מנגנים את הניגוד: הסוד שמאחורי אנסמבל ניגון ירושלמי

באווירת חודש הסליחות, תפסנו לראיון מעורר במיוחד את הלל מאלי, מייסד אנסמבל ניגון ירושלמי כדי לברר את סוד הקסם שמצליח לחבר מוזיקאים כל כך שונים לבמה אחת

מנגנים את הניגוד: אנסמבל ניגון ירושלמי
  (צילום: יח"צ)

בחודש אלול יש לא מעט מופעי סליחות ופיוטים באווירת החודש, אבל אנסמבל אחד תפס את ליבנו עם שיתופי פעולה וכלים לא שגרתיים. אז אם עדין לא יצא לכם להכיר מקרוב את האנסמבל הכי ירושלמי שתוכלו למצוא, זה בדיוק הזמן.

"כשמוחאים כפיים, נשמע צליל שנוצר מההתנגדות בין יד ימין לשמאל. בדיוק כך אנו נפגשים משני הצדדים של החברה הישראלית על במה אחת ומנגנים את המוזיקה שנוצרת מהמפגש, מהניגוד". מספר המוזיקאי הלל מאלי, מנגן ומייסד אנסמבל ניגון ירושלמי. כשאני מבקשת ממנו לתאר את הייחודיות של האנסמבל.

אנחנו מדברים על ניגודים ושוני והכול נראה פתאום כל כך מתחבר להפליא, האנסמבל אומנם מונה רק חמישה חברים אך תוכלו למצוא שם חילונים ודתיים, אשכנזים וספרדים, רוק ובלוז לצד סילסולים וניגונים חסידים וכל זה על במה אחת בהורמוניה נקייה להפליא.

אם הכול כל כך מתחבר טוב, על אף הפערים והשוני הרבים איך אנו כחברה לא תמיד מצליחים לעשות זאת, מה הסוד? אני שואלת את הלל מאלי המייסד.

"כשאנשים מדברים פוליטיקה או הלכה אז ויכוחים צריכים להיות תמיד נוקבים, במוזיקה אתה עושה צליל אחד ועונים לך בצליל אחר ולהפך. כל שוני רק מאיר יותר אחד את השני" מסביר הלל.

"אני מרגיש שהמוזיקה היהודית, הוא דבר הרבה יותר גדול ומחבר לזהות היהודית ולמקורות מאשר להיות שומרי מצוות או לא להיות. אני באופן אישי עשיתי הסמכה לרבנות ואני שומר הלכה, אבל אני מרגיש שהזהות היהודית היא הרבה יותר רחבה".

בין הדוקטורט לתלמוד למופע בעקבות ספר התהילים

את הלל תוכלו למצוא בשעות היום חוקר ולומד לדוקטורט בתלמוד ובערב מקדיש את כל זמנו לאנסמבל ולהופעות.

את ההרכב הירושלמי הבלתי שגרתי הזה, הקים בעודו מדריך בעיר דוד. וממש מתוך העתיקות הלל וחבריו מהקצוות השונות של החברה הישראלית הלחינו, כתבו וחלמו להופיע ולתת חיים חדשים לפיוטים מהמקורות ולטקסטים שלהם.

הם התחילו  לנגן בסיורים ובערבים ולאט לאט התגבשו לאלבום ולהרכב שמאז ועד היום הספיק להופיע עם גדולי האמנים, בניהם תוכלו למצוא: יונתן רזאל, ליאור אלמליח, מאיר בנאי, אתי אנקרי, מארק אליהו ועוד ויחד איתם הם המשיכו בחיפוש אחר הניגון הירושלמי, להוציא שני אלבומים(והשלישי בדרך) ולהיות חלק בלתי נפרד מהפס קול הירושלמי.

עכשיו הם מגשימים חלום נוסף ומעלים מופע בעקבות ספר התהילים.

"ספר התהילים מבחינתנו הוא הפסקול של החברה הישראלית, השכבה הארכיאולוגית הראשונה שממנה לוקחים השראה ותקווה" מסביר הלל את הבחירה.

מתוך כל המסורות התרבויות והסגנונות השונים שחברי האנסמבל גדלו עליהם מובא טעם חדש ופרשנות הנוצרת בעקבות המפגש הזה עם ספר התהילים. "אני כאשכנזי למהדרין, גדלתי על מוזיקה של שירי ארץ ישראל וקצת מוזיקה קלאסית ובאמת אני בא ממקום מאוד מאוד מערבי. אבל בגלל שלמדתי תנ"ך מגיל מאוד מאוד צעיר, הרגשתי שהמאקם המזרחי הוא הנכון וטבעי ביותר לשיר איתו את התהילים". מספר הלל.

המופע החדש מורכב מהשירים המגוונים שנוצרו עם כל מסעות האנסמבל ובעיקר מיצירות חדשות שהלחינו מספר התהילים, עם מגוון אורחים מפתיעים. מחר למשל תוכלו למצוא את האנסמבל מארחים את ביני לנדאו במרכז ברודט בתל אביב ובשבוע הבא יארחו בשתי הופעות שנות את הפייטן משה לוק ואת דוד דאור.

כל חבר באנסמבל הוא מנהיג

חוץ מכל הניגודים אחד הדברים, הכי מעניינים וייחודים בעיניי בהרכב הזה הוא שכל אחד מחברי האנסמבל מנהל הרכב מוזיקלי משלו מלבד השתתפותו באנסמבל ניגון ירושלמי.

לכן גם את המופע הזה אי אפשר להגדיר אופן מובהק כמזרחי או ישראלי, הוא מאוד מגוון. כל אחד מחברי האנסמבל מביא איתו את היצירה האישית שלו. הלל מאלי מביא איתו את הניגונים החסידיים, לעומתו אביתר חרמש, נגן קונטרה-בס באנסמבל ומוביל בזמנו האישי את הרכב הבלוז 'band leader' של הbetty bears מביא איתו את ניחוחות הבלוז.

יגל הרוש נגן הקמנצ'ה באנסמבל, גם הוא מנהל לו אנסמבל משלו בשם 'אנסמבל שיר ידידות'. את אילן קינן יוצר ונגן באנסמבל תוכלו גם למצוא באלבום אישי משלו בשם 'נקודת דרך'.

את האחראי על הפן המזרחי בלהקה, משה שלו תוכלו למצוא מעבר היותו כמלחין ואמן כלי מיתר באנסמבל מוביל את מיזם קדם (סדנת מוזיקה עתיקה) וגם את המתופף יוני שרון תוכלו למצוא כוירטואוז של כלי הקשה בשלל פרויקטים.

"אנחנו הרכב שפועל כבר כמעט תשע שנים ביחד, כולם תמיד מתאמצים הגיע לכל ההופעות על אף העיסוקים האישיים והרבים" מסביר הלל למשמע הפתעתי על העיסוקים הרבים של כל אחד.

גאולה גם לכלי הנגינה

מקווה שאני לא הורסת לכם את אפקט ההפתעה, אבל לא תמצאו במופע הזה גיטרה בס, חשמלית או קלידים. אלא כלים עתיקים במיוחד המתאימים בדיוק לסגנון האנסמבל שהתחיל את ניגונו בין עתיקות.

"אחת מנבואות הגדולות בשיבת ציון בירמיהו, מסופר שלא רק האנשים יחזרו אלא גם הכלים יחזרו מהגלות, הנבואה מתכוונת לכלי הנגינה. אנחנו מרגישים שאנחנו מבאים סוג של גאולה, קיבוץ גלויות של כלים ומוזיקה במופע הזה". מספר הילל

בין הכלים שתוכלו לראות במופע הם: קמנצ'ה – ה'סבא רבא' של הכינור או יותר נכון 'האב תיפוס של הכינור', סנטור –פסנתר עתיק עם מיתרים, כלי הקשה שונים מהמזרח התיכון ועוד.

מעבר לכך שהחלום של הלל והאנסמבל זה לראות את כל עם ישראל (כולל אתכם שהגעתם עד לשורה הזו) במופעים הקרובים. הלל משתף אותנו לסיכום אופטימי ומלא בתקווה וגאולה "החלום שלנו במישור הלאומי להיות מקום שמכיל ניגודים ולשכון בעיר של שלום שהשוני בו יוצר העשרה ובמישור האישי של האנסמבל החלום שלנו כרגע להופיע עם ברי סחרוף". פייר, כי מי לא היה רוצה להופיע עם ברי האגדי?

את לוח המופעים של אנסמבל ניגון ירושלמי תוכלו למצוא באתר האינטרנט שלהם ובפייסבוק.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו