הרב אבינר על פקודת השירות המשותף: "יהרג ואל יעבור"

אם יש חייל או קצין שמצא היתר לשרת עם חיילות, אין זה ענייננו, אבל אם יש כפיה לשרת באופן כזה, זה בייהרג ואל יעבור, וזה ענין של כולם למחות בכל תוקף

הרב אבינר על פקודת השירות המשותף: "יהרג ואל יעבור"
  (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

הרב שלמה אבינר מתייחס לראשונה לפקודת השירות המשותף בצה"ל שפורסמה לפני שבועיים בסרוגים. על פי הפקודה החדשה יחויבו חיילים דתיים להשתתף בטקסים רשמיים בהם מופיעה זמרת ולא יוכל לקבל שחרור מהטקס, למרות שמדובר בפגיעה באמונתם. בנוסף קצינים לא יוכלו להימנע מהצבה ביחידות מעורבות עם חיילות, וגם הוקשחו התנאים עבור חיילים שיבקשו בקשות כאלה.

בעקבות הדברים מסר הרב אבינר את תגובתו החריפה לפיה הוא קובע כי "פקודת השירות המשותף בצה"ל, שעתה יצאה לאור, או ליתר דיוק, יצאה לחושך, היא בייהרג ואל יעבור."

וזאת למה? כולנו זוכרים כיצד מרן הרב קוק לחם בעד היתר מכירה בשנת השמיטה, ונימוקו עמו: פיקוח נפש של הישוב. אך הוא הקפיד מאוד לציין: מי שאינו רוצה להקל, מי שאינו רוצה לסמוך עליו, רשאי. ואם פקידי הברון יכפו עליו, הרי זה בייהרג ואל יעבור (אגרות הראיה, אגרת רלז. מוזכרת על ידי רבנו הרב צבי יהודה במאמרו האחרון בלנתיבות ישראל כרך א).

הווה אומר: אי אפשר לכפות על יהודי לעבור עבירה, גם אם יש מקילים, וגם אם הקולא היא חיונית לישוב הארץ.

לכן, אם יש חייל שמצא קולא לשמוע שירת נשים, איננו מתערבים בשיקוליו, אבל אם כופים על חייל או על קצין להיות נוכח בטקס בו אשה שרה, זה ב'ייהרג ואל יעבור', ולכן כל החיילים הדתיים, גם אלו שמקלים על עצמם, וגם החילוניים, צריכים לקום כאיש אחד בלב אחד למנוע כפיה זו.

לכן, אם יש חייל או קצין, שמצא קולא לא לגדל זקן, אינינו מתערבים בשיקוליו, אבל אם כופים עליו לגזור זקנו, הרי זה בייהרג ועל יעבור, וכל החיילים, גם המגולחים, גם דתיים גם חילוניים, חייבים למנוע אותה כפייה אנטי-דתית.

ולכן, אם יש חייל או קצין שמצא היתר לשרת עם חיילות, אין זה ענייננו, אבל אם יש כפיה לשרת באופן כזה, זה בייהרג ואל יעבור, וזה ענין של כולם למחות בכל תוקף.

ואם יש נופש על שפת הים, בתנאים לא צנועים, וחייל דתי משתתף, זה עניינו, אבל אם קצין כופה על חייל להשתתף בגלל טיעונים של גיבש וכדומה, זה בייהאג ואל יעבור, וכל החיילם הדתיים והחילוניים צריכים לסרב להשתתף בנופש זה.

כמובן אנו מקווים שאף אחד לא ייהרג ואף אחד לא יעבור, ושצבאנו היקר והקדוש מהר יחזור לבינתו וליושרו.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
כן, אבל מה זה אומר על הצבא באופן כללי?
אבל | 05-10-2016 15:07
מה עם אתחלתא דגאולה? מלכות ישראל? ממלכתיות? כל הדברים האלה לא יושבים טוב..
2
שומט את כל משמעות המושג "מרא דאתרא"
| 05-10-2016 20:35
ברור שכל אחד יכול להחמיר כשזה בשטח הפרטי שלו ולא נוגע לאחרים. אבל בצבא אי אפשר שכל אחד יחמיר לעצמו בכל דבר והרב אבינר עצמו כתב בעבר כנגד כאלה שמחמירים בעניין האוכל בחדרי אוכל צבאיים ודורשים מנות מהדרין. (שלא לדבר על כאלה שרצו להחמיר כשיטת הגרא שפירא זצל ורבנים רבים אחרים שלא להשתתף בעקירת יהודים מאי והרב אבינר יצא נגדם ואמר שאין להם רשות להחמיר...) כמובן שהמבחן האמיתי הוא מה פוסקת הרבנות הצבאית שהיא המרא דאתרא בצבא
3
לא זכור לי במקורותנו שעל כך נאמר יהרג ובל יעבור. כנראה
| 05-10-2016 21:02
שזאת דת חדשה עם אלוהים אחרים.
4
תמשיכו להאמין בקדושת המדינה והצבא
אביתר | 09-01-2017 2:33
מתי תתפכחו כבר!?
5
הרב אבינר הוא לא הרב של הרב קרים?
צחי | 20-08-2017 1:35
איך התפוח נפל רחוק מהעץ?