אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

גם הספרדים צריכים לברך על הלל ביום העצמאות. צפו

הרבה ספרדים חושבים שלא צריך לברך על ההלל ביום העצמאות, בגלל פוסקים חרדים שכתבו כך בספריהם. אלא שברכה על הלל ביום העצמאות אינה רק עניין הלכתי נטו אלא יש בה גם עניין השקפתי, הנובע מהיחס של הפוסק למדינת ישראל. צפו

גם הספרדים צריכים לברך על הלל ביום העצמאות. צפו
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

יום העצמאות בסרוגים.

הרבה ספרדים חושבים שלא צריך לברך על ההלל ביום העצמאות, בגלל פוסקים חרדים שכתבו כך בספריהם. אלא שברכה על הלל ביום העצמאות אינה רק עניין הלכתי נטו אלא יש בה גם עניין השקפתי, הנובע מהיחס של הפוסק למדינת ישראל.

הרב דוד לנקרי מבית הכנסת המרוקאי שמש ומגן בכוכב יעקב מסביר האם צריך לברך על ההלל מתוך מה פסק הרב חיים דוד הלוי הרב הראשי של תל אביב ושהיה עוזרו האישי של מרן הראשון לציון הרב בן ציון עוזיאל

צפו בשיעור המוקלט של הרב דוד לנקרי על הלל ביום העצמאות

וכך כותב רבי יוסף משאש זצ"ל

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
איזה יופי נפלא ביותר
א | 26-04-2017 14:09
2
למערכת אתר סרוגים
רזי | 26-04-2017 15:21
יש לציין שהרב יוסף משאש היה הרב הראשי הספרדי של חיפה
3
הרב עוזיאל והרב הדאיה היו חרדים??
שמואל | 26-04-2017 17:11
איזה שיעור פופוליסטי... כבודו יקרא את התשובה הארוכה והמנומקת של הרב הדאיה בספרו "ישכיל עבדי" בחלק שישי על יום העצמאות ואת החלטת הרבנות הראשית שהביא שם ותראה במו עיניך שזה ענין הלכתי נטו חבל שכבודו לא מעיין די הצורך
צודק מאה אחוז
יהודי גאה | 29-08-2017 12:16
זהו עניין הלכתי ולהגיד שזה נטו השקפה - זהו סילוף ועיוות. גם אם כבודו נוהג אחרת [הלכתית].
4
הפוך! היחס למדינת ישראל גם הוא עניין הלכתי!
חיפאי | 26-04-2017 17:51
ולכן כל מי שמתייחס למדינת ישראל כאל גלות, הוא לא מבין בהלכה.
5
יש הבדל בסוגיה בין מרוקאים, לשאר הספרדים, בררו היטב
היזהרו בברכה לבטלה | 27-04-2017 16:27
הרי מרוקאים לא חוששים מלברך גם בראש חודש
6
לכבוד ההורים היקרים נ"י אבא יקר, עם הבן שלך חשוב לך
לילי | 29-04-2017 23:28
לכבוד ההורים היקרים נ"י אבא יקר, עם הבן שלך חשוב לך תתחנן בפניו שלא יסע לשבת לפני ל”ג בעומר למירון. לצערינו הרב, ההר מלא באוהלים עם כל מני טיפוסים הבן שלך לא ישלם +300 דולר למיטה במירון, מה יעשה יקח אוהל וישן עם עוד כמה בחורים. אבל במירון מגיעים כל סוגי הבחורים והבחורות ביחד בותו אוהל.... והם מכשילים את הציבור באתרא קדישה מירון בזימה ממש. איי איי כמה צדקו הרבנים.... לא לחינם ישיבת בויאן שמביאה את כל הבחורים לא נותנים להם לצאת בכל השבת ממתחם אולפנת בני עקיבא. בחור חרידי אסור לעלות לציון מיום שישי עד מוצ”ש בהדלקה, ומיד אחרי ההדלקה יורדים ביחד כולם בחזרה למושב, והביתה.. ונשמרתם מאוד לנפשותיכם וגו'
7
ממש לא נכון
יהודי גאה | 29-08-2017 12:14
בד"כ אני לא מגיב למרות שדברים מסעירים אותי מאוד, ומתאפק ולא מתלהם גם על דברים מאוד מרגיזים. אבל עכשיו הוצאתם הלכה מהקשרה, לחלוטין. יכול להיות שיהיו דעות להלכה לא לברך על ההלל, אלא לומר הלל בלא ברכה - משום שהלכתית, לא ניתן לברך על ההלל. אף-על-פי-כן, מורים רבנים אלו שסוברים לומר ההלל בלא ברכה, לומר את פסוקי ההלל - מה שמבטא את ההודיה להקב"ה בדרך המותרת הלכתית לדעה זו. לכן, לומר שהמחלוקת על הלל בברכה או בלא ברכה היא עניין השקפתי ולא הלכתי - זוהי אמירה לא נכונה כלל וכלל ומסלפת את העניין לחלוטין. תלמדו לכבד גם דעות אחרות, לא הכול השקפתי ויש גם הלכה שלא תמיד פועלת לפי הכללים של ההשקפה, פשוט כי זוהי ההלכה לדעה זו וכך הם הבינו מהמסורת שעברה בידם. "אלו ואלו דברי אלוקים חיים" ואמנם - אני נוהג לומר ביום העצמאות הלל בברכה, אבל אני מבין גם שיש דעות אחרות הלכתית ולא אומר לנוהגים לפיהן לשנות את הנהגתם. אם הרבנים היו אומרים לא להגיד הלל כלל - כי אז זה היה עניין השקפתי מאוד, שכן לפי ההלכה - מהי הבעיה בלומר פסוקי תהילים של הודיה, בלא חשש של ברכה לבטלה/ ברכה שאינה צריכה וכדו'? אלא - שלא להגיד הלל כלל זוהי הוראה שנגזרת מהשקפה שהמדינה היא לא דבר טוב שצריך להודות עליו, אלא אפילו ההיפך. לעומת זאת להגיד שמחלוקת הלכתית תמימה - היא תלויה בהשקפה, זהו סילוף של דברי ההלכה ועיוות גדול. שתבורכו בברכת התורה