אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

בעד הצעת החוק: לפי ההלכה, רב זה תפקיד לכל החיים

נתבשרנו זה לא מכבר, כי בכנסת מבקשים לחוקק חוק שיאריך את כהונתם של הרבנים הראשיים לכל החיים או לקדנציה נוספת. מעיון קצר בהלכה עולה, כי כל גדולי ישראל בכל הזמנים מסכימים ש"כשפוסקים גדולה לאדם פוסקים לו עד סוף כל הדורות ומעלין בקודש ולא מורידין".

בעד הצעת החוק: לפי ההלכה, רב זה תפקיד לכל החיים
  אסור להוריד אותם מגדולתם. הרבנים הראשיים (פלאש90)

נתבשרנו זה לא מכבר, כי אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק אותה יזם ח"כ אלי אפללו מקדימה, יחד עם עוד שבעה מחברי סיעתו, המבקשת להאריך את תקופת כהונתם של הרבנים הראשיים לכל החיים.

בנוסף הצעת חוק אחרת עברה בועדת השרים לחקיקה, המתירה לרבנים מכהנים להתמודד לקדנציה נוספת לתפקיד.

מעניין מה אומרת היהדות (ההלכה) בנושא זה.

מעלין בקודש ואין מורידין

מאז ומעולם כל נושאי השררה בישראל היו מתמנים לכל ימי חייהם. וכבר הרמב"ם העיר על כך: "שכבר ידעת כי מיסודות תורתינו שכל מי שנתמנה לשררה תורנית אין מורידין אותו ממנה לעולם אלא בעבירה המחייבת הורדתו מעלין בקדש ולא מורידין".

אמנם היו קהילות שהיו ממנות על עצמן רב לזמן קצוב (לא יותר משש שנים) אולם זה נבע מתוך כבוד לרב, שלא יהיה גרוע מעבד עברי (הנמכר לשש שנים), וכבר פסק החת"ם סופר באחת מתשובותיו בנדון:

"אבל לא נשמע ולא נראה מעולם דאחרי ככלות זמן הנ"ל יורידוהו ח"ו מגדולתו והתמניותו. ולא נכתב הזמן אלא לאפקועי איסורא (=להפקיע מהאיסור) הנ"ל, אבל להעיז בקודש חלילה וחלילה. וכשפוסקים גדולה לאדם פוסקים לו עד סוף כל הדורות ומעלין בקודש ולא מורידין".

ובעל "ערוך השלוחן" אומר דברים חריפים יותר: "מי שהוחזק לרב בעיר… אע"פ שבא לשם אחר שגדול ממנו… אין לשום גדול בעולם להשתרר עליו ולהורידו.. והיא הסגת גבול וגזל גמור… ואף שעושים עמו כתב על כך וכך שנים מ"מ אין מסלקין אותו לעולם…".

חז"ל משווים החלפת רב ברב אחר לא פחות ולא יותר מאשר "ואת אשת רעהו לא טמא" – שלא ירד לאומנות חברו",  והחזון אי"ש אף מרחיק לכת ופוסק: "אם פשעו במינוי… אין מינויו מינוי ואין דינו דין…".

ולא רק החז"א אלא גם הראי"ה קוק אומר דברים מפורשים ונוקבים:… לולא דחזינא הדברים יוצאים מפורש מפי גברא רבא דכוותיה לא הייתי מאמין לשמועה, אשר לא נראה ולא נשמע דבר כזה וכיוצא בזה במחנה ישראל גם בנוגע לאיזה שררה קטנה שבציבור, וכ"ש בעטרת הרבנות בעדה קדושה וגדולה בישראל… ומה דמות נערך בשערוריה כזאת, לפחות בשררות רב גדול בישראל המורה ודאין ומובהק לרבים ומנהל עדת ה' ע"פ התורה והמצוה זה עשרות שנים, בעודו בחיים עמנו לאיו"ש להודפו מכסא כבודו על ידי איזה לחץ… ופשיטא שכל הדברים.. אין בהם ממש וכלא חשיבי … ואפילו היה מקבל מהם איזה טובה או שכר בעד המחילה אינם כלום… ופשוט הוא שאין בזה שום אחיזה לומר שתהיה המחילה דבר שיש לתלות עליו שום צד להיתר הסגת גבול הרבנות …".

רב הוא המוכיח את הציבור

והשאלה העולה לא למה? למה זה "מיסודות התורה" שלא להדיח רבנים, ומה החשיבות של מנויים לכל ימי חייהם?

על כך עונה המהר"ל, שאם זה לא כך: "אוי לנו מיום הדין!… אם הרבנים… תלויים בראשים, שכל … שלש שנים… חוזרים להעמיד אותם על הרבנות שלהם ואיך לא יהיה יראים מפניהם אותם שהם נמסרים בידיהם, באולי לא יחזירו אותם לרבנותם?…".

וכל זאת למה?  כי תפקיד הרב זה להוכיח את העם. כך פוסק הרמב"ם: "כל הנביאים הוכיחו לישראל עד שחזרו בתשובה, לפיכך צריך להעמיד בכל קהל… חכם… שיהא מוכיח לרבים…". במצב הנוכחי כיום כל צרוע וזב חוטם יכול להביע את דעתו על הקורה אותנו, כל פרשן מטעם יכול לחוות את דעתו המלומדת על כל נושא ואילו הרבנים – פיהם חסום, וידיהם כבולות בשל המצב הא-נורמאלי הקיים כיום, עקב חוק מדינה הנוגד את ההלכה.

המהר"ל מתאר לאיזה מצב עגום יכולה החברה להדרדר אם אין להנהגה הרוחנית התורנית עצמאות, מה קורה כשמשרתם של הרבנים תלויה ועומדת ויכולים להדיח אותם:

"לא כמו שעושים עתה, שדורשים… רק להראות… כאילו הם מחדשים… לא נמצא מוכיח… רואים עבירות עצומות… בפרהסיא, מדינה, הגוי כולו, ואין איש… עומד בפרץ… וימצא אשר יקראו בשם "רב" לא די שאין מוכיח אותם, אבל יושבים במסיבה… ויש שעושה עצמו כשוגג… וכבר… דרשנו לרבים… ויותר מזה… אם אחד בא להוכיח את… רחוק ממנו… אומרים בני עדתו… אין לנו לשמוע ולקבל מוסר מאחר…"

ובמקום אחר הוא מציין: "אילו היה נמצא בהם תוכחה, היה מורה זה על כח וחוזק של המוכיח, לא כמו החנופה שיש בה הרכות בלבד וכאשר היה בהם החוזק והכח – לא היה גובר האויב…". חברה שאינה מוכנה להעמיד מוכיח בשער סופה להתפרק ולהיעלם.

לכן טוב עשו אותם חברי כנסת שהחליטו לשים קץ לחרפה בה הרבנים הראשיים לישראל מתמנים לתקופה קצובה, ואף נשללת מהם האפשרות להבחר שנית עד סוף ימי חייהם. עמדתם תואמת את ההלכה היהודית לדורותיה ויפה שעה אחת קודם לתיקון החוקים הנ"ל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
בחייכם - גם אתם רוצים להנציח את הרב מצגר כרב ראשי?
ציוני דתי מודאג | 29-05-2011 11:15
2
נגד הצעת החוק
אני | 29-05-2011 11:26
עכשיו אם ניתקע עם רב שאנחנו לא רוצים, אז ניתקע גם עם בניו ונכדיו "עד סוף כל הדורות"? ומה לעשות שתפקוד הרבנים יורד עם השנים (יש רבני ערים כבר היום שלא ממש מתפקדים) - אז לא רק שלא נוכל להחליפם, אלא עוד בניהם יחליפו אותם? כל התפקידים יהפכו להיות נחלות פרטיות של כמה משפחות? לא ולא ! זה לא מקובל על הציבור. כל רב צריך לדעת שאם הציבור לא שבע רצון ממנו הוא יוחלף. אין חזקות ונחלות פרטיות.
3
רבנים ראשיים
טופסי | 29-05-2011 11:39
יש להחיף אותם כמה שיותר מהר. צריך רבנים יראי שמים עם שכל על כתפיהם ולא פוליטיקאים בגרוש
4
מדינת ישראל - לא ועד קהילה
אני | 29-05-2011 11:52
הציבור קובע את הנורמות. והציבור לא רוצה רבנים לכל החיים. ודרך אגב - גם בגולה היו רבנים (ביניהם גם גדולים ממש), שנאלצו לעזוב את רבנותם. השינוי היחיד שאנו מוכנים לקבל הוא - שרב שמסיים את תקופת כהונתו - יהיה זכאי להתמודד שוב - אך עם הגבלה על מספר כהונות מקסימלי (נגיד 2-3).
5
שכחו את המריבות שהיו לרב גורן עם הרב עובדיה
בן | 29-05-2011 12:19
ההסיטוריה מלמדת שלפעמים צריך אחרי 10 שנים להפסיק. שכחו את המריבות שהיו לרב גורן עם הרב עובדיה גם הגר"א שפירא זוקצ"ל, לא הצליח לרדת אל העם
6
אי הבנה של הצעת החוק!
חיים | 29-05-2011 12:30
הצעת החוק קובעת שרב ראשי מכהן יוכל לשוב ולהתמודד על כסאו. היא איננה קובעת כהונת עולם; אלא היבחרות מחדש. בכך תבוא רק קלקלה. אסור שלרב מכהן תהיה תלות להמשך כהונתו בפוליטיקאים, ועדיף על כך המצב הנוכחי: רב שבא לעשר שנים, ואין לו לחשוש שלא ייבחר בשנית, כי אסור לו להתמודד. מעיון בדברי ימי ישראל עולה כי הגוף הבוחר של הרבנות הראשית אינו עושה מלאכתו בהצלחה מרובה, ואולי כדאי להחליף את שיטת הבחירה; עד שנקבל את הרושם שהגוף הזה אינו עסוק רק בעסקי הציבור (=פוליטיקה) אלא בבחירת הנהגה, ודאי שראוי שלא להביא להארכת כהונתו של רב ראשי. לסיכום, הצעת החוק היא רעה, פרשנותה במאמר אינה נכונה, ולגופו של עניין אני חושב שגם הגישה המועלית במאמר איננה נכונה.
7
תשובה למספר 4
קופיקו | 29-05-2011 15:13
המאמר מסביר עד כמה מסוכנת הצעת החוק. "היבחרות מחדש" תהפוך בעיני חברי הוועדה החרדים ל"כהונת עולם לו ולבניו אחריו". צריך להגביל בחוק את משך הכהונה בשנים או בקדנציות.
8
לקופיקו תשובה מס' 7
צ'יפופו | 30-05-2011 11:12
כנראה שלא קראת בילדותך מספיק, ואתה מתקשה בהבנת הנקרא. נראה לעניות דעתי שכותב המאמר התכוון בדיוק ההפך למה שהבנת!
9
יש הבדל בין רב ראשי לרב קהילה
moshe | 30-05-2011 11:44
רב קהילה צריך לעמוד לבחירה מחדש מדי מספר שנים כדי לוודא שלא ינוח על זרי דפנה ובאמת יעשה. לא חסרות דוגמאות לרבנים ותיקים וצעירים שלא עושים כמעט כלום ומקבלים שכר מכספי ציבור. רב ראשי - צריך להיות לכל חייו, אבל ראוי שהרבנים הראשיים הנוכחיים יודיעו שאם החוק יאושר הוא לא יחול עליהם אלא רק על הבאים בתור - כדי להיות נקיים מה' ומאדם.
10
כשהרב גורן "הדיח" את הרב אונטרמן והרב עובדיה את הרב נסי
גדעון | 01-06-2011 10:24
ם זה לא היה כהלכה? גם הם התמודדו מולם ובכל זאת. אז כל הפלפולים הללו לא עמדו לדיון אלא רק היום נזכרים בזה?