"גם בתקופת אפי איתם ואורלב אנשים אמרו שהורסים להם את המפלגה" - סרוגים

"גם בתקופת אפי איתם ואורלב אנשים אמרו שהורסים להם את המפלגה"

המפקד החדש בבית היהודי יהיה "גדול וטוב" אומר מזכ"ל המפלגה ניר אורבך לסרוגים. את הביקורת הוא דוחה "מצוקות של עסקנים, שצריכים לצאת מהבית, לרדוף אחרי מתפקדים"

author-image
"גם בתקופת אפי איתם ואורלב אנשים אמרו שהורסים להם את המפלגה"
  תנו לבנט לעבוד. ניר אורבך (ארכיון, בשבע)

המפקד בבית היהודי. מזכ"ל המפלגה ניר אורבך בשיחה ארוכה לסרוגים מסביר כי לא מדובר בניסיון לשנות את המפלגה אלא רק ברענון נדרש.

שלשום (ג') פרסמנו בסרוגים כי בבית היהודי מתכוונים לפתח במפקד חדש, שיחל בעוד כשלושה שבועות ויימשך שלושה חודשים עד חצי שנה. מטרת המפקד היא קודם כל חידוש דמי החבר, מה שיכניס כמיליון שקלים ויותר לקופת המפלגה הריקה, אך מאידך עשויה למחוק עשרות אלפי מתפקדים שלא יחדשו את חברותם.

בשיחה עם אורבך, הוא מתייחס גם לטענות של פעילים מרכזיים במפלגה, בהם חברי מרכז שמתקוממים על ההחלטה לצאת במפקד.

"מאז שאני זוכר את עצמי במפד"ל, כל פעם שהיה שינוי הכי קל שיש, תמיד היו אנשים שאמרו למה השינוי הזה לא נצרך." אומר אורבך לסרוגים.

בשנתיים האחרונות אני כמזכ"ל גם עשיתי חוקה חדשה, גם בחירה למוסדות – למזכירות ולנשיאות – מה שלא היה הרבה שנים והם מאוד אקטיביים. את הלשכה ביטלנו כי לא היה בה צורך. וגם בתקופה של אורלב, לוי ואיתם היו כאלה שאמרו "איך הם הורסים את המפלגה". שום דבר לא חדש.

כל פעם שהמפלגה קפאה ולא רעננה את השורות, הציבור לא היה איתנו ב-2009 זה נגמר בשלושה מנדטים. אני רוצה לגדול, להגיע לקומה הבאה. אנחנו כרגע עם 8 מנדטים, אבל המקום שלנו בציבוריות הוא הרבה יותר, ולכן כדי להגיע להנהגת המדינה, יוצאים למפקד.

אנחנו שומעים על חברי מרכז שמבקשים לכנס את המרכז, כדי שהחלטה כזו תעבור בפורום רחב. למה לא?

הפרסום של פתיחת המפקד, לא היה מתוכנן לצאת השבוע. אנחנו מדברים עליו כבר הרבה זמן, לפחות כמה חודשים, וזה יצא השבוע בגלל הדלפה של אחד מחברי הפורומים. אנחנו רוצים שהדבר יעבור בועדת הבחירות של המפלגה, בנשיאות ובמזכירות, ואולי אפילו נכנס את המרכז, עם כל העלויות של כינוס כזה, למרות שאין בכך צורך. לפי חוקת המפלגה – מי שאחראי על דמי החבר וההתפקדות היא ועדת הבחירות ואפילו לא צריך מזכירות בשביל זה – וההחלטה צריכה להתקבל שם ולא במרכז המפלגה.

אבל גם אתה שומע את הקולות שלא מרוצים בין המתפקדים ואפילו בתוך חברי המרכז?

אנשים צריכים לדעת שבנט נבחר ברוב מוחץ לראשות המפלגה, הביקורת שהם משמיעים מזכירה את הביקורת של השמאל על המהלכים שעושה נתניהו כראש ממשלה. תזכרו, שיש יו"ר למפלגה והוא רוצה להצעיד אותה קדימה, וזה כרוך גם בשינויים, אז תנו לעבוד ותחכו לבחירות הבאות לראשות המפלגה, כדי לשנות.

אחת הביקורות הכבדות על המהלך היא שמוחקים את ספר הבוחרים הישן, ויוצרים אחד חדש. למה לעשות את זה בעצם?

אני רוצה להבהיר, שלא מוחקים שום ספר בוחרים ישן. משום מה זה יצא ככה אבל זה לא נכון. אנחנו פשוט מחדשים את דמי החבר. מי שישלם את דמי החבר – יהיה חבר מפלגה בלי תקופת אכשרה ובלי כלום, מי שלא ישלם באופן קבוע יאבד את מקומו. וכבר התחילו כל מיני קונספירציות על איך משנים את פני המפלגה וכאלה.

אנחנו יוצאים במהלך שהוא די כבד – נשתמש באתר ובתוכנה מאוד מורכבים, שישמשו אותנו גם במערכות הבחירות הפנימיות, ולכן זה משהו שצריך להיערך אליו מראש. נתנו לוח זמנים של שלושה שבועות מראש, ואז יהיה פרק זמן של שלושה חודשים להתפקדות – וצריך לזכור, כרגע אין עכשיו בחירות, כך שאין לנו איזה דדליין שמגביל אותנו ואפשר להמשיך בהתפקדות כמה שיידרש.

אני לא מזלזל במצוקות של האנשים שצריכים לשלם 59 שקלים כל שנה, אבל תכיר שיש גם מצוקות של עסקנים, שעכשיו צריכים לצאת מהבית, לרדוף אחרי מתפקדים, לדבר עם אנשים, לשכנע – זה לא תמיד קל ונוח ולכן יש ביקורת.

שומעים שהמפקד לא יצליח, ההערכות הן שאם יש עכשיו 77,000 מתפקדים, בסוף המפקד הזה יהיו בקושי 30 אלף. זה לא היה הימור לצאת כעת למפקד?

קודם כל ברור שתנאי הפתיחה שלנו יותר קשים מבעבר, אז זה היה 'משהו חדש מתחיל' ושיחרור פקק של 15 שנה במפד"ל ומערכת בחירות, וגם במפקד הקודם זה היה ערב בחירות וערב פריימריז. כרגע עוד לא התחלנו אפילו קמפיין ראשוני, אבל בדקנו את הנתונים – יש לך מניעי מפקד של בעלי עניין – ראשי הפורומים, חברי המרכז ומועצות הסניפים שצריכים להיבחר מחדש וחייבים את המתפקדים, תוסיף לזה את אנשי הרשויות המקומיות שגם הם צריכים מתפקדים כדי להיבחר לרשימה המקומית. יש את חברי הכנסת שצריכים להיבחר מחדש בפריימריז, ואני אומר לך גם שנצליח לייצר אווירה ציבורית שתביא קהלים חדשים וציבור רחב שמזדהה עם הערכים של הבית היהודי וגם הם יבואו באלפים.

ועדיין זה לא יגיע ליותר מ-30 אלף?

כל מי שאומר לך מספר כזה, זה לא מגובה בשום נתונים. אני יכול להגיד לך יהיו 100,000 וזה יהיה נכון באותה מידה. אתה תראה שספר המתפקדים לא יימחק, ועשרות אלפים יחדשו את דמי החבר. זה יהיה מפקד גדול וטוב כיאה למפלגה ששואפת לשלטון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
אורבך, היהירות שלכם תביא אתכם להתרסקות מוחלטת
ירון | 23-06-2016 17:02
מהלכים דרסטיים כמעט אף פעם לא מביאים לשום תוצאה חיובית אלא להיפך (ע"ע פרשת אלי אוחנה למשל). אז קצת זהירות ופחות יהירות לא תזיק לך
2
אני לא מחדש...
מנחם | 26-06-2016 1:23
התאכזבתי קשות. רק יחד!
3
מדוע לשלם שוב דמי חברות?! לא אתפקד בתשלום.
| 26-06-2016 14:17