הרב אייל קרים בתצהיר לבג"צ: "מודה. טעיתי"

הרב אייל קרים הגיש לבג"צ את התצהיר בו הוא מודה כי "לעיתים לא ניסח את דבריו באופן מדויק והיו מי שנפגעו מהם". המדינה סבורה: "הרב קרים הוא האיש הנכון במקום הנכון"

הרב אייל קרים בתצהיר לבג"צ: "מודה. טעיתי"
  טעה בניסוח. הרב קרים. (צילום: דובר צה"ל)

בג"צ הרב קרים.

עו"ד מיכל צוק-שפיר ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה הגישה היום את תשובת המדינה לפיה יש לדחות את העתירה נגד מינויו של הרב אייל קרים לרב הצבאי הראשי. כתב התשובה נתמך בתצהירו של הרמטכ"ל, רא"ל גדי אייזנקוט, וצורפו אליו גם תצהיר מטעם אל"מ הרב קרים, ובו התייחסות מפורטת, כפי שביקש בית המשפט, לאמירותיו כאזרח מלפני 14 שנים.

את התצהיר פותח הרב קרים בהודאה בטעותו, בכך שהשיב בקצרה ובתמצית על שאלות מורכבות שיש בהן יותר מעמדה הלכתית אחת, וכן שטעה כשלעיתים לא ניסח את דבריו באופן מדויק והיו מי שנפגעו מהם. "על פגיעה זו כבר כתבתי ואמרתי שהנני מתנצל בפה מלא".

להורדת תשובת המדינה לבג"צ לחצו כאן

תצהיר הרב קרים לבגצ

לא אמרתי שמותר לאנוס נשים

ביחס לסוגיית 'אשת יפת תואר" בה נטען נגדו כי התיר לאנוס נשים בשעת מלחמה השיב הרב: "מעולם לא אמרתי, לא כתבתי ואפילו לא חשבתי שמותר לחיילי צה"ל לאנוס נשים במלחמה. לטעמי, חל איסור גמור על החיילים לעשות זאת. זו הייתה השקפתי וזוהי השקפתי גם היום. על פי נתונים שפורסמו כבר לפני שנים, צה"ל חריג בנוף של כלל צבאות העולם – לרבות העולם המערבי – בכך שמפקדיו ולוחמיו מעולם לא פגעו בנשים במהלך מלחמה. גם אני כקצין קרבי במשך השנים ידעתי היטב: אמות המידה המוסריות של צה"ל ברורות, ומי שרק יעז להעלות על קצה דעתו לחרוג מהן, יישפט במלוא חומרת הדין".

תצהיר 2

בכל הנוגע ללהטבי"ם, מבהיר הרב קרים כי דעת התורה ברורה בנוגע לאיסור קיום יחסים חד מיניים, ובכל זאת יש לתת יחס של כבוד לכל אדם באשר הוא: "אסור להפלותם, ועל אחת כמה וכמה שלא לפגוע בהם. כך הדבר בכלל, ובצה"ל בפרט. צה"ל הוא צבא העם, ומשרתים בו כלל החיילים והחיילות, בלי קשר לזהותם המינית או המגדרית. בכולם יש לנהוג מנהג שווה".

בנוגע לסוגית גיוס בנות הבהיר הר לשופטי בג"צ: "צניעות היא ערך חשוב ביותר בסולם הערכים ההלכתי והתורני, ועל כן כתבתי שראוי לקחת אותו בחשבון, כאשר קיימים גם אפיקים נוספים של תרומה לחברה ולמדינה … אתגר הצניעות הכרוך בשילוב בנות בשירות לצה"ל היה ועודנו סוגיה חברתית מורכבת, אשר דמויות שונות בעולם הרבני ובכללן הרבנים הראשיים לישראל, הביעו בה עמדה נחרצת לשלילה".

הרב קרים מסיים את דבריו במילים: "עם בחירתי לתפקיד הרב הראשי לצה"ל, עלתה לנגד עיניי דמותו הייחודית של הרב הראשי הצבאי הראשון, האלוף הרב שלמה גורן זצ"ל… אני מתפלל לקדוש ברוך הוא שאהיה ראוי לתפקיד הרב הראשי לצה"ל, ואזכה לקיימו בנאמנות מוחלטת למדינת ישראל, לתורת ישראל ולערכי צבא ההגנה לישראל".

האדם הנכון בזמן הנכון

 

בתשובת המדינה לבג"צ נכתב כי הליך מינויו של הרב קרים נעשה בצורה נכונה, וכי הרמטכ"ל קרא את האמור בתצהירו של הרב קרים, ואף שוחח עימו בעבר לאחר שנודע לו דבר קיומן של אותן אמירות. "הרמטכ"ל השתכנע בשעתו, והוא סבור כך גם כעת, ואף ביתר שאת, כי הרב רואה עימו עין בעין את תפקידה של הרבנות הצבאית וכי עשייתו ופעולתו במהלך העשור האחרון מבטאות גישה ממלכתית ראויה, המבקשת לקרב וללכד בין כלל המשרתים בצה"ל ולהתחשב ברגשותיהם". גם לנוכח האמור בתצהירו של הרב קרים, המדינה חוזרת על עמדתה שלפיה דינה של העתירה להידחות.

תשובת בגצ הרב קרים 1

המדינה שבה על עמדתה, לפיה שיקול הדעת הנתון לרשות בהחלטתה למנות אדם לתפקיד בשירות הציבורי הוא רחב מאוד, ותחום ההתערבות בו הוא צר ושמור למקרים קיצוניים וחריגים בלבד. דברים אלה נכונים ביתר שאת בכל הנוגע להחלטות הרמטכ"ל בעניין מינויים בצה"ל. אופן הפעלת שיקול דעת הרמטכ"ל בעניין מינוי הרב קרים, כמו גם ההחלטה שלא לחזור בו מהמינוי, ואישורו ע"י שר הביטחון היו ועודם סבירים וראויים, ואינם מקימים עילה להתערבות בית המשפט.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
עוד אחד שמתקפל
אלי | 23-11-2016 21:05
מה שהתורה אוסרת יש להקיא. מה שהתורה מחייבת, והוא מלחמת כיבוש, יש לכלל - וזה גיוס חובה לבחורי ישיבות. הרב הראשי של צהל אינו אלא משגיח כשרות, וגם זה בקושי...
2
אחי, הגיע שעת המבחן בין תורה והלכה לחוקי המדינה! נגמרה תקופת הדמגוגיה שניסתה לגשר את הבלתי ניתן!
| 23-11-2016 21:33
3
כל הכבוד על הפעלת שיקול הדעת הנכון
עת לעשות לה' | 23-11-2016 22:16
כל מי שקרא את דבריך הבין טוב מאד מה ההלכה ומה המצב. בהצלחה בתפקיד.
4
עלובה מאד התרפסותו. הגיע המבחן הגדול של הדתי לאומיים והוא לא עמד בו
| 24-11-2016 1:26
5
הבעייתיות בדברי הרב היא...
דוד | 24-11-2016 1:41
לכל מי שלא מבין עדיין את הבעייתיות בדברי הרב קרים. ציטוט מדברי הרב קרים: אכן הזכרתי גם את העמדה שהייתה רווחת מאוד בעולם הרפואי, המשפטי והחברתי בעבר שלפיה נטייה חד מינית היא מחלה. אני מבין שכעת, שעל פי מצב הדברים כיום עמדה זו אינה מקובלת, והרפואה והמשפט גם יחד נוקטים גישה אחרת. על כן הריני חוזר ואומר שוב: אם מישהו מן המשרתים או המשרתות בצהל נפגע מדבריי אלה, אני מיצר ומתנצל על כך. מסכם הרב קרים כך: בשתי נקודות איני יכול לשנות את דעתי: האחת, התורה אוסרת באופן מוחלט קיום יחסים חד-מיניים; והשנייה, עמדתי החד משמעית היא כי היחס העקרוני לכל אדם באשר הוא, ובכלל זה לבני הקהילה הלהטבית, נדרש להיות יחס של אהבה, תמיכה והכלה... עד כאן הציטוט. לעד הרב קרים בדבריו הוריד את התורה - מתורה גדולה ועמוקה עם מוסר אלוקי לאדם ולעולם, לתורה קטנה וחשוכה, שרק מסוגלת לומר מותר/אסור. הרב קרים בדבריו כאילו מאשר, שמי שקובע את המוסר, את הנורמה, את העמדה הטבעית הבריאה - הם: בית המשפט והרפואה. ואחרי שהרפואה והמשפט קבעו שלא מדובר בסטיה ועיוות מוסרי, אלא שזה נורמאלי לחלוטין – לכן יש מקום להתנצל!!!! ולא רק להתנצל , גם לתמןך ולהכיל!!!! אפשר להבין למה גלאון אמרה נצחנו!!! ניצחנו במאבק המוסרי – מי מכתיב לעם ישראל את המוסר, ה' עי התורה או האדם? ניצחנו, היא כתבה, שהרי גם הרב קרים הודה שהתורה הקטנה רק אומרת מותר /אסור... אך את המוסר לעם ישראל, את סולם הערכים - קובע האדם, קובעים - הרפואה, האקדמיה, הבגץ התקשורת.