אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

לא רק בכיתה: לומדים מתמטיקה עם הידיים

מי אמר שמתמטיקה לומדים רק בכיתה מול מחשבון ומחברת? תלמידי ישיבת תורה ומדע שעל יד המרכז האקדמי לב בירושלים למדו מתמטיקה בצורה קצת שונה. בהנחיית ד"ר כריסטוף פניבזי מאוניברסיטת ייבסקילה (Jyväskylä) בפינלנד הם יצאו מהכיתה ולקחו חלק בסדנה חוויתית המשלבת מדע, מתמטיקה, טכנולוגיה ואמנות, ובנו בצורה ממשית מודלים מתמטיים עליהם לומדים בכיתה בדרך כלל בצורה מופשטת

לא רק בכיתה: לומדים מתמטיקה עם הידיים
  (צילום: מיכאל ארנבורג)

מי אמר שמתמטיקה לומדים רק בכיתה מול מחשבון ומחברת? תלמידי ישיבת תורה ומדע שעל יד המרכז האקדמי לב בירושלים למדו מתמטיקה בצורה קצת שונה. בהנחיית ד"ר כריסטוף פניבזי מאוניברסיטת ייבסקילה (Jyväskylä) בפינלנד הם יצאו מהכיתה ולקחו חלק בסדנה חוויתית המשלבת מדע, מתמטיקה, טכנולוגיה ואמנות, ובנו בצורה ממשית מודלים מתמטיים עליהם לומדים בכיתה בדרך כלל בצורה מופשטת.

התלמידים בנו צורות גיאומטריות כגון כדור הדומה לכדורגל (גוף שפאותיו הן משושים ומחומשים שזורים זה בזה), כיפה גיאודזית רב מימדית ורובוטים המכילים אלמנטים גיאומטריים (למשל, גלגלים) ואלקטרוניים, שניתן להסיע תוך שימוש באפליקציה של טלפון נייד.

לצורך בניית הרובוטים הם נעזרו גם בצ'אנגוווק צ'וי וחוגול פארק, שני מהנדסים בחברת 4DFrame מדרום קוריאה המייצרת חומרים פדגוגים למתמטיקה ומדע. הרובוטים מופעלים ע"י בקר ארדואינו, אשר משלב בין פלטפורמה של קוד פתוח לפיתוח מוצרים ושימוש בשפת תכנות, תוך שימוש באלקטרוניקה ותוכנה. לאחר מכן העביר ד"ר פניבזי הרצאה לסגל המחלקה למתמטיקה במרכז האקדמי לב כשבסיומה נבנה מודל מעניין שמסביר תופעה בפיזיקת החלקיקים.

המטרה של ד"ר פניבזי היא ליצור אינטרדיסציפלינריות המשלבת יחד את המתמטיקה התאורטית עם יכולות מעשיות מתחומי ידע נוספים ומפתחת חשיבה חדשנית 'מחוץ לקופסה' ויצירתיות. ד"ר פניבזי הוא יו"ר הארגון הבינלאומי Bridges ויו"ר הכנס הבינלאומי Symmetry Festival המתפרש בכל תחום מדעי הקשור לסימטריה. הוא הגיע לישראל לשבוע של פעילות עם קבוצת המתמטיקה של מט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית) ובמסגרת זו הגיע גם למרכז האקדמי לב.

"להבין את המתמטיקה בצורה חדשה לגמרי"

פרופ' נח דנא-פיקארד, ראש הקתדרה למתמטיקה, חינוך ויהדות במרכז האקדמי לב הסביר: "אפשר לתאר את המאפיינים של הפעילויות בביטוי "לעשות מתמטיקה", כלומר לבצע בידיים פעולות מתמטיות ולהפוך מושגים מופשטים לפעילות קונקרטית, המשלבת גיאומטריה תלת מימדית, רציפות במישור, יחד עם הצד החינוכי של עבודה בקבוצות. בצורה כזו התלמידים מגשרים על הפער בין התיאוריה המתמטית לבין היישום בפועל, מה שמאפשר להבין את המתמטיקה בצורה חדשה לגמרי".

הרב רפאל בובליל מנהל חטיבת הביניים בישיבת תורה ומדע שליד המרכז האקדמי לב אמר כי "כדי להמשיך ולקדם את מדינת ישראל בעשורים הבאים ולהמשיך ולהיות אומת הסטארט-אפ חיוני להקנות חשיבה מתמטית כבר מגיל צעיר. בניית המודלים היוותה אתגר והתלמידים הראו שהם יודעים לתרגם את היכולות המתמטיות גם בפועל".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מקסים,כל הכבוד.
מולי | 14-05-2017 22:33