המחיר של "חברה מעורבת צנועה" הוא הרס המשפחה והרס הצניעות

צריך לגלות את הסוד הכמוס: בחיים יש מחיר לכל דבר. כן הוא גם בנידון דידן. אפשר להחליט שחברה מעורבת היא דבר חשוב. החלטנו שחברה מעורבת ושילוב נשים הוא דבר חשוב? בבקשה. רק צריך לדעת שיש לזה מחיר. מחיר כבד. הרס המשפחה והרס הצניעות

המחיר של "חברה מעורבת צנועה" הוא הרס המשפחה והרס הצניעות

שני מגיבים הגיבו באתר סרוגים לדברי הרב אבינר ש"אין דבר כזה חברה מעורבת צנועה".

הראשון, הרב אמנון בזק, שדבריו הובאו באתר: "הטענה "אין דבר כזה חברה מעורבת צנועה" כמוה כאמירה שהאדם הדתי איננו יכול לחיות בעולם המודרני. כי החברה המודרנית – שבה, שלא כבעבר, נשים לומדות, משכילות, ויוצאות לעבודה בכל תחומי החיים – היא חברה מעורבת. ולכן, מי שאיננו חש שהוא חי בעולם שכולו חושך, יגיע למסקנה שלא רק שיש דבר כזה, אלא שחייבת להיות אפשרות של חברה מעורבת צנועה".

הלוגיקה כאן לוקה בחסר. לא יתכן שלא תהיה חברה מעורבת צנועה, אומר הרב אמנון בזק, משום שמציאות החיים שלנו היא חברה מעורבת, ולכן היא חייבת להיות צנועה. הטענה הזאת מזכירה את טיעוני השמאלנים מלפני עשר ועשרים שנה שלפיהם לא יתכן שאין פרטנר בצד השני כי אם אין פרטנר בצד השני אז לא יבוא שלום, והשלום הלא חייב לבוא. גם כאן, חברה מעורבת הלא חייבת להיות. אז לא יתכן שאין חברה מעורבת צנועה. לא יתכן שהמציאות לא תרקוד לפי החליל שלי. אני רוצה שתהיה אפשרות כזאת, אז לא יתכן שזה לא אפשרי.

החרה החזיק אחריו הרב יצחק בן דוד, שעוד הגדיל לעשות וטען שחברה מעורבת היא יעוד נשגב מייעודי התורה. כראיה הוא מצטט את ירמיהו לא כא ועוד. לא בכדי הוא כתב "ועוד". הוא כתב "ועוד" כי הוא לא יכול למצוא מקורות נוספים. אין. לא רק שאין מקורות נוספים, אלא שגם המקור שהוא הביא לא מדבר על חברה מעורבת. הוא מדבר על "נקבה תסובב גבר". זהו משל לישראל והקב"ה. וגם אם נבאר שיש ערך לא רק בנמשל אלא גם במשל עצמו, לא נאמר כאן דבר על חברה מעורבת. נאמר כאן שהנשים תבקשנה להנשא לגברים. מה הקשר בין זה לבין חברה מעורבת? לרב בן דוד פתרונים. (אולי).

בחיים יש מחיר לכל דבר

אין בתורה מקורות שמדברים על כך ששילוב נשים בתחומי החיים הוא אידיאל.

אז האם תתכן חברה מעורבת צנועה? באופן תיאורטי, בודאי שזה יתכן. יתכן, וגם נשמע מאד יפה ונשגב. אלא שכל זה תיאורטי. באופן מעשי, עד היום כל הנסיונות להקים חברה כזאת כשלו כשלון חרוץ. בכל חברה מעורבת יש יותר משפחות מתפרקות ויותר חוטאים מבחברה נפרדת. אפשר להמשיך לנסות ולנסות ולדפוק את הראש בקיר מתוך ידיעה שתיאורטית הקיר אמור ליפול בסוף, ושכל החישובים ההנדסיים מראים שתיאורטית הדבר אפשרי. אבל אולי כדאי בכל זאת ללמוד מהנסיון. (ומדברי חז"ל).

צריך לגלות את הסוד הכמוס: בחיים יש מחיר לכל דבר. כן הוא גם בנידון דידן. אפשר להחליט שחברה מעורבת היא דבר חשוב. החלטנו שחברה מעורבת ושילוב נשים הוא דבר חשוב? בבקשה. רק צריך לדעת שיש לזה מחיר. מחיר כבד. הרס המשפחה והרס הצניעות.

אפשר לבחור בצניעות, אבל צריך לדעת שגם לזה יש מחיר. אפשר למצוא דרך אמצעית, שתשלם מחיר חלקי בתחום הצניעות, ומחיר חלקי בתחום השילוב. אפשר גם להרים ידים. לומר: כך מתנהל העולם, אין ביכלתנו לשנות זאת. הבה נמזער נזקים.

בקיצור: יש הרבה דרכים. אבל צריך ללכת אליהן בעינים פקוחות. אל תנסו להשלות את עצמכם ואת הציבור כאילו אין מחירים והכל אידאלי. בחרתם באפשרות אחת? דעו שבחרתם לשלם מחיר. בחרתם בחברה מעורבת? דעו שבתמורה הקרבתם את הצניעות.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
לימוד תורה ועבודה - הרס העבודה והרס התורה
רמי | 26-01-2017 17:51
ברור לכל בר דעת שכשאדם עובד הוא לא לומד תורה ושאדם לומד תורה הוא לא עובד כך שמי שמנסה לשלב בין השתיים זה בסדר גמור רק שייקח בחשבון שיש לזה מחיר לרובנו ברור שיש מחיר ורובנו מבין שהמחיר הוא דוקא האידיאל של חיים שלמים ומלאים וכמובן שתמיד ישנה השאלה איפה קו הזהב אבל גם אם הקו מפוספס ברוב הפעמים הוא לא סותר את הדרך.
2
ועוד
גבריאל | 26-01-2017 18:54
כֹּה אָמַר, ה' צְבָאוֹת, עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת, בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלִָם; וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ, מֵרֹב יָמִים. וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ, יְלָדִים וִילָדוֹת, מְשַׂחֲקִים, בִּרְחֹבֹתֶיהָ. סהכ נראה מעורב, צנוע ושמח.
צודק. כ"כ פשוט.
מסכים עם גבריאל. | 27-01-2017 10:22
3
ועוד
גבריאל | 26-01-2017 18:55
כֹּה אָמַר, ה' צְבָאוֹת, עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת, בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלִָם; וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ, מֵרֹב יָמִים. וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ, יְלָדִים וִילָדוֹת, מְשַׂחֲקִים, בִּרְחֹבֹתֶיהָ. סהכ נראה מעורב, צנוע ושמח.
ראיה באמת גאונית...
מנחם | 27-01-2017 11:30
גם בבני ברק יש גברים ונשים ברחוב מה זה קשור לנושא?!
4
בישיבה ובכולל החברה היא נפרדת וצנועה
אני | 26-01-2017 19:50
אבל כדי ללמוד מקצוע בשביל להתפרנס (ואני לא מדבר על לשמש בקודש שמזה קצת קשה לעמך להתפרנס) וכדי להתקבל למקום עבודה במפעל, בבנק, במסחר ובכל משרד אין מנוס מלהיות בחברת אנשים ונשים. היום כאשר נשים לומדות מקצוע, ונוהגות ברכב ומפרנסות לא נראה שניתן להחזיר את הגלגל אחורה. אשמח אם כב' הרבנים יסבירו לנו איך משנים את המציאות. בדור הזה ובבאים נראה שזה לא הולך להשתנות. הלואי ורבנים היו יוצאים מד' אמות של הלכה לעולם המעשה של החלק הארי של עמישראל וגם רואים בצרת הדור
5
מה קורה בחברה החרדית שאים מעורב ?
ראם | 26-01-2017 20:19
נמצב של הצניעות וחורבן צשפחות לא נמצא בחרה שלא היה מעורב ? השליה
6
לכן כבוד הרב
שמואל | 27-01-2017 9:44
אל תלכו לצבא ולשרות לאומי , אל תעבדו במקום שיוצר מפגש עם אנשים וכו' בקיצור לכו לבני ברק ואגב גם שם יש משפחות הרוסות מרוב צניעות..
7
יש הבדל בין מלחיות בחברה מעורבת לבין להכשיר זאת לכתחילה
אריק | 29-01-2017 10:31
את השאלה אני מפנה לרב בן דוד האם תרשה לתלמידות שלך ללכת ליחידות לוחמות מעורבות שאני יודע מה קורה שם ממקור ראשון או שתגיד את הגבול הזה אני לא מרשה לעבור ? לצערנו צהל הפך מצבא מנצח לצבא שטוף זימה בערוב המינים . עאיש
8
לאבינועם בן חיים - גם כיום אסור לאשה לדון
אודי | 29-01-2017 12:05
גם כיום אסור לאשה לדון (חומ סימן ז) . מה אתה מוכיח ממשפט חילוני שלא נוהג כפי ההלכה?
9
האם הרב בזק לא קורא עיתונים ומתעלם מפרשיות המין...
שאול | 31-01-2017 10:42
המתפרסמות שם חדשות לבקרים? רוצה חברה מעורבת, תוך התעלמות מהיצרים הפועמים בלבו של בן אדם מצוי? יופי, אז אל תתלונן אחכ על ריבוי המקרים של הטרדות וכיוב.
10
הרס המשפחה הרס החברה... די לעיסוק החולני בנשים
הבורג השתחרר? | 18-07-2017 20:21
כל היום עוסקים בצניעות נשים. חולני. לא צנוע.