אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום
מבזק

המצב ביו"ש: לא בונים, לא מפתחים, לא מקדמים

מדינת ישראל נמצאת במהפכת תשתית שלא קרתה ב20 שנה האחרונות, מסילות רכבת נפרסות לאורך המדינה, רכבות קלות בתוך הערים המרכזיות, שיפור כבישים בצפון בניית מחלפים שדרוג כביש מספר 1, צינורות גז אשר נפרסים לאורכה ולרוחבה של המדינה, אך דא עקא ישנו שטח אחד שבו לא מתקדם תכנון ומתוך כך גם לא ביצוע של עבודות תשתית אלו- שטחי יהודה ושומרון

המצב ביו"ש: לא בונים, לא מפתחים, לא מקדמים
  צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

שטחי יהודה ושומרון משתרעים על פני שטח של 5,790 קמ"ר. בשטח שאורכו הוא כ-125 ק"מ, ורוחבו בין 25 ל-50 ק"מ, ובו למעלה מ-400 אלף תושבים יהודים.

גם כיום לאחר 50 שנות התיישבות בחבלי ארץ אלו, קיים פער בהתנהלות המוסדות השלטוניים. אנסה לתת דוגמאות למספר פערים אשר פוגעים בצורה ישירה בהתיישבות עצמה ובצורה עקיפה במדינה.

בנייה: במגזר העירוני מתבצעים שווקי יח"ד בניהול של משרד הבינוי והשיכון על מנת להגדיל את היצע יחידות דיור ולהוריד את מחירי הדיור (זאת עפ"י ייעד שהציבה הממשלה), נעשו בעבר מספר ניסיונות אשר חלקם צלחו וחלקם נכשלו. יאיר לפיד ניסה ליישם את "מע"מ אפס" – תוכנית שלא צלחה. אורי אריאל בכהונתו בממשלה הקודמת כשר השיכון יזם את "הסכמי הגג" תוכנית אשר הגדילה את כמות שיווקי יחידות הדיור מחד ומאידך נתנה פתרון נכון לשלטון המקומי (המועצות והעיריות) בצורת התחייבות המדינה הן ע"י תקציב והן עפ"י זמן בבניית כל המכלול הנדרש לאכלוס יח"ד רבות כגון: תשתיות, תחבורה, מבני ציבור וחינוך, שטחי מסחר, כל זאת ע"י איגוד משאבים ממספר משרדים ממשלתיים וחתימת הסכם גג לשיווק של אלפי יחידות דיור.

כל זאת קורה "בישראל הקטנה", בשטחי יהודה ושומרון קיימת הקפאה כמעט מוחלטת של שיווקי דיור במגזר העירוני בעיקר הודות ללחצים בינ"ל. גם כשכבר יש שיווק יח"ד מדובר בכמות יחידות מצומצמת ללא "הסכם גג". למרות שמדובר על ערים/מועצות שלהם תב"ע בתוקף מאושרת ואפשרות לבנות מאות ואלפי יחידות דיור.

לתעדף בנייה ביו"ש

כיצד היה מושפע מחיר הדיור במדינת ישראל אם היו נבנים עוד כמה אלפי יחידות דיור כל שנה ביו"ש? ההבדל בין דירה בראש העין לבין דירה באריאל הוא 15 דקות נסיעה ומחיר זול ומשתלם יותר באריאל.

הפתרון בעניין הבנייה: הגיע הזמן שמדינת ישראל, במקומות שמאופשר שיש בהם תב"עות, תקדם את התכנון ותכיל את החוקים של 'הסכמי גג' גם ביהודה ובשומרון. כל זה לא קורה בגלל לחץ פוליטי, זה לא עניין של עניין כספי או תיעדוף או תכנוני כזה או אחר אלא פוליטי. את עניין של הבינלאומי בעניין צריך לפתור. מדינת ישראל צריכה להחליט מה טוב בשבילה. כמו שיש שיווקים בראש העין כך צריך לשווק באריאל, באפרת ובמוקמות אחרים.

תשתיות – מדינת ישראל נמצאת במהפכת תשתית שלא קרתה ב20 שנה האחרונות, מסילות רכבת נפרסות לאורך המדינה, רכבות קלות בתוך הערים המרכזיות, שיפור כבישים בצפון בניית מחלפים שדרוג כביש מספר 1, צינורות גז אשר נפרסים לאורכה ולרוחבה של המדינה, תחנות חשמל חדשות, ועוד. זוהי ברכה גדולה למדינת ישראל שעל אף ולמרות האתגרים הביטחוניים, הפנימיים, היא מצליחה לשגשג ולגדול.

מה עם רכבת לאריאל?

אך דא עקא ישנו שטח אחד שבו לא מתקדם תכנון ומתוך כך גם לא ביצוע של עבודות תשתית אלו- שטחי יהודה ושומרון. אומנם בוצעו שיפור תשתיות בחלק מהכבישים ביו"ש אך אין בכך מהפכה ובשורה של ממש. אין תוכנית מפורטת לבניית מסילת רכבת אשר תצא מראש העין ותגיע לאריאל. אין תאריך ייעד לחיבור של צנרת גז למפעלים עתירי אנרגיה באזורי תעשייה ברחבי יו"ש, המשמעות של המצב הזה הוא שאזור תעשייה ללא חיבור גז בעוד 10 שנים לא יהיה רלוונטי למפעלים אלו עקב חוסר כדאיות כלכלית.

גם מחלף שנבנה במחלף אדם-חיזמא נבנה לאחר "שהגיעו מים עד נפש", ולאחר שעשרות אלפים היו תקועים יום יום בדרך מהעבודה ואליה. הדוגמא ההפוכה והנכונה היא מחלף מזרח ראש העין שנבנה בהשקעה אדירה (במסגרת הסכם גג ראה לעיל), והסתיים תוך כדי אכלוס הבתים הראשונים.

תשתיות אלו עליהם אני מדבר משמשים גם את האוכלוסייה היהודית וגם את הערבית צינור גז יכול לספק אנרגיה זולה גם לאזור התעשייה ברקן וגם לאזור התעשייה שכם.

אך ההתנגדות של הרשות הפלסטינית ושל גופים נוספים אשר עושים שימוש ציני בבג"ץ לכל בנייה של תשתית כזו או אחרת מונע ומקשה על הקמה ותכנון הפוטנציאל האדיר שיש באזורים אלו כדי לקדם את מדינת ישראל כולה.

התוצאות של חוסר המעש לא מאחרות לבוא ולפני מספר חודשים סבלו תושבים רבים יהודים וערבים מחוסר אספקת מים סדירה לבתיהם.

למה אין צינור גז ביו"ש?

האם מדינת ישראל תשכיל לקבל את ההחלטות הטובות לה לקידומה ולפיתוחה מתוך ראייה אסטרטגית ארוכת טווח? האם מהלכים אלו, במידה ויתממשו, יבהירו לאוכלוסייה הערבית ביו"ש ולעולם כולו, שעד כמה אבסורדי שזה נשמע המקום הטוב ביותר למוסלמי לגור בו במזרח התיכון הינו ביהודה ושומרון תחת שליטה ישראלית מלאה?

הפתרון בעניין התשתיות: מדינת ישראל צריכה לקבל החלטה, בדיוק כמו שהיא משקיעה בתשתיות ביהודה ושומרון, זה כמו שהיא במקומות אחרים. זה יעד אסטרטגי של מדינת ישראל.

עיבוי של מנהל התכנון במנהל האזרחי בדומה לועדות תכנון עליונות כמו בתל-אביב וכמו במקומות אחרים. צריך לקבל החלטה שמבצעים את התשתיות הללו. זה אפשרי מבחינה חוקית ובינלאומית. התשתיות משמשות יהודים וערבים כאחד, כמו צינור גז, תשתיות חשמל ותשתיות מים.

בנוסף תכנית אב שיוזמת המדינה והיא לא נעצרת בגלל פוליטיקה של רכבת, תחנות כוח וכו'.  כי בסופו של דבר שיש תכנון כל-כך רחוק עם ראיה אסטרטגית קדימה, אז תוך הסרת חסמים ביוקרתיים זה יכול לקרות ומי שיענה מיזה זו מדינת ישראל..

==

עידו מאושר הוא  יו"ר הועד המקומי עלי וחבר מרכז האיחוד הלאומי.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו