בעיתו אך לא בזמנו: הסרט של רמה בורשטיין מבלבל - סרוגים

בעיתו אך לא בזמנו: הסרט של רמה בורשטיין מבלבל

בתור רווקה דתית, בת 21 בלבד הספקתי לשמוע כבר על שלל סגולות למציאת זיווג, החל מנסיעות לאומן ועמוקה ועד לסגולה של קניית טלית לחתן שעתיד לבוא. אבל אף אחד לא הכין אותי לסיטואציות שהציגה רמה בורשטין בסרטה החדש 'לעבור את הקיר'

author-image
בעיתו אך לא בזמנו: הסרט של רמה בורשטיין מבלבל
  לעבור את הקיר (מתוך הסרט, באדיבות נורמה הפקות)

בתור רווקה דתית, בת 21 בלבד, הספקתי לשמוע כבר על שלל סגולות למציאת זיווג, החל מנסיעות לאומן ועמוקה ועד לסגולה של קניית טלית לחתן שעתיד לבוא. אבל אף אחד לא הכין אותי לסיטואציות שהציגה רמה בורשטין בסרטה החדש 'לעבור את הקיר'.

"יש לי אולם, יש לי שמלה, קטן על אלוקים להמציא לי חתן"

על ארבע רווקות דיבר הסרט, שהמשותף לכולן הוא ייאוש ותסכול עמוק. מיכל, הדמות הראשית שאותה מגלמת נועה קולר, מציגה את עולם הרווקות במגזר הדתי – חרדי מתוך ייאוש גיל ה-32. מיכל כבר עברה את שלב הסגולות 'הקטנות', בהן: הפרשת חלה, מאות דייטים וטקס הזוי להוצאת עין הרע עם מריחת דם של דגים על הפנים (רק מלראות את זה רציתי להתחתן עם עובר האורח הראשון שאראה) ומחליטה לארגן ולסגור כל מה שצריך לחתונה מלבד פרט אחד קטן שיחכה לחסדי שמים- חתן.

טקסים וסגולות (צילום: סשה תמרין)

הגישה שלה מצד אחד נחושה וטובה: להציב מטרה ולסגור את כל הפרטים  ובורא עולם כבר יראה את המאמץ וישלים את החסר. אני נגיד עשיתי את זה כשרציתי לעבור טסט וקניתי שלט 'נהג חדש', אך לצערי נכשלתי ועד היום השלט תלוי לי בחדר ומחכה לבאות.

יש משהו בגישה הזו, אבל כשזה מתחבר עם עניין של חתונה ורצון להתחתן מאהבה ובשביל האהבה, כאן יש סתירה. "אני רוצה אהבה", "אני רוצה להתחתן, לא כדי לעשות וי" אומרת מיכל הדמות הראשית, אך בכל זאת סוגרת את הכול ומאמינה בתמים שאהוב ליבה האמיתי יגיע תוך פחות משבועיים ויסכים כמובן להתחתן בדיוק בנר שמיני של חנוכה, (בלי לחץ בכלל, ככה בכיף מאהבה). אומנם התמדה ודבקות זה דבר טוב אך כשזה מגיע בצורה קיצונית לעניינים של אהבה שאמורה להוביל לחתונה, זה כנראה פחות מסתדר כפי שמוכיחה המציאות וגם הסרט (ולא אחשוף יותר ספוילרים חשובים, מבטיחה) לא סתם אומרים בעיתו ובגם בזמנו.

(מתוך הסרט, באדיבות נורמה הפקות)

אהבה זו לא מילה גסה

במאית הסרט, רמה בורשטין (שגם כתבה וביימה את 'למלא את החלל') העלתה בסרט הזה ובסרטה הקודם נקודה חשובה שלחפש אהבה זו לא מילה גסה גם כשמדובר במגזר הדתי-חרדי שדוגל ברובו בדעה שאהבה תבנה אחר כך. אבל איכשהו בסוף כשזה מגיע לשלב של 'ללכת אחרי הלב' זה מתפספס, מעשרות סיבות הגיוניות ולא הגיוניות.

אהבה זו לא מילה גסה (צילום מתוך הסרט)

אהבה זו לא מילה גסה (צילום מתוך הסרט)

דתיות רווקות ומקצועות חופשיים

זה יכול היה דווקא להיות סרט נורא פמיניסטי, בגלל העובדה שהדמות הראשית מיכל עובדת בתור עצמאית עם פינת חי ניידת, דבר שלא מקובל בצורה יפה במגזר, במיוחד עצם העובדה שיש לה גם נחש בפינת החי (ולא רק חיות חמודות ועדינות) אותו היא מאכילה לפעמים בעכברים מתים, שזה דבר שנורא לא מצופה מאישה שאמורה להיות עדינה ומפוחדת. אך העובדה שבסרט הוצגו רק רווקות שלא מפסיקות לחפש אחר הגבר שיושיע אותן ויהפוך אותם 'לנורמליות', נשואות כביכול.

מקצועות חופשיים ונשים(צילום מתוך הסרט)

מקצועות חופשיים ונשים(צילום מתוך הסרט)

שום רווק ממין זכר לא נראה בסרט סובל או מחפש נואשות אחר אשת חייו, אפילו האילם שמיכל מסכימה לצאת איתו לדייט לא נראה נואש להתחתן. איני חושבת שאין אף רווק אחד במגזר הדתי חרדי, שלא מרגיש אפילו מעט תסכול מכך שהוא לא מוצא את האחת ולכן להגיד שזוהי המציאות לאמיתה נראה לי פחות הגיוני.

הצילום, המוזיקה וההומור שווה הכול

הסרט בגדול עשוי מעולה. בהחלט שווה צפייה בזכות בחירה בשחקנים מהליגה הראשונה, כגון: עמוס תמם, נועה קולר ועוז זהבי. קטעי הומור משובחים שמצחיקים עד דמעות ובו זמנית בועטים בבטן (במיוחד אם אתם רווקים שמתקרבים לגיל ה30) וצילום משובח שמחבר כל פריים לרגשות העמוקים של השחקנים, מלבד המסכים השחורים אחת לכמה זמן שבאיזה שהוא שלב יצאו מגדר האומנות והבעת רגש מסוים. ואי אפשר לשכוח את המוזיקה האיכותית שליוותה את הסרט (ששווה טור בפני עצמה). אומנם מדובר בקושי בארבע שירים שהתנגנו לאורך כל הסרט ובכול אופן אהבתי במיוחד את שיר הנושא שביצע עוז זהבי בקול מחוספס ויצא לו קצת מוקי, לגמרי משם ישירות לגלגלצ.

עוז זהבי עושה מוקי (צילום: סשה תמרין)

עוז זהבי עושה מוקי (צילום: סשה תמרין)

ולסיכום בנימה אישית: אלו היו שעה ו50 דקות של סרט שהרגיש לי מעט חתוך לפרקים אך גרם לי לצחוק כמו שהרבה זמן לא צחקתי, לתהות, להתבלבל ולהבין שלא כדאי לי לעבור את גיל ה30 בלי ביקור מתחת לחופה עם חתן (כמובן!).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
זה סרט מהמם...
רותי | 12-07-2021 14:04
זה סרט מהמם ומושלם ,תפסיקו לנתח כל דבר