ביקורת סרטים לדתיים • המייסד - הסיפור הלא יאמן מאחורי הקציצה המפורסמת בעולם

ביקורת סרטים לדתיים • המייסד - הסיפור הלא יאמן מאחורי הקציצה המפורסמת בעולם

שלושה דברים אפשר למצוא בכל מקום בעולם- קולה, בית חב"ד ומקדונלדס. המייסד מביא את הסיפור מאחורי צמיחתה של רשת המזון המהיר הגדולה והרווחית בעולם, ומוכיח שבניגוד לאגדות , לא המזל אחראי להצלחות מטאוריות אלא חזון, עקשנות, חוצפה ובמקרה הזה גם דורסנות. סרט מרתק ומהנה, שבצידו תהיות על טבע האדם ועל גבולות המוסר וההגינות בג'ונגל של עולם העסקים המודרני

המייסד: מרתק, שנון ומפתיע • ביקורת סרטים
  באדיבות בתי קולנוע לב

המייסד

"אמנים טובים מעתיקים, אמנים גאונים גונבים" ציטטה זו של פיקאסו, הייתה שגורה בפיו של סטיב ג'ובס, האיש שעמד בראש אימפריית אפל. ג'ובס היה איש שיווק מבריק שידע להקיף את עצמו במיטב המוחות, לזהות רעיונות מהפכניים שלהם ולמכור אותם לכל העולם – גם  אם בדרך צריך לגנוב רעיון אחד או שניים.

ג'ובס אינו איש העסקים הראשון שזכה לתהילת עולם ועושר דמיוני בזכות אגרסיביות שכזו.  המייסד, מביא את סיפורה המרתק של אימפריית ההמבורגרים העולמית שהתחילה כרעיון מבריק במסעדה אחת קטנה אי שם בדרום קרוליינה, שאף הייתה ככל הנראה נשארת כזאת – אילולא הצטלבה בדרכו של ריי קרוק, סוכן מכירות עקשן וחסר עכבות, שהפך אותה למכונת המזומנים המשומנת, תרתי משמע, שהיא היום.

המייסד

ציון כללי

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
צופים

 



תצוגת משחק גדולה. מייקל קיטון (באדיבות בתי קולנוע לב)

ריי קרוק (מייקל קיטון, המוכר בעיקר מתפקידו כבאטמן) הוא סוכן מכירות אמריקאי לא צעיר במיוחד, שניסה פעם אחר פעם את מזלו בכל מיני יוזמות שיווקיות – שכשלו בכל פעם מחדש. בגלגולו הנוכחי כיזם, הוא מתרוצץ ברחבי ארצות הברית כדי לשכנע מסעדות שהם ממש, אבל ממש חייבות לרכוש את מכונת המילקשייק המשוכללת שיש לו להציע להם.

במסגרת מסעו הסיזיפי וכמעט נטול ההצלחות ברחבי מסעדות ארה"ב, הוא פוגש באחים מק ודיק מקדונלדס – בעליהם הגאים והפדנטים של דוכן המבורגרים קטן בדרום קליפורניה, שפיתחו שיטה מקורית וחדשנית לאספקת מזון מהירה ואיכותית. קרוק, שנמצא כבר שנים בתחום המזון, מזהה מיד את הפוטנציאל המסחרי הגלום בחידושם של האחים ומציע להם שותפות עסקית בה תפקידו יהיה למצוא זכיינים רבים ככל האפשר שיהפכו את מקדונלדס ואת תפיסת העולם החדשנית שלה לרשת מצליחה.

התחילה כמסעדה מקומית קטנה. מקדונלדס (באדיבות בתי קולנוע לב)

מק ודיק לא ששים בהתחלה להפוך את הבייבי שלהם לרשת מסחרית, אך העקשנות והלהט של קרוק משכנעת אותם להוציא לדרך את המהלך, ובלבד שהסטנדרטים הגבוהים והמדויקים שהם הציבו ישמרו בכל אחת מהמסעדות שייפתחו.

קרוק הבלתי נלאה יוצא למסע חייו. הוא מרגיש שזאת ההזדמנות לה חיכה כל חייו והוא מוכן לסכן הכל כדי להצליח הפעם. בהתמדה ובנחישות, עקב בצד אגודל, הוא מצליח לגייס מימון ומספר זכיינים ולפתוח מספר סניפים מצליחים.

ככל שמקדונלדס מתקדמת ומתפתחת, כך מתפתחים חילוקי הדעות בין האחים לבין קרוק שמושכים כל אחד לכיוון אחר – בעוד האחים שומרים בקנאות על השיטה והאיכות, קרוק רק מחפש להתרחב ולהפוך את מקדונלדס לדבר הכי גדול שאפשר.

התנגשות האסכולות הללו – החזון של קרוק מול סירובם של האחים, מביאה את השותפות לנקודת רתיחה. בסדרת מהלכים עסקיים מתוחכמים, קרים ומחושבים, מצליח קרוק לתמרן את האחים, להשיג שליטה על מפעל החיים שהם המציאו והקימו בעשר אצבעותיהם ולנשלם מניהול והחזקת העסק שנושא את שמם.

נושלו ממפעל חייהם , האחים מקדונלדס (באדיבות בתי קולנוע לב)

המייסד הוא  תצוגת תכלית מאלפת של הקפיטליזם האמריקאי. מפגש חסר רחמים בין אנשי עמל חרוצים ומקוריים שהמציאו יש מאין רעיון מהפכני, לבין יזם בולדוזר וחסר מעצורים שמייצג את כל מה שחזירי בקפיטליזם,  ואם לצטט את קרוק עצמו "אם אני רואה שהמתחרה שלי טובע, לא אושיט לו עזרה, אלא אדחף לו זרנוק מים לתוך הפה, שיטבע מהר יותר". מפגש בין נאיביות שברירית לבין כרישי עסקים שמריחים פראיירים מקילומטרים.

לצד היותו סרט מצוין וסוחף, מדובר בסיפור אמיתי שמעלה תהיות רבות על גבולות המותר והאסור, ההוגן והמוסרי במלחמה העקובה מדם של עולם העסקים המודרני, בו רק החזק שורד.

מייקל קיטון, בתצוגת שיא של משחק, מנקז את כל הוותק והניסיון שלו לגילום דמותו המורכבת כל כך של קרוק.  מצד אחד אי אפשר שלא להתפעל ממנו- מהיזם הלא נגמר הזה ,שלמרות כמויות המרורים האדירות ששבע במשך חייו, שועט בהתמדה בלתי פוסקת אל עבר החלום.

מצד שני, זוהי דמות שלומר עליה שהיא מעוררת אנטגוניזם זה לשון המעטה של לשון המעטה – הוא ידרוס, ישקר, ישתמש ויזרוק, יחסל אנשים ויטפס על גוויותיהם – הכל, אבל הכל כדי להגיע למטרתו.

לא בוחל כמעט בשום אמצעי להשגת מטרתו (באיבות בתי קולנוע לב)

הדבר שבאמת לא ייאמן הוא איך רק עכשיו, 50 שנה אחרי ההתרחשות הבלתי תיאמן הזאת, הוליווד שמחפשת בנרות סיפורי אגדות שכאלה, נזכרה לספר לנו את הסיפור.

הבימאי  ג'ון לי הנקוק משרטט ביד אומן סיפור גדול מהחיים, על אדם אחד עם טונות של תעוזה, חוצפה ועקשנות שהביא לעולם בשורה מהפכנית – שבכלל לא היתה הבשורה שלו…

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו