וכן יאספו עצים בשבת.

לכן ברור שהסנהדרין היה מבטל לגמרי את מדורת ל"ג בעומר במוצאי שבת או דוחה אותה למחרת, כמו שמפרסמת הרבנות הראשית כמה שנים קריאת קודש לדחות את המדורות ביום אחד.

אך לאמיתו של דבר, הסנהדרין לא היה צריך לבטל את המדורה או את העליה למירון, כי אין לה מקור. זה לא כתוב לא בתורה, ולא במשנה, ולא בגמרא, ולא ברמב"ם ולא בשולחן ערוך, אין לזה מקור לכן אין צריך לבטל! כלומר בשביל דבר חדש מחללים שבת!
רק אצל רבותינו הראשונים מוזכר ל"ג בעומר כיום שמחה. ומה פירוש יום שמחה? שאין אומרים תחנון ואין מתענים. זה הכל. אך לא שנהפך לחג רבתי. וכבר תמה החתם סופר כיצד המציאו חג חדש. רק ביום שנעשה נס לישראל יש לחדש חג (שו"ת חת"ס יו"ד רלג). אנשים אוהבים מדורות, זה לגיטימי, אז יעשו ביום אחר ולא במוצאי שבת.

הנזק גדול מהתועלת

רק ייאמר במאמר מוסגר שגם אם אנו מכבדים את אהבתם של האנשים למדורות, יש לשקול את הנזק הנגדי: א. שריפות פורצות כל שנה מחוסר זהירות. ב. ארץ ישראל מתמלאת לכלוך של פסולת האש, מזון ואריזות מזון. ג. זיהום האויר עולה ואנשים רבים פונים לחדר מיון עקב קשיים בנשימה. ד.פגיעה סביבתית בגלל פחמן דו-חמצני. ה. מקרים רבים של כוויות כולל כוויות חמורות! ו. גניבת קרשים מאתרי בניה ועגלות ממרכולים כדי להובילם. ז. אפילו דווח על השלכת חתולים וכלבים לאש. סתם אנשים רעים ואכזריים!

גם לעלייה לקבר רשב"י אין מקור ברור. החיד"א אפילו כותב שהמסורת שרשב"י נפטר בל"ג בעומר בטעות יסודה. בודאי שיש מאוד לכבד את רשב"י בחרדת קודש נוראה, אך זה על ידי לימוד דבריו וקיום דבריו. ולצערנו, דברים רבים קורים במירון שכלל לא מכבדים אותו. א. חילול שבת רבתי כאמור לעיל. ב. פיקוח נפש, כמו שקרה לפני כמה שנים שמערכת התחבורה קרסה, – מה שגם עלול לקרות השנה, כי מתוך 2,000 אוטובוסים הנצרכים יחסרו שליש – ואז כשבעים אלף איש הגיעו בבת אחת, ירדו מן ההר, רצו אל הכביש, המשטרה הכניסה פרשים, היתה מהומה איומה ורבים נפצעו. ג. חוסר צניעות של ערבוב צפוף גברים ונשים ,ונשים עם לבוש לא צנוע, כפי שהתריע הגר"ע יוסף (שו"ת יחוה דעת ה לה). ואפילו לפני כן, כשלא היו מבקרים שם, האדמו"ר 'דברי חיים' מצאנז, כתב מכתב לבנו האדמו"ר 'דברי יחזקאל' משינאווא לא לבקר במירון בביקורו בארץ כאשר שמע שיש שם תערובת אנשים ונשים (ספר דברי יחזקאל המבואר עמ' יב). ד. נזקים הנגרמים למקום ההילולא. ה. בשולי ההילולא יש שחיטה ללא פיקוח, שאסורה על פי החוק מסיבות בריאותיות. ו. וכן בשולי ההילולא, שתיית אלכוהול רבה, הימורים, פשע וזנות.

שמא תאמרו, מה אנו אשמים בכך שאנשים מקולקלים עושים, אנחנו אנשים טובים ויראי שמים, מתנהגים כראוי על פי תורה על פי דרך ארץ. אנא שאלו את רבי שמעון בן יוחאי אם הוא סובר שאין ישראל ערבים זה לזה. ומה אתם רוצים, שכוחות הביטחון והכיבוי לא יגיעו?! אנחנו לוחמים על שמירת השבת במרחב הציבורי ומאידך גורמים לחילול שבת רבתי?! אל תתפלאו אם יש שיראו בכך צביעות!

סיכום: אין חובה לעשות מדורה. הרוצה מדורה, ידחה אותה ביום, ואין צורך באש ענקית, אלא די במדורה קטנטונת ולאחר מכן לנקות היטב. אין חובה לנסוע לרשב"י במירון. רשב"י נמצא בכל מקום בו לומדים תורה ומקיימים מצוות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
23 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
תודה
| 09-05-2017 11:42
"חכמים היזהרו בדבריכם" - שמדברי הרב אבינר יוצא זוהר של בהירות שמברר את עניין המכונה "הדלוק'ה".
2
נו באמת...
אריאל | 09-05-2017 12:48
3
"תורה חינוכית"- ולא חינוך לתורת אמת.. חבל..
יהודה | 09-05-2017 13:32
אם אף אחד בישראל לא היה עושה שום מדורה הרב אבינר ותלמידיו היו מוחים על האדישות למנהג הילולת רשב"י.. חבל שתמיד הם מעצבים דעתם כקונטרה למה שפשט בעם ולא מבררים אותה באמת
4
הארי לא חשב כמוך
משיב | 09-05-2017 13:40
הארי היה במירון וכך גדולי ישראל רבים דברי הבל לכתוב נגדם
טעות -לארי היו ילדים
אור | 16-05-2017 12:04
קללותיך עליך חצוץ ובור
לכן הארי נפטר צעיר ללא ילדים
| 09-05-2017 23:01
אף אחד לא אלוהים חוץ מאלוהי אברהם יצחק ויעקב. העבודה זרה פורחת מיום ליום .חובה לעלות לירושלים לפחות 3 פעמים בשנה ובכל פעם שמתחשק לעבוד קברים בורחים לכותל כי שם בחר הד'. כדי להוציא את המדורה שאהבים מדי עבודה זרה .לשים בה תפוחי אדמה לאפות ולאכול.
5
צודק. לא צריך יום חופש בכלל..
דניאל | 09-05-2017 14:06
ילדים בבית הספר יעשו יום לימוד מיוחד על מהות היום ומשמעותו. רוב האנשים כולל גדולי הרבנים אין להם מושג מה זה היום הזה ל"ג בעומר וחושבים שזהו יום שמחה וממש לא כך הדבר. זהו יום תיקון קדוש מאוד ומי שלא מבין את העניין שישב בבית או מקסימום ילך במשך השבוע לקבר רבי שמעון בר יוחאי יתפלל בצניעות יעשה לימוד ויחזור בשקט.
6
הרב אבינר חצוף
תמה | 09-05-2017 14:21
מליוני יהודים ובתוכם גדולי תורה ויראה לדורותיהם מאמינים בקדושתו של היום ובעליה לציון של התנא האלוקי, והרב אבינר היה מבטל את זה. וכך נקטו בפשיטות הרב בעל התניא והבני יששר. רבשע למה לכל רב סרוג בסופו של יום יש איזה שריטה.
הבן איש חי בספרו דעת ותבונה וכן מרן החידא
חצוף מוציא שם רע לציבור | 11-05-2017 11:39
שני גדולי עולם אלו (ספרדים) מפקפקים ביום לג בעומר כיום פטירתו של רשבי.
7
למגיב 4
| 09-05-2017 17:32
וכי אתה חושב שאין הוא יודע מה הארי זצל ושאר חכמים נהגו? בודאי שבתקופת הארי לא היה נזקים עצומים וכן לא היה חילול שבת רבתי ושאר קלקולים שנימנו כאן.. וגם אם נגיד שזה מנהג אין הוא דוחה חילול שבת פיקוח נפש וכד.. אז קצת כבוד לתלמיד חכם עצום ששום רז לא אניס ליה.
8
הגיע הזמן שרבני הציונות הדתית האשכנזים
בני | 09-05-2017 18:23
ידעו כבר לקהל את דעות יהם של גדולי התורה לא פחות מהם. הרב אליהו זצ"ל גדול פי כו"ו מכל רבני המגזר ביחד, בקיא בכל מכמני התורה. אמר כי חשוב מאד להגיע למירון, והוא נשען על חכמי הדורות הקודמים כמרן הבא"ח זיע"א. אז מספיק עם הקביעה המוחלטת, בלי להתחשב בגדולי ישראל הספרדים.
9
אבינועם בן חיים ויהודה רזין
משיב | 09-05-2017 18:54
דעו מי שבנגלה לא מאמין בנסתר בידוע שבנסתר הוא לא מאמין בנגלה.
החתם סופר
החתם סופר | 10-05-2017 0:04
10
אלו בסך הכל הסיגים.
יהודי פשוט. | 10-05-2017 10:58
של הכפירה הקשה המתבטאת באמונה ב"אתחלתא דגאולה".
11
הר מירון
נתנאל | 10-05-2017 11:16
כל העליה לקברים זה בניגוד להלכה. רמז לדורות נתן לנו משה רבנו שהעלים את מקום קבורתו .מול בית פעור רמז לעבודה זרה. ומה שקורה במירון זה עגל הזהב.
12
תודה לרב אבינר שעושה סדר בנושא החשוב הזה.
יהודי | 10-05-2017 17:22
תודה לרב אבינר שעושה סדר בנושא החשוב הזה.
13
הרב אבינר לא קורא את ספרי הבן איש חי
ישי | 10-05-2017 20:14
והוא לא ראה שיש עניין לעלות למירון הוא גם לא קרא את שבחי האר"י באופן כללי הרב אבינר אוהב לכתוב כמו עיתונאי בעיתון מעריב
עם הארץ מתריס כנגד רבנן?!
ש.ג. | 11-05-2017 11:33
פשוט גולם שמבזה ת"ח ! הבן איש חי בספרו "דעת ותבונה" - מפקפק בתאריך לג בעומר כהילולת רשב"י. אז מה אתה מקשקש אינך בקי כלל בנושא
מחאה! שורה אחרונה ביזוי תלמיד חכם
מד | 11-05-2017 0:18
14
לכל המדברים בשם הבן איש חי
קצת מבין | 11-05-2017 16:04
אמנם הבן איש חי כותב של"ג בעומר אינו יום הפטירה של הרשב"י, אך הוא עצמו הוציא ספר בשם 'הילולא רבה' - לימוד ובקשות לל"ג בעומר שהוא יום ההילולא של רשב"י. פשוט אצלו שהילולא זה יום שמחה, ולא יום הפטירה.. אנחנו עיוותנו את המושגים
15
כמו תמיד הרב אבינר גם היה מבטל את כל גדולי ישראל
אורלי | 16-05-2017 12:01
ואת כל הדעות האחרות חוץ ממנו. גורו בעיני עצמו ומחציף כלפי ענקים ומנהגי ישראל קדושים... מחדש דברים מדעתו ועוקר תורה ולחלוחית של יראת שמיים והתלהבות של קדושה משומעיו. הרס פשוט.
16
ואני הייתי מבטל את אבינר
פעטש געבער | 16-05-2017 22:42
חצוף נבל עוכר ישראל!! יבטל אבינר ואלף כיוצא בו ולא יבטל יום אחד מחגי ישראל ומועדיו הקדושים, דאורייתא, דרבנן, ומצד המנהג. כלך לך אבינר אצל השוטה רודף הפרסומת דודי לאו, אתה והחולירע השני יהודה גליק. אתה יכול לבול אם תרצה את יום העצמאות, יום ירושלים, ויתר חגאותיכם, או להזיזם אפילו לט"ו בשבט או לתשעה באב, אך אל תטיל זוהמתך בל"ג בעומר.
17
אני הקטן - מסכים עם דברי הרב לחלוטין
אוריאל דוד | 27-09-2017 0:12
יש עיקרי היהדות, יש דיני דאורייתא ודרבנן , ויש מנהגים. ברור מאליו שאין לגרום לעבירות דאורייתא ודרבנן עבור קיום מנהג. ל"ג בעומר מנהג משמח אך מסוכן מאוד, כשמדינה שלימה מדליקה מדורות פסיק רישא שיהיו שריפות. מדינה אסור לאפשר מנהג כזה המסכן נפשות. פיקוח נפש דוחה כל מצוות התורה