גדעון בן יואש הרים את מצב הרוח של האומה והביא אותה לידי הכאת האויב המדייני מכה אנושה. בימיו עבדו ישראל לבעלים, עד כדי שכחה כמעט מוחלטת של עבודת ה'. מדיינים פשטו על הארץ ובזזו את כל היבול, ולכן צריך היה גדעון לחבוט את החיטים בגת, להניס מפני מדין.
במצב הזה, נוח היה לומר שכל המפעל של יציאת מצרים וכיבוש הארץ, שהאומה העברית הצעירה זכתה בו לפני כמאתים שנה, הסתיים בכישלון צורב, ושכל הדיבורים על כך שאלה ימי גאולה, חסרי משמעות הם.
אין עוד טעם לקרוא את ההלל על מדינת השופטים, שבה השלטון המרכזי כבר אינו קיים למעשה, ושבו העם מבקש להעמיד למשפט את מנתצי מזבח הבעל.
על רקע זה מובנת זעקתו המרה של גדעון בדברו אל מלאך ה' תחת האלה אשר בעפרה: "בי אדוני, ויש ה' עמנו?! ולמה מצאתנו כל זאת? ואיה כל נפלאותיו אשר ספרו לנו אבותינו לאמור: הלא ממצרים העלנו ה'? ועתה נטשנו ה' ויתננו בכף מדין!" (שופטים ו,יג).
מוסרים לנו חז"ל (גנזי שכטר ח"א עמ' 132 וברש"י בשם תנחומא) ידיעה מפתיעה: "פסח היה. אמר רבי לוי: אמש הקרני אבא את ההלל, ושמעתיו שהיה אומר 'בצאת ישראל ממצרים'!".
למרות המצב הקשה ממשיכים בני משפחת יואש אבי גדעון, העובד לבעל בדרך קבע, לקרוא את ההלל בליל פסח על העצמאות המדינית.
הלל גם בלילה
שמא תאמר, ראוי להודות על גאולת מצרים בכל מצב, משום שהיו ישראל באותה שעה צדיקים. אך חז"ל לימדונו שישראל היוצאים ממצרים עובדי עבודה זרה היו, ובכל זאת ציותה אותנו התורה לחוג את חג הפסח לכבוד שחרורם הפוליטי של ששים ריבוא עובדי עבודה זרה, ולא להסתפק בחג מתן תורה לבדו.
דברים אלו היו ידועים היטב לגדעון, האומר (במדרש שם): "אם צדיקים היו אבותינו, יעשה לנו בזכותם, ואם רשעים היו, כשם שעשה להם נפלאותיו חנם כן יעשה לנו". את ההלל על יציאת מצרים אמר גדעון בלילה, משום שהגאולה הופכת את הלילה ליום, "לילה כיום יאיר". כך הדין בגאולת מצרים ובגאולה אחרונה (שו"ת חיים שאל למרן החיד"א ח"ב סי' י"א).
אמירת ההלל בלילה דווקא, הינה ביטוי לאמונה בגודלה של הגאולה, ראשונה כיציאת מצרים, או אחרונה כבימינו, והיא ביטוי ליחס הרציני כלפי הנהגת ה' בעולמו. (עי' חוברת "ואמונתך בלילות" שכתבתי בעניין חיוב קריאת ההלל בליל יום העצמאות, ובמאמרי בספר הזיכרון "כלביא שכן").
מובן הדבר, שיחסו החיובי של גדעון לא גרם לו להשלים עם עבודת הבעל בעירו, ולקבל את דין השלטון כשהוא נוגד לדברי תורה, אך לא משום כך התייאש מהמדינה, אלא אדרבה , בא לפני ה' לדרוש את השלמת הישועה, ועל דבריו זכה לדבר ה': "לך בכחך זה והושעת את ישראל" (ו,יד).
והלוא דברים קל וחומר: ומה יציאת מצרים שהיו אחריה גלויות, נותר ההלל עליה לעולמים, גאולתנו אנו, שהודיעונו נביאינו שאין אחריה גלות (כמפורש בירושלמי שביעית פ"ו ה"א), בודאי ובודאי שנודה לה' עליה בהלל גמור, על אף כל הקשיים, שאינם אלא ניסיונות הבוחנים את אמונתנו בגואל ישראל!
==
הרב אורי שרקי הוא רב קהילת "קול יהודה" בירושלים וראש בית המדרש ב"מכון מאיר".
מה דעתך בנושא?
19 תגובות
1 דיונים
אילן
גאון ללא ספק. אבל יותר מעניין לשמוע את הרב.. ממליץ בחום לוהט. ונ.ב. הענווה גורמת להקשיב, וכשמקשיבים אפשרי להיפגש עם האמת. תלמיד בני ברקי.
18:33 12.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד שיודע
מהי אותה 'ציונות'? אם תשאלו את הרב אהרן שמואל תמרת ז"ל, בוגר ישיבת וולוז'ין ומי שהיה חברו לספסל הלימודים של ח"נ ביאליק, הוא היה אומר לכם ללא היסוס שהציונות היא...
מהי אותה 'ציונות'? אם תשאלו את הרב אהרן שמואל תמרת ז"ל, בוגר ישיבת וולוז'ין ומי שהיה חברו לספסל הלימודים של ח"נ ביאליק, הוא היה אומר לכם ללא היסוס שהציונות היא אלילות. על פי הרב תמרת, שלא במקרה כתביו לא התפרסמו בארץ ולא למדו כאן את מחשבתו העיונית, כל תודעה וכל אידיאולוגיה שמבכרת את הכלל על פני הפרט כיצור אוטונומי, כל אידיאולוגיה או תפיסת עולם המבטלת את קדימותו הערכית של האדם ומכפיפה אותו לרעיון או מושג אחר הקודם לו בחשיבותו, היא תפישה 'אלילית'. האלילות היא על כן, לפי המחשבה התורנית דתית, "ביטול האדם והשפלתו, לעשותו עבד רצוץ תחת רגלי הכוחות האפלים והאשמדאים, המושלים על העולם" (מוסר התורה). וזהו בדיוק מה שהחברה הישראלית שותפה לה, בתמיכתה, בשתיקתה, בתקופה האחרונה בה אנו עדים לחקיקת חוקים גזעניים, חוקים המבטלים את צלם האדם, חוקים המשפילים וקובעים לאזרח בישראל את סולם הערכים שלו ובראש סולם הערכים אידיאולוגיה ציונית לאומנית פאשיסטית. לשיטתו של הרב, האידיאולוגיה הלאומית המדינית היא התגלמותה המודרנית של האלילות: במישור הרעיוני, היא מציבה אידיאלים העומדים מעל קדימותו הערכית של האדם הפרטי, וממשיך ומסביר הרב שאידיאולוגיה לאומית מדינית דומה לתרבויות האליליות בכך שהיא אינה מכוונת להסתכלות האדם אל נפשו פנימה, אלא היא מנציחה את הריקנות הקיומית האישית ו 'מושכת' את האדם לעבר רעיונות וערכים 'נשגבים' כביכול, עד שצלמו של האדם נמחק ונטבע בתוך אותה אידיאולוגיה. אחד התיאורים שלו את התנועה הציונית הוא מביא בספרו 'ספר היהדות והחירות': "מעת התגברה 'הלאומניות' לקו גם מאורות ההשכלה, התעפש אוויר בתי הספר ובתי תחכמוני, ובראש כל תקלה וכל קטטה אספסופי פוגשים אנחנו כפעם בפעם את תלמידי בתי הספר בכפתוריהם הנוצצים נוסעים ראשונים אומרים: "הכו! הכו!" במלה אחת מה זאת שנתמלא כל חלל העולם מגיפה, נשיכה, רביצה ובעיטה מעת התרוממה קרן הלאומיות". "יסוד התבל הוא האדם הפרטי... מה שאין כן אם תהא הנחה זו של הכרת זכויות האדם הפרטי נעדרת, איזה כינויים אחרים, כמו 'הציבור', 'החברה', 'הלאום' ייקחו עמדתה להיחשב ליסוד התבל, אשר בשבילם נברא האדם הפרטי ?" הרב תמרת יוצא כנגד התרבות הלאומית לוחמנית הנושאת מתח דתי שמקורו אלילי: 'מזבח ארץ המולדת' ו'קורבנות' מקדשי מלחמה. ייעודו של עם ישראל הוא במחאה המוסרית נגד אידיאולוגיות אלילות ולאומניות, 'דעת אלוהים' שאליה שאפו הנביאים "לרומם את האנושיות על פסגת תעודתה המוסרית, להפך את האדם ליצור רך, זך ועדין, הרואה חיים אך בטוב ושונא שנאת מוות את הרע". ואת אותה אידיאולוגיה 'ציונית' מבקש דרור אלוני ליישם במערכת החינוך, את אותה 'זהות ציונית' המנוגדת להלכה היהודית ולתורת ישראל מבקש אותו "ציוני" להכיל על כל מוסדות החינוך בארץ. ביהדות אין דבר כזה לאומניות אידיאולוגית. כמובן שיהיו כאלו שיאמרו: "אתה טועה לגמרי, כי הרי מקור הלאומיות הוא בעם ישראל המופיע כבר בימי המקרא, וידוע אף שכל לאום בעולם אשר תורגם לשפתם ספר התנ"ך ביכר ולמד את משמעות הלאומיות מתוך התנ"ך עצמו". ואני אומר: הדת היהודית לא רואה בלאומיות מטרה. מטרת הלאומיות היא לשרת את האומה; מטרת עם ישראל הוא לשרת את אלוהים. חוק הלאומיות הוא אינטרס עצמי לאומי, חוק ממלכת כוהנים וגוי קדוש הוא רצון האל. הלאומיות היהודית הוא אמצעי להשגת מטרה ואינה מטרה בפני עצמה. המטרה היא שלמות החיים ביחס לאלוהים וקיום דבר אלוהים, ועל כן הלאומיות היהודית חורגת מעבר למסגרת הדתית. העם היהודי שואף למטרה אוניברסאלית, לא במובן הפוליטי של שליטה בכל העולם ובעמים אחרים חס ושלום, אלא להיפך: המטרה של העם היהודי הוא איחוד עם עמים אחרים. העם היהודי נדרש לעשות יד אחת עם קהילת האומות ולאפשר לכל קבוצה הגדרה עצמית וקיום לאומי משל עצמו. המטרה האוניברסאלית היא ידיעת הקב"ה וקיום יחס עם אלוהים. המשימה החינוכית של עם ישראל היא להפוך ל'עם של אלוהים' אשר ישפיע על קהילת אומות העולם, לא כדרישה אידיאולוגית להפוך לעם ובדרך לשלול זהות של עמים אחרים, אלא לדאוג ולחיות במודעות ל 'אחר' ובהקשבה רגישה והאזנה אליו. להיות אכפתי לעמים, לשונים, להיות אנושי ולכונן עולם שבו האנושות כולה היא ממלכת אלוהים כפי שניבאו הנביאים. נכון, המקום בו נוצר העם היהודי מופיע לראשונה בארץ ישראל כאשר הקב"ה מבטיח בפעם הראשונה לאברהם את ההבטחה להיות גוי גדול, 'המקום בו אראך' הוא המקום בו אלוהים יתגלה לאברהם וזהו מקום הבחירה. אבל המטרה אינה להקים את מדינת ישראל הלאומית, לא להקים גוי קדוש ממלכת כוהנים עושי דבר השם.
המשך 07:31 10.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פינטו
גם אני חושב שצריך לומר הלל עם ברכה, אם הורי שהיו בבתי יתומים של הצורר סטלין ימ"ש ולאחר מיכן היו בצבא בשנות ה 50, כידוע שגדולים וטובים נפלו חללים תחת...
גם אני חושב שצריך לומר הלל עם ברכה, אם הורי שהיו בבתי יתומים של הצורר סטלין ימ"ש ולאחר מיכן היו בצבא בשנות ה 50, כידוע שגדולים וטובים נפלו חללים תחת מגף החילוניות והאוירה בצה"ל, אז. ובכל זאת הורי הצליחו להקים במדינת ישראל שהיא מהאנטישמית בעולם מבחינת השנאה ליהודים ובעקר ליהדות, משפחה שממשיכה בדרך אבותיה ואבות אבותיה, זאת סיבה להגיד הלל כפול ומכופל...אדליק את המנגל וכשהעשן יגיע לשיאו אומר את המפילה "והרשעה כולה בעשן תכלה כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ...ואכווין לשלטון המשומדים מהבג"צ והתשקרורת הישראלית , שהשתלטו לנו על החיים...
המשך 06:59 10.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דרור
ציטטת נכון את כבוד הרב.. וזוהי כוונתו אשר חמקה מעיניך. הרב אומר שהנצרות והאיסלם הן דתות, על פי מערכת חוקים דתית. לפי אותן הדתות כל המקיימים את מצוותיהם נחשבים כשייכים...
ציטטת נכון את כבוד הרב.. וזוהי כוונתו אשר חמקה מעיניך. הרב אומר שהנצרות והאיסלם הן דתות, על פי מערכת חוקים דתית. לפי אותן הדתות כל המקיימים את מצוותיהם נחשבים כשייכים לאותה הדת. לעומתם היהדות אינה דת כלל וכלל! היהדות היא לאום. גם אם לא תקיים מצווה אחת עדיין תיהיה יהודי רק אחד שלא שומר תורה ומצוות,זאת מכיוון שהיהדות היא לאום ("עם השם") ואילו שאר הדתות הן אוניברסיאלות ומנסות להמיר (מסיונריות אינה קיימת ביהדות) את כולם ללא הבדל לאומי! לעומתם העם היהודי, הוא לא דת אלא לאום וכך מצוותיו הן לאומיות ולא דתיות... (חובת המצוות חלה עליך אם אתה שייך לעם היהודי ולא אם אתה דתי) לצערנו יש כאלה שלא שומרים את המצוות הלאומיות ולכן נקראים יהודי שאינו שומר תורה ומצוות אך עדיין הוא יהודי, אפילו אם הוא אינו נימול! מכאן שמצווה לאומית ולא דתית לאמר הלל ביום גאולתנו ועצמאותינו...ידיד עליך להשתחרר מעול גלותך ומהר, כדי שתיהיה חלק טהור מ"גוי קדוש" (גוי = עם, לשון הכתוב).
המשך 18:39 09.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דרור
18:23 09.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירון
הלל שלם עם ברכה בליל יום העצמאות וכך עושים בישיבה כבר למעלה מ25- שנה. וכרגיל כמילה דבדיחותא: מה ההבדל בין הרב כהנא לגוש אמונים? 20 שנה...
14:37 09.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זאב ברמ"צ
מאורות נרי'ה מהספר " ישראל במדינתו " ממשנתו של הרב משה צבי נרי'ה זצ"ל בהוצאת מרכז נרי'ה, קרית מלאכי אמירת הלל בליל יום העצמאות או בליל כ"כ באייר יום ירושלים. אלו...
מאורות נרי'ה מהספר " ישראל במדינתו " ממשנתו של הרב משה צבי נרי'ה זצ"ל בהוצאת מרכז נרי'ה, קרית מלאכי אמירת הלל בליל יום העצמאות או בליל כ"כ באייר יום ירושלים. אלו שנוהגים לקרוא את ההלל בליל יום העצמאות או בליל כ"ח באייר , שלא כהוגן הם עושים, שהלל מצוותו ביום מגילה כ: . וזה לשון מרן החיד"א בשו"ת חיים שאל, ב, יא:" נראה שאין לתקן לומר הלל בלילה בציבור, דכיון דלא תקון רבנן לומר בימים שגומרים ההלל, שהוא מצוה מדברי סופרים וכו', אם כן אפוא לא נכון לציבור, זה שנעשה להם נס, לומר הלל בלילה. ואל תשיבני ממנהגנו שאומרים הלל בליל פסח אחרי ערבית, והוא על פי מסכת סופרים, דהתם יש סוד גדול על דרך האמת וכו', אבל בלילי יום טוב אחרים ולילי חנוכה לא תקון לומר הלל בלילות וכו'. ובכלהו מילי צריכים אנו לעשות כמעשה הראשונים וכו', וזהו בכללות טעם מספיק שלא לאמרו בלילה". ועיין מכילתא סוף פרשה יד: ומה תלמוד לומר הלילה הזה לה', אלא הוא הלילה הזה שאמר הקב"ה לאברהם אבינו, אברהם אני גואל את בניך. ובפרקי דרבי אליעזר פרק לב : זה הלילה כל העולם כולו אמרים בו הלל וכו'. הלילה הזה עתידין בניך להגאל. הלילה הזה עתידין לומר שירה, וע' שם בביאור הרד"ל. וע' ברש"י פסחים צה: ד"ה בליל התקדש חג : "...ואין לך לילי חג להטעין שירה, חוץ מלילי פסחים על אכילתו (של קרבן פסח)". בשו"ת חתם סופר אורח חיים סימן נ"א :"הלל שקורין בכל יום טוב ויום גאולה שתקנו לומר לכשיגאלו כדאיתא בפסחים קי"א., בהאי אמרינן מגילה כ: ממזרח שמש עד מבואו (דמצותו ביום) כי כך תיקנו". כנראה שכיון שקריאת המגילה במקום הלל היא - קרייתה זו הלילא מגילה יד. - לכן קבעו חז"ל עיקר חיוב קריאת מגילה ביום ע' מגילה ד. ובתוספות ד"ה חייב ודלא כמהרש"א מגילה יד. ד"ה קרייתה וכו', שמדמה קריאת המגילה להלל של פסח, דהלל זה דין מיוחד לו כדאמרן, וע' ישועות יעקב רורח חיים ס' תרצג, ס"ק א.
המשך 14:23 09.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרבי מליובאוויטש
"פסק דין ברור , שהגלות נמשכת עד אשר "יעמוד מלך מבית דוד..." ורק כשיבנה מקדש במקומו (כי אחר לא יעשה זה), ואחרי בנין בית המקדש – יקבץ נדחי ישראל, (כי...
"פסק דין ברור , שהגלות נמשכת עד אשר "יעמוד מלך מבית דוד..." ורק כשיבנה מקדש במקומו (כי אחר לא יעשה זה), ואחרי בנין בית המקדש – יקבץ נדחי ישראל, (כי עד אז עדיין פזורים יהיו ), רק אז ידעו שזהו משיח ודאי ובקבוץ גלויות זה שע"י המשיח תתחיל הגאולה. וזה הנסיון של התקופה שלנו – כי לכל תקופה יש נסיון אחר, ועל דרך שבתקופת הבית היה נסיון של עבודה זרה... וכמו כן בתקופתנו, דוקא כאשר מתקרבים יותר לביאת הגאולה האמיתית והשלמה ונמצאים בזמן של עקבתא דמשיחא, בימים האחרונים של הגלות, הנה מרוב התשוקה ל"ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים", מתעורר הנסיון, ונוצרת טעות הכי מבהילה, כשישנם יהודים המוכנים להחליף – ר"ל – את הגאולה האמיתית והשלמה, במעמד ומצב בו אנו נמצאים עכשיו, ולהמיר גאולה – באלף, בגולה - חסר אלף . ורחמנא ליצלן, ישנם כאלו שהם בעלי תורה, אשר עם היותם מקיימי תורה ומצוות בכל הפרטים, אך יצרם אנסם לטעות ולפול בדעות כוזבות אלו , ואינם רוצים להתחרט או שאינם מוכנים להודות כי מתחרטים הם, וממשיכים לשים חושך לאור, ולקרוא לגלות מר וחשוך ורווי קורבנות בני ישראל (הי"ד), - "אתחלתא דגאולה", או "ראשית צמיחת גאולתנו ", ועל כל אלו ההופכים חושך הגלות לאור – לדעת , שדעות כוזבות אלו המיטו בעבר אסונות על עם ישראל, כי בכל תקופה שהיו תנועות משיחיות אשר טענו שהגאולה התחילה – הביא הדבר לצרות צרורות, כבתקופת שבתאי צבי וכדו`, וגם עתה מביא הדבר להחמרת קושי הגלות וחבלי משיח ר"ל, וה` יצילנו מהם ומהמונם, ויערה עליהם רוח ממרום לשוב בתשובה שלמה ויכפר שגגתם ברחמיו המרובים ".
המשך 14:04 09.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראלי
כל מה שאתה אמרת - יש בו מן האמת, אבל עליך להבין כמה דברים בסיסיים שבלעדיהם לא תוכל להבין דבר מכל מה שנגיד לך. תורת ישראל כתורה פרטית היא התפתחות שנוצרה לפני...
כל מה שאתה אמרת - יש בו מן האמת, אבל עליך להבין כמה דברים בסיסיים שבלעדיהם לא תוכל להבין דבר מכל מה שנגיד לך. תורת ישראל כתורה פרטית היא התפתחות שנוצרה לפני כ2000 שנה בזמן בו התחילה הגלות, ומטרתה היתה לשמור על הצביון היהודי גם כאשר כל אחד מעם ישראל נמצא במקום אחר ומוקף בגויים - וטוב שכך היה! אחרת היהדות היתה נעלמת! לעומת זאת, לפני הגלויות היתה התורה מבוססת לא על היהדות (שהוא כינוי לבן ישראל הנמצא בגולה) אלא על הישראליות, שהיא האומה בכללותה. היום כאשר עם ישראל שם לארץ ישראל, וכמות התורה הנלמדת היא בשיעור שלא היה כמותו מעולם! איננו נמצאים יותר בגלות! ולכן חוזרת החשיבות הלאומית של המצוות. יש לציין שלפי כל הדעות היהדות מעולם לא היתה דת! היא רק התחפשה ל"דת" לצורך הגלות. אני מציע לך ולכמותך לצאת מן התיבה, ולראות איך התורה פורחת בארץ ישראל לאט לאט. אם ברצונך להבין קצת יותר, שאל את רבותיך או שתפנה לספרים של גדולי הדור אי פעם, כולם אומרים את האמת הפשוטה - החילוק הוא רק לגבי האם כבר נגמרה הגלות, ואנו נמצאים בעת גאולה, או שלא. וכדי לענות על השאלה הזאת בסך-הכל צריך זוג עיניים, להסתכל על ארץ ישראל, עם ישראל, וללמוד הרבה תורה עד שתבין. בהצלחה בחזרתך בתשובה! שלום.
המשך 13:08 09.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
תגיד שרקי, כמה עשרות אלפי כיפות סרוגות הורדו ע"י יהודים יקרים בגלל שהוטענו ותודלקו בשטויות שלך ושל עמיתייך מהזרם הכי מבולבל ביהדות ???!!! כמה בנות מהאולפנות נוצלו והודחו בגלל השירות לאומי...
תגיד שרקי, כמה עשרות אלפי כיפות סרוגות הורדו ע"י יהודים יקרים בגלל שהוטענו ותודלקו בשטויות שלך ושל עמיתייך מהזרם הכי מבולבל ביהדות ???!!! כמה בנות מהאולפנות נוצלו והודחו בגלל השירות לאומי ההזוי שלכם ?! נקווה ונאמין שאתה ושכמותכם תזכו לחזור בתשובה מלאה ואמיתית !
המשך 12:36 09.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר