הרב זאגא לסרוגים: "אני מאמין שביום חמישי יקרה מהפך בבית היהודי"
הרב יצחק זאגא רוצה להעלות את הבית היהודי קומה, וטוען כי לבנט לא רק שאין עמדה כלכלית אלא הוא פועל רק על ידי טשטוש ערכים. על סיכוייו: "בלי היאוש, הייתי מנצח בהליכה"
הבחירות לראשות הבית היהודי. בראיון לסרוגים, מנסה הרב יצחק להעיר את הציבור הדתי לאומי, שלטענתו מסתגר בסקטוריאליות ולא שם לב למה שקורה מסביב. בראיון נטול כפפות הוא לא מהסס לתקוף את בנט וגם את המתמודד השלישי יונתן ברנסקי, ומאמין שביום חמישי הוא יהיה יו"ר המפלגה.
לבית היהודי אין תכנית כלכלית
אנחנו ימים ספורים לפני הבחירות בבית היהודי, לציבור שלא הספיק להכיר אותך, למה דווקא לבחור ברב יצחק זאגא לראשות המפלגה?
משום שיצחק זאגא בא עם תכניות רחבות בכל תחומי החיים, שיכולות באמת להעלות את ישראל לקומה חדשה בכל תחומי החיים, לא רק סקטוריאלית אלא גם כלכלית. לבית היהודי אין היום שום תכנית כלכלית, הוא לא מציע שום פתרון בשום תחום, והציבור הרחב די סובל.
כחלון רק עכשיו נזכר שהוא עלה לשלטון על הכובע החברתי, אחרי שנתיים של ייבוש, הקופה התמלאה בכסף והוא מחפש איך לחלק אותו, אנחנו צריכים לבוא עם פתרונות בכל הרמות, גם ברמה החברתית, גם הכלכלית גם התורנית, גם לפרק מוקשים אידיאולוגים, גם להביא אחדות, ולכן אני מציע לעם ישראל להצביע יצחק זאגא, כדי להביא את הבית היהודי ואת מדינת ישראל לקומה נוספת.
אתה מדבר על פתרונות כלכליים, זה כיוון חברתי? סוציאליסטי? זה מדבר על כיוון קפיטליסטי? שוק חופשי?
זו תפיסה שמתבשלת אצלי כבר 15 שנה, בכובע הכלכלי שלה, זה לא הקפיטליזם ולא הסוציאליזם של מחאת הקוטג', אלא פה מדובר על תפישה כלכלית שיש לה את הגמישיות שהמשק הישראלי זקוק להם. כלומר, אם נתניהו דבוק לגישה הנאו-ליברלית של רק לשמור על הקופה ולהיזהר מגרעונות – ותן לכוחות השוק לעבוד.
אני אומר, כוחות השוק צריכים לעבוד, אבל במקרים כמו של משבר הדיור, שבא קבלן ורוצה להשקיע ומוצא את שוק הנדל"ן המקומי שלנו, שזה חלק מסל הקיום הבסיסי של משפחה בישראל, ובעצם ממשלת ישראל לא עושה דבר, כי כוחות השוק צריכים לפעול בפני עצמם, והייתה פה הזדמנות להגדיל את שוק הדיור ריאלית, לבנות ערים חדשות לבנות עשרות אלפי דירות חדשות, ובמקום לבנות את הארץ כמנהיגת המשק, הממשלה יושבת בצד ונותנת לכוחות השוק לפתור את הבעיה.
האבסורד הוא כל כך גדול, כי הממשלה היא גם בעלת הקרקע, גם זו שמאשרת תכנית, גם זו שמוציאה היתרי בנייה והיא גם אחראית על הפיתוח והתשתיות מסביב. היא למעשה כל השוק, אז איך היא יכולה להגיד שכוחות השוק יפתרו את הבעיה לבד.
הציבור הדתי מתרושש
אתה נותן פה משנה כלכלית, אבל כשזה מגיע לבחירות, הנושא הזה בכלל לא מעניין את הציבור הדתי. כלומר מדובר פה באנשים ברובם ממעמד הביניים, קצת בורגני, גבעת שמואל, רעננה, אפרת, אבל מה שמעניין אותו הוא לא האג'נדה הכלכלית, שיהיה נתניהו או כחלון, אלא האג'נדה המדינית, דת ומדינה. ואם אתה רץ על טיקט כלכלי, האם זה לא יבוא על שאר האג'נדות?
נתחיל מהסוף, זה לא יבוא על חשבון שאר האג'נדות. אם רוצים לצאת מהסקטוריאליות, ומדברים על זה כבר 4 שנים, מאז שבנט נכנס לתפקיד, זו הדרך לצאת מהסקטוריאליות. צריך להרגיש את הכאב של שאר הציבור.
מעבר לזה הציבור הדתי מתרושש, אין לי מילה אחרת, משכר לימוד של 5,000 ו-6,000 שקל בחודש, והצד הזה בכלל לא מטופל. בגזרות נתניהו, כשהוא ביטל את קצבאות הילדים, לא שמו לב שהוא נתן פרונקל נוסף לציבור הדתי לאומי, ושאב משהו כמו 270 מיליון שקל מהחינוך הדתי. מאז אנשים משלמים סכומי עתק ואנשים בקושי שורדים.
אתה צודק שהנושא האידיאולוגי כמו ארץ ישראל, בניין הארץ, וצבא הגנה לישראל, הפצת יהדות נאמנה, הם נושאים שהם חלק מהמצע, ואולי הנושא היותר חשוב. אבל כשאנחנו רוצים לצאת מהמגזר, ועל זה מדבר בנט, צריך לדעת שזה לא יעשה באמצעות טשטוש ערכים, אלא על ידי זה שאנחנו נבוא עם פתרונות כלכליים.
המסר הכי לא סקטוריאלי
אתה מדבר על יציאה מהסקטוריאליות, אבל חוזר לנושא של החינוך הדתי ושכר הלימוד, שזה שיא המגזריות. אם מדברים על שוק חופשי, ואדם מוכן לשלם 5,000 שקל לשכר לימוד, סימן שזה טוב לו. אתה בעצם אומר לו, אני אדאג לך להנחה, כדי שגם תהיה סקטוריאלי וגם לא תשלם על זה הרבה כסף?
אני פתחתי במשבר הדיור, אבל גם ענף ההייטק, שלא מטופל היום, וזה הפקרות לאומית, אנחנו היום מעצמה מספר 1 או 2 בעולם ברמה הטכנולוגית, וזה לא בא לידי ביטוי בהתעצמות כלכלית או פוליטית. השוק צומח, אבל לא כוללנית, היא לא מגיעה למשקי הבית. מקבלים מיליארדים על אקזיטים, אבל האזרח לא מקבל כלום.
הממשלות לא משקיעות מחשבה או מאמץ, איך הופכים את הצמיחה לבשורה עבור משקי הבית. וזה המסר הכי לא סקטוריאלי, שיתן פתרון לכל עם ישראל. לגבי שכר הלימוד, ביחס לעובדה שאת הדתי לאומי זה לא מעניין, אז צריך לחנך אותו שזה כן מעניין, שידע מה קורה בעם ישראל.
דווקא נושא החירות, מתחיל לתפוס בציונות הדתית, עם רעיונות ליברטיראנים, שהמדינה תתערב פחות, ותתן לאזרח להחליט, אתה אומר 'המדינה צריכה לדאוג', זה לא קצת הפוך?
אני לא אומר המדינה צריכה לדאוג, אני חושב שאנחנו צריכים להתנהל בצורה עסקית. כיום המדינה מונהגת על ידי בטחוניסטים וגנרלים, שלא פגשו את עולם העסקים מעולם ואם פגשו, זה היה בקצה. כשאנחנו מדברים על מדינת ישראל, ששואפת להפוך למעצמה, אז קודם כל תתנהג ככה.
אף אחד לא יתפוס אותך באף ויגיד לך אם כן תהרוס את עמונה או לא, ואם כן תבנה ישוב חלופי ואיפה? אתה מחליט כי יש לך עוצמות. ולכן המדינה צריכה להתנהל בצורות עסקיות. אנשי עסקים נאנקים תחת הפוליטיקאים, שלא מבינים כלום בכלכלה, ומוכרים להם את הרעיונות של שמירת הקופה, כאילו מדובר ברעיונות ליברליים. זו לא ליברליה כלכלית, זו קטנות מוחין שגורם לכך שהמשק לא מגיע לאן שהוא צריך להגיע.
אבל הטענות האלה שלך הם נגד נתניהו, ולא נגד בנט, שהרי אם זה היה תלוי בבנט, הוא כבר היה עושה דברים אחרת, אבל נתניהו בולם אותו?
הטענות שלי הם נגד נתניהו, אבל גם בנט לא מציע כלום. הוא לא מתייחס בכלל. אם כחלון מוציא את תכנית 'נטו בחירות' ולבנט אין מה להגיד בתחום, אז זה רע מאוד. אין לו מה להגיד בנושא הכלכלי, אין לו מה להגיד בנושא הסיוע האמריקאי, על התעשיות הבטחוניות, הוא לא אומר מילה. כל נושא הכלכלה הישראלית לא זוכה מבחינתו לשום התייחסות, וגם לא בנושא ההייטק, שזה הדבר היחיד שהוא ראה בתחום העסקים, הוא לא ראה כמוני מגוון עצום של ענפים. אפילו בתחום הזה, הוא לא מבין שצריך למנף אותו כדי להעצים את מדינת ישראל. הבית היהודי חיה בבועה, לא מתייחסת שבאמת מעסיק את החברה הישראלית.
רוצים להיות לא סקטוריאלים, ועושים את זה רק על ידי טשטוש ערכים, זה לא ייאמן.
לשלב אידיאולוגיה עם כח פוליטי
בנט אמר בשבוע שעבר בכנס פוליטי שפוליטיקה זה כוח…
האמירה הזו מאוד מטרידה אותי, כי היא מזכירה לי אמירה אחרת שלו, אפילו תהיה אידיאליסט מקסים, אם אין לך כוח פוליטי, תצטרך להקים מוזיאון לגוש קטיף. אני חושב שצריך להפוך את המשפט, אפילו תהיה מאפיונר פוליטי, ולא תהיה לך את האידיאולוגיה, אתה תצטרך למצוא ישוב חלופי לעמונה ההרוסה ועוד ליחצן את זה כאילו הקמת ישוב חדש.
זה לא רק בנט, הדתי לאומי היה בעבר מלא באידיאולוגיה וחטף מכות. אז עברנו לכיוון השני של כוחנות פוליטית, והנה אנחנו ממשיכים לסבול כשלונות. לדעתי הזמן עכשיו הוא לאזן בין הכוח ובין האידיאל. אי אפשר רק כוח כמו הסגנון של בנט, אי אפשר רק אידיאולוגיה כמו המפד"ל של פעם, אתה צריך לשלב אידיאולוגיה עם הכוח הפוליטי.
בעסקים כמו בפוליטיקה, זה מקום ציני, קר, עם הסכמים ולחצים. איך אפשר להביא את האידיאולוגיה לפוליטיקה?
אני מודה לך על השאלה, בוא לא נשכח שעיקר המסר שלנו הוא מהרב קוק, אנחנו באים עם תורה שבאה להנהיג מדינה. יעקב אבינו מתקן בשכם, מרחצאות שווקים ומטבעות, כי הוא ידע ששם יפלגו את הממלכה, והסיבה היא שאמרו כי לא ייתכן שאיש תורה ינהיג את המדינה, ולכן יעקב מקדים ופועל כאיש תורה, להקים מטבעות שווקים ומרחצאות, כי המנהיגות הפוליטית בישראל צריכה להיות של אנשי תורה.
אני מציע טיפוס חדש, איש פוליטי שהוא איש תורה, שבקי לגמרי בעולם המעשה. אני בא עם אידיאל תורני, שיש לו גם חיבור למעשה.
ביום חמישי יקרה מהפך בבית היהודי
נתת לי תשובה על האידיאל, השאלה היא מה עם הכוח. איפה הכוח הפוליטי שלך. האם בפריימריז של 30,000 מתפקדים, אתה יכול לנצח את היו"ר המכהן?
63,000 איש לא חזרו מהמפקד הזה, היו 70,000 מתפקדים במפקד הקודם, 63,000 לא חזרו, זו הצבעה מאוד ברורה, של אנשים שאומרים – אנחנו לא מרוצים. כשהתחלתי את הדרך לפני שבעה חודשים, בתחילת אלול, אני כבר בחודש השביעי של ניפוץ הבלון היח"צני של כאילו הכל בסדר.
קרה מהפך, בציבור הדתי לאומי שהוא בלתי נתפס. אם עד לפני 7 חודשים, כולם חשבו שאין מה לעשות, היום כולם מבינים שיש בעיה וצריך לתקן, אפילו בנט עצמו, בהקלטה שחשפתם, הודה שיש לו בעיות ושהם יתוקנו בעתיד. אנחנו הצלחנו לעשות את המהפך, שהיום דתי לאומי מבין שיש בעיה ושצריך ואפשר לפתור אותה. מה שלא יהיה, זו כבר הצלחה אדירה.
הכח שלי הוא בקבוצת ווטסאפ, אליה מחוברים אלפי אנשים. כל הודעה ווטסאפ של המטה שלנו, מחובר בזריקה הראשונה ל-15,000 איש, אנחנו מוציאים כל יום שיעור יומי בתורת הרב קוק, הוא מגיע במגע הראשון ל-1,000 איש והם מעבירים הלאה לקבוצות שלהם. וזה הכוח שלנו.
לולא היאוש הנורא, שנזרע בתקופת כהונתו של בנט, אנשים היו מתפקדים ומאמינים שאפשר להחליף את הראש. בלי היאוש הזה, בכלל לא הייתי צריך להתאמץ, הייתי מנצח בהליכה. לצערי, אנשים היו כל כך מיואשים, שהייתי צריך להקים אותם מעפרות היאוש, ולהגיד להם 'קומו, אפשר לשנות'. אלה שהקשיבו והם רבים מאוד, התפקדו, ואני מאמין שעוד אלפי אנשים הצטרפו. אני מאוד אופטימי, ואני מאמין שביום חמישי יקרה מהפך בבית היהודי.
אם אנחנו מדברים על הצבעה נגד בנט, האם יונתן ברנסקי, שמוביל בנפרד מחנה "אנטי בנט" לא פוגע בסיכויים שלך או אתה פוגע לו בסיכויים להחליף את בנט?
ההתמודדות היא זאגא-בנט ולא זאגא-ברנסקי. אני עבדתי קשה מאוד 7 חודשים, ואז פתאום ביום הכרזת הפריימריז הגיע ברנסקי ואמר גם אני רוצה. הוא בא להנות מפירות העבודה שלי. נו, זו דמוקרטיה.
אם אנחנו מעמידים בטחוניסט מול בטחוניסט, זה לא יעבוד. יותר מזה, אם הייתי רואה, אחרי כל ההשקעה שיש מועמד אחר, שיכול להעלות את הבית היהודי ואת מדינת ישראל קומה, הייתי חוזר לבית המדרש. אני היום בתקופת פריחה תורנית בלתי נתפסת. כל עולם הישיבות לומד את החוברת שאני מפרסם. אני לא רואה מסביב מישהו שיכול להרים את הבית היהודי קומה, ולכן אין לי שום ברירה, אלא להמשיך עד הנצחון.
השאלה אם בנט לא מרוויח מהפיצול, 30% שלך ו-30% של ברנסקי, משאירים 40% לבנט שמנצח?
הקונספירטיבים יכולים לטעון שההופעה הפתאומית של ברנסקי ביום הכרזת הפריימריז, זה תעלול של בנט. יש בעיה. ישבתי עם ברנסקי, אמרתי לו שאני מוכן לתמוך בו בהתמודדות לרשימה לכנסת, כדי שהמהפך יצא לפועל. הוא לא קיבל. אם הייתי חושב שיש מישהו מתאים יותר ממני לבית היהודי, הייתי חוזר לבית המדרש.
לא רוצה להישמע שלילי, אבל נניח שביום חמישי לא תיבחר לראשות המפלגה. אתה ממשיך את המירוץ שלך, גם ברשימה לכנסת?
המהלך שלי הוא לא מהלך פוליטי, של מישהו שהחליט שהקריירה הבאה שלו היא ריצה לפוליטיקה. מדובר במהלך אידיאולוגי תנועתי עמוק, עם אלפי תלמידים שרוצים לראות את התורה הזו צומחת ועולה להנהגה. אי אפשר לעצור תורה. אי אפשר לגרום לתורה ללכת הביתה, כי הבחירות הסתיימו בתוצאה כזו ואחרת. סופה של התורה לנצח. אם לא בבחירות האלה, כמו שאני מקווה, אם לא אז יקח יותר זמן.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו