המדריך של מנחם בגין - כך תתנהג בכותל המערבי - סרוגים

המדריך של מנחם בגין – כך תתנהג בכותל המערבי

על רקע המאבקים נגד הרפורמים בכותל, מעניין להיזכר בהצעת מנחם בגין לשמירה על המקום: "זהו חוסר טקט מצד אשה להיכנס לרחבת הכותל כשהיא לבושה מכנסיים"

author-image
המדריך של מנחם בגין - כך תתנהג בכותל המערבי
  (צילום: חנניה הרמן, אוסף התצלומים הלאומי)

על רקע המאבק של הציונות הדתית נגד מתן מקום לרפורמים בכותל המערבי, אנחנו נזכרים בהצעות של ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין ז"ל, על ההתנהגות הנאותה בכותל המערבי.

כזכור, במלחמת ששת הימים, כיהן בגין כשר בלי תיק בממשלת האחדות הלאומית בראשות לוי אשכול, ונשאר חבר גם לאחר המלחמה. בישיבת ועדת השרים לשמירה על המקומות הקדושים שהתכנסה כדי לדון בסדרי ההתנהגות בכותל המערבי מערכת המכפלה ושאר אתרי הקודש שנכבשו במלחמה. הישיבה השניה של ועדת השרים התקיימה ביום ח' באלול תשכ"ז (13.9.67) ובה אמר השר בגין:

"יש לי הצעה פרקטית: ליד הכותל ראיתי לוחות עם הוראות איך להתנהג ליד מקום קדוש זה. איש איננו קורא את הכתוב שם! לדעתי, צריך לחשוב על הצבת קריין עם רם־קול, אשר כל מספר שעות יאמר בלשון שקטה: "אתה מתקרב למקום קדוש, דע איך להתנהג!". ואחר־כך יתן מספר הוראות, כמו: שמירה על לבוש צנוע, אל תקים רעש, אל תאכל ואל תעשן. לא נצטרך להשתמש באמצעי זה זמן רב. לאחר מספר שבועות הענינים יסתדרו. אני חושב שזו הדרך היחידה להשפיע על הקהל…

אפשר לעשות פעולה נוספת ביחס לציבור כולו – אפשר לפרסם מטעם 'משרד הדתות' קריאה בצורת מודעה בעתונות, ולחזור עליה מספר פעמים, וכך יגיעו הדברים לידי יותר קוראים מאשר בדרך של לוחות ליד הכותל. לאט-לאט נחנך את הציבור כיצד מתנהגים במקום קדוש. זהו חוסר טקט מובהק לעמוד ליד הכותל המערבי ולאכול; זהו חוסר טקט מצד אשה להיכנס לרחבת הכותל כשהיא לבושה מכנסיים.

"בשביל הערבים, [להכנס כך להר הבית], זו ממש פגיעה.", את דבריו חתם בגין במילים: "אני מציע שתי הצעות פרקטיות: לחשוב על קריאה לא מופרזת, אבל חוזרת, כאשר נמצא קהל רב ליד הכותל. ולהשתמש בעתונות כדי לפרסם מודעות איך צריך להתנהג. על ידי שני אמצעים אלה אני מניח שנגיע לתוצאות חיוביות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
גדול! חזק!
יפה | 01-03-2017 12:16
לצערנו, הדתיים ה"לאומיים" ממשיכי בגין ונוער ביתר, שנכנסים להר הבית, אינם מקפידים על הדברים הכל כך פשוטים הללו. מסתבר שקודם עם ישראל צריך ללמוד איך לשמור על קדושת הכותל, ורק אחרי בניית המדרגה הלאומית-רוחנית הזו, נוכל לדבר על השלב הבא: הר הבית.
2
הרבי
נועם | 24-04-2021 12:01
הרבי מלובביץ' מנהיג היהודים