האמת מאחורי הטענות של הרב בני לאו / דעה
הרב בני, אכן יש מורכבויות. נכון, החיים אינם חד ממדיים. תלמידי חכמים תמיד עסקו בחילוקים בין מקרה למקרה. אך כל המורכבויות שייכות לאמת אחת ויחידה – תורת ה' והמוסר האלוקי שהם הצדק והיושר האמיתיים. מורכב מדי?
שמעתי את שיעור הוידאו של הרב בני לאו, בנושא הרב יגאל לוינשטיין, ואנסה לנתח את שאלותיו.
איך אפשר לומר על הרפורמים נוצרים? – ובכן, הרב יגאל לוינשטיין ועוד רבנים באותו הכנס הסבירו שהרעיונות הרפורמים אינם חדשים, אלא דומים מאוד לנצרות. שכן, כשם שהנצרות אחזה בכתבי הקודש אך הסבירה שאין רצון ה' לקיום המצוות באופן מעשי, כך גם הרפורמים. ופה, הרב בני, אנו נדרשים להכיל קצת מורכבות: הרעיונות נוצריים, אך האנשים יהודים. ודאי שכל מי שמוגדר ע"פ התורה כיהודי- הוא יהודי. יהודי שחוטא במעשיו או בדעותיו נשאר יהודי. הרפורמים חוטאים במעשיהם (אי קיום מצוות) ובדעותיהם (חוסר אמונה בעיקרי הדת: שהתורה לא מוחלפת, שאור ה' משגיח על התורה שבעל פה ועוד) אך חטאים אלו אינם מפקיעים את יהדותם. מדוע אתה טוען נגד הרב יגאל שהוא הוציא יהודים מכלל ישראל?
הרב יגאל אינו מכבד את מפקד חיל החינוך. – לדעתך, מפקד חיל החינוך צודק ואילו במכינת עלי מפחדים ממורכבות, לא מלמדים את הרמב"ן שכותב שיש סכנה לחייל שנלחם שתדבק בו מידת האכזריות, ולא מוכנים לשמוע דעות שונות מדעתם.
בוא ניזכר בעובדות. מפקד חיל חינוך סגר את תודעה יהודית ולא תודעה יהודית את חיל החינוך. מי מפחד ממורכבות? בחיל החינוך מנסים למנוע מחיילים לשמוע דעות של תלמידי חכמים, רבנים ומרצים שמאמינים בצורה חד משמעית בצדקת דרכו של צה"ל שנלחם נגד אויבינו שנים רבות. מדוע אינך מתקיף את חבריך בחיל חינוך על פחדם מדעות אחרות ועל סגירותם- שלא מכבדת כלל את דעתם של המרצים והרבנים בתודעה יהודית?
בכל ישיבה או מכינה לומדים על מלחמה. יודעים ומעמיקים בדברי חז"ל, ראשונים ואחרונים. מודעים למורכבות, עוסקים בה ומבררים רוחנית ואנושית את הצדדים של הרצון העמוק להיטיב לכל, לעומת הצורך למגר בתקיפות כל מי שמפריע לטוב להופיע.
אם כולם מודעים למורכבות המוסרית שקיימת בלחימה, אז על מה הוויכוח? הוויכוח הוא על ההשוואה החמורה של חיל החינוך בין ישראל לגרמניה הנאצית. חיילי צה"ל עוסקים במעשים של קודש, מקיימים מצוות התורה של כיבוש ארץ ישראל מיד גונביה ועזרת ישראל מיד צר. אנו מגנים על עצמנו מכוחות טרור רצחניים, נלחמים נגד כוחות רע וחושך של שקרנות, אלימות וצביעות (איראן, חמאס, חיזבאללה, פלסטינים). אתה צודק, גם המקיים מצוה צריך להיזהר לקיימה בצורה נכונה. בגרמניה, לעומת זאת, הכל רע. במלחמה שלהם, הפגיעה באחרים היא המטרה. ההשוואה של חיילינו לגרמנים אינה תמימה. יש אג'נדה במדינת ישראל- שרבים ממנהיגי חיל החינוך נמנים עמה, שחושבת שארץ ישראל שייכת לפלסטינים ואנו כובשים מרושעים. הם סבורים שהטרור הוא תוצאה של הציונות ומלחמותיה ולא שמלחמות הציונות הן תוצאה של הטרור. לכן הציונות היא בעיניהם רשעות וכיבוש מכאן נולדה ההשוואה המזעזעת הזו.
זכור הרב בני שלמילים יש כח. הדיבורים של חיל החינוך עלולים להחלישנו בצדקת הדרך ולמנוע את הצלחת עם ישראל בכיבוש הארץ.
דברי הרב יגאל בכנס מרכז ליב"ה
הביקורת על חד מיניים תגרום להם לפגוע בעצמם – הרב בני, הגזמת ! כשרב יאמר שלבגוד בבן או בבת הזוג זהו מעשה נתעב – האם גם כאן נחשוש שמא אחד השומעים עלול לפגוע בעצמו כתוצאה מדברי הרב?
על הרבנים ותלמידי החכמים מוטל לקדם את הציבור מבחינה מוסרית. אנו צריכים לומר בחריפות שאנו נגד תופעת הגנבים, הפדופילים, הרמאים וכל מעשי הרשעה. העולם נבנה מאמירות מוסריות של תלמידי חכמים. כשם שבעולם מקובל להסתייג בחריפות מאיסורי גניבה ובגידה, כך אנו, תלמידי משה רבינו, נסתייג ביתר שאת נגד תופעות שהתורה אסרה וראתה בהם תועבה. כל רב בישראל צריך לומר באופן ברור שלקיים קשר מיני עם בני מינך זה מאוד לא טוב- זו סטייה מהתכונה המינית שה' ברא בך. זו עבירה, זה מעשה פסול.
ושוב, הרב בני, קצת מורכבות. ודאי שיש לחלק בין הנטייה לבין המעשה. מי שבאופן אישי נמשך לבני מינו דומה למי שנמשך לאחותו, לאשת איש או לילדה- יש לו משיכה לדבר שאסור וראוי שיתעלה ויתגבר על כך. לכל אדם יש יצר רע. אם הוא אינו יכול לגבור על נטייה זו הרי הוא כאנוס מחמת נטייה גנטית או קלקול תרבותי- וודאי שצריך לאהוב אותו ולעזור לו ככל אדם. ואם הוא מתקשה להינשא לבן המין השני- ננסה בכל כוחנו לעזור לו מתוך כבוד ואהבה. אך מי שמקיים קשר מיני עם בני מינו עובר איסור חמור, ולא יתכן שרב בישראל לא יורה בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שאסור להתנהל על פי נטייה זו. כל רב צריך להורות שמשפחה בישראל היא קשר של קידושין ונישואין של איש ואישה, ואין שום משפחה אחרת.
לסיכום הרב בני, אכן יש מורכבויות. נכון, החיים אינם חד ממדיים. תלמידי חכמים תמיד עסקו בחילוקים בין מקרה למקרה. אך כל המורכבויות שייכות לאמת אחת ויחידה – תורת ה' והמוסר האלוקי שהם הצדק והיושר האמיתיים. מורכב מדי?
=======
הרב שמריהו הופמן הוא ר"מ בישיבת מצפה רמון
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו