הטיסה שלכם בוטלה או התעכבה? מגיע לכם פיצוי

הגעתם לשדה התעופה וגיליתם שהטיסה עוכבה או בוטלה? כדאי לדעת באילו מקרים תהיו זכאים לקבל פיצוי כספי של אלפי שקלים (גם על טיסות מלפני 3 שנים!), אילו הטבות על חברות התעופה לספק בחינם, ובאילו מקרים תהיו זכאים להחזר של כרטיס הטיסה. לאור המקרים הרבים מסוג זה לאחרונה בטיסות לאומן או בשל השביתה באל-על, אהוד פאי עו"ד לענייני תעופה מסביר

הטיסה שלכם בוטלה או התעכבה? מגיע לכם פיצוי
  הטיסה התעכבה. מגיע לכם פיצוי (יוסי זליגר/פלאש90)

הטיסה התעכבה – מגיע לכם פיצוי. אחד הדברים המעצבנים ביותר שיכולים לקרות כשטסים לחו"ל, הוא שמודיעים לכם כי טיסתכם מתעכבת בשעות רבות, וכתוצאה מכך אתם נאלצים "לבלות" בהמתנה ממושכת על ספסלי שדה התעופה בחוסר וודאות, או במקרים גרועים יותר לשוב הביתה ולבטל את נסיעתכם לגמרי.

בדיוק עבור מצבים כאלה, נחקק בישראל בשנים האחרונות חוק שירותי תעופה, הידוע גם בכינויו חוק טיבי, אשר נועד "להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם" – כך צוין בדברי ההסבר להצעת החוק.

אילו הטבות בחינם זכאים הנוסעים לקבל?

במסגרת חוק טיבי נקבע, כי על חברות התעופה לספק לנוסעים בחינם מספר סוגי הטבות, אשר זכאות קבלתם תלויה בזמן ההמתנה לטיסה.

איחור של שעתיים ומעלה

במקרים בהם הטיסה המריאה באיחור של שעתיים ומעלה, זכאים הנוסעים לקבל במהלך זמן המתנתם לטיסה החל משעת ההמתנה השלישית – מזון, משקאות ושירותי תקשורת (הכוללים 2 שיחות טלפון והודעה באמצעות פקסימיליה או דואר אלקטרוני).

איחור של חמש שעות ומעלה

במקרים של עיכוב של למעלה מ-5 שעות בהמראת הטיסה, רשאים הנוסעים לקבל כרטיס טיסה חלופי או לבטל את טיסתם לגמרי (לפי בחירתם). על חברת התעופה להשיב לנוסעים את מלוא התמורה ששולמה על-ידם בעד כרטיס הטיסה, בתוך 21 ימים מהיום דרישתם בכתב. יחד עם זאת, במידה והנוסעים החליטו למרות עיכוב הטיסה לעלות בסופו של דבר על הטיסה, כלומר לממש את כרטיס הטיסה, הם לא יהיו זכאים לקבל החזר של כרטיס הטיסה.

בנוסף, במידה וההמתנה לטיסה כרוכה בשהייה של לילה, על חברת התעופה לספק לנוסעים לינה בבית מלון על חשבונה, וכן שירותי הסעה משדה התעופה אל המלון וחזרה.

מה עושים אם שילמתם על ארוחות ומלון?

במידה ובמהלך המתנתם לטיסה החלופית או לטיסה המעוכבת, נאלצתם לשאת בהוצאות כגון: לינה במלון, או מוניות, או מזון ושתיה, חובה לשמור את כל הקבלות עבור הוצאות אלה. שכן, על חברות התעופה להשיב לכם (כנגד קבלות) את עלויות אלה.

711A0476 chozen

עו"ד אהוד פאי

באילו מקרים ניתן לקבל פיצוי כספי על הטיסה?

במקרים בהם הטיסה בוטלה או המריאה באיחור של 8 שעות לפחות, ללא הודעה מראש של 14 ימים לפחות, זכאים הנוסעים לקבל מחברות התעופה פיצוי כספי, במזומן, בהעברה בנקאית או בהמחאה, בתוך 45 יום ממועד דרישתם, אלא אם כן הוסכם בין הנוסעים לחברת התעופה, שהפיצוי ישולם בהמחאות נוסעים או באמצעי תשלום אחר (כגון: כרטיסי טיסה וכיו"ב).

איך נקבע הפיצוי הכספי?

הפיצוי הכספי אינו קשור למחיר ששולם עבור כרטיס הטיסה, אלא למרחק האווירי שבין יעד המוצא ליעד הסופי של הטיסה, ונע בין 1,290 ש"ח (ליעדים הקרובים ביותר) לבין 3,080 ש"ח (ליעדים הרחוקים ביותר). בטבלה הבאה תוכלו לראות דוגמאות לשיעור פיצוי:

פיצוי כספי עבור עיכוב של 8 שעות/ביטול טיסה
מרחק טיסה יעדים לדוגמה גובה הפיצוי
עד 2,000 ק"מ איסטנבול, אנטליה, רודוס, כריתים, סנטוריני 1,290 ש"ח
עד 4,500 ק"מ קייב, פריז, ברלין, בודפשט, לונדון 2,060 ש"ח
מעל 4,500 ק"מ בנגקוק, ניו יורק, סידני, סאו פאולו, טוקיו 3,080 ש"ח

עד מתי ניתן לדרוש את הפיצוי הכספי?

ההתיישנות למימוש הזכויות על פי חוק שירותי תעופה – הוא 4 שנים. כלומר, גם אם הטיסה שלכם הייתה לפני שנתיים או שלוש, עדין ניתן גם היום לדרוש מחברת התעופה פיצוי כספי או החזר עבור הוצאות שנגרמו לכם בשל ביטול או עיכוב טיסה.

מתי חברת התעופה פטורה מתשלום הפיצוי?

ישנם מספר מקרים בהם חברת התעופה תהא פטורה מתשלום הפיצוי לנוסעים. כך לדוגמה, במידה והיא מוכיחה כי הטיסה בוטלה או עוכבה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטה (כגון: מזג אוויר סוער, מצב ביטחוני, או תקלה טכנית חריגה), היא תהא פטורה מתשלום הפיצוי.

יחד עם זאת גם במקרים כאלה, חברת התעופה עדין מחויבת לספק הטבות ללא תשלום (כגון: מזון, לינה במלון וכיו"ב). בנוסף, במידה וחברת התעופה הודיעה למעלה מ-14 ימים מראש על שינוי במועד הטיסה או ביטולה, לא יהיו הנוסעים זכאים לקבל פיצוי כספי.

האם החוק רלוונטי גם לטיסות לואו-קוסט או צ'רטר?

החוק רלוונטי עבור כל סוגי הטיסות הממריאות מתחומי מדינת ישראל או אליה, לרבות טיסות לואו-קוסט, צ'רטר וכיו"ב, וכן גם בקשר לטיסות הכוללות חניות ביניים (קונקשיין).  כך לדוגמה – אם טסתם בטיסת מתל-אביב לאיסטנבול וטיסה זו המריאה באיחור, וכתוצאה מכך הפסדתם את טיסת ההמשך, תהיו זכאים לקבל בחינם שירותי סיוע (כגון: שתיה, מלון וכיו"ב), וכן פיצוי כספי.

מה קורה במקרים של הקדמת טיסה?

במקרים בהם הונפק לנוסע כרטיס לטיסה שמועד המראתה הוקדם ביותר מחמש שעות אך פחות משמונה שעות, והנוסע קיבל על כך הודעה פחות מ-14 ימים לפני מועד הטיסה, הוא זכאי לקבל את התמורה ששילם עבור כרטיס הטיסה (אם בחר לבטל את הטיסה) או כרטיס לטיסה חלופית (לפי בחירתו). במידה ומועד המראתה של הטיסה הוקדם ביותר משמונה שעות והנוסע לא קיבל על כך הודעה בת 14 ימים מראש, הוא יהיה זכאי לקבל מחברת התעופה פיצוי כספי.

האם על סוכנות הנסיעות חלה חובה לפצות את הנוסעים?

החובה לספק לנוסעים את ההטבות או מתן פיצוי כספי – חלה על חברות התעופה, ולא על סוכנות הנסיעות, עליה חלה חובה "רק" לסייע לנוסעים לממש את זכויותיהם על פי החוק. כלומר סוכנות הנסיעות אינה הגורם הרלוונטי לפנות אליו בשביל לדרוש פיצוי. עם זאת, ישנם מקרים בהם חברות תיירות שוכרות מקומות בטיסות שכר, ובמקרים כאלה הן מוגדרות על פי החוק כ-"מארגן" הטיסה, וניתן לדרוש גם מהן פיצוי (בנוסף אל חבורת התעופה) ואת יתר ההטבות.

מה עושים אם חברת התעופה מסרבת לשלם את הפיצוי?

במידה וחברת התעופה מסרבת לשלם את הפיצוי הכספי מבלי שהוכיחה כי היא פטורה מתשלום, ניתן להגיש נגדה תביעה. בית המשפט רשאי לחייב את חברת התעופה לשלם לנוסע פיצויים לדוגמה בסכום של עד 10,280₪, במידה והנוסע הוכיח כי חברת התעופה לא סיפקה לו באופן מודע את ההטבות שעליה לספק במקרים של ביטול או עיכוב טיסה.

בית המשפט רשאי לפסוק לנוסע שהונפק לו כרטיס טיסה פיצויים שאינם תלויים בנזק (בסעיף זה – פיצויים לדוגמה), בסכום שלא יעלה על 10,350 שקלים חדשים, אם מצא כי נעשה ביודעין אחד מאלה.

==

עו"ד אהוד פאי, הנו עורך דין בתחום התיירות והתעופה. יש לכם שאלות בנושא, ניתן לפנות אליו בדואר אלקטרוני: office@felaw.co.il.

אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
הם השבוע התעללו בו בטיסה, הטעו אותו ושלחו אותו למקום אחר ולצי שעה לפני החזירו אותו לרציף הנכון, וכשהגיע לשם סגרו לו את הדלת בפנים, וכך מנעו ממנו להגיע בזמן לעוד טיסה שהיתה אמורה להיות אחר כך והפסיד כסף של שני כרטיסי הטיסה, ועוד היה צריך לקנות כרטיס טיסה חדש. פלוס כל הטילטולים ועד שקיבל שוב את המזוודה. עוגמת נפש של שעות רבות.
| 18-11-2016 0:54
הם מנסים להסית את הציבור בשקרים , והאמת הוא שכל דבריהם שקרים. והיא עם הוריה היו מתעללים באכזריות בשני ילדים עד היום במשך שנים, והיא הודתה בפני העו״ס ויש ראיות ועדויות מפני שכך היתה עושה שנים מנפצת את ילדיה בריצפה פתחה ראשיהם שברה שיניהם, הרעיבה אותם עד שעשתה אותם שלדים, וילד אחד זרקה מהבית בגיל תשע לפנימיה, והרב שמגבה אותה תמיד מלמד אותה את המילים בערמימות איך לצחוק ולרמות את כולם בהפצת שם רע ושקרים עליו. ושולחים אנשים מהמדינה בכל העולם שרודפים את האב גם לאחר שבגדה והוציאו ממנו גט, ולא רוצה אותו, עדיין ממשיכים את ההתעללות האיומה והנוראה, בעוד שיודעים שהוא הצודק, הם נלחמים לשבור ולבטל אותו, מהרגע הראשון, אשה ששוברת חפצים ואת הראש והאף והשיניים של ילדיה ואונסת ומונעת ממנו יחסים, ושאמא שלה עליזה שברה את כל התריסים בבית ומרביצה וסורטת את נכדיה, וכשבאו לבית הוריה, הם עשו הפסקת חשמל והביאו חתולים ודבורים, וזרקו את הילדים בריצפה ורק גורמים לנכדים לבכות. ומבטיחה להפריד בין בני הזוג ומדריכה את ביתה לעשות כויות לגבר בכתף ולילדים בידים. ותראו במקום לקחת אחריות ולהתנצל אחרי שכבר הודתה, היא מפיצה עליו שקרים, כדי לחפות על מעשיה, וממציאה שהוא אמר ולא אמר.
2
סירוב לטוס בשבת והחזר עלויות שהייה בשבת ועוד
ירון | 13-09-2018 17:01
תודה על המידע. שאלה בבקשה: אנחנו משפחה דתית בת 7 נפשות. טיסתנו ארצה בחמישי בערב מבריסל בוטלה ממש בעלייה למטוס. ברור לי שנקבל 400 יורו לכרטיס עפי החוק הישראלי"הארופאי. טיסה חלופית הוצעה עבורנו בשישי בלילה לאחר כניסת השבת וסירבנו לטוס בה, ולכן נאלצנו לחזור ביום ראשון בבוקר חברת התעופה הסכימה לשלם מלון עבור חמישי בלילה בלבד. מה לגבי החזר עבור 2 לילות נוספים? קניית אוכל כשר עבור שהייה בשבת? אובדן יום עבודה- יום ראשון? אובדן זמן? עוגמת נפש כגון: מזוודות שנמצאו רק בשישי בבוקר כלומר ליל חמישי במלון היה ללא כל ציוד אישי בסיסי עבור משפחה עם 5 ילדים קטנים? מודה מראש על תשובה בעניין, אני מנסח מכתב"פנייה להחזר כספי ואשמח לדעת איך נכון לפעול תודה רבה ירון