אחד הדברים המשותפים לכולנו הוא שאנו הישראלים שואפים תמיד להשיג את המקסימום ולשלם על כך את המינימום האפשרי. אנחנו מחפשים מבצעים על מדפי המוצרים בסופרמרקט, דילים לנופש בחו"ל, בעל מקצוע שיעשה לנו מחיר מיוחד, ואפילו על הריבית בבנק כבר אפשר להתמקח. על רקע זה, נוצרה אווירה שלפיה מי שמשלם ביוקר הוא "פראייר" וכולם תמיד משווים את המחיר ששילמו כדי שהסכום ששילם השכן לא יהיה חלילה נמוך יותר.
בעלי עסקים טרודים חלק גדול מזמנם בניסיון לקצץ בהוצאות על מנת שהעסק ירוויח וישתלם עבורם. השקעה משמעותית אחת שמקובל מאוד לקצץ בהוצאות עליה, היא בניית אתר אינטרנט לחברה. ישנה אמנם הסכמה מכל קצוות הארץ כי אתר אינטרנט שילווה את החברה, יציג את שירותיה ויעצב את תדמיתה, הוא הכרח מבחינה שיווקית, ואכן יותר ויותר בעלי עסק לא רוצים להישאר מאחור ומחפשים את הדרך המשתלמת ביותר לבנות אתר כזה, אולם הם מעדיפים בד”כ לעשות זאת בזול.
למזלם של אותם דורשי אתרים, השוק בתחום זה מוצף, וחברות בניית אתרים הן מוצר נפוץ מאוד. בארצנו הקטנה ישנן מעל 2000 חברות בניית אתרים שונות. מי שמעוניין בהקמת אתר חדש, ייחשף לרבות מאותן חברות וינסה לבחור את המתאימה ביותר. אולם קשה מאוד להחליט אל מי מהן לפנות. רוב אותם בעלי עסקים המחפשים חברת הקמת אתרים, לא מסוגלים להבחין בהבדלי האיכות והאמינות בין החברות השונות ולכן הם עורכים השוואה המתבססת בעיקר על הקריטריון שאותו הם מבינים טוב: המחיר.
בדיקה קצרה של עלויות הקמת אתר מגלה הבדלים משמעותיים בין חברה לחברה, פערים שעלולים להגיע לעיתים לאלפי שקלים. הצרכן המבולבל מתבונן בתיק העבודות של חברות בניית אתרים שונות, וכמעט בכולן הוא מוצא אתרים מרהיבים ביופיים, חלקם אתרים של חברות מפורסמות בתחומן, עם אפקטים מיוחדים בפלאש ואלמנטים מרשימים אחרים. לאחר ההשוואה המעמיקה-לכאורה הזו, הוא מגיע למסקנה שניתן במחיר כמעט אפסי להקים אתר לא פחות מוצלח מאתר דומה, שבחברה אחרת יגבו על בנייתו אלפי שקלים. אולם המסקנה הזו איננה תמיד נכונה.
לא רק עיצוב מפתה – חשיבות תשתית האתר
אתר אינטרנט נמדד לא רק בצורה החיצונית שלו. למעשה, העיצוב יכול להיות בעייתי ולהפריע להצלחתו של האתר בכמה אופנים, אם הוא איננו עשוי כהלכה. לא כל אתר המעוצב בצורה אטרקטיבית הוא גם איכותי ובעל תשתית תקינה. כדי שאתר יכיל את כל הפונקציות שהלקוח דורש, ייטען מהר ויהיה מותאם למנועי החיפוש, הוא צריך לעמוד בכמה קריטריונים חשובים הקשורים למבנה האתר, הקוד והעיצוב שלו. פעמים רבות, באתר שנבנה במחיר נמוך, נעשים קיצורי דרך, פשרות וויתורים בנוגע לתשתית האתר, או שהוא נבנה במערכת גנרית או מחולל אתרים, ללא כל ידע בכתיבת קוד או בתכנות.
אז מה חשוב לדרוש כשרוכשים אתר חדש? הכנו עבורכם מדריך קצר.
- עמידה בתקנים – בניית אתרים בחינם באמצעות מערכות גנריות או אפילו על ידי בונה אתרים ותיק אך ללא מודעות, יוצרת פעמים רבות אתרים שהקוד שלהם איננו תקני. בעלי אתרים רבים אינם מודעים לכך שקוד לא תקני עלול לגרום לבעיות שונות באתר, וביניהן בעיות בהתאמה לכל הדפדפנים, אופטימיזציה למנועי החיפוש הלוקה בחסר, ובעיות בתחזוקת האתר בעתיד, כשנרצה לשדרג או לשנות בו משהו.
תקן xhtml בגירסאותיו האחרונות 1.0 או 1.1 הוא אחד התקנים המחמירים ביותר הקיימים היום כפי שנקבעו על ידי איגוד W3C (איגוד שכל מטרתו לעשות סדר ברשת ולהעלות את איכותה). תקן זה הוגדר כסטנדרט לבניית אתרים, והוא כופה על בונה האתר לכתוב קוד ברור וקריא שימנע את הבעיות שפורטו לעיל. המלצתנו היא לבנייה בתקן w3c xhtml 1.1. - תאימות לדפדפנים שונים – אתרים רבים שנבנו בעבר הותאמו ונבדקו על דפדפן ספציפי יחיד ולא על כלל הדפדפנים. ברוב המקרים, היה זה דפדפן Internet Explorer של מיקרוסופט שמותקן על הרוב המכריע של המחשבים בארץ. הרבה פעמים ההתאמה אף נעשתה רק עבור גירסה נתונה (נניח גירסה 7 או 8). במקרים שכאלו, גולשים המשתמשים בדפדפנים אחרים (כגון כרום, פיירפוקס, ספארי או אופרה) או אפילו בגרסאות אחרות של Internet Explorer, נתקלים בבעיות גלישה, כגון: האתר לא מוצג טוב על פני המסך, לחצן זה או אחר לא עובד ועוד. אפילו אתרים גדולים של חברות גדולות לעתים מראים חוסר נכונות לעבוד כראוי על דפדפנים שונים, למשל אתרי הכללית ובנק לאומי שלא ממש מדברים עם דפדפן פיירפוקס. המלצתנו היא כאמור לדרוש תאימות לכל הדפדפנים.
- אופטימיזציית קוד למנועי חיפוש – התאמת קוד האתר למנועי חיפוש, ובעיקר לגוגל, יכולה לשפר מאוד את דירוגו בתוצאות החיפוש. גם אם היום אינכם שוקלים לבצע קידום אתרים יתכן שתשקלו לעשות זאת בהמשך, ואתר שנבנה עם האופטימיזצייה הנכונה יביא לאפקטיביות טובה יותר בקידום. אז מה לדרוש כאופטימיזציית קוד? להלן המלצותינו:
◦ מבנה תפריטים היררכי – שיהיה ברור הן לגולשים והן למנועי החיפוש. כך לדוגמה יופיעו המאמרים בקטגוריות מתאימות לפי הנושא, הפורום יופיע תחת קטגוריה אחרת וכו'.
◦ קוד סמנטי – על מנת שגוגל יוכל לקרוא את האתר בקלות, הקוד צריך להיות קוד סמנטי אשר יכיל בין השאר שימוש נכון בתגיות ובתאורי מטא: כותרת חלון title, כותרות פנימיות בעמוד h1, h2 וכולי, תיאור עמוד description, מילות מפתח keywords.
◦ מפת אתר דינמית – זהו עמוד מפת אתר המסייעת בהבנת המבנה של האתר הן לגולשים והן לגוגל, ומסייעת להאיץ את זמן סריקת הדפים החדשים באתר.
- עיצוב האתר – כאשר עיצוב האתר נעשה בצורה חובבנית ומיושנת, עלול להיווצר קוד כבד ומסורבל שיפגע בתפקוד האתר. עיצוב האתר מוטב שיעשה ללא שימוש בפלאש, באמצעות תגיות div ולא באמצעות מבנה טבלאי, ותוך הפרדת מאפייני העיצוב מהקוד (הפרדה של העיצוב מהקוד נעשית ע"י שמירתו בקבצים חיצוניים הנקראים CSS – Cascade Style Sheets). כל אלו מבטיחים קוד קל משקל שיאפשר סריקה טובה יותר ע"י גוגל, אתר שייטען מהר יותר בדפדפן, ועיצוב שיהיה קל יותר לשנות בעתיד.
- ניהול תוכן – אתר איכותי הוא כזה המאפשר ניהול של כל תכניו בקלות וביעילות במערכת ניהול תוכן על ידי בעל האתר, ללא צורך בתיכנות או בסיוע של חברת בניית האתר. ניהול תוכן איכותי הוא כזה המאפשר יכולת הוספת תכנים (טקסט ותמונה) ללא הגבלה, תוך קביעת כל הפרמטרים של מנועי החיפוש לכל עמוד ועמוד (החל מכתובת הדף, כותרות, תאור העמוד, מילות המפתח וכיו"ב).
אתר אינטרנט שנבנה בצורה מקצועית, תוך שימת הדגש על הנקודות שפורטו לעיל, הוא אתר שלא רק נראה יפה ומעוצב בצורה שיווקית, אלא יש לו יתרונות נוספים: הוא מהיר יותר, מוצג נכון בכל הדפדפנים וגוגל סורק אותו טוב יותר. בנוסף, קל יותר לקדם בגוגל אתר שבנוי נכון ונעשתה לו אופטימיזציית קוד תוך כדי בנייתו, והתוצאות של זה ישפיעו עם הזמן גם על כמות הכניסות לאתר ועל כמות ההמרות בו (המרה היא הפיכתו של גולש ללקוח ע"י השארת פרטים באתר).
לאחר זמן מה, ההשקעה הכספית בבניית האתר תתחיל להשתלם, בעוד שאתר שתשתיתו רעועה יישאר מאחור: יהיה קשה להביאו למיקום טוב בגוגל, הוא עלול להיות איטי ועם הזמן גם מיושן ולא מעודכן, ולכן פחות גולשים ייכנסו אליו, ויהיו ממנו פחות פניות של לקוחות.
לאור זאת, כאשר שוקלים איזה אתר לבנות, מה לכלול בו וכמה כסף להשקיע בו, כדאי לקחת בחשבון את ההשקעה הראשונית לעומת הרווח לטווח הארוך. חיסכון בכסף בטווח הקצר עלול להפוך להפסד עתידי, כשנתייאש מהאתר הגרוע שבנינו פעם, ונחליט באיחור רב לבנות בכל זאת אתר מקצועי.
==
יעל רותם היא עורכת התוכן ואשת השיווק באינטרנט של פארטי אפ מבית מיזם גרופ פתרונות אינטרנט בע"מ .
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים