הלכות פסח תשע"ז לפי מנהגי הספרדים והאשכנזים

הלכות פסח תשע"ז: מהניקיונות לפסח דרך הגעלת הכלים ועד ביעור החמץ וליל הסדר. הרב ברוך אפרתי בקובץ הלכות פסח לפי מנהגי הספרדים והאשכנזים

הלכות פסח תשע"ז לפי מנהגי הספרדים והאשכנזים

הלכות פסח תשע"ז

ניקיון הבית מחמץ

ביטול חמץ מוציא אותנו מידי איסור בל יראה ובל ימצא. ביטול חמץ הוא החשבת החמץ לכלום, וגם הפקרתו לרבים.

אנו חוששים שמא נמצא עוגיה בפסח בביתנו ונאכל ממנה בטעות, או שמא לא נבטל בלב שלם. לכן אנו גם מוציאים מביתנו את החמץ.

בבדיקה אנו מחפשים חמץ גדול (כזית=נפח קופסת גפרורים), ולא פירורים, המתבטלים ממילא בביטול חמץ ואין חשש שנאכלם. ומידת חסידות לחפש גם אחר פירורים פחות מגודל כזית.

יש דעה בראשונים שעיקר ביעור חמץ הוא בשריפה ולא בביטול. ולכן מברכים לפני הבדיקה, אך כוללים בברכה גם את הביטול.

אין סיבה ואין צורך לנקות מקומות אשר בדרך כלל אין מכניסים אליהם חמץ, או מקומות אשר לא ניכנס אליהם בפסח, כגון כוכים קטנטנים, מתחת לרהיטים כבדים מאד וכדומה

בממוצע, כשלושה ימים יכולים להספיק לניקוי הבית מחמץ. כאמור לעיל, אין חיוב לנקות מאבק אלא מחמץ המצוי במקום נגיש

גם את הרכב יש לנקות כראוי שכן מכניסים בו חמץ. וכן את עגלת התינוקות. וכן בארגז הצעצועים ובכיסי הילדים.

חצר, גינה, מרפסת פתוחה וגג פתוח שאינם בשימוש יום-יומי, אינם צריכים בדיקה, אלא יש לוודא שאין בהם חמץ ארוז. אנו סומכים על עורבי ישראל החביבים.

אסור שניקיון הבית יגרום לצלקת רוחנית אצל ילדינו. הכל באוירה נעימה וחיובית, של אהבת השם ואהבת התורה

בדורות האחרונים מנהג נפוץ בישראל למכור חמץ שיש בשריפתו הפסד מרובה. ניתן למכור דרך האימייל, במועצה הדתית או בבתי הכנסת. ניתן למכור גם כאן.

הכשרת כלים

זה הכלל – כבולעו כך פולטו. על כן, כלי ששימושו באש ממש עם חמץ יש ללבנו באש. וכלי ששימושו בבישול רותח של חמץ (כגון סירים), יש להגעילו. ספרדים- הולכים לפי רוב השימוש (באש או במים), אשכנזים- מחמירים גם אם מעט פעמים השתמשו בכלי באש, ללבנו

יש להמתין 24 שעות בלא שימוש בכלי המיועד להכשרה

הגעלת כלים לפסח (יונתן זינדל/פלאש90)

במרכזי הציבור יש פינות הגעלה וליבון. הגעלה- במים רותחים מבעבעים. ליבון- ב 'ברנר'.

כלי זכוכית– ממתינים יממה ומגעילים ג' פעמים, אך עדיף להמנע משימוש ולקנות חדשים לפסח. לספרדים מספיקה שטיפה במים וסבון.

שיש– לכסותו בנייר כסף כפול, במקום בו נניח את הסירים בפסח. מקום שלא יונחו בו סירים או מאכלים- אין חובה לכסות, אך יש לנקות במים וסבון.

כיור– לקנות גיגית ולהניחה בכיור. או לצפות את הכיור בנייר כסף. או לשפוך מים רותחים, אך אז להשתדל לא לשים בו כלים חמים בפסח.

תנור– לנקות עם מים וסבון חריף עד שלא רואים פירורי אוכל, להפעיל שעה על חום הכי גבוה. יש לקנות תבניות אפיה מיוחדות לפסח במקום הרגילות.

מדיח כלים– לנקות היטב, כולל מסננת. להפעיל עם סבון על תוכנית מלאה בעודו ריק. להמתין 24 שעות. ראוי להגעיל את המגשים והמסננת, אך אין חובה.

כלי פלסטיק– להגעיל. והמחמיר להגעיל 3 פעמים תבוא עליו ברכה. ואם יש בהם חריצים עדיף להימנע מלהשתמש.

בקבוק לתינוק– להחליף, ואם אין ברירה- להגעיל כמו כל כלי פלסטיק.

גביע של קידוש– להגעיל או להחליף. ולספרדים מספיקה שטיפתו.

מחבת-ליבון קל. ולספרדים די בהגעלה. ואם יש בה טפלון, אין להשתמש בה בפסח.

שולחן אוכל-לנקות ולהחליף מפה.

מיקרוגל-לנקות היטב. להרתיח בו חצי כוס מים עם סבון. אם יש מגש מזכוכית, להוציא אותה ולהשתמש ללא מגש, או להגעילה ג' פעמים לאחר יום

פלטה-ראוי לקנות אחת מיוחדת לפסח. אך מן הדין מותר להפעילה על הכי גבוה לשעה, ולכסות בנייר כסף כפול.

קולט אדים-עדיף להמנע משימוש. מן הדין מותר לאחר שפיכת מים רותחים.

ארון-לנקות עם מגבון לח. ואם זו טרחה רבה, ולא משתמשים בו בפסח, לסגור אותו ולמכור במכירת חמץ.

מקרר-לנקות באופן כללי עם מים וסבון, כך שלא יהיה בו חמץ. אין צורך לגרד עם קיסם או לשפוך מים רותחים.

מקלדת ועכבר מחשב– רבים אוכלים לידם במשך השנה ובפסח. לפיכך יש להפוך ולנער, וראוי לנקות עם מטלית לחה.

פלאפון– ראוי להעביר מטלית לחה על הפיה.

הלכות הכשרת כלים וכשרות המאכלים הינן מפורטות, ולפיכך רב נוכח בהגעלת הכלים ויש לשאול בכל ספק.

מאכלים כשרים

ביצים– מותרות, על אף החותמות.

תרופה לבליעה– אם היא עם טעם, צריכה הכשר. אם היא מרה- מותר להשתמש. ובכל אופן, עדיף אם הכשר לפסח

סבון/שמפו/בושם/אפטרשייב/איפור– מותרים לשימוש גם ללא הכשר, והמחמיר תבוא עליו ברכה (כדעה שסיכה כאכילה בפסח)

משחת שיניים– צריכה הכשר לפסח, ובשעת הדחק מותר גם ללא הכשר

אוכל לתינוקות– צריך הכשר לפסח

אוכל לבעלי חיים (כלב, חתול, ציפור,דג וכדומה) – צריך הכשר לפסח. את האוכל האסור של בעל החיים יש למכור במכירת חמץ

מצה עשירה – לאשכנזים אין לאכול (לחולה או ילד קטן מותר). לספרדים מותר, ויש מחמירים גם לספרדים בעוגיות פפשודו תעשיתיות

חלב- אין צורך לרכוש חלב לפני פסח, המחלבות הגדולות מקפידות על ההלכה כדין

קניות- ראוי להחמיר ולהדר באכילת מוצרים קנויים בפסח, ולקנות הכשר רבנות ידועה ולא הכשרים שאינם ידועים או רבנות שאינה ידוע

קטניות

"איסור זה, כיון שקבלו אבותינו משום גדר, מדין תורה אסור לבטלו. והמפקפקים והמקילים בזה, מעידין על עצמן שאין בהם יראת שמים ויראת חטא ואין בקיאין בדרכי התורה. וכל מדינות אשכנז, וצרפת ורוסיה ופולניה קיימו וקבלו עליהם ועל זרעם את החומרה הטובה הזו שיש בה טעם בעיקר, ופורץ גדר ישכנו נחש" (ערוך השולחן)

על כן, אסור לאשכנזים לאכול קטניות בפסח

רוב בני עדות המזרח נהגו לאכול קטניות. האוכל אצל ספרדי, לא יאכל קטניות ממש, אך יכול לאכול מכלים שבלועים בקטניות. ויש שנהגו להחמיר ולהמנע מלאכול מכלים הבלועים בקטניות.

ספרדיה הנשואה לאשכנזי- מותר לה לאכול קטניות בבית הוריה, אך לא בביתה. אשכנזיה הנשואה לספרדי- מותר לה לאכול קטניות, וראוי שתעשה על כך התרת נדרים.

הקטניות האסורות הן רק אותם הסוגים שהיו בימי הגזירה, וכן בתנאי שהקטניות באות במגע עם מים בתהליך ההכנה שלהן. אך אם אין את אחד התנאים, מותר לכתחילה לאוכלם בפסח

לפיכך, ליפתית/קינואה/סויה/בוטנים אינם כלולים באיסור קטניות, שכן לא היו בימי הגזירה.

שמן קטניות שנכבש בכבישה יבשה, מרן הראי"ה התיר לאכילה בפסח, שכן לא בא במגע עם מים כלל בתהליך ייצורו. לפיכך שמן קנולה וכדומה מותר בפסח.

מוצרים תעשייתיים של תערובת קטניות (שהקטניות אינם רוב במוצר) שיוצרו לפני פסח, י"א שמותר לאוכלם בפסח, כגון שוקולד וכדומה, ואפשר להקל בזה בשעת הדחק.

מותר לתת קטניות לחיית המחמד בפסח, וכן מותר לחולה לאכול קטניות

ערב פסח, יום ב, יד' ניסן

לאחר תפילת מעריב של יום ראשון בודקים את החמץ לאור הנר בברכה, ככתוב בסידורים. חצי שעה לפני הלילה אין להתחיל בכל מלאכה או בסעודה

בודקים עם נר בעל פתילה אחת את כל המקומות אשר סביר שיש בהם חמץ, כולל רכב (עם פנס). אסור לדבר בין הברכה לבדיקה. וראוי להמנע מלדבר בכל בדיקת חמץ עד תומה, חוץ מדיבור לצורך הבדיקה.

בברכה אחת יכול לבדוק כמה בתים. ואם בעל הבית רוצה, יעמיד מבני ביתו אצלו בשעה שהוא מברך, ויתפזרו לבדוק איש איש במקומו על סמך ברכה שבירך בעל הבית. ונוהגים להניח פתיתי חמץ במקום שימצאם הבודק.

לאחר הבדיקה, אומרים ביטול חמץ, כנוסח שבסידורים. יש להבין את הנאמר, ולומר את הביטול גם במילים פשוטות המובנות למבטל. הביטול הוא עיקר המצווה ועל כן יש להשקיע בו זמן וכוונה.

מי שניקה כבר את חדרו כמה ימים מקודם, ונזהר שלא להכניס שם עוד חמץ – אף על פי כן צריך לחזור ולבדוק בליל י"ד.

למחרת בבוקר (יום שני) תתקיים בבתי הכנסיות סעודת סיום מסכת עבור הבכורות המתענים, והמשתתפים בה פטורים מן התענית.

שורפים חמץ. מותר לשרוף חמץ הקדוש בקדושת שביעית.

כיצד הוא ביעור חמץ? שורפו או מפוררו וזורה לרוח, או זורקו בפירורים לים. נהגו דווקא לשרוף. וטוב לשורפו ביום, אך מותר לשורפו כבר בלילה, מיד לאחר הבדיקה, אם יש צורך.

לאחר השריפה אומרים שוב ביטול חמץ, בנוסח שבסידורים, בהבנה ברורה של העניין.

במשך היום אין לאכול מצות.

לאחר חצות היום אין לעשות מלאכה גמורה כגון כיבוס, משום שאנו עסוקים בקרבן הפסח (כשבית המקדש בנוי). אך מלאכה לצורך פסח מותרת, וכן מלאכה שמונעת הפסד כספי רב מותרת.

ראוי להתפלל מנחה מוקדמת, ולאחריה אומרים סדר קרבן פסח. מכינים את שולחן הסדר ואת הקערה כמנהג העדה. טוב לקנות מצות שמורות לליל הסדר, ולישון כדי שיהיה כח לליל הסדר.

יו"ט פסח – יום ג, טו' ניסן

יסדר שלחנו יפה בכלים נאים כפי כחו. ויכין מקום מושבו שישב בהסיבה דרך חירות.

הדלקת נרות לפני כניסת החג, מברכים 'להדליק נר של יום טוב', ו'שהחיינו'. ראוי להדר ולהניח נרות עבים שיספיקו לדלוק עד סיום ליל הסדר.

תפילת יו"ט.

בליל הסדר נתמקד בזיכרון השעבוד ובזיכרון הגאולה ונספר על כך לילדינו. עיקר עניינו של החג הוא העברת המידע והחוויה של השעבוד והגאולה האלוקית, הלאה לדור הבא.

קידוש של יום טוב. מנהגי ליל הסדר רבים ומגוונים, ויש לעשות את הכתוב בהגדות כמנהג העדה. יש לקרוא את כל ההגדה בפינו, באופן שהדברים יהיו מובנים למשתתפים.

כל אחת ואחד חייבים מהתורה לאכול כזית מצה לפחות. נוהגים לאכול שני כזית בתחילה, ואח"כ עוד כזית ב 'כורך', ועוד אחד באפיקומן (יש אוכלים שני כזית באפיקומן). ויש מנהגים שונים לעדות שונות.

גודל כזית לכתחילה: אשכנזים- כגודל הנפח של זית גדול בימינו, שהוא כנפח חצי מצת מכונה. ספרדים- כשלושים גרם, שהיא בערך מצת מכונה שלימה (ספרדים יכולים להקל בכזית השני, ולאכול כחצי מצת מכונה ולא אחת שלימה).

יש להשתדל לבלוע את שני הכזית באכילה רגילה וזריזה. אם בלע תוך 4 דקות כשני שליש מצת מכונה, יצא מעיקר הדין.

יש לאכול את המצה ולשתות את הכוסות בהסיבה. ראוי גם לנשים להיסב, אך אינן חייבות.

שותים ארבע כוסות יין (מי שקשה לו יכול לשתות מיץ ענבים. ראוי לשתות יין אדום, מתקתק ולא יבש). בכל כוס שותים רביעית. נפח רביעית- כחצי כוס חד פעמית. לכתחילה שותים בבת אחת רביעית. אם יש צורך אפשר לשתות רביעית תוך 4 דקות.

נהגו שהילדים מחביאים/מוצאים את האפיקומן, ומקבלים תמורתו פרס, לחבב את המצווה עליהם.

לאחר אכילת האפיקומן אין לאכול, אך מותר לשתות. יש לאכול את האפיקומן לפני חצות- 00:37. ראוי להאריך בסיפור יציאת מצרים, ויש שנהגו כך עד אור הבוקר.

רצוי להמנע מיחסי אישות בליל פסח, חוץ מליל טבילה או מצוות עונה.

שחרית של יו"ט. תפילת הטל. שכח 'מוריד הטל' ואמר 'משיב הרוח'– אם נזכר עד סוף הברכה, חוזר לראש הברכה. אם לא, חוזר לראש התפילה.

חול המועד

סופרים ספירת העומר. שכח לספור, יספור ביום ללא ברכה ובשאר הלילות בברכה. שכח גם ביום, יספור בשאר הלילות ללא ברכה

במוצאי חג ראשון, מתחיל יו"ט שני של גלויות- אורח מחו"ל, חייב רק במצוות החג מהתורה, ויכול לעשות מלאכות מדרבנן

המנהג הנפוץ הוא שאין מניחים תפילין בחול המועד בא"י

אין לעבוד בחול המועד. אמנם, אם יפסיד את מקום עבודתו בשל כך, מותר

מי שנאלץ לעבוד בחול המועד, יכול לעבוד גם במקום שלא הוכשר לפסח. אך לא ימכור לאנשים חמץ.

אין להתגלח ולהסתפר בחוה"מ. אך הרגיל להתגלח בכל יום מימות השנה הרגילים, ואם לא יתגלח בחוה"מ יצטער מגירוד ואי נעימות בפניו, מותר לו להתגלח בחול המועד

אין לכבס בחוה"מ, אלא אם נגמרו הבגדים הנקיים לתינוקות

המוצא חמץ בביתו: אם הוא בחול המועד – יוציאנו ויבערנו מיד. ואם הוא ביום טוב – יכפה עליו כלי עד הלילה, ואז יבערנו.

שביעי של פסח, יום ב, כא' ניסן

הדלקת נרות בערב החג, מברכים 'להדליק נר של יום טוב'

יש שנהגו לומר שירת הים בציבור, ובמיוחד על חוף הים

בני חו"ל נוהגים יו"ט שני של גלויות.

ימי ספירת העומר

עד ל"ג בעומר אין להתחתן ואין להסתפר/להתגלח. מי שהוזמן לחתונה מותר לו ללכת.

אין להאזין בימי הספירה לשירים עליזים או רועשים, אנו אבלים על מותם של תלמידי רבי עקיבא. שירים רגילים מותר לשמוע מהרדיו ומטייפ וכד', אך לא מלהקה חיה.

לקראת יום העצמאות מותר להסתפר ולהתגלח (החל מצהרי יום הזכרון). וכן מותר לשמוע מוזיקה עליזה, אפילו חיה. קוראים את ההלל בתפילת שחרית של יום העצמאות.

ביום ל"ג בעומר מותר להסתפר ולהתגלח, ולספרדים בבוקר ל"ד.

==

יהי רצון שנמשיך לראות בשוב ד' לציון ברחמים

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
ברוך השם כשהיה איסור חמץ בפסח
| 04-04-2017 0:29
היו לי אל כל הכלים לפסח ללא הכשרה. הכלים החדשים השרו חג מיוחד בקלות. עכשיו בימות המשיח מצווה לאכול חמץ בליל הסדר. הגענו לגאולה הגדולה. ביציאת מצריים יצאו מעבדות ישנה לחירות. היום יצאנו מעבדות לחירות חדשה.המכונות עושות לנו את העבודה עם שפע אוכל בגדים ונעליים. מי יכול היום לכבס בידיים. מי בכלל מודה על זה.
2
מיננגי הספרדים בשופר
איני רצה להגד את שמי | 05-11-2019 16:15
היכן תוקעים הספרדים בשופר במהלך הסליחות