ח"כ שעולה להר הבית לא יכול להאשים בשפיכות דמים - סרוגים

ח"כ שעולה להר הבית לא יכול להאשים בשפיכות דמים

הרב של מזכרת בתיה מתייחס למתקפה של חבר הכנסת יהודה גליק נגד השופטת שהורתה לשחרר את המחבל ואומר כי מי שעולה להר הבית אל לו להטיף מוסר

ח"כ שעולה להר הבית לא יכול להאשים בשפיכות דמים

מטעמים הלכתיים, ביטחוניים, ומדיניים אסור לעלות אל הר הבית, ואפילו לטוס מעליו במטוס או מסוק אסור באיסור חמור. איסור כרת חל על הנכנס למקום כשהוא טמא גוף (במדבר י"ט כ') והרי כולנו בבחינת טמאי מתים. גם הטהור נדרש לכללים מחמירים של התנהלות בהר; חולץ מנעליו, מניח מקלו ואפילו לרקוק אסור וכו'. גם אחרי חורבן בית שני לא בטלה קדושת המקום. השכינה שורה שם עולמית שנא' "והשימותי את מקדשכם" (ויקרא כ"ו ל"א) גם אם שוממין המה, בקדושתן הם עומדים. הרמב"ם (הלכות בית הבחירה פ"ו) קבע שקדושה ראשונה קדשה לשעתה וקדשה לעתיד לבוא. יתירה מכך, כל העולה להר בימים אלה חל עליו דין רודף, הוא מתגרה במיליארד מוסלמים ומסכן את המשך אחיזתנו בארץ.

הרב שלמה גורן שנלחם נגד מסירת ניהולו השוטף של ההר לידי הוואקף הירדני וביקש לאפשר לו ולחסידיו לעלות להר אל המקומות שלדעתו מותרים, כתב בספרו על הר הבית "ויהא הדבר ברור שעל אף השוד ההיסטורי של בית קדשי הקדשים של האומה היהודית, על ידי הקמת מסגד כיפת הסלע על המקום, אין לנו כל כוונות לפגוע בו ולא בזכויותיהם של המתפללים המוסלמים על המסגדים שלהם על הר הבית. אין לנו גם כל סמכות הלכתית לבנות את בית המקדש השלישי בזמן הזה, עד יקום נביא אמת בישראל ויקויים בנו "מקדש ה' כוננו ידיך" ויודיע לנו את צורת הבית ותכונתו ומוצאיו ומובאיו וכל צורתו ואת כל חוקותיו וכל תורתו כמבואר ביחזקאל".

בהחלטת ועדת השרים (13.8.67) נאמר "משיעלו בכניסה להר הבית מתפללים יהודים יופנו על ידי כוחות הביטחון לכותל המערבי". הרב שלמה גורן טען שמאז חורבן בית שני ועד לפני שלוש מאות שנה לא פסקה תפילתם של היהודים על הר הבית. רבי אברהם ב"ר חייא הנשיא בן המאה ה- 12 מתאר את בית התפילה והמדרש של היהודים שהיה קיים על הר הבית וכלשונו "מלכי ישמעאל היו נוהגים עמם מנהג טוב והרשו לישראל לבוא אל הר הבית ולבנות בו בית תפילה ומדרש והיו כל הגלויות של ישראל הקרובים אל הבית עולים אליו בחגים ובמועדים ומתפללים בתוכו ומעמידין תפילתם כנגד תמידין ומוספין" וכן הוא בשו"ת הרדב"ז (המאה ה- 16) ח"א סימן תרצ"א.

ללמדך שרק ברצון מלכי הישמעאלים יכולנו להיכנס להר הבית וגם זה רק למקומות מסוימים בהר המותרים על פי ההלכה ובתנאי התנהלות מיוחדים שרק מתי מעט כמו הרב שלמה גורן ותלמידיו יכלו לעמוד בהם. משמע שלרוב עם ישראל אין כל היתר לעלות להר מפאת קדושתו.

הרמב"ן קבע שברישיון האומות מותר לכבוש את הארץ. ואין ספק שהאומות לא תסבולנה כל שינוי בסטטוס קוו הקיים בהר הבית. זאת הסיבה שכל ממשלות ישראל אסרו על היהודים לעלות ולהתפלל או הפגין נוכחות על ההר מטעמים ביטחוניים ומדיניים. הנה, עדים אנחנו כמה צרות באות עלינו בגלל המתעקשים לעלות להר ולהוכיח ריבונות ישראלית עליו.

=======

הרב אפרים זלמנוביץ' הוא הרב הראשי של מזכרת בתיה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
מי שעולה להר בקדושה ובטהרה
אליעזר | 13-10-2016 13:36
יודע בדיוק לאן מותר ללכת ולאן לא (כמו שהוזכר שעשו הרב גורן וחסידיו). יש פוסקים גדולים מאוד שמעודדים את העליה להר! כמו כן, ודאי שאיסור כרת אין כאן כי כמו שצוין, האנשים יראי השמיים שעולים להר מקפידים לעלות רק למקומות המותרים בוודאות, ע"פ מדידותיו של הגאון הרב גורן זצ"ל. זה רבי חייא בן רבי אברהם הנשיא מתאר שהם עלו ברשות הגויים- זה כלל לא אומר שזהו התנאי לעליה.. כמו שנאמר בדברי חז"ל- ציון בעיא דרישה! ונסיים בדבריו של רבי יהודה הלוי- "כאשר נפגע לבנו הוא בית מקדשנו, נחלינו, וכאשר ישוב לבנו לאיתנו- נרפא גם אנחנו" במהרה בימינו!
2
האמנם
יהושע | 13-10-2016 14:44
רמב"ן השגה רביעית לספר המצוות מצוה רביעית – שנצטווינו לרשת הארץ אשר נתן הא-ל יתברך ויתעלה לאבותינו, לאברהם, ליצחק וליעקב, ולא נעזבה ביד זולתנו מן האומות או לשממה. והוא אומרו להם: "והורשתם את הארץ וישבתם בה, כי לכם נתתי את הארץ לרשת אותה", "והתנחלתם את הארץ..........אבל הארץ – לא נניח אותה בידם, ולא ביד זולתם מן האומות בדור מן הדורות........הרי שנצטווינו בכיבוש בכל הדורות. דרוש הסבר של הרב.....
3
מצוה לעלות על הר הבית
יצחק ברנד | 13-10-2016 14:46
הולכים רק במקום המותר , וברור שמקום המקדש תחת כיפת הסלע ומי שאינו עולה על הרמה אין חשש שיכשל בכרת כי כל העזרה נמצא רק על הרמה , רק במזרח צריך מדרבנן להתרחק יותר בגלל עזרת נשים וחיל , על חשש שפית דמים יאמר זה על כל א"י , וכל כיבוש א"י ומצוה לכבוש גם הר הבית ע' באתר בריתי יצחק , ערוץ בית המקדש
4
הפוך זלמנוביץ׳ הפוך
איציק | 13-10-2016 15:28
דווקא בגלל שהפקרנו את ההר אנחנו משלמים ביוקר הכותל- זה ״הבמות״ החדש.. טוב לרבנים המצב הקיים אף אחד לא באמת מעוניין בבית המקדש.. לחלק זה הכותל, מירון ואפילו אומן.. העיקר לא הר הבית.. ומנסים להצדיק את זה בכיסוי הלכתי אז זהו שלא, אף אחד מהפוסקים ראשונים ואחרונים למעט ב-100 השנים האחרונות לא אסרו ואפילו לרמב״ם ז״ל שהמקום קדוש - עדיין הוא עצמו אף עלה, וגם אם לא הוא מחייב הלכתית את בנייתו.. לסיכום לצערי כנראה את ההזדמנות ההיא (67׳) פספסנו מקווה שאת הזדמנות הבאה לא..
לאיציק
לאיציק | 13-10-2016 19:59
הרמב"ם מחייב בנייה אחרי נבואה והמלכת מלך בארץ ומחיית זרע עמלק מה בניהם יש לנו כבר? אמנם מלך יש לנו כי בקצת דיני המלכות יש לרוה"מ מקצת דיני מלך (לעניין מקצת מדיני המלכות - רמבם הלכות מלכים פ"א וכן פסק אחריו הראיה קוק שות משפט כהן הלכות מלכים סימן קמד אות טו-א) אך היכן נביא? והיכן מחיית עמלק?
5
להסיר את המאמר
גלעד | 13-10-2016 15:30
לצערי הרב הכותב מתבטא בצורה מטופשת ולא ראויה ועוד שדעתו היא אנטי ציונית גלותית ומפוחדת. האם עם ישראל צריך לבקש רשות בארץ ישראל על משו שהוא עושה??? האמנם?הרי יש לנו צבא חזק כלכלה חזקה..איננו בגלות יותר שצריכים אנו לפחד מהצל של עצמנו או מהקוזקים..קיצר הייתי מצפה מאתר ציוני לו להעלות דעות כאלה..
לאיציק
לאיציק | 13-10-2016 20:00
הרמב"ם מחייב בנייה אחרי נבואה והמלכת מלך בארץ ומחיית זרע עמלק מה בניהם יש לנו כבר? אמנם מלך יש לנו כי בקצת דיני המלכות יש לרוה"מ מקצת דיני מלך (לעניין מקצת מדיני המלכות - רמבם הלכות מלכים פ"א וכן פסק אחריו הראיה קוק שות משפט כהן הלכות מלכים סימן קמד אות טו-א) אך היכן נביא? והיכן מחיית עמלק?
6
לא הבנתי למה המאמר הזה במדור יהדות
| 13-10-2016 18:19
7
סאטירה
משתדל | 14-10-2016 8:36
פבלוביאני. הם תמיד יגידו את הצפוי. זהה אדם לפי מחנהו, דע את תוכן 'דעותיו'. חשיבה חוץ קופסתית הפכה לאוטופיה בלתי מושגת. גם אין דרך להוכחה ולהפרכה אחרי שדוקטור יצחק בער המנוח הוכיח בכתביו שדעות חכמינו מזמן התלמוד חלוקות בשאלת יחס הלאומי - אוניברסלי. אמור מעתה כל תחילתו של דיון זוקקת מודעות להיותה של דואליות מובנית באמירה התלמודית כשאת האמת המכריעה יש לגשש לפי תובנות סבוכות המקיפות את כל התורה כולה וכמובן בנות הפרכה לפי העקרון הפופיראני של הצרכת ברות-הפרכה. ה'דיון' כה רחוק מכך עד שאפילו סאטירה במיטבה אין כאן, מה חבל.