אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

להגיע לשמים מבלי להנמיך את השמים

התפקיד של הישיבות מאז ומעולם, הוא להכיר את עולמם של התלמידים ולשלשל להם את הסולם שיעלו בו כפי כוחם, בבטחה, כדי להגיע לשמים. מבלי להנמיך את השמים

להגיע לשמים מבלי להנמיך את השמים

היום (ראשון) א' אלול, תיפתח שנת לימודים חדשה בעולם הישיבות. רבבות של תלמידי ישיבות בארץ ובעולם, מכל הזרמים ומכל המגזרים יחזרו לחבוש את ספסל הלימודים, לשנה חדשה של עמל תורה, של יצירה תורנית ובנין הרוח, של דבקות אלקית ועבודת ד', למסכת חדשה, ולהתמודדות עם אתגרים חדשים.

בתי המדרש של תורת ארץ ישראל היונקים את השראתם מתורת הרב קוק זצ"ל פתיחת השנה מתאפיינת במעמד מיוחד של ג' באלול יום הפטירה של מרן הרב הרב קוק זצ"ל. השנה (אלול תשע"ו) אנו מציינים שמונים ואחד שנים לפטירתו. ביום זה אנו מזכירים לעצמנו את דרכו המיוחדת של בית המדרש הארץ ישראלי המתחדש, מניין הוא בא ולאן הוא הולך. ודורשים מעצמנו לעשות את המיטב כדי להגדיל את תורתו ולהאדירו.

לפני שנים רבות פנה אליי אחד התלמידים ושאל: היכן אנו רואים את תורתו של הרב קוק במציאות ימינו? השבתי לו: הסתכל במראה! מה שאתה רואה שם הוא מושפע מתורתו של הרב קוק זצ"ל, אלמלא הוא כנראה היית רואה מראה שונה לחלוטין. לאחר מכן הוספתי, למען הסר ספק, שאין כוונתי רק למראה של זכוכית מצופה כסף, המשקפת את המראה החיצוני של סוג הכיפה והלבוש, אלא לשיקוף רוחני של הנכנס בתהומות הנשמה, של תפיסת העולם היהודית תורנית של הפרט והכלל בדורנו, שיש בהם טביעת חותם של תורת הרב קוק זצ"ל.

לכאורה אין בפתיחת שנה חדשה של עולם הישיבות ציון דרך שיש לציין. הרי עיקר גדולתו של בית המדרש הוא הרציפות וההמשכיות של לימוד התורה יומם ולילה בהתמדה, יום אחר יום, חודש אחר חודש, שנה אחר שנה. כמו כן על פניו נראה שאין לך דבר בעולם שהוא כל כך קבוע, סטטי, ולא נתון לחידוש, כמו עולם הישיבות, עולם בן אלפי שנים, ששקוע, ראשו ורובו בתורה בת אלפי שנים, תורה שבכתב ובעל פה, בהוויות אביי ורבא, ובתורות ראשונים ואחרונים.

אולם יש בכך טעות אופטית, משום שאין לך עולם מתחדש וסוער כמו עולם הישיבות, שאחת מפסגות ההישג הלימודי שלו היא ה'חידוש בתורה', ועליו להתמודד חדשות לבקרים עם אתגרים מתחדשים, לאור עקרונות העבר והנצח. השמים הם אותם שמים, התורה אותה התורה, המציאות של חיי המעשה דינמית ומשתנה, והיא מחייבת לייצר חיבורים מתחדשים של תורה בחיי המעשה.

מרן הרב קוק זצ"ל התייחס פעמים רבות למובן של חלום יעקב למראה הנבואי שמשקף יסוד מרכזי בתורה ובעולם "סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה", זה הסולם ש"מלאכי אלקים עולים ויורדים בו". הסולם שהקב"ה משלשל ליעקב בחלום נבואתו הוא המגשר והמקשר בין שמים לארץ בין התורה והמציאות. הסולם המדורג, המשופע, יוצר את האפשרות לחבר את השמים לארץ.

בכל שנה מתווספים תלמידים חדשים לספסל הלימודים של הישיבות, בוגרי כיתות י"ב היוצאים לדרך חדשה, ומבקשים להתחבר לעולמה של תורה, ולעלות בסולם העולה בית א-ל. עולמם ואתגריהם שונים מאד מאתגרי קודמיהם. אם בעבר האתגרים היו משתנים פעם בדור או בעשור, כיום האתגרים משתנים בכל שנה כמעט, ובאופן משמעותי. לא די לומר לתלמיד, כמו שהיה פעם, הנה התורה לפניך, תפוס כפי יכולתך.

התפקיד של הישיבות מאז ומעולם, ובימינו כנראה באופן מיוחד, הוא להכיר את עולמם של התלמידים, ולשלשל להם את הסולם שיעלו בו כפי כוחם, בבטחה, כדי להגיע לשמים. מבלי להנמיך את השמים. למצוא את הדרכים כיצד כל דור עם מאפייניו המיוחדים יוכל לטפס מעלה מעלה, למרות שהוא מתחיל מנקודות מוצא שונות בתכלית. תפקיד הישיבות לטעת בהם את האמון ביכולתם להגיע אל היעד, למרות נקודת המוצא שנראית מרוחקת. למצוא את האור שבתורה, הממגנטת המסקרנת והמושכת, שביכולתה לחולל פלאים באדם, ולהופכו לעובד ד' בשמחה ובטוב לבב. להדריך אותם כיצד ניתן להשתמש בכלים המיוחדים של דורנו כדי למנף את הלימוד ועבודת ד'.
ואז נוכל לקרוא להם את קריאתו של מרן הרב קוק זצ"ל: "בן אדם, עלה למעלה עלה, כי כח עז לך. יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים. אל תכחש בם פן יכחשו לך. דרוש אותם – וימצא לך מיד. (אורות הקודש, הרב קוק).

עלה נעלה, השמים הם הגבול.

=======

אל"מ (במיל') הרב אליעזר שנוולד הוא ראש ישיבת ההסדר 'מארי הראל' במודיעין ובאופקים

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו